Nu är vår husbil FREEDOM äntligen hemma – efter sju månader på verkstad. Det är underbart att se den på parkeringen men det är inte riktigt så roligt som det hade kunnat vara. När vi lämnade in den hade den ett fel. När vi hämtade den var just detta felet åtgärdat, men nu var det en massa nya fel på husbilen efter verkstaden!
Fel på husbilen efter verkstaden
Hur det kunde ta sju månader att laga vindrutetorkarmotorn är ju lite svårt att förstå, men nu är i alla fall det felet åtgärdat. Så vad är det för nya fel som uppstått då? Kolla på filmen så får du höra Peter berätta!
Verkstad igen
På onsdag ska vår husbil in på verkstad igen. Nu hoppas vi verkligen att det går fortare att få bukt med de nya problemen. Efter midsommar planerar vi att ge oss ner i Polen och Tjeckien med husbilen.
Vi har laddat bodelen med två gelbatterier i ett dygn och de tar emot 100 procent men hur länge håller de? Efter att bodelen har laddat klart ska det automatiskt gå över och ladda batteriet för bilen, men det verkar segt. Fortsättning följer.
Ramona säger:
Vad trist när det inte fungerar som det ska. Hoppas det ordnar sig snart 🙂
30 maj 2017 — 6:24
Peter säger:
Allt ordnar sig men det beror på hur mycket energi som man får lägga, för att det ska bli bra. Eller pengar och tjafs. Jag vill inte tro någonting innan men jag vet mer i veckan som kommer.
30 maj 2017 — 9:44
Hasse säger:
Neverending story, hoppas det löser sig med allt.
30 maj 2017 — 6:48
Peter säger:
Jag vill hitta ett ”end” i min story. vi får se under veckan.
30 maj 2017 — 9:45
Hasse säger:
Det brukar ju ordna sej till slut.
30 maj 2017 — 12:39
Kors och Tvärs säger:
Jag måste säga att jag blir imponerad av dej Peter som låter så lugn i filmen. Jag skulle vara skogstokig! Men det kanske är tagning 329 😉
Hoppas nu verkligen Freedom hamnar på en verkstad som vet vad en husbil är. Och jag håller både tummar och tår att ni får den kompensation ni ska ha
Styrkekram
30 maj 2017 — 6:52
Peter säger:
Hahahahha. Tagning 329, hahaha. Jag försöker att se livet från den ljusa sidan och jag har väääääldigt lång stubin. Jag vet att inget löser sig med att bli arg men med bra kommunikation kan man komma en bra bit på väg. Jag är positiv och nu får det fan lösa sig. Jag tar med mig din styrkekram och den ska jag använda.
30 maj 2017 — 9:48
Peter säger:
Trist! Hoppas firman och försäkringsbolaget kan komma överens så ni slipper stå för allt strul!
30 maj 2017 — 6:59
Peter säger:
Hej Peter! Det är två helt olika saker. Försäkringen ska täcka skadan och det som kommer omkring men inte handhavandet av husbilen. Att saker går sönder på en verkstad måste jag ta själv med verkstaden. Jag har två olika slag att hantera och vi får se hur det kommer att gå.
30 maj 2017 — 9:50
Erik säger:
KOLLA SIKRINGEN SOM SITTER PÅ BATTERIET,DET KAN VARE DEN SOM ÄR SÖNDER
30 maj 2017 — 7:39
Peter säger:
Tack för en idé Erik. Jag tänkte att den nya verkstaden imorgon får gå igenom flera olika punkter som batterier och säkringar. Jag skriver på bloggen om vad som händer.
30 maj 2017 — 9:52
åsa i åsele säger:
Men alltså… himla otur. Jag hoppas det ordnar sig.
30 maj 2017 — 7:44
Peter säger:
Tack! Bara det blir utan allt för mycket osämja och andra förstår att de kanske gjorde vissa fel. Bara det är inte lätt.
30 maj 2017 — 9:53
Erik säger:
OBS DENNE SÄKRING SIDDER PÅ BILENS BATTERI
30 maj 2017 — 7:45
Peter säger:
Jag ska kolla ikväll Erik. Tack!!
30 maj 2017 — 9:54
Lennart säger:
Tråkigt att vara utan bobil den här vackra årstiden.
Hoppas det löser sig snart!
30 maj 2017 — 7:48
Peter säger:
Nu har en långhelg gått och det kommer ännu en nästa helg. Vi vill så gärna åka ut och vi längtar.
30 maj 2017 — 9:55
Jan Svensson säger:
Vilken otur ni har med husbilen, får verkligen hoppas att ni får bilen i tid denna gång, så eran resa blir av.
30 maj 2017 — 8:24
Peter säger:
Vi MÅSTE få bilen snart för vi har redan bokade färjor och mycket mer. Vi arbetar ihop med polen och Tjeckien för att göra den här resan. Det finns inget alternativ så vi åker.
30 maj 2017 — 9:57
Deciree säger:
Lider med er. Så himla trist att det blev såhär? Hoppas nästa verkstad är bättre o snabbare. Kramar till er
30 maj 2017 — 8:25
Peter säger:
Verkstaden är iveco och de vet vad de gör. Jag tror att vi får bilen till helgen faktiskt om det inte dyker upp flera fel. Jag är positiv.
30 maj 2017 — 9:58
Lanclin-Linnea säger:
Va faaa*?! Ska man skratta eller gråta?
30 maj 2017 — 8:26
Peter säger:
Jag skrattar tills det tar stopp, sen gråter jag…..
30 maj 2017 — 9:59
Monet säger:
Det låter ju helt enkelt inte klokt! Pratade ni med verkstaden om att de skulle ordna med allt inför vinterförvaringen? Eller dom trodde inte heller att den skulle stå kvar i sju månader?
30 maj 2017 — 8:29
Peter säger:
Vi pratade inte med verkstaden men enligt försäkringsbolaget så ska varje firma veta vad de gör med olika fordom. Det är deras ansvar att allt kommer tillbaka i rätt skick. Kan de inte klara av det så ska de säga nej. De fick massor av problem med att skaffa fram delar så det drog ut på tiden.
30 maj 2017 — 10:02
Ankan säger:
Vad har ni för försäkringsbolag?
30 maj 2017 — 8:35
Peter säger:
Motormännen. Du lär få höra framöver hur de resonerar om den här historien.
30 maj 2017 — 10:02
Ankan säger:
Tack, nu lär vi undvika detta bolag framöver med. Jäkla skitbolag!
31 maj 2017 — 9:17
Peter säger:
Det är svårt att veta vilket bolag som man ska använda. Jag betalar helförsäkring och det här är ett fel som man inte kan sköta via en service och då SKA det ingå. Det är saker som är gjorda på fabrik och som jag inte kan rå för. Att ens försöka få det till, att jag ska betala för det är oförskämt. Vi får se hur de gör.
31 maj 2017 — 12:12
Emma, Sol som sol? säger:
Försäkringsbolag och bilverkstäder är ett j-a fanstyg! Svindyrt och man känner sig alltid misstänksam och lurad medan ”de skrattar hela vägen till banken”.
Bra reklam de får nu! Haha! skrattar jag rått … (Sovit dåligt i natt, märks det?)
30 maj 2017 — 8:51
Peter säger:
Haha, vilken blött katt! Nu jäklar, haha. Jag skickar in dig om jag får problem. det är helt underbart och de kommer att betala ut mer än de har tänkt sig. Vi delar, haha.
30 maj 2017 — 10:05
Emma, Sol som sol? säger:
Mer än gärna!!!!
01 juni 2017 — 20:30
Dryden - Traveler's Edition säger:
Ähmenvafan! 🙁
30 maj 2017 — 9:13
Peter säger:
Ja, jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag hoppas att jag inte kommer att säga så senare i veckan. Tack för att du skriver.
30 maj 2017 — 10:06
JoY säger:
Åh nej, lider med er. Inte kunde man tro att det skulle bli mer fel på bilen än när ni lämnade ifrån er den, Grrrrr. Håller tummar och tår att ni får ordning på allt, snabbt.
Kramar till er i mängder.
30 maj 2017 — 9:19
Peter säger:
Jag tar emot alla kramar och visst är det galet när det är mer fel när allt är klart. Nu får de ställa upp och göra rätt för sig och jag får le resten av veckan.
30 maj 2017 — 10:08
Steve säger:
Fy fan så tråkigt! Jag tycker synd om både FREEDOM och er. Jag hoppas att verkstan i Kristinehamn och försäkringsbolaget får sina fiskar varma. På dom så dom blör!
Jag imponeras av dig Peter. Du är ett under av behärskning i filmen.
Hoppas på en snar lösning så att FREEDOM och ni snart är i ert rätta element, d v s ute på vägarna.
30 maj 2017 — 9:46
Peter säger:
Du vet Steve att jag är en positiv jäkel ända in i döden. Visst är det jäkligt att få flera fel efter en verkstad och jag får fixa massor av dem själv. Nu är det upp till bevis att de tar på sig kostnaderna. Fortsättning följer.
30 maj 2017 — 10:22
Ditte säger:
Bedrövligt! Och all energi det tar med alla kontakter som ska tas ( inte bara de elektriska…) och även alla pengar som verkar brinna upp. hoppas nu verkligen att försäkringsbolaget och verkstan kan komma överens. Håller tummarna.
30 maj 2017 — 9:48
Peter säger:
Jag kommer att hålla er uppdaterade och nästa gång blir på Happy Friday. vi slår ett slag för positiva nyheter.
30 maj 2017 — 10:23
Ama de casa säger:
Men fy vilket elände… På dom ba! En sån misshandel kan dom väl inte komma undan med? 🙁
Men bra att Freedom åtminstone har kommit ur klorna på den där inkompetenta firman.
30 maj 2017 — 9:55
Peter säger:
Jag ska på dem imorgon! Då får jag första svaren om hur de ser på allt. MORR!
30 maj 2017 — 10:25
Anonym säger:
Prata högre!
30 maj 2017 — 10:34
Peter säger:
Jag kan inte mer än MORR!
31 maj 2017 — 11:29
Lisa i byn säger:
Fy så trist. Hoppas verkligen på att ni får tillbaka en felfri husbil.
Må väl!
30 maj 2017 — 10:42
Peter säger:
Vi provar igen på ny verkstad. Det ska bli intressant!
31 maj 2017 — 11:29
Dan Gyll säger:
Är nog tur i oturen att detta händer just er bil. Då kanske Freedoms publicitet kan hjälpa andra bilar och dess ägare. Husbilen är en relativt ”ny” företeelse och kräver annan kompetens än en vanlig bilverkstad. Sedan låter det märkligt om inte följdskadorna på elmotorbranden ska ersättas. Läs försäkringsvillkoren innan du förhandlar, det brukar löna sig. Träffade en herre i söndags som betalat 35 000 kr (?) själv för ett elfel i en bil från 2013. Denna typ av skador bör vi lösa snarast för att branschen ska må bra. Hör av er om det inte löser sig och ni behöver ett bollplank, har haft som jobb att förhandla med försäkringsbolag. Är villkoren dåliga ska dom ändras.
30 maj 2017 — 10:51
Peter säger:
Tack Dan! Vilken bra inställning du har och självklart hör jag av mig. Jag skriver här på fredag igen om husbilen och jag hoppas att det är en bra sådan. Jättebra att ha en kontakt och det är så vi ska hjälpa varandra.
Tack igen.
31 maj 2017 — 11:33
Geddfish säger:
Det här verkar ju sanslöst! Att du kan låta så lugn på videon, jag skulle böla och gråta, snyft.
Siktar på Happy Friday 😀 ?
30 maj 2017 — 11:00
Peter säger:
Hej Gerd! Jag måste vara lugn och tänka. Jag tror på kommunikation och förhandling och går inte det så får det bli en explosion. Gråter lite gör jag inombords.
31 maj 2017 — 11:35
Rolle o Carina säger:
Usch så tråkigt för er med dåligt ansvar från verkstäder o kunnande!
Hoppas det löser sig snart så ni kan åka iväg 🙂
BamseKramar till er….
30 maj 2017 — 11:46
Peter säger:
Tack och jag tar dessa stora kramar med mig i allt som händer för det behövs. TACK!
31 maj 2017 — 11:36
Helena Kaloudi säger:
Hej Peter! Helena Kaloudi här från presslunchen! Nu har jag hittat hit, kul! Ser fram emot att läsa era inlägg. Hoppas vi ses igen! //Helena
30 maj 2017 — 16:35
Peter säger:
Hej Helena! Vad kul att du hör av dig:-). Självklart får vi ses igen och ha en bra vecka. Kramar.
31 maj 2017 — 11:37
Roland lindskog säger:
Hej Peter denna tråd kommer vara den längsta jag varit med om . Det har aldrig varit fel på torkarmotorn men den fick stryk med dålig jord i kablaget (har varit kampanj på detta) & att vatten har runnit ner i reläboxen under vä strålkastare & kablaget kan ha brunnit längre in i kupén.jag har bytat 4 st kablage alla har gått på motorförsäkringen.Har du inte beställt vinterförvaring av firman så kan du inte hänga ut dom för fysen kran.mvh Roland L
30 maj 2017 — 16:46
Peter säger:
Hej Roland. Motormännen ska ha in alla uppgifter och foton på vad som hände, men deras första besiktningsman sa att det inte gäller. Jag pratade med dem igen och de sa att de ska ta en ny funderare och överväga allt. När det gäller vintern så har det aldrig sagts att den skulle stå där över vintern, men de tog aldrig tag i bilen och den blev stående där. Då får man nog ta lite ansvar för den också. Jag ska ha dina synpunkter i bakhuvudet när försäkringsbolaget gör sitt.
31 maj 2017 — 11:45
Roland lindskog säger:
Hej igen Peter du kan släcka felkoderna med att ta bort batteripolen 3 min. Vänta 3 min.inann du startar men du måste släcka felkoderna med en fiat dator för annars tänds dom igen när besiktningen stoppar in sin plugg.
30 maj 2017 — 16:54
Peter säger:
Ok Roland. Bilen är hos iveco nu och jag har sagt att den startade när besiktningen gjorde sitt. Vi får se vad svaret blir. Jag återkommer.
31 maj 2017 — 11:47
Veiken säger:
Herre min je. Jag som har en relativt kort stubin hade gått i taket.
Hoppas verkligen att det löser sig. Ring PLUS om det skiter sig ordentligt! 🙁
30 maj 2017 — 17:36
Peter säger:
Hej Veiken. Vilken tur att jag har lång stubin då, haha. Vi kommer få ordning på bilen men vi vill med försäkringen att de ska betala. Varför har jag annars försäkring för.
31 maj 2017 — 11:48
Lena - gott för själen säger:
Herregud Peter, det där låter ju nästan som en hitte-på-historia! Jag är så imponerad över ditt lugn. Det hade rykt ur mina öron kan jag säga! Lycka till med fortsättningen!
Kram Lena
30 maj 2017 — 17:46
Peter säger:
Haha lena. Jag är en lugn person och jag har alltid varit det. Det är inte många saker som får mig att gå i taket, för jag vill kunna tänka klart på allt jag gör.
31 maj 2017 — 11:50
Matts Torebring säger:
Jag är övertygad om att du löser detta Peter, men det är inte alls roligt.
Det första jag tänker är SAAB! (Sälj Aset Annars Byt). Detta kan komma att ta hur lång tid som helst, är jag rädd för. Jag fick säga adjö min käraste Alfa Romeo 75 3.0 för ett antal år sedan. Två hundra mil efter utförd 6000 mils service, gick kamreren av. Det ingick i 6000 mils servicen att byta den. ”Den var inte dålig, så jag bytte den inte”, svarade Alfa Romeo verkstaden i Huskvarna. Bilen stod kvar på verkstad utan motor i ett helt år. Verkstaden ville inte betala och inte försäkringsbolaget heller. Jag tvingades att köpa en ny bil.
30 maj 2017 — 19:06
Peter säger:
Det är helt galet Matts. jag har inga ord! Hur man som privatperson kan bli utsatt för det här. Det är alfas fel utan snack och du ska inte behöva sitta emellan. Vilken historia. Fy F.n
31 maj 2017 — 11:53
Husisblogg säger:
Ska bli spännande att höra hur Motormännen sköter detta då jag också är försäkrad därigenom. Riktigt bedrövligt hur detta har skett från firman. Måste vara mycket frustration att inte kunna använda FREEDOM på det sättet som är tänkt. Först vänta 7 månader, för att sedan vänta lite till..
Hoppas det snart löser sig för er så att ni kan komma iväg på resor med bilen.
All styrka till er, kram
30 maj 2017 — 19:51
Peter säger:
Jag väntar också spänt på motormännen men jag tror att det kommer att ta tid. Jag skriver så fort jag vet något. Tack!
31 maj 2017 — 11:54
BP säger:
Precis som fler andra skrev, så är jag också impad över hur cool du ändå är efter allt elände. Okej, att vara positiv lagd är en sak, men att få Freedom tillbaka med fler ”sjukdomar” än han drabbades av i oktober hade nog fått mig gå i taket.
Nu hoppas jag att Motormännen pröjsar det du har rätt till. Hur bra/dåligt ett försäkringsbolag är visar sig ju endast när man som kund har en ”claim” efter att ha betalt premier i år och dag…
PS. Såg Helena med kameran runt halsen på parkeringen. Skrattade gott åt den roliga ”sidoeffekten”:-) DS.
30 maj 2017 — 20:29
Peter säger:
Du ser då allt, haha. Nu är den på verkstaden igen och jag får samla ihop allt i en hög och så får försäkringsbolaget säga sitt, men jag kommer självklart att kämpa in i det sista. Först så blir det verkstaden med kran och lite annat smått och gått. tack BP.
31 maj 2017 — 11:57
Rantamor på näthinnan säger:
Alltså vi , både jag och Rantafar , lyssnade på din film om Freedom igårkväll och jag somnade med allt på min hjärna och har drömt så konstiga drömmar inatt att det inte går att beskriva ens.
Vilken soppa det blev av det hela , och stackars er , så mycket merarbete och tråkigheter ni fick.
Får det verkligen gå till på detta sätt på en bilverkstad ??
Ja men vet ju aldrig vad man råkar ut för på en husbilssemester och man får kalla fötter av att läsa hur det gick för er.
Vi är ju i läge att byta upp oss lite i nyare husbil, men ännu inte kommit till något avslut, så snart packar vi nog Kottebobil och drar söderöver. Tänkte kolla in lite husbilar nedöver på vår resa.
Har tänkt bobila lite runt Vättern, fortsätta med att ta färja över till Åland och sen till Finland. Men vi har inget riktigt bestämt, väntar på ett datum för en bouppteckning i Finland och det bestämmer en hel del också på våra resa, vi vill ju inte stressa genom Ålands vackra natur heller.
Hoppas nu att allt ordnar sig för er husbil och för er, vi håller tummarna verkligen.
Tjingelingen från Rantamor å Rantafar.
31 maj 2017 — 8:32
Peter säger:
Konstiga drömmar låter inget bra med vår bil. Dåligt omen tycker jag. Verkstäder har ett ansvar över olika bilar och alla har väl sina egenskaper. ni får gärna höra av er när ni rullar neråt, men vi åker till polen på midsommarafton, så det måste vara före det i så fall. åka genom Åland till Finland låter härligt och kanske det blir en ny kotte på vägen. Allt ordnar sig till slut, men sen är det frågan över pengar och tid. Vi vill bara ut och åka med FREEDOM.
31 maj 2017 — 12:05
Elisabeth säger:
Fy sjutton, tar mycket kraft och energi att hantera sånt. Kramar
31 maj 2017 — 9:54
Peter säger:
Hallå där. Det är just det med tid och kraft. Jag har redan betalat och vill få allt klart men det strular hela tiden. Puh….
31 maj 2017 — 12:06
Marianne - Glimt av verden säger:
Så himla trasig… Håper husbilen blir friskmeldt snart så dere kommer dere ut på tur!
31 maj 2017 — 21:09
Annika Majak säger:
Så himla trist :(. Så ska det ju inte vara -att det uppstår fler fel på bilen efter att den varit hos verkstan 🙁
01 juni 2017 — 11:32