Vi var utomlands i över fem veckor i somras, och det säger sig självt att vissa räkningar hinner ramla in under den tiden. Vi försökte förutse några av dem, för att undvika påminnelseavgifter och annat trassel, och kontaktade några bolag i förväg.
Betala fakturor i förskott
Tillsammans med vår TV/telefon/Internet-leverantör kom vi överens om att betala en faktura i förskott, men eftersom de inte visste den exakta summan fick de uppskatta en summa. Vi betalade i god tid och trodde att allt var grönt.
Inte så enkelt som vi trodde …
Allt var inte grönt! Summan bolaget gett oss var 45 kr för låg och vips, innan vi visste ordet av, stängdes TV/telefon/Internet av. Första gången vi ringde var de obevekliga och tyckte att ”45 kr är 45 kr och såna är reglerna”. Andra gången fick vi som tur var tag på en mer serviceinriktad person som förstod att det faktiskt var de som gjort fel.
Att det sedan tog sammanlagt nästan två dagar innan vi fick ordning på Internet igen är ju en annan sak … Får stora bolag bete sig precis hur som helst? Och hur ska man egentligen göra för att undvika sånt här på långresan?
Agneta säger:
Vi brukar göra såsom ni, förbereda de man kan och förvarna vissa bolag. har aldrig råkat illa ut såsom ni nu gjorde. Dålig stil att bara stänga av när ni ändå haft kontakt sedan innan.
01 september 2011 — 23:10
Katarina i Malaysia säger:
Jag som fortfarande har räkningar i Svedala, tar alla mina räkningar på e-giro, där betalar jag min el, försäkringar, vatten, mobil räkningen osv. Förr lät jag min mor scanna in mina räkningar och skicka dem som epost, så kunde jag betala dem oversesa, det fungerade bra, dock vill man ju ha lite privacy i livet.
Ha de bra!
02 september 2011 — 4:11
Inger och Ingemar säger:
Vi övervintrar söderut sedan flera år tillbaka och då gäller det att ha koll på räkningarna, men det brukar aldrig vara några problem. Vi betalar allt på internet. Hyran och något mer betalas via autogiro. Övriga löpande räkningar kommer som e-fakturor och man har i allmänhet god tid på sig att godkänna dem för betalning. Står man på camping, finns det ju mestadels chans till internetuppkoppling. Vi brukar fricampa en hel del, men det finns ju internetcaféer, barer m.m.
02 september 2011 — 4:32
admin säger:
Agneta, vi hade förmodligen otur. Men det känns trist när man verkligen försökt att ligga steget före. Sen känner man sig alltid lite maktlös inför stora bolag…
Katarina, e-giro är nog himla smidigt om man är utomlands länge. Fast det skulle nog ha löst en del av våra problem också! Kanske dags att skaffa e-giro på fler av räkningarna!
Inger och Ingemar, ja det där med autogiro och e-fakturor verkar smart! Tror att vi ska se över och gå över mer till sånt inför framtiden!
02 september 2011 — 7:19
Anders och Birgitta säger:
Vi betalar mycket på autogiro och resten på elektroniska fakturor som vi godkänner till banken via internet. Det funkar jättebra.
02 september 2011 — 9:03
Kors & Tvärs säger:
Jag säger bara: autogiro och/eller e-faktura. Fungerar hur bra som helst.
Och skulle det mot all förmodan ramla in någon oväntad faktura kan man be ”postvakten” ta hand om den, betala den och föra över motsvarande summa till henne/honom //Anette
02 september 2011 — 11:00
Ama de casa säger:
Eftersom vi nu bor i en lägenhet som vi från början hade som semesterboende så har det ordnat sig med ”automatik”. Eftersom vi var här med väldigt ojämna intervall från början så ligger alla räkningar på autogiro. Så det är bara att låsa lägenheten och ge sig av 🙂
02 september 2011 — 13:24
admin säger:
Vi blir mer och mer på det klara med att det är autogiro och e-faktura som gäller! Vi kommer nog att försöka gå över mer till det inför nästa sommar. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
02 september 2011 — 19:18
Carita säger:
Usch så surt! Då ni verkligen hade ansträngt er för att fixa allt på förhand. Som lokaltidningsjournalist uppmanar jag alltid människor att gå ut i media med upplevelser likt de här – det brukar bli ordning på saker o ting då, ”förklaringar” ramlar in osv. 🙂
03 september 2011 — 21:05