Hur ser det ut med svenskarnas bloggläsande egentligen? Nu är resultatet av bloggläsarundersökningen, som genomfördes av nätverket Better Bloggers, klart. Sammanlagt 467 svenska bloggläsare deltog i undersökningen, och vi vet att många av våra läsare besvarade enkäten. Stort tack för det!
Innehållsförteckning
Den typiska bloggläsaren
Resultatet är intressant och visar bland annat att den typiska bloggläsaren är en kvinna i 30-årsåldern med avslutad högskoleutbildning som bor i en stor eller mellanstor svensk stad. Man kan naturligtvis fundera över om resultatet är representativt eller om vissa grupper i större utsträckning besvarar enkäter än andra, men det är i alla fall intressant att ta del av undersökningen.
Bloggläsarna blir äldre
Det är mest kvinnor (94 procent) som läser bloggar, men bloggläsarna är inte så unga som många tror. De flesta är 25-34 år (42 procent) eller 35-44 år (26 årocent). 16 procent är över 45 år och bara 15 procent är under 24 år. De flesta bor i storstäder eller mellanstora städer och 56 procent har avslutade högskolestudier. 3 av 5 bloggläsare bloggar själva och ännu fler är aktiva på Facebook och Instagram.
Läsvanor och teknik
Fler än 4 av 5 läser bloggar varje dag eller flera gånger/dag, och de flesta (73 procent) läser 1-20 bloggar regelbundet. Det är vanligt att läsa bloggar 1-5 timmar/vecka och de flesta (65 procent) läser bloggar på kvällen.
De typer av bloggar som läses mest handlar om livsstil/vardag, mode/skönhet, inredning/pyssel och träning/hälsa. 7 av 10 följer också sina bloggare på Instagram. Hälften läser bloggar direkt i webbläsaren, men av RSS-läsarna är Bloglovin’ absolut mest populärt.
Konsumtionsvanor och förtroende
Mer än 3 av 4 uppger att de köpt en produkt baserat på en bloggrekommendation. 3 av 5 handlar på nätet varje månad eller oftare och det som köps är i första hand kläder/skor, skönhetsprodukter, böcker/film och resor.
Totalt 3 av 4 är positiva till redaktionell reklam i bloggar, så länge den är tydligt märkt som reklam och följer bloggarens stil. Drygt 8 av 10 anser att det är mycket eller ganska viktigt att bloggare märker ut sponsrade inlägg som reklam.
Rkuth i Virginia säger:
What!!!
Ingen % för 85 och över? 🙂
21 april 2015 — 18:03
BP säger:
Intressant! Att det var så många kvinnliga bloggare trodde jag inte. Ok, de flesta som t ex följer min blogg och bloggar själva är kvinnor, men då har jag nog förvånansvärt många manliga bloggare i min”krets”.
21 april 2015 — 18:12
Henny säger:
Jag drog säkert upp medelåldern ifall undersökarna räknade ut det också. Kul att ha varit med i vilket fall som helst.
Hoppas att du nu mår bättre och slipper migrän under resten av resan.
21 april 2015 — 18:42
Åsa säger:
Jag hade aldrig tippat att så många som 3 av fem bloggläsare har en egen blogg. Det tror jag faktiskt inte på! Så många bloggar kan det väl inte finnas?!
21 april 2015 — 20:17
Kattas Betrakteser säger:
Roligt att läsa. Mina blogg läsare är män upp till 30 år enligt Google analytics och de gillar sport. Det gör mig mycket förvånad då jag aldrig skriver om sport.
21 april 2015 — 20:58
towe säger:
Tänk ändå att 3 av 4 har köpt produkt, snacka om att produktplacering fungerar och att man ska ha betalt därefter!
21 april 2015 — 21:00
admin säger:
Ruth i Virginia, haha de måste ha ”glömt” den kategorin… Jag tror iofs att vi har många äldre läsare, men det kanske finns färre på sminkbloggarna…
😉
BP, vi har nog också en hel del manliga läsare tror jag. Men det finns väl färre på sminkbloggarna, modebloggarna och pysselbloggarna, och det drar väl ner snittet…
Henny, jag tror att vi har många äldre läsare och jag är väldigt glad att ni var med och besvarade enkäten. Alla sorters bloggar och bloggläsare ska ju vara med, annars blir det missvisande. Min migrän kommer då och då tyvärr och har gjort det hela livet, inte så mycket att göra nåt åt…
Åsa, det kan ju ha med vilka som besvarat enkäten att göra… Kanske var det oproportionerligt många bloggare som svarade? Bloggare är ju ofta också bloggläsare… Men sedan tror jag också att det finns en hel del små vardagsbloggare out there!
😉
Katta, men det låter ju helt osannolikt!? Kan det verkligen stämma? Eller är det så att du har ett helt gäng unga beundrare i bygden…?
😉
Towe, eller hur!? Även jag inspireras nog till inköp ibland av bloggare, t.ex. när det gäller smarta campingprylar och böcker.
21 april 2015 — 22:18
Ditte säger:
Kul att läsa resultatet av undersökningen. Men jag blev förvånad av att läsa att många läsare ändå är ganska unga. Vet att jag själv har läsare mellan 23 och +80 och en del män också.
Vad gäller att handla på nätet köper jag endast resor och bokar hotell den vägen, anat har jag aldrig köpt. Men kanske blir det.
reklam i bloggar och på nätet tittar jag förbi, det påverkar mig inte alls och ingen annan reklam heller. Den är liksom inte gjord för mig…
Jag köper oftast det jag vill ändå….
Tack för att ni delade med er av resultatet.
21 april 2015 — 22:32
admin säger:
Ditte, jag tror att det finns många bloggar som enbart har yngre läsare, typ sminkbloggar och vardags- och modebloggar som skrivs av väldigt unga bloggare, och det drar väl ner snittet. Jag tror också att vi har en hel del äldre läsare och även fler manliga läsare. Det finns ju så många olika bloggar med helt olika läsare…
21 april 2015 — 22:44
Annika säger:
Kul att läsa! Jag tror att de flesta som läser min blogg är kvinnor, jag tror att de är mellan 25-75. OCH ja, Ruth, du också 🙂 86 år. En och annan man läser, men de kommenterar sällan. Jag läser inga modebloggar, inga sminkbloggar, väldigt få inredningsbloggar. Väldigt många som läser hos mig har egen blogg, men absolut inte alla. Finns de inte på blogg så har de ofta instagram.
Jättekul att ta del av den här enkäten.
21 april 2015 — 23:10
Inga M säger:
Intressant läsning. Tänkte nog att merparten av bloggläsare är kvinnor men att det skulle vara så stor andel anade jag inte. De äldre bloggläsarna kommer säkert att öka i antal framöver. Märker själv att när jag nu är pensionär två dagar i veckan så blir det mer tid över för både eget bloggande och bloggläsande. Det tenderar att bli en livsstil på något sätt och får mycket tid. Men jag försöker att hålla nere antalet bloggar som jag läser, det får räcka med ett tiotal som jag har desto mer kontakt med.
22 april 2015 — 5:58
Kors och Tvärs säger:
Intressant att läsa. Jag tycker det kan vara svårt att hinna med att kommentera på bloggarna och får då lite dåligt samvete över det. Samtidigt som jag är nyfiken och vill in och kika vad som händer. Det tar ju trots allt en stund. Men en gör så gott en kan….
Ha det fortsatt fint i C d Agde
22 april 2015 — 6:14
admin säger:
Annika, trevligt att i alla fall ha lite koll på sina läsare! Känner igen det där på ett ungefär, fast vi har faktiskt ganska många män som kommenterar också. Jag läser inte heller sminkbloggar eller modebloggar, utan mest resebloggar och bo utomlands-bloggar. Men det fanns inte ens med som kategorier i undersökningen…
Inga M, jag tycker också procenten kvinnor låter väl hög, men det beror nog på det stora antalet sminkbloggar, modebloggar, pysselbloggar osv. Tror också att åldern på läsarna kommer öka ytterligare! Har man vant sig vid bloggläsandet så slutar man väl inte!?
Kors och Tvärs, inte behöver man kommentera hela tiden! Det är trevligt om läsarna kommenterar ibland, men det ska ju inte kännas som ett tvång. Ha det bra!
22 april 2015 — 7:47
Marina säger:
Egentligen ett rätt spännande resultat med tanke på att de flesta som läser bloggar är mitt uppe i arbetslivet. Man skulle kanske kunna tro att det blev mer tid till sysselsättningen efter pensionsåldern (alternativt lyxhustrutillvaron ;), men det är ju så att det har väldigt stor betydelse vilka som svarat på enkäten…
22 april 2015 — 10:40