I framtiden kommer vi att kunna höra och känna på resmålet redan hemma i soffan, och en digital reskompis i armbandet kommer hjälpa oss att boka resan. Detta avslöjas i Skyscanners nya rapport. Och kanske är framtiden inte så långt borta …
Digitala resekompisar och semantiska söksajter
I The Future of Travel 2024 kan man läsa att vi alla kommer att ha digitala resekompisari våra telefoner eller smycken, som tipsar om resor utifrån individuella preferenser. Vi kommer också kunna ”prova” olika destinationer med virtuella verktyg. Vi kommer till exempel kunna åka upp i Eiffeltornet redan innan vi är där. Reseplaneringen kommer att ske med hjälp av semantiska söksajter, som vet vad kunden vill ha genom att tolka dennes nätbeteende.
Sveriges första digitala resebyrå
Jaja, det där kommer väl i framtiden, tänkte jag. Sedan såg jag att sajten Resfeber lanserar ”Sveriges första digitala resebyrå”. De skriver att sajten är unik och skiljer sig från övriga resesajter genom att utgå från kundens beteende på nätet. Ok, det har redan börjat, tänker jag … Vad tänker du? Ser du fram emot den nya tekniken eller suckar du trött och tänker ”det var bättre förr”?
BP säger:
Nu är jag kanske lite ”bakom”, men jag tycker att Googles Street maps talar om för mig exakt vad som väntar mig på platsen jag valt för semester.
Å om det blir ännu vassare så är det ju bara bra – för alla gamlingar som inte kan/vill resa längre. Då kan de sitta framför skärmen och drömma sig bort…
16 april 2014 — 22:34
Ditte säger:
Spännande tanke! Men jag vet ju inte om jag skulle utnyttja den. Och inte var det väl bättre förr? Nja, kanske i vissa avseenden. Man reste mer på vinst och förlust och de resmål jag besökte långt innan turismen hunnit dit bokade jag eller snarare mina öfräldrar mest med känslan. Häftigt det också. Men det ena utesluter nog aldrig det andra.
Jag är fortfarande faschinerad över att ha varit på resmål under 1960-80 talet som blivit populära idag. Vad söags om Maldiverna 1979, Thailand 1975… Också delar av Europa förstås. Härliga minnen. Och de finns kvar.
16 april 2014 — 22:41
admin säger:
BP, jag tänkte samma sak… nu kanske man inte ens behöver resa, nu kan man ju sitta hemma och få upplevelsen!
😉
Ditte, spännande att ha varit på de resmålen på den tiden! Kanske finns det andra resmål som är värda att se idag, innan de blir exploaterade…
17 april 2014 — 6:38
Steve säger:
Det låter spännande. Då kan jag börja ”resa” igen. Visst var det bra förr, då kunde jag ju resa. Men bättre förr? Nej, det tycker jag inte.
17 april 2014 — 6:52
Marie säger:
Jag tänker att den här utvecklingen har pågått i många år och känns väldigt naturlig. Jag läste IT- och kommunikationsvetenskap 2004 och då pratade vi om och utvecklade virtuella världar. Att logga beteenden på internet är ju något som sker dagligdags, så det känns som en naturlig utveckling. De fysiska resebyråerna har ju haft tuffa år i konkurrensen med internet och de kommer nog inte bli mindre tuffa. Spännande!
17 april 2014 — 7:29
Katarina Wohlfart säger:
Suckar och tänker att det var bättre förr. Jag ser ju helst att man måste krångla lite för att få till sitt resmål. Det är ju halva nöjet att lyckas själv!
18 april 2014 — 18:28
admin säger:
Steve, ja kanske praktiskt att kunna sitta hemma och ändå ”besöka” och uppleva olika resmål
🙂
Marie, du har nog helt rätt! Jag har inte tänkt på det så mycket, men jag förstår att det är på gång…!
Katarina, jag förstår hur du menar, kan känna igen den känslan! Men kanske måste man krångla i framtiden också… bara på nya sätt?
😉
19 april 2014 — 9:16