Om man inte har sett det oändliga havet av husbilar längs sydkusten i Portugal och Spanien är det svårt att förstå hur många fordon det rör sig om. I varenda by och vid varenda strandremsa finns campingar, ställplatser och grusplättar med hundratals husbilar. Det är en explosiv utveckling som har skett och den kan vara positiv både för oss resenärer och för de lokala ekonomierna, men då måste vi husbilister ta vårt ansvar för hur vi parkerar för natten.
Innehållsförteckning
Många gillar att fricampa
Många husbilister står på campingar och ställplatser med organiserade faciliteter såsom möjligheter att fylla på vatten och tömma grå- och svartvatten, d.v.s. avloppsvatten och toalett. Många gillar också att fricampa, d.v.s. att stå på andra platser än de organiserade. Fricamping kan ske i ensamhet på en naturskön plats eller på en stor grus- eller asfaltsplan tillsammans med hundratals andra husbilar.
Det senare har vi upptäckt är otroligt vanligt både i Portugal och i Spanien. Fördelen med fricamping är förstås frihetskänslan, men också att man slipper avgifter. Det är absolut inte fel att fricampa, men som ansvarsfull besökare i ett annat land måste man självklart följa lokala regler, vara rädd om naturen och respektera lokalborna.
Många fricampare smutsar ner
Hur länge kan man fricampa då och klara sig utan de organiserade faciliteterna? Vår erfarenhet är att vi klarar oss max fem dygn. Därefter måste vi fylla på vatten och tömma grå- och svartvatten. Därför blev vi lite förvånade när vi fick veta att många fricampar i flera månader och ibland hela vintersäsongen på samma plats.
Hur går det till? Jo, de hämtar vatten exempelvis från vattenkranar på stranden och tömmer gråvattnet i dagvattenbrunnarna. Svartvattnet tömmer de också i dagvattenbrunnarna, eller i något dike någonstans.
Tror ni att vi pratar om några enstaka små hippiehusbilar med surfbrädor på taket? Nejdå, vi pratar om hundratals, kanske tusentals, stora och lyxiga husbilar i både halvmiljon- och flermiljonersklassen, ibland med stora släp efter sig. Detta beteende kan inte kallas något annat än ansvarslöst och retar självklart upp både lokalbor och myndigheter, vilket i förlängningen kommer att skada alla husbilister.
Polis och militär börjar reagera
Flera gånger har polis kommit och kört bort husbilister som campar där det inte är tillåtet. När vi var i Roquetas de Mar i Spanien såg vi spåren av flera sådana raider, vilka bara resulterade i att husbilisterna flyttade sig några kilometer bort. På Husbilsklubben har vi kunnat läsa om samma sak i Marocko, där polis och militär kört bort hundratals husbilar från olovliga fricampingplatser.
Nu senast kan vi läsa i The Portugal News att husbilister blivit bortförda från populära platser i Silves och Armacao de Pera vid Algarvekusten. I artikeln framkommer att kommunen verkligen vill ha husbilisterna eftersom det är bra för den lokala ekonomin, men att de inte kan hindra militärpolisen att köra bort dem från platser som ännu inte är licenserade för ändamålet. Vissa lokalbor är dock trötta på husbilarna eftersom “the area was being used like a public bathroom.”
Ansvarsfull camping och fricamping för allas bästa
Antalet husbilar i Sydeuropa och Marocko har exploderat. Turismen är förstås bra för de lokala ekonomierna eftersom husbilister shoppar, turistar och äter ute på restaurang. Men om vi ska vara välkomna kan vi inte förstöra naturen och smutsa ner!
I första hand ska vi använda campingar och ställplatser som är avsedda för ändamålet, och om det kostar en liten slant är det väl inte mer än rätt? Självklart ska vi fortsätta fricampa också, men det ska ske med respekt för lokala lagar och för naturen! Om vi inte visar den respekten kommer all fricamping snart vara förbjuden, och det drabbar oss alla.
BP säger:
Här behöver jag väl knappt skriva att jag håller med helt och hållet! Det konstiga är ju – sådant jag aldrig har förstått – att just dom med dyra husbilar/bilar/andra fordon är dom som är snålast och bryter mot reglerna. Är det för de måste betala av sina vrålåk eller tror de att de kan bete sig hursomhelst.
Trist, för dom förstår ju för alla andra som gör rätt för sig.
29 mars 2015 — 13:44
Husbilen Helge säger:
Ja,håller fullständigt med er och även föregående kommentator. Vart är vi på väg med nedsmutsningen? Tråkigt att alla husbilar kommer att få lida för ett fåtals ojusta utnyttjande av vår fantastiska värld.
29 mars 2015 — 15:37
conny andersson säger:
Bra artikel och här måste vi alla ta ett stort ansvar!
Ju mer en frihet missbrukas ju mer kommer den naturligtvis att begränsas.
Har själv bott på campingplats i Rouqetas de Mar och sett hur både storaoch små husbilar har fricampat i hundratal vid havet med tömning av både svart ooch gråvattnet i dagvattenbrunnarna.
Gör man så hemma också..tror inte det..
Ren och skär snålhet som naturligtvis kommer att inskränka friheten som fri campingen innebär.
29 mars 2015 — 15:58
anita säger:
Oj, ja,jag håller verkligen med! Här på Kreta är det vad jag vet inte så många som husbilscampar men jag kan verkligen tänka mig vad lokalbefolkningen skulle tycka om det! Vid vår kära park och strand -Agia Apostoli- där det finns stor parkering är det hittills bara romer med sina småbussar som håller till ibland men jag kan tänka mig att det skulle vara perfekta platsen för fricampare och DET skulle vi inte tycka om.
29 mars 2015 — 16:17
Lars Permeln säger:
Jag tycker att det är mycket bra att du tar upp detta missbruk av friheten som säkerligen kommer att påverka husbilsturismen negativt. Jag har svårt för att förstå att det finns husbilister som inte inser att man inte ska skräpa ner och tömma sina tankar på fel ställen när man gästar ett annat land.
29 mars 2015 — 16:20
Anders och Birgitta säger:
Så himla bra skrivet, håller med helt och hållet, vi brukar kalla det ”snålcamping” men då har vi fått svar på tal.
29 mars 2015 — 18:05
Frankie & Co säger:
Instämmer. Tyvärr tycker jag mig uppleva detsamma här i Sverige – man blir både ledsen och arg och förstår varifrån agget mot husbilister kommer ur – hur svårt kan det vara, egentligen, att uppföra sig undrar jag som tar sådant för givet.
29 mars 2015 — 18:13
Matts Torebring säger:
Jättebra inlägg, men som egentligen inte skulle behöva skrivas.
Varför har vi en kund som köper 200 styck skräpplockare? Varför organiseras hela föreningar för att plocka skräp vid våra vägar? Varje förnuftig människa borde kunna ta ansvar för sig själv, men förnuftet finns inte.
Vi husbilsägare, oftast naturälskande människor, borde förstå bättre, men inte heller här, finns förnuftet kvar. Förlåt, men jag blir minst sagt irriterad. På den fina gratis ställplatsen vid Stora Bält bron i Danmark, hade en svensk husbil parkerat längs på cykelbanan, för att det var asfalt där. Jag nästan kokade av ilska, men vågade inte påtala, jag ville inte ha en kniv i magen efter tillrättavisning. Vart är vi på väg?
29 mars 2015 — 18:54
Deciree säger:
Visst är det trist att det är såhär. Det behöver bara vara en som förstör…för alla andra. Tråkigt…men det finns alltid rötägg. Kram
29 mars 2015 — 19:18
Åsa säger:
Mycket bra skrivet!
29 mars 2015 — 19:27
Kjell säger:
Håller med. Har skrivit flertalet inlägg angående detta problem. Det börjar komma upp mer och mer förbudsskyltar i Sverige mot husbilar. Där man bedrivit campingliv på parkeringar, kajer och hamnar. Många vet knappt skillnaden mellan fristående, ställplatser eller campingar. Utan man beter sig som om man befann sig på en camping. Har själv campat i över 20 år, och hittat friheten med husbilslivet. Att kunna åka när jag vill, stanna till mitt i en stad eller hamn, vila lite eller kanske övernatta:) utan att grillen, möbler vindskydd markiser och div, ska fram, tömma toan i en dagbrunn, och leva om. Är rädd att vi kommer att tappa denna frihet.
Önskar att fler och fler Ställplatser kommer tillstånd. Tror det är en av räddningarna för husbilslivet.
29 mars 2015 — 19:33
Katarina Wohlfart säger:
Jasså, är det så vanligt? Visste faktiskt inte jag..
29 mars 2015 — 19:33
JoY säger:
Det är allt annat än bra detta beteende som somliga har. Och naturligtvis blir vi, alla husbilsåkare, dragna över en och samma kant, snart.
Minns en gång i Italien, en italienare tog sin toakasett, som han täckt med plast, på en liten släpvagn och gick iväg, var snart tillbaka och satte in den igen!! Nu kunde vi inte språket, annars hade vi frågat: vart, han hade tömt?
Skärpning och kanske att vi ska vara mer rättfram och ifrågasätta när vi ser vad som händer runt omkring oss på ställplatserna och fricampingen.
Kram
29 mars 2015 — 20:10
Lennart säger:
Instämmer!
Vi såg många ” rötägg ” under de senaste vintrarna!
Lev väl!
29 mars 2015 — 20:31
admin säger:
BP, ja vi är förvånade över att så dyra husbilar känner att de måste stå gratis hela säsongen… Har de så stora skulder pga bilen eller är de bara snåla?
Husbilen Helge, det är trist för set går ju ut över alla husbilister, även de som ”sköter sig”
Conny, tack för din kommentar och för att du gillar inlägget. Intressant att du känner igen det här från Roquetas de Mar!
Anita, vi har inte varit i Grekland, vare sig med eller utan husbil. Men så som du tänker tänker nog de flesta boende i ett land!
Lars, tack för medhåll! Vi tycker att det är trist, man vill ju inte behöva skämmas som husbilist!
Anders och Birgitta, snålcamping var ett bra uttryck!
Frankie & Co, det finns säkert i Sverige också tyvärr, även om vi sett det i större skala här
Matts Torebring, ja visst är det konstigt att folk beter sig så!? Det gör att vi husbilister får dåligt rykte. Inte kul!
Deciree, visst är det så. Tyvärr tror jag att våra möjligheter som husbilister kommer inskränkas med tiden.
Åsa, tack!
Kjell, bra att fler skriver om detta! Vi är också rädda att vi kommer att tappa dessa friheter, pga att folk beter sig som se gör.
Katarina, yes…
JoY, ja kanske borde man ifrågasätta mer! Jag är också dålig på det, det känns ju svårt. Men en artig fråga kanske också väcker eftertanke?
29 mars 2015 — 20:33
Nils-Åke Hansson säger:
Bra skrivet. Ledsam att säja så ser man samma här hemma. Naturligtvis blir vi alla husbilsåkare dragna över en och samma kant.
Nisse
29 mars 2015 — 23:25
Isabel säger:
Bra skrivet! Här i NZ har de verkligen agerat för att förhindra ansvarslöst campande och bevara den fina miljön, hoppas de följer samma spår i Europa trots att det är trist att det ska behövas.
Ha det bra!
29 mars 2015 — 23:38
Marina säger:
Visst är det tragiskt när systemet ska utnyttjas på ett sådant sätt som gör att det förstör för så många! och det förstår ju så himla mycket för de som faktiskt sköter sig!
30 mars 2015 — 4:30
Rkuth i Virginia säger:
Jag vet att många, många gillar husvagnar.
Roligt att ta huset med sej, men, tyvärr är det ingen tvekan om,
att husvagnar förfular naturen. I synnerhet när dom
står rad i rad vid vackra stränder.
Definitivt ingen ögongodis!
30 mars 2015 — 5:35
Steve säger:
Frihet under ansvar heter det visst.
30 mars 2015 — 6:19
admin säger:
Nils-Åke, tråkigt att ni ser samma sak hemma. Ja, tyvärr slår det ju tillbaka mot alla…
Isabel, jag känner inte till vad som hänt i NZ på senare tid, men redan när vi var där för snart 10 år sen var det ett väldigt bra husbilsland. Tömningsställen överallt!
Marina, människor gillar att utnyttja till bristningsgränsen…
Ruth, om de står precis vid stranden kan jag hålla med om att de förstör utsikten. De flesta riktiga ställplatser ligger dock en bit ifrån och ofta omgärdade av murar eller grönska, och då tycker jag inte att det påverkar utseendemässigt. Det är dock mest husbilar här, husvagnar är mindre vanligt och står mest på campingar.
😉
Steve, alla är inte så bra på det tyvärr…
30 mars 2015 — 7:37
Lars Andersson säger:
Hej!
Det är bedrövligt att det ska vara så här. Det måste få lov att kosta en slant, att få tillgång att tömma och fylla på vatten.
Det kostar pengar att göra iordning sånt som gör att vi får service. Bra gjort av er att sticka ut hakan, dom som känner sig träffade kanske får en tankeställare.
Jättebra inlägg.
Ha de bra!
Lars och Inger
30 mars 2015 — 9:29
Birgitta säger:
Bra att du lyfter frågan. Är ju mycket vanligt med fricamping och det verkar som ingen känner ansvar och tacksamhet mot det land man besöker. När man vill få tips på bra campingar eller ställplatser får man ofta svaret att det behöver man inte tänka på; det finns gott om fricamping längs hela kusterna. Och gratis ! Vi har under våra husbilsår alltid förvånat oss över husbilsägarnas snålhet, att övernatta skall vara gratis 🙁 konstigt. Själva står vi gärna på camping då vi har hund och gärna vill ha en uteplats till henne ( och oss ) men det är svårare att få tips på.
Fortsatt god tur, i Calpe är det tydligen sommar !
30 mars 2015 — 9:46
admin säger:
Lars, tack för positiv feedback. Ja, det är väl inte konstigt att det kostar en aning om man vill utnyttja service? En enkel ställplats med möjlighet att tömma och fylla tankar behöver inte kosta så mycket, men en liten slant måste man ju vara beredd att lägga!
Birgitta, kan hålla med om att man ofta får det svaret! Som att det nästan är lite sport att stå helt gratis. Jag har ful förståelse för att man vill hålla nere priserna, men lite måste man ju kunna betala! Vi varvar gärna camping med ställplatser och ibland fricamping, beroende på var vi är och vad vi vill göra.
30 mars 2015 — 10:34
steel city anna säger:
Intressant att sa manga svenskar blir sa valdigt arga pa EU-migranter som vad ska man kalla det da, fri-campar kanske. Om de finns folk som gor det av snalhet med stora vralak. Skulle inte forvana mej om det ar samma manniskor som gnaller och sen beter sej som beskrivits.
30 mars 2015 — 16:12
Rkuth i Virginia säger:
Vad är det för skillnad på husvagn och husbil?
30 mars 2015 — 17:03
solveig rhann säger:
Bra att du tar upp den s k fricampingen. Jag kallar det gratiscamping men snålcamping är ett bättre ord. Tycker det verkar som om många har som sport att inte betala. Konstigt, speciellt i ett land som Portugal där det är så billigt att stå på ställplats. Och vissa skryter med att de blivit bortkörda av polisen…inte vad jag kallar äventyrligt bo-beteende bara korkat!
30 mars 2015 — 17:23
admin säger:
Steel city Anna, intressant reflektion och väldigt bra jämförelse!
Ruth i Virginia, en husvagn är en vagn utan motor som dras som ett släp efter en personbil. En husbil är en bil med en bodel (men alltså inget släp).
Solan, ja vi har också upplevt att det ses som en sport och nåt man nästan skryter om. Konstigt? Förstår inte varför det blivit så…? Det är väl betydligt bättre att visa att man gör rätt för sig!?
30 mars 2015 — 17:26
Elisabeth säger:
Bra skrivet. Jag håller med i stora delar. Vi tillhör ofta gänget snålcampare. Vi använder bilens faciliteter och behöver ingen camping för att duscha och laga mat. Däremot kan vi använda och betala för vatten och toatömning, ibland gör vi det på campingar, ställplatser eller bensinstationer. Jag tror att många orter, även i Sverige, skulle tjäna på att marknadsföra dessa platser via sina turistinformationer. Att visa hänsyn är en grund i all mellanmänsklig kontakt, med eller utan husbil. I Norrköping har vi en vatten och tömningsplats vid Statoil norr.
31 mars 2015 — 8:06
admin säger:
Elisabeth, vi ser inget fel i fricamping eller ”snålcamping” – tvärtom kan vi själva uppskatta det många gånger. Kanske kan det också utvecklas med fler ställen där man kan tömma sina tankar osv. Vi vill bara inte att folk ska bete sig respektlöst så att husbilar blir bannlysta… Kontentan: Gärna fricamping, men med respekt för regler och naturen!
22 augusti 2015 — 22:52
Anonym säger:
Flera av dom som fricampar säger på fullt allvar att”jag gör som jag vill” och då borde dom inte ens ha husbil! Svårt att läsa vad som är sanitet- och dagvattenbrunnar, sätter ut hundburar, markiser och stol och bord har dom också! Stir skärpning!
23 augusti 2015 — 14:04