Peittely näyttää olevan matkailuautoteollisuuden kehittynyt menetelmä, jota käytetään aina, kun kritiikkiä tai kysymyksiä herää. Sen jälkeen kun kirjoitimme viime viikolla alan outoudesta, olemme saaneet useilta tyytymättömiltä matkailuautoasiakkailta tarinoita, joissa kaikissa kuvataan samaa asiaa.
Heti kun he yrittävät saada äänensä kuuluviin sosiaalisessa mediassa, heitä moderoidaan tai heidät hyllytetään. Tällä viikolla olemme myös jahdanneet suuria matkailuautoalan yrityksiä, jotka saattavat olla osallisina Tukholman asuntovaunumessujen konfliktissa, ja toistaiseksi vain yksi kolmesta on vastannut....
Sisällysluettelo
Ota yhteyttä Svea-mönkijöihin
Kun kirjoitimme viime viikolla siitä, mitä tapahtuu matkailuautoteollisuuden kulissien takana Lupasimme, että perehdymme asiaan viikon aikana, ja niin olemme tehneetkin. Peter on yrittänyt puhelimitse tavoittaa Caravan Tukholman messujen, Svea Husbilarin ja Hymer Swedenin vastuuhenkilöitä, koska he olivat messuilla ja Svea Husbilarin mukaan he ovat "painostaneet".
Emme ole toistuvista yrityksistä huolimatta saaneet yhteyttä Caravan Stockholmiin tai Hymer Swedeniin. Yritämme uudelleen ensi viikolla, ja myös nämä yritykset ovat erittäin tervetulleita ottamaan meihin yhteyttä!
Svea Husbilar vastasi välittömästi ja kutsui Peterin vierailulle Norrtäljeen. Sanottu ja tehty, meidän pieni FREEDOM-automme pääsi reportaasimatkalle keskelle lunta! Yksi henkilö kritisoi Svea Husbilaria viime viikon kommenttikentässä, mikä tarkoitti, että meillä oli tärkeitä kysymyksiä.
Syvennymme tähän asiaan ensi sunnuntaina, mutta nyt voimme todeta, että Svea Husbilar vastaa avoimesti kaikkiin kysymyksiin ja toivottaa vuoropuhelun tervetulleeksi. Sen lisäksi, että he puhuvat mielellään konfliktista omasta näkökulmastaan, he ovat selvillä siitä, että avoimuus ja läpinäkyvyys ovat heille aina etusijalla, myös asiakkaiden kanssa asioidessa.
Vaikka voi tuntua itsestään selvältä, että yrityksen pitäisi olla avoin ja vastata kysymyksiin, matkailuautoteollisuudessa näin ei aina tunnu olevan. Päinvastoin, "pimennossa pitäminen" näyttää olevan yleisin tapa käsitellä ongelmia. Olemme myös huomanneet, että monet alan toimijat tuntevat toisensa hyvin ja "tukevat toisiaan", kun tuuli puhaltaa, olipa myrskyn taustalla mitä tahansa....
Yhteinen strategia - kannen pitäminen kiinni
Tällä viikolla olemme huomanneet, että "pimennossa pitäminen" näyttää olevan yleinen strategia matkailuautoteollisuudessa. Monet yksityiset matkailuajoneuvojen omistajat ovat ottaneet meihin yhteyttä viikon aikana ja kertoneet, kuinka kansi on pidetty kiinni aina, kun he ovat olleet tyytymättömiä johonkin yritykseen tai tuotteeseen ja yrittäneet kertoa siitä meille.
Muutama vuosi sitten, kun jouduin todellisiin vaikeuksiin toisen viraston kanssa, molemmat kerhot panivat kansiansa kiinni, ja minut moderoitiin ja bannattiin, ja kaikki tämä vain siksi, etten voinut kertoa totuuttani.
Sillä ei ole väliä, otatko yhteyttä suoraan yritykseen vai kirjoitatko kokemuksistasi Facebookin matkailuajoneuvoryhmissä. Tulos näyttää usein olevan sama: kommentti poistetaan ja sinua kielletään kommentoimasta tai suljetaan ryhmästä. Yllä oleva lainaus on peräisin lukijalta, joka kommentoi viime viikolla Facebookissa julkaistua kirjoitustamme.
Kritiikkiin vastaaminen yrityksenä
Eikö asiakkaiden pitäisi voida arvostella ja kyseenalaistaa matkailuautoalan yrityksiä? Negatiivinen kritiikki on tietysti huonoa julkisuutta yrityksille, ja tietysti on asiakkaita, jotka arvostelevat kohtuuttomasti. Samaan aikaan yritys, joka toimittaa hyvän tuotteen, saisi automaattisesti positiivista palautetta ja hyvän maineen. Eikö olisi hyvä, jos yritykset voisivat vastata kritiikkiin asiallisesti ja informatiivisesti, myös julkisesti?
Dagens Analysin mukaan yrityksen ei pitäisi koskaan poistaa negatiivista kritiikkiä (paitsi jos kritiikki on loukkaavaa, sisältää henkilökohtaisia hyökkäyksiä tai rikkoo Ruotsin lainsäädäntöä). Kritiikkiin vastaaminen osoittaa, että yritys voi puolustaa tuotteitaan eikä sillä ole mitään salattavaa! Lue Dagens Analysin vinkit siitä, kuinka yritykset voivat suhtautuminen sosiaalisessa mediassa esitettyyn kritiikkiin oikealla tavalla.
Mitä tapahtuu Facebookin matkailuautoryhmissä?
Jotkin Facebookin suurista matkailuajoneuvoryhmistä ovat toimineet samalla tavalla kuin yritykset ja päättäneet tukahduttaa keskustelut, joissa yrityksiä arvostellaan. Joissakin tapauksissa ihmiset ovat myös ilmoittaneet, että heidät on suljettu pois ryhmistä, jos he ovat kirjoittaneet kritiikkiä tai ehdottaneet epäsopivaa tapahtumaa.
Facebook-ryhmässä ylläpitäjällä on luonnollisesti oikeus päättää, mitä saa ja mitä ei saa kirjoittaa. Mutta jos yrityksiä tai Facebook-ryhmiä ei voi arvostella, missä voi jakaa huonoja kokemuksia tai antaa toisilleen vinkkejä ongelmien ratkaisemiseksi?
Kyse voi olla turvallisuudesta
Tällä viikolla keskustelimme kokeneen matkailuauton omistajan kanssa, joka huomasi, että hänen mukaansa matkailuautojen jääkaappeihin liittyy paloturvallisuusriski. Tämän matkailuajoneuvon omistajan mukaan Dometicin jääkaappien takuu on voimassa vain, jos jääkaappien takana ei ole mitään syttyvää, kun ne on asennettu. Hän löysi jääkaappien takaa syttyviä tiivistenauhoja, otti valokuvia ja yritti näyttää niitä sosiaalisessa mediassa, mutta mitä luulet, mitä tapahtui?
Tämän matkailuauton omistajan tarina on samankaltainen kuin kaikki aiemmatkin. Omien sanojensa mukaan häntä kiellettiin kommentoimasta yrityksen (Kaben) Facebook-sivulla ja hänet suljettiin useiden Facebook-ryhmien ulkopuolelle. Emme tietenkään voi päättää, mikä tässä tapauksessa on oikein tai väärin. Voimme vain todeta, että asiakkaan valitus käsiteltiin tavanomaiseen tapaan, pitämällä kansi kiinni.
Mutta entäpä jos kyse onkin jossakin yhteydessä turvallisuudestamme, jostain, joka voi syttyä tuleen. Onko oikein, että ei ole mitään jossain jossa me asiakkaat voimme keskustella huolistamme ja ongelmistamme? Ja jos kritiikki on todellakin aiheetonta ja matkailuajoneuvoyhtiöillä on hyvä vastaus - eikö olisi parempi, että ne vastaisivat meille kaikille julkisesti?
Toinen tarina
Toinenkin tarina on tullut meille tällä viikolla. Tiedottajan mukaan Dethleffs-kerholla oli kokous, ja koska he olivat Svea Husbilarin naapurustossa, he päättivät mennä käymään. Heillä oli mukava kokous ja he ottivat yhteiskuvan, jonka Svea Husbilar julkaisi sosiaalisissa kanavissaan.
Noin viikkoa myöhemmin seuran kerrottiin joutuneen pyytämään Svea Husbilaria poistamaan kaikki kuvat sosiaalisista kanavistaan sen jälkeen, kun pääagentti (Erwin Hymer Group) oli uhannut peruuttaa tukia. Peter tietenkin kysyi Svea Husbilarilta tästä jutusta käydessään siellä tällä viikolla, ja hänelle vahvistettiin, että kyllä, heitä on pyydetty poistamaan kuvat siitä, kun he olivat kahvittelemassa tiloissa. He poistivat kuvan välittömästi, kunnioituksesta Dethleffs-klubin jäseniä kohtaan.
Svea Husbilar sanoo myös, että he eivät ymmärrä, mistä tässä on kyse, ja pitävät erittäin merkillisenä sitä, että yleinen edustaja menee uhkaamaan oman seuransa jäseniä. Tobias Linusson, joka toimii Svea Husbilarin toimitusjohtajana, kritisoi Hymer Groupia ja sanoo, että kyseessä ovat puhtaasti mafian menetelmät. Me FREEDOMtravelilla kerromme tästä tapahtumasta lisää ensi sunnuntaina.
Mitä sanottavaa teillä on?
Mitä kokemuksia teillä on? positiivinen ja negatiivinenmatkailuautoteollisuudessa? Oletko kokenut hyvää kohtelua ja oletko voinut tarvittaessa arvostella tai esittää kysymyksiä? Millaisia kokemuksia teillä on yritysten ja matkailuajoneuvokerhojen sosiaalisesta mediasta ja Facebook-ryhmistä? Tunnistatteko tämän "kannen päälle laittamisen", kun asiat kuumenevat? Kirjoita ja kerro!
Meillä on lisätietoja, ja toivomme saavamme lisää tietoa ensi sunnuntaina. Haluamme kuitenkin myös teidän näkemyksiänne, ajatuksianne ja ideoitanne! Kuten tavallista, emme voi julkaista henkilökohtaisia hyökkäyksiä tai mitään sellaista, mikä rikkoo Ruotsin lakia - mutta muuten voitte vapaasti kommentoida!
Täällä ei suljeta mitään keskusteluketjuja, ja meillä on erittäin korkea katto! (Huomaa kuitenkin, että kommenttisi on ehkä hyväksyttävä ennen kuin se tulee näkyviin.) Sarja jatkuu ensi sunnuntaina. Auttakaa Peteriä vinkillä ja tiedoilla, jotta hän voi jatkaa kaivamista tällä viikolla! Voit halutessasi kommentoida nimettömänä.
Matts Torebring sanoo:
Se, että et vastaa puhelimeen tai sähköposteihin useiden päivien jälkeen, on erittäin huono asia. Sama tapahtui minulle tällä viikolla....se on itserangaistusta!
https://mattstorebring.se/2018/03/08/kabe-adria-serviceverkstad/
Kaikki voi mennä pieleen jossain vaiheessa kaikille. Olen joutunut käsittelemään sekä positiivista että negatiivista palautetta asiakkailta. Se on ollut yksi innostavimmista työtehtävistäni. Valituksen ratkaiseminen myönteisesti on parasta markkinointia. Sanon kaikille töissä: "Vastaa puolen tunnin sisällä, niin saat plussapisteitä, ja jos kestää kauemmin, se muuttuu miinuspisteiksi."
11 maaliskuun 2018 - 7:46
Helena sanoo:
On varmasti tärkeää saada vastauksia! Mielestäni olet täysin oikeassa strategiassasi, että on plussaa vastata mahdollisimman pian!
11 maaliskuun 2018 - 8:57
Liniz matkailu sanoo:
Meillä ei valitettavasti ole matkailuautoa, joten ei kokemusta! Halauksia
11 maaliskuun 2018 - 8:01
Matkusta Linda sanoo:
Vau, mikä sotku tämä näyttää olevan. Hyvä, että jatkat kaivamista. Uskon, että kulttuurin muuttaminen on vaikeaa, mutta jostain on aloitettava!
11 maaliskuun 2018 - 8:09
Helena sanoo:
Olet luultavasti oikeassa siinä, että kulttuurin ja asenteiden muuttaminen vie aikaa. Kaikkien ongelmien peittäminen ei voi olla kestävä strategia, vaan tässä tarvitaan mielestämme muutosta.
11 maaliskuun 2018 - 8:59
Jonas malmqvist sanoo:
Tämä puhelimeen vastaamisen tai mailien tai minkä tahansa..... kanssa. Mutta me ostimme auton Bålstasta skoklostersbilistä, vai mikä niiden nimi olikaan......... Joka tapauksessa olemme erittäin tyytyväisiä saamaamme ja palveluun. Mutta aika, joka kului siihen, että saimme vastauksia joihinkin asioihin, ei ollut ihan ok. Joten ....... Matkailuautomarkkinoiden pitäisi varmaan kiristyä!
11 maaliskuun 2018 - 8:13
Helena sanoo:
Hyvä, että olet tyytyväinen tuotteeseen ja palveluun! Vastauksen saaminen kohtuullisessa ajassa on tärkeää myös sinulle asiakkaana, ja se voi vaikuttaa siihen, miten koet koko prosessin.
11 maaliskuun 2018 - 9:01
Nils-Åke Hansson sanoo:
Sosiaalisen median keskeyttäminen sulki tilin. Kritisoin Eleniä parkkipaikalla.
11 maaliskuun 2018 - 9:29
Helena sanoo:
Erotettiinko sinut siitä? Tuossa ei oikeastaan ole järkeä.
11 maaliskuun 2018 - 12:06
Muuten sanoo:
Matkailuautoteollisuudessa liikkuu paljon rahaa, ja asianosaiset saavat luultavasti melko suuria voittoja. Kun markkinoille tulee yritys, joka nappaa markkinaosuuttaan puristamalla näitä voittoja ja välittämällä matkailuautoja pienemmillä provisioilla kuin suuret vakiintuneet toimijat, riveissä herää tietysti huoli.
Tämä ei ole mitään uutta, ja se on nähty vuosien varrella monilla muilla toimialoilla. Mutta on melko epäviisasta ajatella, että nykyisessä sosiaalisen median yhteiskunnassa voidaan sulkea pois tällainen uusi toimija ja yrittää vaientaa myös kritiikki. Se ei selvästikään toimi, koska keskustelemme edelleen kanavissa, joita suuret vähittäiskauppiaat eivät valvo tai joihin ne eivät vaikuta voimakkaasti, kuten jotkut ilmeisesti tekevät.
JOS vain tämä on asian takana, mitä emme todellakaan vielä tiedä, mutta koska Svea vastaa avoimesti kaikkiin kysymyksiin ja toivottaa keskustelun tervetulleeksi, kun taas muut asianosaiset yrittävät ilmeisesti pitää asian salassa, voi vain arvailla ... mutta on hienoa, että kaivelet asiaa lisää!
Haluaisimme nähdä avoimen toimialan, jossa toimijat kilpailevat vapaasti keskenään, minkä pitäisi tarkoittaa alhaisempia hintoja ja parempaa palvelua asiakkaillemme, ei minkäänlaista kartellia....
11 maaliskuun 2018 - 9:38
Helena sanoo:
Kiitos mielenkiintoisesta kommentista Anders! Jatkamme kaivamista!
11 maaliskuun 2018 - 12:07
Herra Michael sanoo:
Tiedämme jo, että Facebook-sivut ovat yhteistyössä kaupan kanssa. Poissulkeminen ei ole harvinaista, varsinkaan kavereilta, ja se kertoo vain siitä, keitä he ovat. Ei siis mitään uutta taivaan alla. En voi uskoa, etteivät ihmiset boikotoi sivustoja, jotka menevät vain kauppiaiden eikä kuluttajien suuntaan. Rehellisesti sanottuna FB-sivujen jäseniä eivät ole kauppiaat, vaan kuluttajat.
Minusta ei ole outoa, että jotkut eivät saa osallistua, koska uusien autojen näyttelyssä ei myydä uusia ajoneuvoja.
11 maaliskuun 2018 - 9:59
Helena sanoo:
On hankalaa, jos eri FB-ryhmien jäsenille on epäselvää, kuka sen takana on, eli ovatko yritykset mukana vai eivät! Mitä mieltä olette "uusien autojen messuista"? Käytettyjä ajoneuvoja ei tietenkään esitellä, mutta muuten mielestäni asiakkaana minun pitäisi löytää tietoa kaikesta, mikä on minulle matkailuauton/leirintäalueen harrastajana tärkeää, kuten lisävarusteista, matkakohteista, leirintäalueista, laeista ja asetuksista, kirjoista jne. Miksi siellä ei siis voi olla tietoa myös vuokrauksesta? Kertokaa meille mielipiteenne tästä!
11 maaliskuun 2018 - 12:18
Anette sanoo:
Mielestäni on tärkeää, että kritiikki on rakentavaa.
Usein FB-ryhmissä esitetty kritiikki johtaa mustamaalauskampanjaan, jossa keskustelu ei enää koske itse ongelmaa, vaan ainoastaan rumia halventavia sanoja yrityksestä sinänsä, automallista jne.
Heiluri heilahtaa helposti toiselle puolelle.
Salli kritiikki, mutta hallitse sitä ajoissa muistuttamalla ihmisiä asiasta ja kysymällä ratkaisuja - mitä ongelmalle pitäisi tehdä, keneen ottaa yhteyttä jne.
Sitten voit mielestäni mennä paljon pidemmälle ja jopa keskustella vakavasti kohteena olevan yrityksen kanssa.
11 maaliskuun 2018 - 10:03
Helena sanoo:
Kiitos mielenkiintoisesta ja hyvästä huomautuksesta!
11 maaliskuun 2018 - 12:20
Lena - hyvää sielulle sanoo:
Voi luoja! Mikä leikkikenttä! Sitä tuskin voi uskoa, että se on totta (vaikka ymmärränkin, että se on totta). Se näyttää puhtaalta hiekkalaatikkofantasialta, kaukaa katsottuna! Hyvä, että olet juurtunut. Toivottavasti se johtaa johonkin hyvään ja voi levitä myös muille aloille. Taitaa olla samalla tasolla muuallakin! Hyvin tehty!
Halauksia Lena
11 maaliskuun 2018 - 11:06
Helena sanoo:
Asioita tapahtuu varmasti myös muilla toimialoilla ...
11 maaliskuun 2018 - 12:20
Ditte sanoo:
Minulla ei ole matkailuautoa, mutta minusta on hienoa, että otat tämän asian esille ja selventät sitä mahdollisimman hyvin. Ja koska kyse on paljon rahaa, alan toimijat haluavat luultavasti pitää sen sellaisena myös tulevaisuudessa.
11 maaliskuun 2018 - 12:21
Helena sanoo:
Kiitos Ditte, teemme parhaamme!
11 maaliskuun 2018 - 18:57
cat sanoo:
Mielenkiintoista lukea siitä, miten suhtautua ihmisiin, joilla on eriäviä mielipiteitä. Avoimuus on yleensä ajan mittaan palkitsevinta. Nyt meillä ei ole enää useaan vuoteen ollut matkailuautoa, emmekä ole olleet aktiivisia retkeilyelämässä leirintäalueilla emmekä myöskään minkään matkailuajoneuvokerhon jäseniä, joten kokemusta ei ole. Mörköily on mahdollista siellä sun täällä.
11 maaliskuun 2018 - 14:13
Helena sanoo:
Avoimuus tuntuu tärkeältä, ja sitä on myös vaikea välttää pitkällä aikavälillä sosiaalisessa mediassa, uskomme. Ainakin jos haluat olla eturivin yritys.
11 maaliskuun 2018 - 18:59
Herra Steve sanoo:
Tätä lukiessani tunnen oloni epämukavaksi ja vihaiseksi, ja olen tyytyväinen, etten ole matkailuauton omistaja. Teette kiitettävää työtä aidossa "JanneJosefsson"-hengessä kaivamalla tätä asiaa ja paljastamalla näennäisesti omahyväisen matkailuautoteollisuuden. On hyvä, että sinulla on vankka kokemus matkailuautoista, eikä sinua siksi voi helposti kyseenalaistaa. Panen erityisesti merkille, että korostatte myös hyviä esimerkkejä, joita on olemassa.
Toivotaan, että ponnistelunne johtavat alan itsekorjautumiseen.
11 maaliskuun 2018 - 14:50
Helena sanoo:
Toivomme, että voimme vaikuttaa asiaan. Haluamme yksinkertaisesti lisätä alan avoimuutta.
11 maaliskuun 2018 - 19:00
Herra Stefan sanoo:
Mielenkiintoinen artikkeli, vaikka se onkin mielestäni jossain määrin puolueellinen.
Mitä olen voinut lukea tästä Sveahusbilariin liittyvästä asiasta, on se, että kyseessä on eri merkkien jälleenmyyjien ryhmä, joka ei pitänyt siitä, että Sveahusbilar seisoisi Kistamässanin ulkopuolella, koska se voitaisiin tulkita niin, että Sveahusbilar isännöi messuja. En näe siinä mitään väärää, näetkö sinä?
Kuten Volvolla on koju Geneven messujen ulkopuolella, joten kaikkien ohikulkijoiden on ohitettava heidän "koju" voidakseen katsella muita autoja. En usko, että muut automerkit arvostaisivat sitä.....
No, Freedomtravel... Kaipaan jotain vivahteita tähän artikkeliin... Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että on heikkoa, että jälleenmyyjiin ei voi ottaa yhteyttä tässä asiassa.
11 maaliskuun 2018 - 16:35
Helena sanoo:
Kiitos kommentistasi Stefan! Otamme tämän huomioon, kun etenemme eteenpäin!
11 maaliskuun 2018 - 19:01
Göran sanoo:
Kuvattu tilanne on hyvin yleinen eri alojen messuilla. Toisin sanoen näytteilleasettajat seisovat ulkona, jopa sisäänkäynnin luona. Siinä ei siis ole mitään outoa! Järjestäjän kannalta on hyvä, että tiloja voi käyttää myös ulkona!
15 maaliskuun 2018 - 7:55
Muuten sanoo:
Tarkoitatko, että asiakkaiden on vaikea erottaa toisistaan näytteilleasettajaa (Svea) ja messujärjestäjää?
Pitäisikö Sveaa rangaista siitä, että se mietti uudelleen, miten se halusi asemoida itsensä?
Voisiko johtua siitä, että samat tuotemerkit varaavat houkuttelevat tilat messujen sisällä vuodesta toiseen?
Kilpailun pelko paistaa läpi, eikä se suosi loppuasiakasta!
11 maaliskuun 2018 - 23:38
BP sanoo:
En tiedä miksi, mutta tuli spontaanisti mieleen Yhdysvaltain presidentin twiitit... Hiekkalaatikko sielläkin.
Yritysten, jotka reagoivat rakentavaan kritiikkiin ja puuttuvat turvallisuusriskeihin, pitäisi aina voittaa.
Tiedät, mitä mieltä olen Facebookista. FB:ssä ei ole keskusteluja, jotka usein johtavat väärintulkintoihin. Niin se vain on.
On hienoa, että kaivautuu "hiekkalaatikkoon" blogissasi.
11 maaliskuun 2018 - 17:42
Helena sanoo:
Uskomme myös, että parasta on aina vastata kritiikkiin. Riippumatta siitä, onko asiakas oikeassa vai ei, kritiikkiin on puututtava.
11 maaliskuun 2018 - 19:02
vuosi sanoo:
Haluan vain sanoa, että olen iloinen siitä, että pystyt puuttumaan ongelmaan. Jo lukiossa meille aikoinaan opetettiin, että trustit ja kartellit ovat huono käytäntö, jopa kielletty, mutta koko ajan käy niin, että ihmiset luulevat voivansa ansaita enemmän rahaa erilaisilla epärehellisyyden muodoilla. Olen oppinut ammatissani, että jos joku valittaa, reagoi heti ja jos olet väärässä, valehtele selkäsi takana tai vielä parempi, anna jonkinlainen korvaus.
11 maaliskuun 2018 - 22:19
Göran Stolpe sanoo:
Hei, hei, hei, hei, hei.
On hyvä, että korostat tätä "kannen päälle".
Näen tässä yhteydessä myös kartellinmuodostuksen, joka viittaa useimpien Euroopan matkailuautojen jälleenmyyjien tarjoamaan uuteen autoon sovellettavaan kansainväliseen takuuseen.
Useimmat Ruotsin matkailuajoneuvojen jälleenmyyjät ohjaavat asiakkaat kategorisesti kyseisen myyjän puoleen, jos he tekevät matkailuajoneuvoa koskevia valituksia. Riippumatta siitä, onko ajoneuvo ostettu Ruotsista vai ulkomailta.
Me kaikki tiedämme, että matkailuautojen valmistajat korvaavat jälleenmyyjilleen takuutyöt riippumatta siitä, kuka matkailuauton on myynyt. (He kuitenkin kokevat, että heille ei makseta täyttä korvausta käytetystä ajasta).
Sen sijaan, että he ottaisivat ystävällisesti vastaan asiakkaan, jolla on takuuaikana heidän edustamansa merkin matkailuauto, he ohjaavat hänet myyjän luokse (kuka haluaa palata tähän jälleenmyyjään takuuajan jälkeen?).
Matkailuautoteollisuudessa käytetään virheellistä termiä "harmaa tuonti", vaikka matkailuauto olisi ostettu EU:n alueelta. Toisaalta EU:n sisällä ei ole tuontia, ja toisaalta yritykset ja yksityishenkilöt voivat vapaasti tuoda tuotteita EU:n sisällä.
Volvo Cars ymmärsi jo varhain, että jälleenmyyjät eivät voi kieltäytyä takuuaikana. Auton ostopaikasta riippumatta Volvon omistaja on tervetullut korjaamolle korjauttamaan viat maksutta takuuaikana.
Eräs matkailuajoneuvojen jälleenmyyjä, jonka kanssa puhuin, sanoi, että he eivät kieltäydy tekemästä takuukorjauksia, ellei heillä ole aikaa. Ajanvarausta ei myöskään ollut mahdollista varata pitkälle eteenpäin kalenterista. Tämä on kieltäytymisen maailmassa.
12 maaliskuun 2018 - 9:53
Darek sanoo:
Hei Göran, joidenkin matkailuautomerkkien edustajana ja maahantuojana haluaisin selventää joitakin asioita:
1. Ei ole lainkaan niin, että valmistajat maksavat kaikki takuut. Me saamme läpi ehkä 50% - jotkut merkit ottavat siitä suurimman osan, jotkut eivät tee mitään. Riski on täysin jälleenmyyjän. Voit varmaan kuvitella, kuinka helppoa on saada asiakas maksamaan - jos asiakas luulee, että kyseessä on tehdastakuu.
2. Alan varaosahallinta on kaiken kritiikin alla, useiden viikkojen/kuukausien toimitusajat eivät ole mitään ihmeellistä. Se on erittäin kallista käsittelyä, jota yksikään yritys ei halua hoitaa - paitsi silloin, kun se joutuu = omiin myytyihin autoihinsa.
3. Kyllä, teoriassa "harmaa tuonti" on virheellinen nimitys, mutta käytännössä se on täysin oikein. Osa meidän ja muiden jälleenmyyjien Ruotsissa tekemästä voitosta käytetään varaosavarastojen, asiantuntemuksen, korjaamokapasiteetin, liikearvotakuiden jne. kartuttamiseen. "Harmaa" maahantuonti käyttää tätä ilmaiseksi - ja kuka haluaa maksaa siitä? Ei ainakaan tehdas. Et kai sinäkään?
4. Vertailu Volvoon ei myöskään ole reilua, Ulkomaiset tehtaat (joilla ei ole kokemusta ruotsalaisista valmistajista), joiden kanssa olen ollut yhteydessä (joitakin loistavia poikkeuksia lukuun ottamatta), pitävät Ruotsin markkinoita "kärpäspaskana", 2-3 matkailuautoa täällä tai siellä ei ole väliä - erityisesti nyt nousukauden aikana, kun kaikki tehtaat kamppailevat tuottaakseen mahdollisimman paljon - koska kaikki myydään heti, kun se ilmestyy. Tämä tarkoittaa sitä, että minun - ja muiden jälleenmyyjien - mahdollisuudet vaikuttaa tehtaaseen ja pakottaa järkeviä ratkaisuja yleisillä takuilla jne. ovat yhtä kuin nolla. Jos minä alan riitelemään, on muitakin, jotka myyvät - ei ongelmaa. Häviääkö tehdas tuolla asenteella pitkällä tähtäimellä - totta kai. Voimmeko tehdä asialle mitään nyt - ei onnistu. Meidän on odotettava seuraavaa lamaa. Ne meistä, jotka selviytyvät, eli 🙁 .
16 maaliskuun 2018 - 16:19
Peruuttaminen sanoo:
Darek. Jos tehdas lähettää takaisinkutsun ja pyytää ottamaan yhteyttä lähimpään valtuutettuun korjaamoon toimenpiteitä varten, ja kilometrikorvaus maksetaan asiakkaan vahingonkorvaukseksi. Tarkoitatko, että et saa tehtaalta korvausta kyseisestä työstä ja kustannuksistasi? Minulta evättiin tällainen työ noin vuosi sitten. Sovittiin saksalaisen jälleenmyyjän kanssa, että tekevät toimenpiteen, kun ajetaan ohi. Hän ei ymmärtänyt mitä ruotsalainen jälleenmyyjä teki "Me saamme täyden korvauksen näistä töistä joten teemme ne mielellämme". Joka tapauksessa asia välitettiin tehtaalle ja muutamaa viikkoa myöhemmin ruotsalainen jälleenmyyjä otti minuun yhteyttä ja sanoi, että kyseessä oli varmaan jokin väärinkäsitys. Emme tee eroa ruotsalaisille myytyjen tai maahantuotujen autojen välillä, ja he korjasivat ongelman. Toisin sanoen he yrittivät kertoa valkoisen valheen, mutta tehdas ei hyväksynyt sitä.
25 maaliskuun 2018 - 11:16
Shamrock sanoo:
On hienoa, että otit tämän esille. Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta olen nähnyt, miten se toimii FB-ryhmissä ja muissa ryhmissä. Olen itse asiassa yllättynyt, että ihmiset kirjoittavat sinne edelleen, koska se tuntuu olevan enemmänkin "selkäänpuukottajien ryhmä" ja jos sinulla on eriävä mielipide mihin tahansa suuntaan, sinua vastaan hyökätään yleensä. Monet ihmiset lähtevät ryhmistä sen jälkeen ja minusta se on surullista. Ryhmä, jossa on monta jäsentä ja monta mielipidettä, on usein parempi.
12 maaliskuun 2018 - 19:37
Leif Kahlman sanoo:
Se, että tällaista voi tapahtua vuonna 2018, on kuin menisi viisikymmentä vuotta taaksepäin, eikö olekin?
13 maaliskuun 2018 - 11:55
Nimeton sanoo:
Jouduin konfliktiin, kun joku lähetti kuvan roskaantuneesta levähdysalueesta, ja "viestiketjun luoja" kehotti kaikkia matkailuauton omistajia tuomaan omat roskapussinsa "hyvän asian puolesta", minä en aio tuoda muiden ihmisten roskia, ja tilanne paheni entisestään, kun sanoin, että "tämä ongelma" on suhteellisen uusi.
Päätin itse "lähteä" ryhmästä, koska tunsin itseni hyökkäyksen kohteeksi. Terveisin
15 maaliskuun 2018 - 18:23
Darek sanoo:
Voin kommentoida hieman toiselta puolelta (edustan yritystä, joka oli esillä Kistan messuilla, mutta en osallistunut suoraan keskusteluun). On useita näkökohtia:
1. Yhtenä alan suhteellisen uusista tulokkaista (olemme olleet alalla 10 vuotta) tunnen jonkin verran sympatiaa Sveaa kohtaan, on mukavaa, että on pieni "Daavid vastaan Goljat" -taistelu... sekä uusia tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa, MUTTA:
2. Svea Husbilar on selvästi halunnut tehdä PR-vallankaappauksen. Koko järjestelyn tarkoituksena oli saada keskustelua ja julkisuutta aikaan - maksamatta messujen normaalia hintaa. On varmaan oikein, että Svea yrittää - mutta yhtä oikein, että muut eivät hyväksy.....
3. Kista-messujen tarkoituksena on esitellä uusia matkailuautoja. Svea ei myy uusia matkailuautoja, joten sen läsnäolo voidaan kyseenalaistaa luonnollisin perustein. On ilmeistä, että Svea ei ollut halunnut esitellä pohjoismaisia ym. ajoneuvoja - vaan halusi itse julkisuutta.
4. Hymer-konserni (ja muut suuret konsernit) ovat tietysti investoineet vuosien varrella hirvittävän paljon rahaa, ja Kista-messujen PITÄÄ kuunnella heitä. Se, että Svean annetaan tehdä vallankaappaus ja saada paljon halpaa julkisuutta Hymerin (ja muiden) kustannuksella, on yksinkertaisesti typerää - ja tietenkin messut tajusivat sen.
5. Sitten on puhetta Svean harmaasta tuonnista, takuiden käsittelemättä jättämisestä ja monista muista asioista - sitä en voi arvioida, Hymerillä ja muilla on ehkä enemmän tietoa asiasta.
6. Kista-messujen on tehostettava toimintaansa - ja vastattava nykypäivän haasteisiin. Se, että neljällä viidestä suuresta tuotemerkistä ei ollut edustajia messuilla, on pelkkää vähättelyä. Tila ei riitä niille, jotka haluavat näytteilleasettajia (Kistan messut ovat liian pienet). 10 000 kävijää verrattuna Elmian 40 000 kävijään kertoo paljon, sillä Mälardalen on Ruotsin väestökeskus. Uusi johto joutui tänä vuonna vaikeuksiin, ja se teki Svean organisaatiossa aloittelijoiden virheitä. Tiedän, että parhaillaan tehdään työtä trendin kääntämiseksi.
16 maaliskuun 2018 - 15:49
Svea matkailuautot sanoo:
Hei Darek (Solhem-mönkijät).
Mielenkiintoista on se, että monien matkailuautoteollisuudessa työskentelevien spekuloinnit näyttävät olevan loputtomia. Teillä kaikilla, mukaan lukien pääasiassa Hymer Group ja jotkut jälleenmyyjät, näyttää olevan ajatuksia ja mielipiteitä, mutta kukaan ei vaivaudu tarkistamaan tosiasioita niinkin yksinkertaisella tavalla kuin soittamalla meille, kuten tämä itse asiassa koskee.
Kuinka vaikeaa sen pitäisi olla?
Tässä vastaukset oletuksiisi:
2.
Linnunrata on ollut messujen idea, ja itse asiassa he ottivat meihin yhteyttä osastoa varten. He halusivat muun muassa apua messujen viestin levittämisessä, mikä houkuttelisi tänä vuonna enemmän kävijöitä. Win win win, voisi sanoa, sillä meillä oli paljon markkinointisitoumuksia suunnitteilla yhdessä messujen kanssa. Markkinointimme avulla tavoitamme helposti laajan yleisön, jota messut halusivat. Tämä maksaa muuten rahaa, joten ajatuksesi "maksamatta tavallista hintaa" eivät pidä paikkaansa.
Jos osastopaikka itsessään oli ongelma, miksei meitä voitu sijoittaa jonnekin muualle messuille. Aina on mahdollista löytää tilaa, jos haluaa, mutta ilmeisesti tämä ei ollut Hymer Groupille vaihtoehto, joten messut eivät voineet tarjota sitä. Joten tämä koko väite kaatuu kuin kivi.
3.
Ajatus siitä, että messujen tarkoituksena on esitellä uusia autoja, on täysin keksitty ja jälleen yksi keksitty tekosyy, jolla yritetään laillistaa tilanne.
Ei ole mitään väitettä siitä, että messujen pitäisi olla vain uusien autojen myyntiä varten, jos näin väitetään, kaikki ne, jotka myyvät erilaisia lisävarusteita ja palveluita, voidaan poistaa messuilta, mikä tarkoittaa monia kojuja (jotka eivät myy matkailuautoja/ -vaunuja lainkaan)!
Yritätpä sinä tai yritätpä sinä vääntää ja kääntää perusteluja yrittäessäsi löytää tekosyyn sille, että yleinen agentti ja jälleenmyyjät voivat yhdistää voimansa ja kiristää reilua ja Svea Husbilaria, ymmärrät varmasti, että se on tässä yhteydessä aivan naurettavaa.
4.
Riippumatta siitä, kuinka paljon Hymerin ryhmä ja muut ovat historiallisesti investoineet messuihin, se ei oikeuta käyttäytymään ketään kohtaan millään tavalla ja että tehdyillä investoinneilla on tuottoa, messut eivät ole kustannus, ne ovat tulo!
On surullista, että luulette meidän yrittäneen jonkinlaista vallankaappausta.
Ajat muuttuvat, eivätkä asiat välttämättä ole aina samanlaisia. Kaikki toimialat kehittyvät. Valitettavasti näyttää siltä, että monet teistä alalla työskentelevistä käyttävät energiansa säilyttämiseen tai taaksepäin pyrkimiseen. On aika herätä.
5.
Mitä kysymyksiä sinulla on Sveasta ja harmaatuonnista? Vastaamme mielellämme.
Olemme myös kertoneet avoimesti maahantuonnistamme yrityksen perustamisvaiheessa, jolloin toimme maahan kaksi käytettyä ja kaksi uutta matkailuautoa. Kuten useimmilla yritystoimintaa aloittavilla, alussa on opittava, mihin tuleva energia ja strategia kannattaa sijoittaa. Nyt tuonti ei ole tie, jota valitsimme, koska keskityimme välitystoimintaan.
Sen enempää tietoa ei ole. Joten sinä ja Hymer voitte jatkaa spekulointia, jos haluatte.
Solhem Husbilarilla on kuitenkin verkkosivustollanne oma välilehti nimeltä "Import help", jossa tarjoatte apua asiakkaille harmaissa tuontiasuntoautoissa. http://solhemhusbil.se/importhjalp
Kirjoitat verkkosivuillasi: "Meillä on saksalaisia kumppaneita, jotka voivat auttaa koko prosessissa, mukaan lukien toimitukset Ruotsiin, soita ja kysy lisätietoja".
Meillä Svea Husbilarilla ei ole mitään maahantuontia vastaan, sillä se on väistämätöntä kehitystä myös matkailuautoteollisuudessa, mutta Erwin Hymer Group ei arvosta tätä? Tosiasia on, että Caravan Stockholmissa oli paljon näytteilleasettajia, jotka harjoittavat harmaatuontia, minkä Hymer Group varmaan tietää, mutta teitä ei heitetty ulos.........
Yhteytenne Erwin Hymer Groupiin ei tee teistä puolueetonta näissä asioissa, koska vuokraatte ja myytte Sunlight- ja Dethleffs-merkkisiä tuotteita.
Heidän mukaansa tekin kuulutte siihen ryhmään, joka suoritti tämän kiristyksen messua ja meitä vastaan. Fredrik Uhlin on tunnetusti sanonut, että "kaikki ovat mukana tässä".
Mutta jos teitä kiinnostaa todellinen tilanne, miksi ette soittaisi meille ja kysyisi, ENNEN kuin he tai te syytätte tai kiristätte meitä ja muita.
Olemme hämmentyneitä siitä, että yksikään alan kollegamme, jolla on mielipiteitä, ei soita meille ja tarkista tilannetta ennen syytöksiä ja oletuksia.
Olemme avoimia keskustelulle, eikä meillä ole mitään salattavaa.
Terveisin
John Lönnqvist
Perustajat ja osaomistajat - Svea Husbilar
Posti: john.lonnqvist@sveahusbilar.se
Puh: 0707702098
21 maaliskuun 2018 - 17:30
Darek sanoo:
Hei John, näytät ajattelevan, että minulla on jotain sinua vastaan ja että olen osa salaliittoa sinua vastaan. Haluan tehdä selväksi, että minä tai kukaan muu Solhem Husbil AB:ssä ei ole keskustellut/perustellut/tutkinut/tutkinut/on ottanut yhteyttä Hymeriin tai kehenkään muuhun. Teillä on omat taistelunne - me emme ole mukana, ja se, mitä kirjoitin viestissä, on vain omia mielipiteitäni ja ajatuksiani. Viestini tarkoituksena oli osoittaa - jossain määrin asiantuntevan, mutta asiaan osallistumattoman ja mahdollisimman objektiivisen - osapuolen mielipide.
Kuten kirjoitin postauksessa - minulla on tiettyä sympatiaa pieniä nousevia yrityksiä kohtaan (kuten pidän itseäni) - tämä pätee myös sinuun. Minun on kuitenkin kommentoitava viestiänne:
Kohta 2. En halua syventyä siihen - en tunne faktoja tarpeeksi hyvin. Mutta mielipiteeni on edelleen - teistä se kuulosti todennäköisesti hyvältä ja kustannustehokkaalta tavalta saada huomiota pienin kustannuksin - koska ettehän väitä, että järjestelynne olisi ollut kalliimpi kuin vastaavat neliömetrit hallissa?
Kohta 3. Voit paasata niin paljon kuin haluat siitä, miten naurettavia väitteet ovat, mutta tosiasia on, että mikään muu yritys, joka myy vain käytettyjä tuotteita, ei ole messuilla. Itse aloitin matkani alalla myymällä käytettyjä - silloin en kokenut Kista mäsää oikeaksi paikaksi.
Kohta 4. John, yrität koko ajan niputtaa minut muiden kanssa yhteen (iso paha susi Hymer). En edusta ketään muuta kuin itseäni ja Solhem Husbilia. Yritän sanoa, että on selvää, että messu kuuntelee Hymeriä ja muita enemmän kuin sinua (tai minua). Jos messujen on valittava puolensa - ne valitsevat tietenkin sen puolen, joka on lähimpänä - ilmeisesti ja oikeassa. Sitten en ole varma, miksi sinusta on surullista, että sanon sinun tehneen vallankaappauksen. On selvää, että yritit - ja kuten sanoin, minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa - mutta et voi odottaa, että kaikki muut vain hyväksyvät sen.
Kohta 5. Näytät jättäneen lukematta kommenttini - minulla ei ole näkemyksiä, ja olemassa olevia huhuja en kommentoinut - puutteellisen näkemyksen vuoksi. Minua ei myöskään kiinnosta - eikä kiinnosta, se ei kuulu minulle. Kuten aivan oikein huomautatte, me itse autamme joskus käytettyjen matkailuautojen yksityisessä maahantuonnissa. EU:n mukaan se on sallittua ja jopa hyvä vapaakauppa - ja minäkin pidän siitä, Ruotsin markkinat ovat joskus liian pienet. Ymmärrän kuitenkin myös logiikan, jonka mukaan harmaa tuonti (uusien autojen rinnakkaistuonti) on ongelmallista ruotsalaisille yleismyyjille.
Sitten yritätte jälleen kerran niputtaa minut Hymer-ryhmään - ja Svea Husbilarin kiistaan heitä vastaan. Yhteyteni Hymer-konserniin ovat hyvin löyhät (mutta ne ovat tietysti olemassa), autojamme ei tule Hymerin vaan tanskalaisen Dethleffs-toimiston kautta, joten Fredrik Uhlin on minulle hyvin hämärästi tuttu - enkä minä tai kukaan muu Svea Husbilissa ole keskustellut asiasta hänen kanssaan - tai kenenkään muunkaan. Minulla on itse asiassa rehellisyyttä kertoa teille, mitä ajattelen itse, eikä minun tarvitse piiloutua muiden taakse.
Lopuksi totean, että olette ottaneet tavoitteeksenne olla kiistelty ja nykyaikainen, "me vastaan valtaapitävät", "Daavid vastaan Goljat" ja niin edelleen. Käytätte sosiaalista mediaa uudella ja älykkäällä tavalla. Se näyttää toimivan, onnittelut - saatte huomiota ja julkisuutta. Minulla ei ole siihen mitään kommentoitavaa. Löysit oman juttusi - me kaikki yritämme löytää "oman juttumme". Minusta koko kiista on kuitenkin osa markkinointianne. Sinulle EI ole aiheutunut vahinkoa - pikemminkin Kista-messuille on aiheutunut vahinkoa sen horjumisen ja huonon julkisuuden vuoksi. Ette olisi voineet ostaa tätä julkisuutta ja ihmisten kiinnostusta rahalla. Kuten sanoin - onnittelut. Mutta jos yritätte liian kovasti olla ison pahan Hymerin (ja kaikkien muiden Hymerin lakeijoiden, kuten Solhem Husbilin 🙂 uhri, olette vain naurettava.
Itse asiassa voit tehdä asian helpoksi itsellesi ja pelata "me heitä vastaan" -korttia vain silloin, kun et ole brändisidonnainen eikä sinun tarvitse tehdä yhteistyötä muiden yritysten kanssa eri yhteyksissä. Ne meistä, jotka ovat sidottuja jälleenmyyjätapaamisiin, yhteisiin messuihin, takuisiin, hinnastoihin jne. eivät voi tehdä niin. Se on vähän kuin teini-ikäisten lasten kanssa - on hauskaa leikkiä ja olla villi - mutta jossain vaiheessa aikuistuu, saa omia lapsia - ja silloin on tehtävä kompromisseja ja yhteistyötä - ei kapinoida.
Eniten minua kuitenkin häiritsee viestissäsi se, että yrität toistuvasti väittää, että me (Solhem Husbil) olemme osa koko "sopimusta". Oman ilmaisutapasi mukaan: "Mutta jos olet kiinnostunut siitä, miten asiat todella ovat, voit soittaa meille ja kysyä, ENNEN kuin he/te/te syytätte tai kiristätte meitä ja muita". Lainaus loppuun.
22 maaliskuun 2018 - 17:41
Svea matkailuautot sanoo:
Hei Darek.
Kiitos tiedoista, on hyvä kuulla, että et ole ollut mukana tässä sotkussa.
Haluan tehdä selväksi, että tämä on meille epätoivottava tilanne. Yritämme vain tehdä siitä parhaan mahdollisen. Jos tämä on nyt johtanut myönteiseksi koettuun julkisuuteen, se on hyvä asia.
Haluan tehdä selväksi, että emme ole kiinnostuneita mistään mustamaalauskampanjasta. Mutta reagoimme tietysti, kun mielestämme käsitys on vääristynyt.
2.
Suunnitellun markkinointimme kustannukset messujen aikana ja niiden jälkeen ylittävät helposti pienen osastomme kustannukset.
Haluan muistuttaa teitä siitä, että emme ole messuilla myymässä matkailuautoja, eikä meillä ole edes matkailuautoja paikan päällä. Meillä olisi vain pieni ständi, jossa toivottaisimme ihmiset tervetulleiksi ja jakaisimme esitteitä välityspalvelustamme.
3.
Kuten sanoin, emme olleet siellä myymässä käytettyä tavaraa. Jaoimme vain esitteitä ja juttelimme asiakkaille.
4.
Hyvä kuulla, ettet ollut osallisena.
Meillä ei ole ollut mitään ajatuksia vallankaappauksesta. Kuten sanoin, tarkoituksemme messuilla oli jakaa esitteitä ja tietenkin rakentaa brändiämme. Jos messujen meille tarjoama paikka olisi ollut ongelma, he olisivat voineet helposti sijoittaa meidät uudelleen. Mutta tämä ei ollut edes yksi messujen mukaan väitetystä osallistumisongelmastamme.
5.
Olen samaa mieltä, ja me myös ymmärrämme tämän.
En halua sekoittaa sinua tai ketään muuta Hymer-ryhmään.
Se, että kaikki näytteilleasettajat ovat mukana kiristämässä meitä ja messuja, on Erwin Hymer Groupin Fredrik Uhlinin sana, EI meidän.
Hyvä kuulla, ettet ole kiinnostunut tämäntyyppisestä ryhmittelystä.
Valitettavasti uskon, että monilla elinkeinonharjoittajilla ei ole rohkeutta puhua ääneen, kun pääagentti antaa ohjeita. Tämä tarkoittaa, että he joutuvat mukaan näihin valitettaviin tilanteisiin.
Ymmärrämme, että tanskalainen virastonne joutui valitettavasti juuri tällaisen tilanteen uhriksi, kun se äskettäin painosti omaa asiakaskuntaansa. Mielestämme todella surullista!
Se on juuri niin kuin sanot. Jos meidät olisi leimattu, en usko, että olisimme pystyneet puolustautumaan niin kuin teimme. Uskomme kuitenkin, että rehellisyys on paras tapa toimia, ja avoimuus tapahtuneesta on oikea tapa toimia, vaikka matkailuautoteollisuus lietsookin sitä! Se näyttää tarvitsevan sitä!?
Tilanne on valitettava riippumatta siitä, olemmeko onnistuneet kääntämään tämän meille mahdollisesti suotuisaksi vai emme.
Emme todellakaan väitä, että te olisitte sekaantunut tähän, kuten jäsen Hymer sanoi.
Toivotamme teille mukavaa viikonloppua ja onnea myyntiin.
Terveisin
John Lönnqvist
Perustajat ja osaomistajat - Svea Husbilar
Posti: john.lonnqvist@sveahusbilar.se
Puh: 0707702098
23 maaliskuun 2018 - 15:53