Det här med husbilar och vattenkopplingar! Nu sitter det riktiga kopplingar med stödhylsor av rostfritt istället för plast. De var inte lätta att få tag i, eftersom det är en ganska speciell dimension. Som tur är har vi bilen hos P-bil Stockholm, som förutom verkstad på husbilar, husvagnar och personbilar bygger kranar och hydraulik på lastbilar. Killen på P-bil är kunnig och visste var han skulle söka. Det är tydligen meningen att de här snabbkopplingarna av plast ska hålla, men efter två vattenläckage på ett halvår så börjar man undra.
Kopplingar som man inte kommer åt
Om det nu är så att det har legat något vatten som det inte gick att få ut, som har frusit, så borde ju vattenkopplingarna ligga så att man skulle kunna komma åt dem. Jag vet hur man ska göra, för jag själv jobbar med fuktskador i hus och vi får inte lägga några kopplingar dolda och det borde vara samma för husbilar och husvagnar.
Som ni ser på bilderna så är ju innerskärmen ditsatt före väggpartierna, så vi fick ju såga av skärmkanten för att få ner innerskärmen, och vattenkopplingen ligger i mellangolvet, så hur tänkte Adrias konstruktör …?
På Adrias bilar bak i garaget, så finns det en smal låda som det går att öppna. Där går det ventrör och vattenrör till dusch, handfat och toa. Om man gör den lådan vattensäker med dräneringsrör, så kan man lägga alla kopplingar där, och gå med hela slangar till alla kranar. Hur lätt som helst och väldigt säkert.
Reparation innan resan
Adria erbjöd oss att ta hand om bilen veckan innan vi ska åka på vår första långa semester. Dom skulle skicka en kille med tåg från Karlstad, och köra ner bilen till en auktoriserad verkstad för att titta vad dom skulle kunna göra, för att alla andra i Stockholm har inga tider förrän i september. Och sen skulle dom köra upp bilen till fredag samma vecka, hmmmmmm.
För oss så skulle det vara en jättechansning. Vi visste ju att kopplingen satt till så att, man var tvungen att öppna upp någonstans, och om dom inte skulle bli klara i tid, vad händer då? Och om dom nu skulle ta samma väg som vi nu har gjort, så hade dom troligtvis satt tillbaka nya plastkopplingar.
Adria frågade om jag kunde laga någonting provisoriskt så länge, och köra in bilen till hösten. Hur lagar man en dold vattenkoppling, provisoriskt? Det vet iallafall inte jag. Nu är det ordentligt gjort, och det kommer att kosta oss 8000 kronor och vi kommer iväg. Det är bara lite synd att Adria inte kunde gå in och stötta oss i den här affären, när det var akut. Vi ringde i april för att bilen läckte, men fick inga tider, och garantin gick ut i maj.
Jag vill samtidigt passa på, till alla våra 200-250 besökare i veckan, att hoppas att ni har en kul och intressant läsning. Ni kan även följa oss i Europa varje dag i juli och till skärgården i midsommar, där vi möter upp två andra husbilar 😉 Det hade inte varit möjligt om vi inte lagat bilen själva.
mats karlsson säger:
Hej jag är också väldigt skeptisk till snabbkoppling är dom bra på någe annat sätt än att dom är snabba.(typ bättre på vibrationer frysning eller dyligt)
har nu fått läckage på 5 st under ett år och den sista vi bytte så började troligen två till droppa (igår kväll därför preliminärt).
Jag funderar precis som du att byta ut mot klämmkoplinga eftersom det är pex rör 12 mm. kanske partiskt eftersom jag kommer från virsbo som tillverkar pex och där användes förr iallafall inge snabbkoplingar.
Bra idee att tänka på att ha dom i en säker box i möjligaste mån utifall man missa och det fryser.
28 april 2022 — 9:10