Igår kväll hade vi de tilltänkta hyresgästerna, det vill säga min kollega och hennes sambo, på middag. Vi hade en väldigt trevlig kväll, och så hade vi förstås väldigt mycket praktiskt att avhandla.
Många detaljer att diskutera
Jag tror att vi gick igenom precis allt i båten. Det är en hel del att tänka på inser vi. Först ska vi komma överens om vad som ska vara kvar och vad de helst vill att vi plockar undan: porslin? brödrost? kolsyremaskin? dammsugare? TV-skärmar? madrasser?
Förklara hur allting fungerar
Sedan måste vi förklara hur allting fungerar: Nibe-panna, värmegolv, luftvärmepump, avloppspump, kamin … För att inte tala om Peters alla lampor i olika färger!
Jag har skrivit en manual som hittills är 23 sidor, men jag inser nu att den måste utökas … Ja, och så ska man förstås skriva kontrakt och en massa annat. Har du hyrt ut din bostad någon gång, eller har du hyrt av någon annan? Vilka är dina erfarenheter?
Ditte säger:
Förstår att det är ett jättejobb att få ihop både ett kontrakt och en manual.
Har aldrig hyrt något, men väl lånat ut och då blev det ändå 8 blad. Och det var för två veckor….
Lycka till och det blir nog bra när allt är klart och ni är på väg. Annars finns ju telefon….
29 oktober 2014 — 16:30
Rolle o Carina säger:
Mycket att ordna men det fixar ni lätt 🙂
Ha det gott….
29 oktober 2014 — 17:01
Ninni, Henrik och husbilen Hjulius säger:
Hej! Nej vi har inte hyrt ut vår bostad någon gång, och nu bor vi själva på hyra -det är så praktiskt om man är lata som vi 😉 Kan tänka mig att det är lite mer att tänka på och kunna lite specialgrejer i en husbåt som ju inte kanske (vad vet jag förresten) är precis som ett vanligt hus. Mysigare i alla fall.
29 oktober 2014 — 17:44
admin säger:
Ditte, det var skönt att höra om dina 8 blad! Nu känns inte mina 23 sidor så hysteriska längre!
😉
Rolle o Carina, det ska nog fixa sig. Tack detsamma!
🙂
Ninni, ja lite extra är det ju… i alla fall om man jämför med lägenhet. Framför allt med värmepanna, avloppspump och sånt, och sen förstås att man ska ha lite koll på hur den ligger i vattnet och sådär… haha
29 oktober 2014 — 18:52
BP säger:
Bra att du är så strukturerad! En manual var nog ingen dum idé. Jag menar i en lägenhet behövs ju också instruktioner, fast det är nog många fler i en husbåt.
Har aldrig hyrt ut själv, men hamnat i lägenheter i olika länder som privatpersoner hyr ut. Det varierade med enstaka nerskrivna instruktioner till bara muntliga.
29 oktober 2014 — 20:46
admin säger:
BP, det känns som att det nästan är nödvändigt med någon slags manual här – det är ju en hel del maskiner och tekniska prylar och lampor som ska manövreras… Sedan gäller det ju att få till det hela begripligt…
😉
29 oktober 2014 — 22:06
Lena & Jan säger:
Finns kanske en ”Mall” på konsumentverkets webb eller ”Mäklarförbundets”!? Gick ju snabbt o finna hyresgäster, grattis!
29 oktober 2014 — 22:28
Deciree säger:
Det var väl smart…att hyra ut till någon man känner 🙂 Sen är det någon som tar hand om ert hem medan ni är borta. 🙂
29 oktober 2014 — 22:10
Katarina Wohlfart säger:
Nej det har jag inte. Funderade på det en kort sekund inför Peru men insåg att det var för mycket jobb för den lilla pengen vi skulle spara..
29 oktober 2014 — 23:12
admin säger:
Deciree, det känns väldigt bra att det blir någon vi känner!
Lena & Jan, tack för tips! Det finns nog en hel del mallar och sånt på nätet. Vi hittade mall för kontrakt på bostaddirekt.se
Katarina, det beror väl på hur lång tid det gäller… för visst är det en del jobb också!
30 oktober 2014 — 8:20
Christa säger:
Ska bli kul att följa er på er resa! Jag har hyrt ut min lägenhet och jag och min sambo har bosatt oss i en gammal husbil som vi renoverat upp. Helt galna är mångas åsikter men vi gör detta för att spara pengar. Vi sparar till ett hus, lite kommer det att gå åt till resor också så klart. Blir Thailand i två månader nästa år, sen får vi se vad mer vi hittar på. Jag hade tur och fick som hyresgäst min dotters kompis med familj. Jag hittade ett kontrakt på nätet som jag skrev ut, sen skrev jag till några punkter. Jag hyrde ut min lägenhet möblerad eftersom jag inte har plats att förvara alla möbler nånstans, fast det fina var att de skulle inte använda mina möbler utan köra dem till ett förråd. Jag slapp det jobbet 🙂 Jag tog flera foton på lägenheten med alla möbler osv så att det finns bildbevis på hur det såg ut när de flyttade in. Sen var det lite pyssel med att säga upp allt eller flytta över det på de nya hyresgästerna. Lycka till med resan och all planering inför den!
30 oktober 2014 — 9:58
admin säger:
Christa, tack så jättemycket för din informativa kommentar! Vad kul att ni vågar tänka lite annorlunda, för att uppnå det ni vill. Jag tycker inte alls att ni är galna – tvärtom! Jag tror att det är lätt att fastna och göra som alla andra – bara för att. Härligt både med resor och husdröm! Tack också för tips kring uthyrningen! Vi har laddat ner ett kontrakt, och vi ska se till att fota allting, bra idé!
🙂
30 oktober 2014 — 10:37