Vi ska förstås bygga om husbåten. Jag skriver förstås eftersom Peter bygger om allting han lägger vantarna på. Först har han lagt massor av tid på att rita hur båten ska se ut, och nu är det dags att få ner allting i en bygglovsansökan. Va, behöver man bygglov för en båt? Nja, inte i vanliga fall, men vår båt ligger i Pampas Marina och ingår i Solna stads stadsplanering. Så ja, vi måste ansöka om bygglov.
Skalenliga ritningar
Att ansöka om bygglov är inte enkelt! Objektet ska ritas skalenligt från alla vinklar. Det ska vara tydligt vad som ska bevaras, vad som ska rivas, och vad som ska byggas nytt. På otaliga detaljritningar ska man sedan märka ut konstruktion, tjocklek och material. Utöver ansökningsblanketten finns blanketter för arearedovisning, teknisk beskrivning, utvändiga material och kulörer, kontrollansvarig … you name it.
Extra krångligt när det är en båt
Att det rör sig om en båt gör att allting blir extra krångligt. Här finns inte en enda rak linje. Allting är rundat, svänger, kröker sig… Det finns prång överallt och takhöjden skiftar från det ena hörnet till det andra. Vi har förberett genom att måtta båten, och genom att leta igenom byggvaruhusen efter lämpliga material. Igår kväll satt Peter uppe till sent och ritade …
KuMaNi säger:
Alltid spännande med nya projekt där man får använda sin fantasi och skaparglädje.
26 juli 2013 — 9:28
BP säger:
Din Peter är verkligen otroligt duktig! Jag skulle inte ens kunna mäta rätt;-)
Hoppas att ni får bygglov till allt ni har planerat. Peter är ju i branschen, så det lär nog gå hur bra som helst:-)
26 juli 2013 — 10:47
Ditte säger:
Vilket hästjobb! Men det kommer att bli vändans bra när det hela är klart. Tur, att ni är så skickliga i branschen…
26 juli 2013 — 10:57
Seniorer Spekulerar, 3 M säger:
Skönt att ha någon som kan branschen ochkramar sätta ner på pränt det som behövs för våra byråkrater. Förstår att de vill ha koll på hur det ser ut och att det är funktionellt,men ibland är de för petiga och just byråkratiska. Vi håller tummarna att allt går i lås. 3 M
26 juli 2013 — 16:27
admin säger:
KuMaNi, ja verkligen! Peter är lite trött på lägenheter, men det här blev nytt och spännande, och det finns verkligen möjlighet att tänka kreativt!
BP, han är väldigt kunnig, men det här är ändå en stor utmaning. Man måste tänka lite annorlunda än när man bygger ett vanligt hus…
Ditte, om Peter inte kunnat det här med bygg hade vi nog inte vågat oss på ett sånt här projekt! Det här med att ansöka om bygglov är vi däremot inte så vana vid, det är ju vanligtvis något kunden gör…
Seniorer Spekulerar, Peter kan ju bygg och det är bra, men vi vet inte precis hur de tänker på stadsbyggnadskontoret… så tack för att ni håller tummarna!
🙂
26 juli 2013 — 17:07
Lena & Jan säger:
Häftigt o roligt projekt, lycka till!
26 juli 2013 — 19:23
Lars Permeln säger:
Jag skulle nog stupa redan på bygglovsstadiet, ska det verkligen behövas vara så omständigt. Det viktiga borde väl vara den yttre formen och utvändigt materialval. Hur det ska se ut invändigt tycker jag är underordnad betydelse för samhällets kontrollorgan.
27 juli 2013 — 22:34
admin säger:
Lars Permeln, ja det känns riktigt riktigt krångligt faktiskt. Det är nog mestadels det yttre egentligen de vill veta, men det är mycket bara det, med alla vinklar, fönster, dörrar, staket, skorstenar osv…
28 juli 2013 — 1:26
Anders säger:
Ja Peter kanske är bra på att mecka lägenheter och åbäken på fyra hjul men något om fartygsstabilietet kan han uppenbarligen inte om ritningarna på bilderna är de slutgiltiga. Kommer att gunga extra skönt med höjdtillägget och vindfånget kommer att skapa fina kantringsmöjligjeter. Är fartyget registerat som skepp ska det dessutom göras ansökan till Transportstyrelsen med vikt och balansberäkningar och mandatoriskt stabilitets (gungningstest). Ja landkrabbor kanske bäst att hålla sig på fastland eller se till att det finns gott om flytvästar ombord!
28 juli 2013 — 15:12
admin säger:
Anders, tack för att du kommenterar på vår blogg! Båten har ett betongfyllt stålskrov och väger ca 20 ton, och den föreslagna höjningen är ca 60 cm. Fartyget är inte registrerat som skepp, eftersom det inte är tillräckligt brett. Båten ska inte heller köras utan bara ligga vid land, eftersom det inte finns någon motor. Eftersom du verkar kunna mycket om båtar tar vi självklart gärna emot synpunkter och förslag, men gärna konstruktivt förstås!
28 juli 2013 — 16:39