En av de mest opraktiska sakerna med husbilar är att man inte kan packa så mycket i dem. Vår husbil har från början utrustats med en jättestort lastutrymme, där man kan få in en motorcykel (eller två). Men då krävs det att motorcyklarna är gjorda av frigolit. Viktgränserna gör att man i många husbilar nästan inte kan packa något…
Tjänstevikt och Totalvikt
De två begreppen tjänstevikt och totalvikt kan beskrivas på följande sätt:
- Tjänstevikt = Bilens vikt inkl. full färskvattentank, tom avloppstank, diesel och förare
- Totalvikt = Vad bilen får väga inkl. allt (människor, djur, vätskor, last)
Differensen mellan dessa båda blir vad man får lasta in i bilen. I vårt fall har vi en tjänstevikt på 3160 kg och en totalvikt på 3500 kg. Det innebär att vi kan lasta 340 kg. Här ingår människor, djur, mat, dryck, madrasser, sängkläder, kläder, köksutrustning, böcker och verktyg, men också tillbehör som installerats efter köpet, som markis, AC, solceller, musikanläggning, elverk, mikrovågsugn eller vad det nu kan vara.
Det säger sig självt att det nästan är hopplöst… För att minska övervikten något funderar vi på att lämna följande hemma i sommar: elverket med tillhörande bensindunk + dragkroken. Hur gör ni?
Läs mer om husbilar och viktregler
Vill du läsa mer om husbilar och viktregler? På länken nedan hittar du ett lite mer utförligt reportage.
Maggan säger:
Så rätt du har….tror inte det är många, som med en lastvikt på 3500 kg, som åker lagligt. Och man kan ju undra varför det ska vara så låg lastvikt, man måste ju faktiskt ha med sig en del packning, även om man skulle äta ute varje dag. Det var en av anledningarna till att vi bytte bil. Nu får vi lasta 540 kg och det räcker för vår del.
13 april 2010 — 8:41
peter olofsson säger:
Herregud vilka bekymmer! (ler) Som Viking så skiter vi i sådant där, minst 500 kilosövervikt kör vi med jämt!
Inte mycket att göra åt, min Fru och Min Dotter står för det mesta när de gäller övervikten i bagagesammanhang!
Några tusenlappar i böter blir det ibland! Inte mycket att göra åt! Jag säger åt hela familjen att gå på muggen innan vi åker, samt att vi alltid borrar små hål i tandborstarna, precis som på rymdfärjorna!
Nej, nu var jag dum!
Det är ett viktigt problem du belyser, men internationellt så visar det såg jag på några utländska husbilssidor att ”kontrollvägstationer” i Europa har minskat, alla vet att i princip alla husbilar av ”normaltyp” som Er och Vår som ligger på 3,5 ton har lite övervikt!
Fast det känns ju lite otryggt att behöva eventuellt böta, samt att försöka göra sig av med det som är ”övervikt”!
Min Svärmor som är Dansk och ibland åker med dit, kan man ju alltid ”slänga av” så får hon ta tåget istället, tanten plus packning harmnar på en runda slängar 150 kilo, så där har vi alltid lite viktbesparing! (ler)
Har faktiskt just själv gjort ett litet ”husbilsinlägg” idag!
Ha en fin dag!
Kram ifrån Peter!
13 april 2010 — 9:05
Ninni säger:
Jadu, det där är ett problem! Vår får också lasta allt för lite!! Det är en stor nackdel! Men nån gång ska vi skaffa nyare bil – är tanken men säkerligen måste väl Rulla-Bärra om hans hjärta bara orkar 😉 få hänga med nåt år till… de kostar ju en liten slant de här bilarna!
13 april 2010 — 10:52
Husbilen säger:
Förra året viktade vi upp vår husbil till en totalvikt på 3.800 kg, men det var krångligt och skulle nog ha blivit dyrt också om vi inte har en son som jobbar som lastbilschaufför och som även har en förkärlek till bilskrotar. Vi blev tvugna att byta framaxel, men den hittades på en skrot, bytet gjordes av en mercedesverkstad och intyg skrevs av mercedes generalagent i Malmö. Sedan var det bara en ombesiktning som behövdes. Lite dyrare skatt och försäkring blev det också.
Att vi såg till att totalvikten blev högre var för att när vi vägde våran bil med full last så insåg vi att med C-behörighet på körkortet som maken har så skulle böterna blivit kring 20.000 kr och man kan ha mycket roligt för dessa pengar.
Jag har försökt slimma vår utrustning så mycket som möjligt och ibland saknas endel, men vad gör man inte för att få med lite goda sovernirer.
13 april 2010 — 11:29
Katarina säger:
Var tvungen att kolla våran, vi har en tjänstevikt på 3310 och totalvikt på 4000 så då borde vi kanske kunna få med oss allt vi behöver till Kroatien i sommar…? 🙂 (Hoppas jag, som är rädd för poliser ;D )Vad beror det på att det är så olika, man kan ju tycka att våra husbilar väger ungefär lika…? Eller tillhör våran en annan viktklass?
13 april 2010 — 12:29
admin säger:
Vi förstår att vi inte är ensamma om det här problemet!
Husbilen, intressant att ni lyckades få upp er totalvikt! Vi var inne på samma sak förra året, men det verkade som att vi hade fel chassi för att det skulle vara möjligt…
Katarina, det låter ju som att ni kan lasta riktigt mycket! Var glada för det! Vi är inte experter på det hela, men ja, det finns olika viktklasser. Det finns ju även husbilar med högre totalvikt än 4000. En del husbilar går att ”typa om” till en ny viktklass, men som sagt, de måste de vara byggda för det och ha rätt chassi…
Nu, i efterhand är detta ett råd vi definitivt skulle ge till den som köper en husbil: Kolla att lastvikten inte är för låg! När vi köpte husbil var detta ingenting vi tänkte på alls…
13 april 2010 — 19:14
Vicky (utlandsmamman) säger:
Oj, 340 kg är ju ingenting. Tur att iaf vatten- o avloppstanken ingår i tjänstevikten. Vi hyrde husbil för två år och detta hade vi ingen koll på då! Nu hade ju inte vi med oss stora grejer typ micro eftersom det var en hyrbil – men väl 3 cyklar. Man kan ju undra varför man marknadsför att husbilar har MC-”garage” (det ser man mycket i reklamen här i Italien iaf) om det knappt går att lasta en MC under viktgränsen… Viktigt att tänka på om vi upprepar vårt äventyr 🙂
14 april 2010 — 9:31
admin säger:
Vicky, nej det där med lastvikt har man ju ingen koll på i början! Och försäljare och uthyrare har ingen som helst lust att berätta heller…
Det är helt vansinnigt att många husbilar marknadsförs med sina garage. Det går säkert att lasta motrcyklar i vissa större husbilar med störra lastvikt, men att det begränsar vad man kan packa med sig i övrigt är ju uppenbart…
14 april 2010 — 18:27
roberth säger:
Det finns ett företag i Kolbäck som heter Probe som bygger Husbilar med garage om man håller på med ex motorsport, hundar eller bara behov av en husbil med bra lastvikt och garage.
Dit kan man vända sig
12 augusti 2014 — 13:21