Många som reser med husbil föredrar ofta ställplatser (enklare övernattningsplatser) framför campingar. Anledningen kan vara att man kommer närmare städer eller sevärdheter och att man slipper betala för sånt man inte är intresserad av (lekställningar, vattenrutschkanor, underhållning o.s.v.). Men vad är rimligt pris för en ställplats?
Vad är det för skillnad på en camping och en ställplats?
Campingar kan ju vara enklare eller mer lyxiga, men ligger nästan alltid naturnära och man står oftast på gräs. Basic service som el, vatten, tömning, toaletter och duschar finns i stort sett alltid.
Det brukar finnas en bemannad reception, även om det under lågsäsong kan inträffa att man istället får slå en signal eller swisha. Utöver detta kan det finnas allt från restauranger och pooler till minigolfbanor och artistuppträdanden.
Ställplatser har ofta platser på asfalt eller grus och ligger vanligtvis nära städer eller sevärdheter. Ibland finns ingen service alls, men ofta finns vatten, tömning och kanske el, toaletter och duschar.
Man väljer en enklare plats – då vill man inte betala lika mycket
Man väljer ibland en ställplats för att man vill komma närmare en stad eller sevärdhet, men också ofta för att man inte vill betala för en massa service som man inte behöver. Det betyder att man inte vill betala lika mycket som för en camping.
När vi körde upp till Piteå för några veckor sedan stannade vi på en ställplats i hamnen i Örnsköldsvik. Det var en väldigt fin plats med väl utmärkta platser med bra avstånd samt vatten, tömning, toaletter, duschar och el.
Ändå blev vi lite chockade när vi skulle betala 250 kr (2016). Det kändes ju som att betala för en camping? Detta var ju trots allt bara en asfaltsparkering, och elen behövde vi inte ens …
Vad tycker du är rimligt pris för en ställplats?
För en ställplats utan el kan vi (i Sverige) tänka oss att betala cirka 100 kr/dygnet. För en ställplats med el kan vi tänka oss att betala runt 150 kr/dygnet (2016).
Vad tycker du att en ställplats får kosta?
Lennart säger:
Instämmer.
100 – 150 är ett rimligt pris.
30 augusti 2016 — 7:04
seija.viitamäki-carlsson säger:
100 max, kan betala timpris för elanslutning.
30 augusti 2016 — 8:29
Gun-Britt Roosvall säger:
100 utan el och 150 med tycker jag vore rimligt
30 augusti 2016 — 8:32
åsa i åsele säger:
Tycker det lät vansinnigt dyrt där i Övik… typ camping pris absolut.
Att betala för el är ju självklart,
men om Ni inte använde el så vad betalade Ni då för?
Ställplats utan el borde i princip vara gratis eller relativt billigt i alla fall.
30 augusti 2016 — 8:35
Majk säger:
Svårt att säga tycker jag, beror på en hel del saker.
Var den ligger, vad finns att göra, servicefaciliteter etc.
Generellt håller jag med att 100-150:- är ett skäligt pris å andra sidan har jag inga problem att betala 250:- heller om den ligger fint och har sjyssta faciliteter.
Ibland får jag nästan intrycket av att många skaffar husbil för att komma undan så billigt som möjligt för att sova.
30 augusti 2016 — 8:36
Anonym säger:
Vi har en jättefin ställplats som vi vill ha 250 kronor/dygn. Ligger straxt utanför Gustavsberg, Stockholm. 5 minuters promenad till 2 stränder, egen trädgård med möjlighet till kubbspel-en oas helt enkelt. Vill man ha el 50:- extra. Vatten bjussar vi på. Vårt hus ligger på berget ovanför så det är relativt avskilt och tomterna är stora. 5 minuter till buss som tar er till Gustavsberg på 10 minuter. Cyklar finns att låna mot deposition. Grill och trädgårdsmöbler ingår. Vid intresse mejla g.forssberg@tele2.se /Sms 0704-803089/Göran och Christina
30 juni 2020 — 15:35
Christoffer säger:
Åh, gratis vatten för 300 sek/natten. Fantastiskt! Mycket vill ha mer eller hur Göran och Kristina 🙂
07 september 2021 — 8:11
gunnar säger:
Utan el 50-100
Med 100-150.
30 augusti 2016 — 8:38
Bengt säger:
Högst 150 med el
30 augusti 2016 — 8:41
Irene Friberg-Johansson säger:
100 kr är ett rimligt pris för en ställplats. El ska man betala extra om man har behov av det vilket många inte har idag om man tex har solpaneler.
30 augusti 2016 — 8:47
Anonym säger:
Ta dere en tur til Norge
30 augusti 2016 — 8:51
Bernt Bankemo säger:
Reagerade senast på detta med kostnaden för el när vi besökte Västerås småbåtshamn. Där tar man samma pris med eller utan el, 200:-. Toa tömningen är 400 m bort. Servicebyggnaden i övrigt är 100 m bort.
Lundåkrahamnen i Landskrona tar visst numera 180:- inkl. el. Går inte att få mer än 6 A i stolpen eftersom annars räcker det inte till alla 40 platserna !!!! Har föreslagit dem att strypa, t.ex 10-12 platser, för att då få mer effekt över till de andra platserna. Svaret var ; Nej! För högt pris här också och tillika påtvingad el trots att många av oss klarar sig utmärkt april – september utan elstolpar. Det är lite ”Ocker Sverige ”.
30 augusti 2016 — 8:58
Bertil säger:
100-200 kr är ju acceptabelt för en övernattningsplats, men oftast så har man ju ett speciellt ärende till området och då accepterar jag en högre summa. Vill man se lite av Ö-vik, kanske gå på restaurang osv så är 250 kr OK för oss. Sen är det ju marknaden som styr och vad jag har förstått så tänker man bygga ut ytterligare för att det är sån efterfrågan på de befintliga platserna.
30 augusti 2016 — 9:03
Håhan westerström säger:
150 kr med el utan 100 kr
30 augusti 2016 — 9:07
Eva säger:
Utan el 50-100
Med 100-150.
30 augusti 2016 — 9:16
Eva säger:
Utan el 50-100
Med 100-150.
30 augusti 2016 — 9:17
Anonym säger:
Grattis och betala för vatten tömning och el
30 augusti 2016 — 9:21
Elisabeth säger:
Håller med om att 100 kr kan räcka för en plats utan el. det är få gånger vi behöver el, så det tycker jag ska vara ett tillägg, som man betalar för när det används. vi har stått på dyrare ställplatser, men då är det oftast i städer med buss eller tåganslutning och/eller inhägnat. Kommer vi till en dyr plats, noterar vi det och troligen blir det inte ett nytt besök.
30 augusti 2016 — 9:29
Torsten Resar säger:
Om man som kommun funderar på hur mycket en plats får kosta så kan det inte vara så svårt att hitta bra jämförelseobjekt. Ö-vik är väl inte den turistmagneten som det är rimligt med en sådan prissättning.
30 augusti 2016 — 9:33
Babs säger:
100-150 kronor är rimligt
30 augusti 2016 — 9:34
Willy säger:
250:- skall vi bojkotta,, det är hutlöst. Om vi alla är överens och ingen utnyttjar ställplatsen så tvingar vi dom att sänka priset. Vi tycker också 100:- utan el och 150:- med el är rimligt.
30 augusti 2016 — 9:35
Gregor Lindholm säger:
Lite förvånad att alla som anser sig inte behöva el, dusch, m.m. ändå åker in på platser som erbjuder dessa faciliteter. Har man en anläggning som har el framdraget så har man också en kostnad och den får man inte in om gästerna inte vill ha el och inte betala. Kostnader för städning av toaletter och vattenprov som ska in till hälsovårdskontroller allmänt underhåll osv. kostnader för tomtmark i stadsnära läge inte att förglömma. Detta gör att jag tror att 200 – 250 är något vi får räkna med om vi vill ha möjlighet att hitta ställplatser som erbjuder bra faciliteter.
30 augusti 2016 — 9:39
Bengt säger:
Bra tänkt! Förstår inte hur många husbilsägare tänker……..håller med om att de kan ställa sig på andra platser än de som tillhandahåller el, vatten, dusch, toa mm. Om jag tar min vanliga personbil och åker runt i sverige, norden europa så måste jag betal parkeringsavgift på de flesta ställen. Var har Ni husbilsägare levt ert liv innan ni skaffade en husbil? Vem ska bekosta avloppet där ni vill tömma ert avfall….både från ettan, tvåan och hushållsavfall……..ska vi andra betala för det.
04 mars 2017 — 16:11
Erik Johansson säger:
Jag har svårt att förstå varför inte husbilsägare vill betala fult ut för att nyttja gjorda investeringar. Varför skall allmänna medel överföras till husbilsägare?
Känslan som smyger sig på är att husbilsägare inte vill göra rätt för sig. Någon annan skall betala för dumpade sopor i naturen t.ex.
Välkommna till välfungerande ställplatser!
27 juni 2020 — 17:38
Robert Hagerborg säger:
Om man jämför med priser för en ställplats i Tyskland eller Frankrike, där ligger priserna på 4€ – 15€ beroende på vad som erbjuds utöver just platsen att ställa husbilen på.
100kr resp. 150kr är ett rimligt pris för ställplatser i Sverige.
30 augusti 2016 — 9:39
Staffan säger:
De flesta verkar tycka att 100 – 150 är helt OK. Det tycker vi också, men ibland är ju ett högre pris acceptabelt.
Vi stod i Askersund som är en trevlig stad. Nära till allt och betalade 230:- inkl el. Servicen som på en camping med fina toaletter och duschar samt kök där man kan laga mat och diska. Eftersom det ofta är fullbelagt så tycker väl vi husbilsägare att det är värt priset!
Sedan kan man ju åka till Varberg. Där får man betala 360:- per natt inkl el, men hur det är med andra faciliteter vet vi inte för vi var där utan husbil. Skulle själv inte betala för det!
30 augusti 2016 — 9:43
Ann-Sofie säger:
Herrejisses, vad lyckliga ni kan vara som kommer undan så billigt! Dessutom inklusive el och vatten …
OK, en ställplats kan väl jämföras med en ankringsplats och den är för oss båtisar, oftast gratis. På Mallorca kostar en ankarplats ca 10 euro/dag då har du tillgång till jolleparkering och soptunna. En boj, dvs istället för ankare, kan i Italien kosta från 50 Euro och uppåt. Går vi in i en marina i Sverige får vi betala från 250 kr och uppåt. I Europa från 40 euro och uppåt el och vatten kostnad tillkommer. Värsta priset hittills är 130 euro/natt. Men jag vet att det finns betydligt dyrare ställen.
Blir till att byta till husbil låter det som ??
30 augusti 2016 — 9:47
Bengt säger:
Håller med Dig, Ann-Sofie! har också funderat på att skaffa husbil…….tror dock att det skulle kännas främmande att snylta på andra.
Har båt och känner till de kostnader du skriver om.
kan det vara så att man lever efter devisen från svunna röda tider….allt ditt är mitt och det får jag använda….bara du låter bli mitt
04 mars 2017 — 16:24
VackraLillaVardag säger:
10-15€ tycker jag är helt ok! För väljer man en ställplats så vill man ju verkligen inte betala lika mycket som för en camping. Ofta väljer vi ju nog campingar eftersom barnen oftast inte kan springa omkring o leka på en ställplats. Men varje sommar blir det av båda sorterna!
30 augusti 2016 — 9:49
admin säger:
Stort TACK för alla kommentarer och synpunkter som inkommit redan! Det verkar som att många håller med oss om att 100-150 kr kan vara lagom, även om det förstås (som flera nämner) beror på olika omständigheter.
Åsa i Åsele, vi betalade för att låna toaletter (som jag i alla fall lånade en gång) och för att tömma spillvattnet innan vi åkte därifrån. Och för parkeringsplatsen. Så vi betalar gärna! Bara att det kändes som ett alldeles för högt pris …
Majk, ja ibland har vi också reagerat på att många bara vill stå så billigt som möjligt, bland annat när vi har sett hur vissa husblilister fricampar flera månader i sträck nere i södra Europa … Vi har ingenting emot att betala, men vi tycker inte att det ska vara lika dyrt som en camping när det inte alls finns samma service, i form av personal till exempel.
Irene Friberg-Johansson, nej ofta behöver man ju inte el. Åtminstone inte varje natt, och kanske framför allt inte på sommarhalvåret.
Anonym, gissar att det är betydligt dyrare i Norge…?
Bernt Bankemo, visst vore det bättre om vissa platser var med el och vissa utan, och att man kunde välja. En del behöver ju inte ens el, och då känns det ju trist att betala för det.
Bertil, visst är det marknaden som styr! Vi kan nog också tänka oss att betala mer om det är vid en känd sevärdhet eller liknande, men i Ö-vik måste jag säga att vi tyckte att det var dyrt …
Elisabeth, ja det är ju också en aspekt! Om det är inhägnat och man betalar för säkerheten att lämna husbilen, då kan det ju också vara värt att betala extra för!
Torsten Resar, vi hade nog inte blivit så chockade av priset om det varit en storstad eller en känd sevärdhet, men det kändes mycket för en vanlig svensk ort …
Willy, ja det skulle ju kunna funka! Det är bra om det kommer fler husbilsplatser, så kanske också konkurrensen hårdnar!
Gregor Lindholm, tack för din synpunkt! Ja, det är förstås mycket som ska räknas in i kostnaderna! Samtidigt känns det lite konstigt att prisskillnaden mellan campingar (som ju ofta dessutom ska avlöna en massa personal) och ställplatser blir såpass liten? M
Staffan, vi kan nog också tänka oss att betala mer i vissa lägen, till exempel i en storstad eller vid en populär sevärdhet. Men 360 kr låter ju galet mycket!?
Ann-Sofie, tack för väldigt intressant jämförelse med båtlivet! Många gånger när vi tycker allt är dyrt i husbilslivet, har vi ju märkt att det är ännu dyrare i båtlivet…
Vackralillavardag, vi väljer också camping ibland, t.ex. när vi vill vara nära en strand och kunna bada eller kanske låna tvättmaskiner. Och då är vi förstås också beredda att betala lite mer!
30 augusti 2016 — 9:49
Git säger:
För toa o vatten o tömning 100kr
+el 150
Vissa ställplatser liknar enklare camping och få förståeligt att det är dyrare, men max 250:-
För oss som inte vill stå flera dagar utan bara sova tryggt
30 augusti 2016 — 9:50
Göran säger:
Ser ut att finnas många personer som tycker det är ok med 250kr för en ställplats. Kommer inte att bli förvånad om detta medför en kostnad på 350kr inom en snar framtid.
Medveten om investeringskostnader för el har jag svårt att tänka mig att det finns någon som ”förbrukar” el för 50kr/dygn på en ställplats för husbilar.
30 augusti 2016 — 9:56
lisbeth säger:
100 kr pr døgn er en ok pris. Om man vil benytte el, kan man betale ved automat for det man faktisk bruker.. det samme eventuelt for toalett/dusj og andre tjenester.
30 augusti 2016 — 9:58
Gunilla Sellgren säger:
Tycker att priser mellan 100-150 kr är ett rimligt pris för en ställplats.
30 augusti 2016 — 10:02
JoY säger:
Håller med om 100:- utan el och därefter kan man betala extra om man vill ha just el, Att det finns dusch toa på en ställplats, är något som vi ändå inte använder oss av.
Många platser i Europa kostar några Euro alt gratis och sedan får man betala för färskvatten tömmning el. Vilket vi tycker är bra.
30 augusti 2016 — 10:03
Peter Bouvin säger:
En hundring utan el
sen skulle jag vilja ha så att man betalar för den elen man andvänder istället för ett fast pris som altid ligger i högsta laget
30 augusti 2016 — 10:32
Anki säger:
Håller med majoriteten – 100-150:- är helt OK
30 augusti 2016 — 10:57
Lisbeth säger:
Max 100 kr utan el. Sen kan man betala extra för det man anvånder, el, vatten, tömning. En ställplats ska vara en plats att stå på, oftast bara över natten.
30 augusti 2016 — 10:58
Steve säger:
Det verkar, av kommentarerna att döma, råda rätt stor enighet om vad en ställplats bör kosta.
Ö-vik är en vackert belägen stad, men vad hjälper det om dom får negativ PR. Många husbilsåkare har nog redan bestämt sig för att inte göra nåt stopp i hamnen i Ö-vik.
30 augusti 2016 — 11:22
Anette säger:
Tycker nog att vi ska vända på frågan, vad vill vi ha på en ställplats? Problemet i Sverige är att många som anlägger en ställplats tror sig veta att vi som åker husbil måste ha toalett, dusch och ström! Och varför det kan man fråga sig, jo folk använder inte det i sina bilar! Vet många som inte kan tänka sig att använda vare sig toalett eller dusch! Ström kan man ju behöva här i Sverige, eftersom solen inte är framme så mycket som man skulle vilja?, men den optimala är att se på Tyskland och övriga Europa, där finns det ström, vatten och tömning för både toalett och gråvatten, och man betalar för det man vill ha! Här får vi allt på en gång och måste således betala för det! I sammanhanget ska också tilläggas att på en femårsperiod har det blivit väldigt mycket mer husbilar i Sverige, andra länder också, och det gör ju att ställplatserna blir snabbt fulla, vilket resulterar i att prishöjningen över sommaren skenar iväg, så var vi där med efterfrågan osv!
30 augusti 2016 — 11:30
Rolf Olsson säger:
Jag tycker det ska kosta 100:- samt att jag betalar för den el jag förbrukar,
idag finns det billiga/bra mätare på marknaden att tillgå.
/Roffe på Gotland
30 augusti 2016 — 11:55
Maria säger:
Utan el men möjlighet att kunna tömma gråvatten och toa samt fylla på färksvatten 0-100kr/dygn el 20- 50kr/dygn eller enligt mätare
30 augusti 2016 — 12:26
Bert Larsson säger:
Hej Anser att en normal ställplats ska kosta omkring 100 skr och inte över 150.Längre tider bör det var någon form av mängdrabatt.
Önskar att man skiljer på Ställplats, rastplats och parkering i tex. husbilsklubben ställplatslista
30 augusti 2016 — 12:42
Ruth i Virginia säger:
Har ingen husbil,har aldrig haft husbil men tycker det är
kul att läsa om vad som händer.
100 kr är bara ca 12 US dollars. Otroligt att det kan vara så
billigt. 150 = ca 18 dollars är väl inte högt heller?
Undrar om nån som läser detta har kört husbil i USA
och kan jämföra kostnaderna?
Bara för att en ställplats är enkel, betyder det inte att
den är billig i underhåll. Det blir mycket slitage, skulle
jag tänka mej, med de tunga ”åbäkena” på ställlplatserna.
Kan tänka mej också, att markvärdet blir högre ju närmare
centrum man är; konsekvent dyrare. Dessutom förfular
åkdonen omgivningen. Ett utmärkt exempel är huvudbilden!
Ja, Örnsköldsvik.
30 augusti 2016 — 12:45
Agge säger:
100 kr med el. Tycker jag är rimligt. Vi kräver ingen tömning eller vatten. Det finns andra platser för det. Men vi vill ha el ibland. Stugsund utanför Söderhamn tar 100 kr med el.
30 augusti 2016 — 12:52
Solan säger:
Vi betalade ca 300:- för en ställplats i centrala Venedig. Värt priset så klart. I Sverige räcker det med 100-150. Åtminstone för oss 🙂
30 augusti 2016 — 13:07
Frankie & Co säger:
Förra året besökte vi en svensk ny lyxställplats inkl ’allt’ med tvättmaskin, kabelTV, bastu mm som kostade 200 kr – det kändes som högt pris för en ställplats fast vi tyckte det var ett trevligt alternativ med så många faciliteter. I år återvände vi och nu kostade det 250 kr, visserligen hade anläggningen utökats med nytt fräscht servicehus med betalningsautomat och fler duschar…. men 250 kr för en ställplats känns inte bra. Jag tror inte vi blir flitigt återkommande gäster.
100-200 kr känns rimligt.
30 augusti 2016 — 13:21
Livet i USA säger:
Oj 250 lät dyrt! Jag håller med ovantående talare, 100-150!
30 augusti 2016 — 13:37
Anki Olsson säger:
100-200 kronor
30 augusti 2016 — 13:38
Jan säger:
Tror inte ni har en susning om vad kostar att driva företag! Gör budget på följande så får ni se om det blir nåt över:
Tomthyra/arrende
Grävmaskin för vatten o avlopp
Vattenräkn fr kommunen
Avloppräkn till kommunen
Faktura fr slamsugningsbilen när nån gäst stoppat pappershanddukar eller dambindor i toan
Servis vid start på el och uppsäkring
elstolpar inkl kabelgrävn
Elräkning
Betalkortmaskin inköp eller hyra
Gräva o gjuta gråvattentömning
Bygga eller hyra toa o duschbyggnad med latrintömn
Städ av dessa två ggr per dag
Toapapper som hela tiden gästerna knycker med sig
Allmän tillsyn av ägaren eller närstående eller i alla fall en skolungdom
Mm mm
30 augusti 2016 — 14:01
Anna säger:
Håller med ! Har funderingar att anlägga ställplats i ett område i Halland med En hel del sevärdheter väldigt nära … men blev fundersam när jsg läst detta . Känns meningslöst att upplåta min mark om folk inte är villiga att betala vettiga avgifter
09 maj 2018 — 14:29
Ruth i Virginia säger:
Jan – Utmärkt kommentar!
Vad kostar det att parkera en bil övernatt eller en eller
ett par veckor, som vid en flygplats, t.ex.?
Vet att det kostar mega-dollars här.
30 augusti 2016 — 15:18
admin säger:
Stort TACK för ännu fler intressanta kommentarer och synpunkter! Sååå himla intressant att höra vad alla tycker och tänker i den här frågan!
Git, jag kan hålla med om att det är lite skillnad om det finns mycket service och påminner om en camping.
Göran, flera pratar om investeringskostnader och det är klart att det finns såna. I slutändan tänker jag ändå att en ställplats måste vara billigare än en camping, så länge de är betydligt enklare. Men det är förstås hela tiden många faktorer som spelar in…
JoY, en del av ”problemet” är kanske att många ställplatser satsar på lite mer service än vad husbilisterna behöver?
Lisbeth, precis, en sak vi tänkt på är att man många gånger kommer fram till en ställplats sent på kvällen och kör tidigt nästa morgon. Ofta står man ju inte ett dygn och hinner inte använda så mycket av faciliteterna …
Steve, vi tyckte egentligen att platsen i Ö-vik var jättefin och jag är inte ute efter att avråda ifrån den, bara efter att diskutera vilka priser som är rimliga …
Anette, många bra synpunkter! Ja, ju mer service det finns desto dyrare blir det förstås. Om jag tolkar många rätt så är efterfrågan på enklare ställplatser ganska stor, dvs platser som inte behöver ha all service och som också är lite billigare? Och visst spelar efterfrågan roll!
Ruth i Virgina, ja visst vore det intressant att höra vad priserna är i USA, om det nu finns liknande ställplatser där? Men att husbilar skulle slita så hårt på asfalten tror jag väl ändå inte?
Solan, i normala fall skulle jag tycka 300 kr var alldeles för dyrt, men centralt på en mycket populär turistdestination får man ju räkna med att det kostar mer! Inte så konstigt.
Frankie & Co, det känns som att många ställplatser satsar på att det ska vara mer ”lyxigt” och då blir det förstås dyrare… Men det känns som att många husbilister hellre har det lite enklare och billigare? Men kanske finns det mer vinst i att satsa på mer lyx och samtidigt ta mer betalt?
Jan, tack för din synpunkt och kommentar! Naturligtvis måste den som driver det få det att gå runt, men faktum är ju att de flesta ställplatser trots allt är något billigare?
30 augusti 2016 — 15:26
Hans Hansson säger:
Kostnaden beror på vad man har för krav. Inte behöver en ställplats likna en camping oftast stannar man ett eller två dygn, varför behöver man el vatten, toa/ gråvattentömmning de kan man se till att fixa via bensinstationer/vägverkets rastplatser. Alla bilar är ju utrustade med rejäla tankar. De är väl inte meningen att man ska va långliggare där, så kostnaden kan väl ligga kanske på vad parkavgiften är eller lite mer ca: 100 kr.
30 augusti 2016 — 16:21
Ama de casa säger:
Nu var ju aldrig ställplatser ett alternativ för oss – svårt att få ned tältpinnarna i asfalten… 😉
Men till slut tyckte vi att man nästan fick betala lika mycket för en campingplats som för hotell. Det var nog det som blev spiken i kistan för vårt campingliv.
30 augusti 2016 — 16:37
Rolle o Carina säger:
Som dom flesta här….100-150:- med El är lagom!
Ha det gott o kör på…..:-)
30 augusti 2016 — 17:30
BP säger:
Har tyvärr ingen aning vad en ställplats/campingplats bör kosta, men 250 kronor låter mycket.
30 augusti 2016 — 18:19
Nilla säger:
Het fråga 😀
Tyvärr är det ju inte vi som sätter priserna, utan får glatt gilla läget. Västkusten kan vara hutlöst dyrt, för ingen service alls.
Självklart vill man ju betala så lite som möjligt, så man kan åka så mycket som möjligt 🙂 Men helst vill vi har fler ställplatser och i och med det, så kanske förhoppningsvis priserna sjunker?! Och bokningsbara (det hade jag kunnat betala en bra slant för!!) Vi står hundra gånger hellre på en ställplats än en camping!!!
30 augusti 2016 — 19:31
Svinge säger:
Max 180 :- med el om det är riktigt fint, med vatten, gråvatten, dusch och wifi.
30 augusti 2016 — 19:59
Leni säger:
150 är helt okey, 200kr om den ligger till bra centralt och finns el, toa och dusch och är välskött.
30 augusti 2016 — 20:19
Geddfish säger:
Svar: Jag tycker 100 kr utan el och 125 med el.
PS.
På ”den tiden” när vi var ute och campade, så sökte vi i första hand enkla camping/ställplatser och gärna F-camping. Allt fanns ju i moderna husvagnen.
Då jag numera låtsascampar gm att gå på Kronocampingen tvärs över vägen, så ser jag alla dessa nyinvesteringar som görs varje år. Det är klart platserna kostar! Men vill man ha lyx egentligen??
30 augusti 2016 — 20:57
Matts Torebring säger:
Jag tycker nog att Ställplats Kaffeteriet i Borensberg, har lagt ribban på högsta nivå, 200:- inkl. el. Där är ställplatslyx! Håller inte en ställplats den standarden, då är det för dyrt. I Borensberg bor jag gärna, dels för att det är så minutiöst välskött och bemötandet så superbra.
30 augusti 2016 — 21:00
Ola Jonassen säger:
100 kr burde være nok for en stellplass uten el. Vi trenger ikke el , men bruker el når det inngår i prisen, da burde 150 kr være nok.
31 augusti 2016 — 0:44
admin säger:
Hans Hansson, undrar om inte många ställplatser erbjuder mer service än vad husbilisterna egentligen behöver, och då blir det en krock mot vad man vill betala?
Ama de casa, det kan jag absolut förstå! En camping måste ju vara billigare än ett hotell, och en ställplats måste vara billigare än en camping…
BP, jag kan nog vara beredd att betala 250 kr i vissa lägen, men det är i överkant så det ska ju helst vara så att det ligger vid någon attraktiv sevärdhet eller nåt sånt 😉
Nilla, japp, det verkar vara en het fråga 😉 Om ställplatserna blir fler kanske det kan bli utrymme både för enklare (billigare) ställplatser utan all service, och lite dyrare och lyxigare varianter (dock fortfarande billigare än camping!)
Geddfish, det verkar som att det finns en trend mot lyx – samtidigt som många husbilister vill ha enkelt. Två spår … Vi väljer ofta ställplatser, men även camping relativt ofta. När vi körde i Europa använde vi ACSI-kortet, då kostade campingarna (2015) mellan 14 och 18 euro per natt under lågsäsong (dvs hela året utom juli-aug).
Matts, den här ställplatsen i Ö-vik var faktiskt också bra. Fint läge och fina platser. (Lite oklart var man skulle tömma latrinen bara?) Det var bara att priset kändes liiite magstarkt 😉
31 augusti 2016 — 8:26
Lars-Åke Engdahl säger:
Är och har varit mycket ute och rest i mitt liv, både i tjänsten och med husvagn och nu sedan ca 10 år med husbil. Jag har gjort följande jämförelser som jag vill reflektera lite över. Mestadels har jag legat på hotell och där varierar priserna för ett enkelrum beroende på vilken standard du väljer. Det billigaste hotellet i Sverige har kostat 440:- (2013), det dyraste 3900:- (2012), Precis så är det även på campingplatser och ställplatser där jag tillbringat somrarna när jag inte legat på vägen. Priserna varierar beroende på standarden, placeringen och naturligtvis efterfrågan. Ett hotells kostnader baseras på åretruntdrift medan campingar/ställplatser oftast är säsongsöppna. De som är åretruntöppna börjar också bli flera. En märklig iakttagelse är att prisskillnader mellan säsong och året runt är till stor del bara beroende på antal stjärnor. Priserna har i år varierat från 180 till 400:-. Det kan ju tyckas att säsong skall vara billigare än året runt. Men även en säsongscamping kostar när den inte är öppen. Ställplatser kom till för att erbjuda genomresande husbilar en ordnad och trygg övernattningsplats utan att checka in på en camping. Allt eftersom har husbilsfolket ställt större och större krav på dessa ställplatser avseende faciliteter vilket naturligtvis ökat kostnadsbilden med nödvändiga investeringar som också skall betalas av de kunder som nyttjar dessa faciliteter. Den som är seriös i sin diskussion om ställplats kan börja titta på vad bygg- och underhållskostnader, elkostnader med sina nät- och förbrukningsavgifter, vatten- och avloppskostnader, allmänt underhåll m.m. så kanske man får en annan förståelse för prissättningen. Många av dessa kostnader är inte säsongsberoende utan ligger som årskostnader. Sedan finns det kommunala regelverk som styr hur du som ägare måste arrangera din camping/ställplats. En annan reflektion är att ställplatser mer och mer används som regelrätta campingplatser för husbilar. Många ligger dagar i sträck. Detta fenomen har också trissat upp kravet på faciliteter och efterfrågan på fina/bra platser har ökat. Då blir det automatiskt en prisjustering då marknaden styr men även beroende på investeringsnivån. Ett förslag är att det bara får kallas ställplats med en incheckning tidigast 18:00 och utcheckning senast 09:00 och max ett dygn. Där i mellan kan ställplatsen användas för dagparkering för husbilar men då inte tillåtet med en förlängning som övergår till nattparkering/incheckning. Med detta recept kan kraven på ställplatser hållas på en rimlig nivå och därmed också med rimliga priser. En ställplats på en båtklubbs tomma uppställningsplats för båtar med en toa- och duschbarack skall kanske inte behöva kosta mer än en hundring medan en ställplats med i princip campingfaciliteter behöver ta ut flera hundralappar för att få det att gå ihop med rimliga marginaler.
Det behövs en ”tankesanering” avseende våra krav som husbilsägare för att på så sätt hålla både prisbilder och nyttjande på rätta nivåer.
31 augusti 2016 — 9:32
admin säger:
Lars-Åke Engdahl, tack för din utförliga kommentar som också nyanserar diskussionen! Du har förstås helt rätt i att det kostar att driva en ställplats med mycket service. Men jag tycker inte att jag hör i husbilskretsar att husbilister vill ha så mycket service – snarare tvärtom! Många efterfrågar enkla platser. Det behöver inte finnas duschar, och kanske inte toaletter heller. Gärna elstolpar, men det är ok att betala med mynt i en automat till exempel. Då skulle inte heller platserna behöva bli så dyra. För egen del uppskattar vi gråvattentömning, eftersom det är svårt att hitta. Latrin kan man alltid tömma på rastplatser och vatten kan man alltid fylla på bensinstationer, om det inte finns på ställplatsen.
31 augusti 2016 — 9:58
Kattas Betraktelser säger:
Oj,då- Övik är duktigt på mycket, tydligen på att ta bra betalt också.
31 augusti 2016 — 16:34
Dan Gyll säger:
Har i augusti åkt genom Norge från Oslo till Bergen, aldrig betalat mer än 270 kr på camping. Men 150-200 nkr för ställplatser. Tyskland mfl länder har ofta gratis ställplats i många städer, t.ex i centrala Braunschweig annars ca 5-10 E. Vi som kan använda bilens faciliteter och överlever en till två nätter utan el, toa,dusch, vatten hit och dit men vill besöka en stad får väl börja göra vår röst hörd. Ålesund är enda ställplatsen vi betalat 250 kr/dygn på men där är det bedårande vackert och nära till stan och lite häftigare än övik. Men vi har en enkel syn på husbilsliv och saknar både tvättmaskin , centraldammsugare och kaffemaskin i husbilen.
31 augusti 2016 — 23:10
Lena - gott för själen säger:
Waht?! 250 kr! Men det är ju som en campingplats, om jag inte missminner mig. Helt klart för mycket. Precis, 150 kr låter mer rimligt.
Kram Lena
01 september 2016 — 5:50
nils-åke hansson säger:
I Sverige är 200 kr max för oss Jag vill ha tömning och vatten El- inte nödvändigt sommartid. Jag vet att det varierar prisen söder över men för det mesta inte alls dyra
01 september 2016 — 9:24
admin säger:
Katta, de är nog inte ensamma om att ta mycket betalt, men ja, vi tyckte att priset var väl häftigt…
Dan Gyll, tack för din kommentar och för att du delar med dig av dina erfarenheter! Det vi reagerade på var nog att priset kändes som en camping och på en camping finns ju oftast mycket mer, inte minst personal.
Lena, ja det är som priset för en campingplats (även om det också finns dyrare campingar, men då är det ju ofta stora campingar med massor av personal och aktiviteter).
Nils-Åke, vi känner nog som du. 200 kr känns lite som smärtgränsen… Vi skrev att vi uppskattar elstolpar, men håller med om att det inte alltid behövs. Många gånger klarar man sig ju alldeles utmärkt utan el, särskilt sommartid.
03 september 2016 — 8:47
Tommy säger:
Låter som billigt mot camping även mot en enklare camping plus att ni bor ofta centralt.
Varför får inte vagnar stå på ställplatser ? Boende på hjul också samt lika rörligt.
Husvagnsfolket vill kanske bo på ställplatser lika väl som husbil vill bo på campingen
Ska vi dela in detta i så att bilar ej välkomna på camping o vagnar ej på ställplatser låter inget bra men käns nästan som vi på väg mot detta.
Nä låt alla välja vart man vill sova oavsett fordon !!!
21 september 2016 — 1:45
admin säger:
Tommy, jag håller med om att det är utmärkt när husvagnar är välkomna på ställplatser. Vi diskuterade detta med ett par på Elmiamässan och de berättade att husvagnar är välkomna på vissa ställplatser samt att de höll på att bygga en sån ställplats i deras kommun (Göteborgstrakten om jag inte minns fel?) Problemet kan väl vara att ekipagen ibland är längre, men det kan ju gå att lösa genom att man parkerar personbilen en bit ifrån om det skulle behövas.
21 september 2016 — 20:33
Wanja Karlström säger:
100:- utan el/ 30 för el
02 maj 2017 — 19:30
Erica säger:
Efter att ha läst alla kommentarer funderar jag på om alla orter är intresserade av husbilsresenärer som kundgrupp. Jag undrar hur man resonerar när man ofta kommer sent och åker tidigt men ändå inte ens vill betala självkostnadspris för att parkera? Detta innebär att man inte spenderar en enda krona hos ortens företag och inte ger något för orten i p2p marknadsföring utom möjligen att ställplatsen är billig, vilket ger fler kunder som egentligen är en kostnad. Det är nog så att många orter tar den kostnaden för att undvika att folk parkerar lite hur som helst, men det är ingen lönsamhet i det, varken för kommunen i fråga eller de lokala företagen.
05 maj 2018 — 8:22
Sven säger:
Har man råd att köpa husbil kanske för en halv miljon eller mera ,så gnäller ni över små summor . Att fixa en ställ plats kostar väl något , och de fattar ni ej service ska ni ha gratis ,att ni inte skäms konstigt folk
10 augusti 2018 — 14:44
Lennart säger:
Håller med Sven. Ställer er i skogen om ni är så himla fattiga.
13 november 2018 — 17:13
Lennart. säger:
400 kr för en fin plats med el och tömningar är ok.
Snålisar kan stå i skogen.
13 november 2018 — 17:10
Jan Oskarsson säger:
Janne
Ja tycker som dom flesta att 100-150:- är lagom
och man tycker ju att alla småbåts hamnar har klarat sej utan husbilar förut så de är nog bara en extra inkomst nu då mer och mer hamnar tar i mot husbilar. För övrigt vill man ha toa, vatten, för under 200:- och under 100m till servis huset. tömning och el får väl kosta lite extra de finns ju rastplatser där du gör detta gratis.
på en camping kan man sätta tält och markis vilket du inte kan på ställplats det blir mindre yta. tror nog att dom flesta ställplatser är en god mjölkko för ägaren.
17 mars 2019 — 13:49
Marcos säger:
En ställplas ska inte kosta mer en 100 kr, för vi har allt, finns det ström ska man betala extra
18 april 2020 — 16:54
Steffi säger:
50 kr inte mer om det inte ens finns latrintömning. Kolla Frankrike.
29 juli 2020 — 5:54