Att lägga locket på verkar vara en utstuderad metod i husbilsbranschen, som används så fort det dyker upp kritik eller frågetecken. Efter att vi förra veckan skrev om de underligheter som sker i branschen har vi fått in berättelser från flera missnöjda husbilskunder som alla beskriver samma sak.
Så fort de försöker göra sin röst hörd i sociala medier blir de modererade eller avstängda. Vi har under veckan också jagat de stora husbilsföretag som kan vara inblandade i konflikten i samband med Caravan-mässan i Stockholm, och hittills är det bara ett av tre som har svarat …
Innehållsförteckning
Kontakt med Svea husbilar
När vi förra veckan skrev om vad som händer bakom kulisserna i husbilsbranschen lovade vi att vi under veckan skulle gräva i detta, och det har vi gjort. Peter har på telefon försökt nå ansvariga personer på mässan Caravan Stockholm, på Svea Husbilar samt på Hymer Sverige, eftersom de var med på mässan och har pekats ut av Svea Husbilar för att ha ”utfört påtryckningar”.
Vi har inte fått tag på Caravan Stockholm eller Hymer Sverige, trots upprepade försök. Vi ska prova igen nästa vecka, och dessa företag är också varmt välkomna att höra av sig till oss!
Svea Husbilar svarade direkt och bjöd in Peter att komma och besöka dem i Norrtälje. Sagt och gjort, vår lilla FREEDOM-bil fick ge sig ut på reportageresa mitt i snöyran! En person gav Svea Husbilar kritik i förra veckans kommentarsfält, vilket gjorde att vi hade med oss några viktiga frågor att ställa.
Vi kommer gå djupare in på detta nästa söndag, men så länge kan vi konstatera att Svea Husbilar öppet svarar på alla frågor och välkomnar dialog. Förutom att de gärna berättar om konflikten ur sin synvinkel är de tydliga med att öppenhet och transparens alltid går först för dem, även i kontakt med kunderna.
Det kan ju tyckas som en självklarhet att ett företag ska vara transparent och kunna svara på frågor, men så verkar det inte alltid vara i husbilsbranschen. Tvärtom verkar ”locket på-strategin” vara det vanligaste sättet att hantera jobbigheter. Vi har också upptäckt att många i branschen känner varandra väl och ”håller varandra om ryggen” när det blåser, oavsett vad som ligger bakom ovädret …
Locket på – en vanlig strategi
Under den här veckan har vi uppmärksammat att ”locket på” verkar vara en vanlig strategi inom husbilsbranschen. Många privata husbilsägare har hört av sig till oss under veckan och berättat om hur locket lagts på så fort de varit missnöjda med ett företag eller en produkt och försökt berätta om det.
När jag för några år sedan råkade riktigt illa ut i kontakten med en annan förmedlingsfirma la båda klubbarna locket på och jag blev modererad respektive utesluten, allt för att jag inte skulle kunna beskriva min sanning.
Det spelar ingen roll om man hört av sig direkt till företaget det gäller eller om man skrivit om sina upplevelser i olika husbilsgrupper på Facebook. Resultatet verkar många gånger vara detsamma: kommentaren tas bort och man blir avstängd från att kommentera eller utesluten ur gruppen. Citatet ovan kommer från en läsare som kommenterat vårt inlägg från förra veckan på Facebook.
Att bemöta kritik som företag
Ska man inte som kund kunna kritisera och ifrågasätta företag inom husbilsbranschen? Negativ kritik är förstås dålig publicitet för företagen, och det finns självklart kunder som ger oskälig kritik. Samtidigt borde ett företag som levererar en bra produkt i första hand automatiskt få positiv respons och ett bra rykte. Vore det inte bra om företagen kunde bemöta kritik på ett sakligt och informativt sätt, även inför öppen ridå?
Enligt Dagens Analys bör ett företag aldrig radera negativ kritik (förutom om kritiken är stötande, innehåller personliga påhopp eller bryter mot svensk lagstiftning). Genom att besvara kritik visar man ju att man är ett företag som kan stå upp för sina produkter och inte har något att dölja! Läs gärna tipsen från Dagens Analys på hur man som företag kan hantera kritik i sociala medier på rätt sätt.
Vad händer i husbilsgrupperna på Facebook?
Några av de stora husbilsgrupperna på Facebook har gått samma väg som företagen, och väljer att strypa diskussioner där företag kritiseras. I vissa fall uppger personer också att de blivit uteslutna ur grupperna om de skrivit kritik eller tipsat om något event som inte passat att tipsa om.
I en Facebook-grupp har administratören självklart rätt att bestämma vad som får skrivas och inte. Men om man varken får skriva kritik till företagen eller i Facebook-grupperna, var kan man då berätta om dåliga erfarenheter eller tipsa varandra om hur man löser problem?
Det kan handla om säkerhet
Vi har i veckan pratat med en erfaren husbilsägare som upptäckte att det, enligt honom, finns en brandsäkerhetsrisk kopplad till kylskåp i husbilar. Enligt den här husbilsägaren gäller garantin på kylskåpen från Dometic endast om det inte finns något brandfarligt bakom kylskåpen där de installeras. Han hittade brandfarliga tätningslister bakom kylskåpen, tog foton på detta och försökte visa upp dem i sociala medier, men vad tror du hände?
Denne husbilsägares historia liknar alla de vi hört tidigare. Han blev enligt egen utsago avstängd från att kommentera på företagets (Kabes) Facebook-sida och blev utesluten ur flera Facebook-grupper. Vi kan naturligtvis inte avgöra vad som är rätt och fel i det här ärendet. Vi kan bara konstatera att kundens klagomål hanterades på det vanliga sättet, genom att lägga locket på.
Men tänk om det faktiskt är så att det i något sammanhang handlar om vår säkerhet, om något som kan börja brinna. Är det rätt att det inte finns någonstans där vi kunder kan diskutera våra farhågor och problem? Och om det nu faktiskt är så att kritiken är obefogad och husbilsföretagen har ett bra svar – är det inte bättre att de svarar oss alla inför öppen ridå i så fall?
Ytterligare en historia
Ytterligare en historia har kommit till oss den här veckan. Enligt uppgiftslämnaren höll Dethleffs-klubben möte, och eftersom de befann sig i närheten av Svea Husbilar bestämde de sig för att åka och hälsa på. Det blev ett trevligt möte och man tog ett foto tillsammans, som Svea Husbilar la ut i sina sociala kanaler.
Ca en vecka senare tvingades klubben, enligt uppgifter, att be Svea Husbilar att ta bort alla foton från deras sociala kanaler efter hot om indragna bidrag från Generalagenten (Erwin Hymer Group). Peter frågade förstås Svea Husbilar om den här historien när han var där i veckan och fick bekräftat att ja, de har ombetts att ta bort bilderna på när dom var och fikade på anläggningen. De tog bort bilden direkt, med hänsyn till Dethleffs-klubbens medlemmar.
Svea Husbilar säger också att dom inte förstår vad detta handlar om och tycker det är oerhört anmärkningsvärt att en generalagent går ut och hotar medlemmarna i den egna klubben. Tobias Linusson, som jobbar som VD på Svea Husbilar, riktar kritik till Hymergruppen och säger att detta är rena maffiametoderna. Vi på FREEDOMtravel kommer med mera information om denna händelse nästa söndag.
Vad har du att berätta?
Vilka är dina erfarenheter, positiva och negativa, av husbilsbranschen? Har du upplevt bra bemötande och har du haft möjlighet att framföra kritik eller frågor om det behövts? Vilka är dina upplevelser när det gäller företagens och husbilsklubbarnas sociala medier och Facebook-grupper? Känner du igen detta med att ”locket läggs på” när det hettar till? Skriv och berätta!
Vi sitter på mer information, och vi hoppas kunna avslöja mer nästa söndag. Men vi vill också ha dina synpunkter, tankar och idéer! Som vanligt kan vi inte publicera personangrepp eller sådant som bryter mot svensk lagstiftning – men i övrigt är du fri att kommentera!
Här stängs inga trådar och vi har mycket högt i tak! (Observera dock att din kommentar kan behöva godkännas innan den blir synlig.) Serien fortsätter nästa söndag. Hjälp nu Peter med tips och information så att han kan gräva vidare i veckan! Du kan kommentera som anonym om du vill.
Matts Torebring säger:
Att inte svara i telefon eller svara på mejl efter flera dagar är mycket dåligt. Samma sak hände mig i veckan….Det straffar sig själv!
https://mattstorebring.se/2018/03/08/kabe-adria-serviceverkstad/
Allt kan någon gång gå fel för alla. Själv har jag fått ta hand om både positiva och negativa rekaktioner från kunder. Det har varit ett av mina mest stimulerande arbeten. Att lösa en reklamation positivt, är den bästa marknadsföringen. Jag säger till alla på jobbet.. ”Svara inom en halvtimma så får du pluspoäng, sedan vänds det i minuspoäng om du dröjer längre”
11 mars 2018 — 7:46
Helena säger:
Visst är det viktigt att få svar! Tror att ni har helt rätt i strategin att det ger pluspoäng att svara så fort som möjligt!
11 mars 2018 — 8:57
Liniz Travel säger:
Vi har ju ingen husbil tyvärr.., så ingen erfarenhet! Kram
11 mars 2018 — 8:01
ReiseLinda säger:
Oj, vilken soppa det här verkar vara. Bra att ni fortsätter gräva. Tror det blir svårt att ändra en kultur dock, men nånstans måste det börja!
11 mars 2018 — 8:09
Helena säger:
Du har nog helt rätt i att det tar tid att ändra kultur och attityder. Att lägga lockat på alla problem kan inte vara en hållbar strategi, här behövs ändring tänker vi.
11 mars 2018 — 8:59
Jonas malmqvist säger:
Detta med att svara i telefon eller på mil eller vad….. Men vi köpte en bil i Bålsta på skoklostersbil, eller vad de nu hette….. I alla fall vi är jättenöjda vad vi fick och servicen. Men den tid de tog för oss att få svar på vissa saker va inte okej. Så……. Där ska nog husbils marknaden skärpa sig!
11 mars 2018 — 8:13
Helena säger:
Skönt att ni är nöjda med produkt och service! Att få svar inom rimlig tid är ju oxå viktigt för en som kund, och kan ju påverka hur man uppfattar hela processen.
11 mars 2018 — 9:01
Nils-Åke Hansson säger:
Bli avstängd på sociala media stängde kontot. Jag kritiserade Elen på en ställplats.
11 mars 2018 — 9:29
Helena säger:
Blev du avstängd för det? Det låter ju inte klokt faktiskt.
11 mars 2018 — 12:06
Anders säger:
Det är ju väldigt stora pengar i husbilsbranschen och sannolikt ganska stora vinster för de inblandade parterna. När det då kommer ett företag och kapar åt sig marknadsandelar genom att pressa dessa vinster och förmedla husbilar till lägre provision än de stora etablerade aktörerna blir det såklart oro i leden.
Detta är väl inget nytt och har setts i många andra branscher genom tiderna. Men att tro att man kan stänga ute en sådan ny aktör och dessutom försöka tysta kritiken i dagens sociala media samhälle är ganska osmart. Det funkar bevisligen inte eftersom vi ju fortsätter diskutera det i kanaler som då inte styrs eller starkt påverkas av de stora handlarna som uppenbarligen vissa gör.
OM det nu enbart är detta som ligger bakom vilket vi egentligen inte vet än, men eftersom Svea öppet svarar på alla frågor och välkomnar diskussionen medan övriga inblandade uppenbarligen försöker lägga locket på så kan man ju ana… men det är jättebra att ni gräver vidare i detta!
Vi vill ju gärna ha en öppen bransch med fri konkurrens mellan aktörerna som borde innebära lägre priser och bättre service för oss kunder, inte nån sorts kartellbildning…
11 mars 2018 — 9:38
Helena säger:
Tack för intressant kommentar Anders! Vi gräver vidare!
11 mars 2018 — 12:07
Mikael säger:
Facebook sidorna är ju i maskopi med handeln, det vet vi redan. Att bli utesluten är inte ovanligt framförallt inte från kompisarna och det säger bara vilka dessa är. Så inget nytt under himlen. Fattar inte att folk inte bojkottar sidor som endast går handlarnas väg i stället för konsumenten. Ärligt talat så är det väl inte handlarna som är medlemmar på FB sidorna, det är ju konsumenterna.
Att vissa inte får vara med då det inte säljer nya fordon på en nybilsmässa tycker inte jag är konstigt.
11 mars 2018 — 9:59
Helena säger:
Det är ju knepigt om det inte är tydligt för medlemmar i olika FB-grupper vem som ligger bakom, d.v.s. om företag är inblandade eller inte! Hur tänker du kring ”nybilsmässa”? Begagnade fordon visas förstås inte upp, men i övrigt tänker jag som kund att jag ska kunna hitta information om allt som är relevant för mig som husbils/campingintresserad, inklusive tillbehör, resmål, campingplatser, lagar och regler, böcker etc. Så varför kan det inte också finnas information om uthyrning? Berätta gärna hur du tänker kring detta!
11 mars 2018 — 12:18
Anett säger:
Jag tycker det är viktigt att kritiken är konstruktiv.
Många gånger så leder kritik i FB-grupper till ett smutskastande där diskussionen inte längre handlar om själva problemet utan bara är ett flöde av fula nedsättande ord om företaget som sådant, bilmodellen ed.
Det är lätt att pendeln svänger över till andra sidan helt enkelt.
Tillåt kritik, men styr upp det i tid genom att påminna om sakfrågan, be om lösningar – vad ska man göra åt problemet, vem ska man kontakta etc.
Då tror jag man kan nå mycket längre och tom få en seriös diskussion med det företag man riktar sig mot.
11 mars 2018 — 10:03
Helena säger:
Tack för intressant och bra synpunkt!
11 mars 2018 — 12:20
Lena - gott för själen säger:
Men herregud! Vilken lekstuga! Man tror ju knappt att det är sant (även fast jag förstår att det är sant). Rena sandlådefasoner verkar det som, så här på distans! Bra att ni rotar. Förhoppningsvis leder det till nått gott och som även kan smitta av sig till andra branscher. Jag gissar att det är på samma nivå på andra håll! Bra jobbat!
Kram Lena
11 mars 2018 — 11:06
Helena säger:
Saker försiggår säkert i andra branscher också …
11 mars 2018 — 12:20
Ditte säger:
Har ingen husbil men tycker att det är jättebra att ni tar upp detta och reder ut, så gott det går. Och med mycket pengar inblandade vill man nog i branschen se till att ha det så även fortsättningsvis.
11 mars 2018 — 12:21
Helena säger:
Tack Ditte, vi gör vårt bästa!
11 mars 2018 — 18:57
Katta säger:
Intressant att läsa om hur man möter människor med avvikande åsikter. Transparans brukar vara det mest lönande över tiden. Nu har vi inte längre någon husbil sedan flera år tillbaka och har vi var inte aktiv i campinglivet på camplingplatser och inte heller medlem i någon husbilsklubb, så vi har inte några erfarenheter. Gruff finns mog lite hör och där.
11 mars 2018 — 14:13
Helena säger:
Transparens känns viktigt och blir också svårt att undvika i längden i och med sociala medier tänker vi. I alla fall om man vill vara ett företag i framkant.
11 mars 2018 — 18:59
Steve säger:
Jag fylls av obehag och ilska när jag läser detta och känner mig nöjd med att inte vara husbilsägare. Ni gör en lovvärd insats när ni i sann ”JanneJosefssonanda” gräver i detta och synar den till synes självgoda husbilsbranschen. Bra är att ni har en gedigen erfarenhet av husbil och därför inte enkelt kan ifrågasättas. Jag noterar särskilt att ni oxå lyfter fram de goda exempel som finns.
Vi får hoppas att era insatser leder till en självsanering i branschen.
11 mars 2018 — 14:50
Helena säger:
Vi hoppas att vi kan påverka litegrann. Vi önskar mer transparens i branschen helt enkelt.
11 mars 2018 — 19:00
Stefan säger:
Intressant artikel, även om jag till viss mån tycker den är lite partisk..
Vad jag har kunnat läst mig till gällande detta med Sveahusbilar, är att det är en GRUPP återförsäljare från olika märken som inte gillade att Sveahusbilar skulle stå utanför Kistamässan, då det kunde tolkas som om att Sveahusbilar var värd för mässan. Det ser jag väl inga konstigheter i?
Som att Volvo har en monter utanför Genevè mässan, så att alla som passerar måste passera deras ”monter” för att kunna titta på andra bilar. Tror jag inte skulle vara uppskattat av de andra bilmärkena..
Nä, Freedomtravel.. jag saknar lite nyans i denna artikel.. Dock håller jag med att det är svagt att återförsäljarna inte går att kontakta i frågan.
11 mars 2018 — 16:35
Helena säger:
Tack för din kommentar Stefan! Vi tar med oss denna synpunkt när vi går vidare!
11 mars 2018 — 19:01
Göran säger:
Det som beskrivs förekommer mycket ofta på mässor i olika brancher. Dvs. att utställare står utomhus, även vid entrén. Alltså inget konstigt med det! Är ju bra för arrangören att även kunna utnyttja lokalen utomhus!
15 mars 2018 — 7:55
Anders säger:
Menar du att kunderna har svårt att skilja på utställaren(Svea) och mässarrangören?
Ska Svea straffas för att de tänkte nytt med hur de ville positionera sig?
Kan det vara så att de attraktiva platserna inne på mässan är bokade av samma märken år efter år?
Rädslan för konkurrens skiner igenom och det gynnar inte slutkunden!
11 mars 2018 — 23:38
BP säger:
Vet inte varför, men spontant tänkte jag på den amerikanska presidenten tweets… Sandlåda där också.
Företag som bemöter konstruktiv kritik och åtgärdar eventuella säkerhetsrisker borde alltid dra det längsta strået.
Du vet ju vad jag tycker om Facebook. Man för liksom inga diskussioner som ofta leder till feltolkningar på FB. Så är det bara.
Jättebra att ni gräver i ”sandlådan” på er blogg.
11 mars 2018 — 17:42
Helena säger:
Vi tror ju också att det bästa alltid måste vara att bemöta kritik. Oavsett om kunden har rätt eller inte, så bör kritiken kunna bemötas.
11 mars 2018 — 19:02
annar säger:
Vill bara säga att jag är glad att ni orkar ta tag i problemet. Redan på gymnasiet en gång fick vi lära oss att truster och karteller är ett oskick ja rent av förbjudna, men det förekommer hela tiden att man tror det går att tjäna mera pengar på olika former av ohederlighet. Har lärt i mitt yrke att om någon klagar svara direkt och har du fel lägg dig på rygg, eller ännu hellre ge någon form av kompensation.
11 mars 2018 — 22:19
Göran Stolpe säger:
Hej.
Bra att Ni belyser detta med ”locket på”.
Jag ser även en kartellbildning i samband med detta och syftar då på den internationella nybilsgarantin som de flesta husbilsåterförsäljare i Europa ger.
De flesta husbilsåterförsäljare i Sverige hänvisar kategoriskt kunder till resp. säljare vid reklamationer på husbilen. Oavsett om bilen är köpt i Sverige eller utomlands.
Vi vet alla att tillverkare av husbilar ersätter sina återförsäljare för garantiarbeten oavsett vem som sålt husbilen. (Dock anser dessa att de inte får fulll betalning för den tid som åtgår.)
Istället för att vänligt ta emot en kund med en husbil, inom garantitiden och av märket de reprensenterar hänvisar de till säljaren. (Vem vill komma tillbaka till denna återförs. efter garantitiden?)
Det felaktiga uttrycket ”gråimport” används i husbilsbranchen, även om husbilen köpts inom EU. Dels förekommer det ingen import inom EU, dels är det ”fritt” för näringsidkare och privatpersoner med införsel av produkter inom EU.
Volvo Personvagnar insåg tidigt att deras återförsäljare inte kunde neka inom garantitiden. Oavsett var bilen är köpt är en Volvoägare välkommen till verkstad för åtgärd av fel utan kostnad inom garantitiden.
En husbilsåterförsäljare jag talade med sa att de inte nekar till att utföra garantireparationer utan de inte har tid. Det gick inte heller att boka tid långt fram i kalendern. Detta är i in värld att neka.
12 mars 2018 — 9:53
Darek säger:
Hej Göran, jag som representant och importör av några husbilsmärken vill gärna klargöra vissa saker:
1. Det är inte alls så att tillverkare betalar för alla garantier. Vi får genom kanske 50% – vissa märken tar det mesta, vissa gör ingenting alls. Risken är helt återförsäljarens. Du kan säkert utan vidare föreställa Dig hur lätt det blir att få betalt av kunden – om kunden tror att det rör sig om fabriksgarantin.
2. Reservdelshantering i branschens är under all kritik, leveranstider på flera veckor/månader är inget konstigt. Det är en mycket dyr hantering som ingen firma vill hålla på med – annat än när de måste = för egna sålda bilar.
3. Ja i teorin är ”gråimport” felaktig uttryck, men i praktiken så stämmer det ju helt. En del av den vinsten vi och de andra återförsäljare gör i Sverige används för att bygga upp reservdelslager, kompetens, verkstads kapacitet, goodwill garantier osv. ”Grå” import snyltar på det – och vem vill betala för det? Inte fabriken i alla fall. Inte Du heller väl?
4. Jämförelse mot Volvo är inte heller rättvis, De utländska fabrikerna (har ingen erfarenhet av svenska tillverkare) som jag har kontakt med (med några lysande undantag), betraktar den svenska marknaden som ”flugskit”, 2-3 husbilar hit eller dit spelar ingen roll – speciellt nu under högkonjunktur, då alla fabriker kämpar med att tillverka så mycket så möjligt – för allt säljs så fort det kommer ut. Det gör att min – och de andra återförsäljares – möjlighet att påverka fabriken och tvinga fram vettiga lösningar med allmänna garantier osv är lika med noll. Börjar jag tjafsa så finns det andra som säljer – inga problem. Kommer fabriken att torska på den inställningen i längden – javisst. Kan vi göra nåt åt det nu – nej inte en chans. Vi får vänta på nästa lågkonjunktur. De av oss som överlever vill säga 🙁
16 mars 2018 — 16:19
Återkallelse säger:
Darek. Om det skickas ut en återkallelse från fabriken där man blir ombedd att kontakta närmaste auktoriserade verkstad för åtgärd och milersättning betalas ut för att kunden ska gå skadeslös. Menar du att ni inte får ersättning från fabriken för det jobbet och era kostnader ? Blev själv nekad den typen av jobb för något år sen. Kom överens med den tyska handlaren att göra åtgärden när vi kör förbi. Han förstod inte vad den svenska handlaren höll på med ” De här jobben får vi full ersättning för så de gör vi gärna” . I vilket fall så skickades ärendet vidare till fabriken och någon vecka senare blev jag kontaktad av den svenska handlaren som sa att det måste blivit något missförstånd. Vi gör ingen skillnad på svensksålda eller importerade bilar och de åtgärdade problemet. Med andra ord så försökte de dra en vit lögn, men fabriken accepterade inte det.
25 mars 2018 — 11:16
Shamrock säger:
Jättebra att ni tar upp detta. Jag har ingen egen erfarenhet men har sett hur det går till i FB-grupper och andra grupper. Är faktiskt förvånad över att folk fortfarande skriver där eftersom det mer verkar vara en ”ryggdunkargrupp” och om man har en avvikande åsikt åt något håll blir man oftast påhoppad. Det är många som lämnar grupperna efter sånt och det tycker jag är tråkigt. En grupp med många medlemmar och många åsikter blir ofta bättre
12 mars 2018 — 19:37
Leif Kahlman säger:
Att sådant kan hända 2018 är väl att gå tillbaka femtio år ?
13 mars 2018 — 11:55
Anonym säger:
Blev indragen i konflikt när någon lagt in bild på en nedskräpad rastplats, och ”trådställaren” uppmanade alla husbilsägare att typ ta med varsin soppåse för den ”goda sakens skull”, jag tänker inte ta med andras sopor, och ännu värre blev det när jag sa att ”detta problem” är relativt nytillkommet.
Jag valde att själv ”gå ur” gruppen då jag kände mig påhoppad. Mvh
15 mars 2018 — 18:23
Darek säger:
Jag kan väl kommentera lite från andra sidan (jag representerar ett företag som ställde ut på Kista-mässan, men inte inblandat i den direkta diskussionen). Det finns flera aspekter:
1. Som en av de relativt nya i branschen (vi hållit på i 10 år) har jag en viss sympati för Svea, Skönt med lite ”David mot Goliat”-fight…samt nya sätt att utnyttja social media, MEN:
2. Svea Husbilar har helt uppenbart velat göra en PR-kupp. Syftet med hela upplägget var att få igång snacket och publicitet – utan att betala ordinarie priset för mässan. Det är väl rätt av Svea att försöka – men lika rätt av de andra att inte finna sig i…
3. Syftet med Kista-mässan är att presentera nya husbilar. Svea säljer inga nya husbilar dvs deras närvaro kan ifrågasättas på naturliga grunder. Det är uppenbart att Svea inte hade velat presentera Nordic osv som fordon – utan ville åt publiciteten själva.
4. Hymer-gruppen (och de andra stora) har naturligtvis under årens lopp investerat en FRUKTANSVÄRT MASSA PENGAR och Kista mässan MÅSTE lyssna på dem. Att låta Svea genomföra kuppen och få en massa billig publicitet på Hymers (och de andras bekostnad) är ju bara korkat – och naturligtvis insåg mässan det.
5. Sedan finns ju snacket om att Svea gråimporterar, inte hanterar garantier och diverse annat – det kan inte jag bedöma, Hymer och de andra kan ha mer insikt i frågan.
6. Kista-mässan behöver rycka upp sig – och svara mot dagens utmaningar. Att 4 av 5 största märken inte hade representanter på mässan är inget annat än ett underbetyg. Platsen räcker inte för de som vill ställa ut (Kistamässan är för liten). 10 000 besökare mot Elmias 40 000 talar sitt tydliga språk, då Mälardalen är Sveriges populations centrum. Den nya ledningen fick en uppförsbacke i år och gjorde några nybörjarmisstag med Svea-upplägget. Jag vet att arbete pågår just nu för att vända trenden.
16 mars 2018 — 15:49
Svea Husbilar säger:
Hej Darek (Solhem husbilar).
Det intressanta är att spekulationerna hos många av er i husbilsbranchen verkar inte ha någon hejd. Ni inklusive främst Hymergruppen med vissa återförsäljare verkar alla ha tankar och åsikter, men ingen bemödar sig kolla upp fakta genom något så enkelt som via ett telefonsamtal till oss som detta faktiskt berör.
Hur svårt ska det vara?
Här kommer svar på dina antaganden:
2.
Vintergatan har varit Mässans ide och det var faktiskt vi som blev kontaktade av dem gällande en monter. De ville bland annat ha hjälp att sprida budskapet om mässan vilket skulle locka fler besökare i år. Win win kan man tycka då vi hade en hel del marknadsföringsåtaganden planerade tillsammans med mässan. Genom vår marknadsföring når vi lätt ut till en bred publik vilket mässan ville åt. Detta kostar för övrigt pengar så dina tankar om “utan att betala ordinarie pris” håller inte.
Om det nu var så att själva monterplaceringen var ett problem, varför kunde de då inte placera oss någon annan stans på mässan. Det går alltid att hitta utrymme om man vill, men nu var tydligen inte detta ett alternativ för Hymergruppen, så då kunde mässan inte erbjuda detta. Så hela detta argument faller som en fura.
3.
Att syftet med mässan skulle vara att presentera nya bilar är helt fabricerat och ytterligare en påhittat ursäkt för att försöka legitimera situationen.
Det finns inget uttalat att mässan enbart skulle vara för nybilsförsäljning, om man har det argumentet, kan alla som säljer tillbehör av olika slag samt tjänster tas bort från mässan, vilket är en hel del montrar (som överhuvudtaget inte säljer husbilar/husvagnar)!
Hur du/ni än försöker vrida och vända på er argument för att försöka hitta en ursäkt till att man som generalagent mer återförsäljare kan gå ihop och bedriva utpressning mot mässan och mot Svea Husbilar så förstår du säkert att det blir rätt löjligt i sammanhanget.
4.
Oavsett hur mycket Hymergruppen och de andra än har investerat på mässan historiskt sätt rättfärdigar givetvis inte att kunna bete sig hur som helst mot vem som helst samt att investeringar man gör får avkastningar, en mässa är inte en kostnad, det är en intäkt!
Det är sorgligt att du tror att vi försökt oss på någon form av Kupp.
Tiderna ändras och allt kanske inte alltid kommer vara som det varit. Alla branscher utvecklas framåt. Tyvärr verkar det som att Ni är många i branschen som lägger Er energi på att bevara eller sträva bakåt. Dags att vakna upp.
5.
Vad har du för frågor om Svea och gråimport? Vi besvarar gärna.
Vi har dessutom öppet redogjort för vår import under bolagets uppstartsfas där vi importerade två begagnade och två nya husbilar. Liksom de flesta som startar en verksamhet behöver man i början lära sig vart den fortsatta energin och strategin ska läggas. Nu är import inte en väg som vi valde då vi lägger allt vårt fokus på förmedling.
Finns inte mer info än så. Så du och Hymer kan fortsätta spekulera om ni vill.
Däremot har ni på Solhem husbilar en egen flik på er sida som heter “Importhjälp” där ni erbjuder er hjälpa kunder att gråimportera husbilar. http://solhemhusbil.se/importhjalp
Ni skriver på er hemsida: “Vi har tyska samarbetspartners som kan hjälpa till med hela processen inkl frakt till Sverige, ring för info”.
Nu har vi på Svea Husbilar inget emot import då det är en oundviklig evolution även i husbilsbranschen, men Erwin Hymer Group lär ju inte uppskatta detta? Faktum är att ni var en hel del utställare på Caravan Stockholm som ägnar er åt gråimport, vilket Hymergruppen förmodligen vet, men ni blev inte utkastade……..
Du blir inte direkt opartisk i dessa frågor genom din koppling till Erwin Hymer Group då du hyr ut och säljer Sunlight och Dethleffs som är deras märken.
Enligt dem själva var du ju även en del av den grupp som bedrivit denna utpressning mot mässan och oss. Fredrik Uhlin har ju som bekant sagt att “alla är med på detta”.
Men om ni är intresserade av hur det verkligen ligger till kan nu ju ringa oss och fråga INNAN de/ni/du kommer med anklagelser eller utpressning mot både oss och andra.
Det förbryllar oss som sagt att ingen av våra branschkollegor som har åsikter ringer till oss för att kolla läget innan de/ni kommer med anklagelser och antaganden.
Vi är öppna för diskussion och har inget att dölja.
Mvh
John Lönnqvist
Grundare & Delägare – Svea Husbilar
Mail: john.lonnqvist@sveahusbilar.se
Tel: 0707702098
21 mars 2018 — 17:30
Darek säger:
Hej John, Du verkar tycka att jag har något emot Er och är en del av konspiration mot Er. Jag vill klargöra att varken jag eller någon annan hos oss på Solhem Husbil AB har diskuterat/resonerat/undersökt/blivit kontaktad av Hymer eller någon annan. Ni har Era strider – vi är inte inblandade, det jag skrev om i inlägget – är bara mina egna åsikter och funderingar. Syftet med mitt inlägg var att visa en – till viss del informerat men icke inblandat, och så objektiv som möjligt – parts åsikt.
Som jag skrev om i inlägget – jag har en viss sympati för små uppstickare (som jag betraktar mig själv) – det gäller Er också. Detta sagt – måste jag få kommentera Ditt inlägg:
Punkt 2. Jag vill inte fördjupa mig i det – jag är inte insatt tillräckligt i fakta. Men min åsikt kvarstår – för Er lät det säkert som en bra och kostnadseffektivt sätt att få uppmärksamhet till en billig peng – för Du påstår väl inte att Ert upplägg hade varit dyrare än motsvarande kvadratmeter i hallen, eller hur?
Punkt 3. Ja, Du kan väl raljera hur mycket Du vill hur löjligt argumenten är – men faktum kvarstår att ingen annan firma som bara säljer begagnat finns på mässan. Jag själv börjat min resa i branschen med att sälja begagnat – då kände jag inte att Kista mässa är rätt ställe.
Punkt 4. John, Du försöker bunta ihop mig med andra (den stora stygga vargen Hymer) hela tiden. Jag representerar ingen annan än mig själv och Solhem Husbil. Det jag försöker att säga är att det är klart att mässan lyssnar på Hymer och de andra, mer än att de lyssnar på Er (eller mig för den delen). Måste mässan välja sida – det är klart, de väljer den sidan som är närmast – självklart och rätt. Sen är jag inte säker varför Du tycker att det är sorgligt att jag menar att Ni gjorde en kupp. Det är väl självklart att Ni försökte – och som jag nämnde så har jag inte problem med det – men Ni kan inte kräva att alla andra bara ska acceptera det.
Punkt 5. Här verkar Du inte ha läst min kommentar – jag har inga synpunkter och de rykten som finns kommenterade jag inte – på grund av brist på insikt. Dessutom saknar jag intresse – och bryr mig inte heller, det är inte min sak. Som Du mycket riktigt påpekar så hjälper vi själva ibland med vid privatimport av begagnade husbilar. Enligt EU är det tillåtet och till och med bra med frihandel – och jag tycker om det också, den svenska marknaden är ibland för liten. Men jag förstår även logiken med att gråimport (parallell import av nya bilar) är problematisk för svenska generalagenter.
Sen försöker Du än en gång bunta ihop mig med Hymer-gruppen – och Svea Husbilars kontrovers mot dem. Mina kopplingar till Hymer-gruppen är väldigt lösa, (men finns naturligtvis), våra bilar kommer inte genom Hymer utan genom Dethleffs agenturen i Danmark, så Fredrik Uhlin är jag mycket vagt bekant med – och varken jag eller någon annan hos Solhem Husbil har diskuterat frågan med honom – eller någon annan. Jag har faktiskt integritet att berätta vad jag själv tycker och inte behöver gömma mig bakom andra.
Till sist: Ni har gjort en grej av att vara kontroversiella och moderna, ”vi mot etablissemanget” ”David mot Goliat” osv. Ni använder sociala media på ett nytt och smart sätt. Det verkar fungera för Er, grattis – Ni får uppmärksamhet och reklam. Jag har inga synpunkter på det. Ni hittat Er grej – alla försöker vi hitta ”vår grej”. Men för mig så är hela den kontroversen ett led i Ert marknadsföring. Ni har INTE tagit skada – det är snarare Kista mässan som har, genom sitt velande och dålig publicitet. Ni hade inte kunnat köpa den publiciteten och folks intresse för pengar. Som sagt – grattis. Men kör Ni för hårt med att vara offer för stora stygga Hymer (och alla andra Hymer-lakejer som t.ex Solhem Husbil 🙂 så blir Ni bara löjliga.
Faktum är att Ni kan göra det lite enkelt för Er och spela ”vi mot dem” kortet bara då Ni inte är märkesbundna och inte behöver samarbeta med andra företag i olika sammanhang. Vi som är bundna vid återförsäljar-träffar, gemensamma mässor, garantier, prislistor osv kan inte det. Det är lite som med tonårsbarn – det är kul att spexa och vara vilda – men någon gång blir man vuxen, skaffar egna barn – och då är det kompromiss och samarbete som gäller – inte uppror.
Det som dock stör mig mest i Ditt inlägg är att Du upprepade gånger försöker påstå att vi (Solhem Husbil) är en del av hela ”affären”. Enligt DItt eget sätt att uttrycka sig: ”Men om ni är intresserade av hur det verkligen ligger till kan nu ju ringa oss och fråga INNAN de/ni/du kommer med anklagelser eller utpressning mot både oss och andra”. Slutcitat.
22 mars 2018 — 17:41
Svea Husbilar säger:
Hej Darek.
Tack för informationen , skönt att höra att ni ej blivit inbland i denna soppa.
Jag bör klargöra att detta är en oönskvärd situation för oss. Vi försöker bara göra det bästa av det. Om detta nu slagit ut i vad som upplevs som positiv publicitet så är ju det bra.
Bara för att vara tydlig så är vi inte intresserade av någon smutskastning på något sätt. Men vi svara givetvis när vi tycker att uppfattningen är skev.
2.
Jo, kostnaden för vår planerade marknadsföring inför under och efter mässan överträffar lätt kostnaden på den lilla monter vi skulle stå i.
Jag vill påminna dig om att vi inte skulle stå på mässan för att sälja några husbilar, vi skulle inte ens ha några husbilar på plats. Bara en liten monter där vi skulle önska välkomna och dela ut en flyer på får förmedlingstjänst.
3.
Som sagt var vi inte där för att sälja begagnat. Bara dela ut flyers och prata med kunder.
4.
Skönt att höra att du inte var involverad.
Vi har inte haft några tankar på en kupp. Vårt syfte med mässan var som sagt att dela ut flyers, och givetvis i samband med det bygga varumärke. Om monterplaceringen som mässan erbjöd oss skulle vara ett problem så hade de lätt kunnat placera om oss. Men detta var inte ens ett av de påstådda problemet med vårt deltagande enligt mässan.
5.
Jag håller med och vi har också förståelse för detta.
Jag vill inte bunta ihop dig eller någon annan med Hymergruppen.
Att alla utställare är involveringen i utpressningen mot oss och mässan är Fredrik Uhlin på Erwin Hymer Groups ord, INTE våra.
Skönt att höra att du inte är intresserad av denna typ av gruppering.
Dessvärre tror jag många handlare inte vågar säga ifrån när Generalagenten kommer med direktiv. Detta gör att de blir indragna i såna här olyckliga situationer.
Er danska agentur blev vad vi förstår tyvärr just offer för en sådan situation när de nyligen bedrev påtryckningar mot sin egna kundklubb. Riktigt trist tycker vi!
Det är precis som du säger. Hade vi varit märkesbundna är jag tveksam till att vi kunnat stå upp på det sätt vi gjort. Vi anser dock att ärlighet varar längst och att vara öppna med vad som hänt är den rätta vägen, även om det rör runt i grytan i husbilsbranschen! Den verkar behöva det!?
Oavsett om vi lyckats vända detta till något som eventuellt gynnar oss så är situationen beklaglig.
Vi påstår absolut inte att ni är involverade i detta, det är som sagt Hymers ord.
Vi önskar er en trevlig helg och lycka till med försäljningen.
Mvh
John Lönnqvist
Grundare & Delägare – Svea Husbilar
Mail: john.lonnqvist@sveahusbilar.se
Tel: 0707702098
23 mars 2018 — 15:53