Meny Stäng

Svenskarnas bloggläsande – hur ser det ut?

Annons

Hur ser det ut med svenskarnas bloggläsande egentligen? Nu är resultatet av bloggläsarundersökningen, som genomfördes av nätverket Better Bloggers, klart. Sammanlagt 467 svenska bloggläsare deltog i undersökningen, och vi vet att många av våra läsare besvarade enkäten. Stort tack för det!

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Den typiska bloggläsaren

Resultatet är intressant och visar bland annat att den typiska bloggläsaren är en kvinna i 30-årsåldern med avslutad högskoleutbildning som bor i en stor eller mellanstor svensk stad. Man kan naturligtvis fundera över om resultatet är representativt eller om vissa grupper i större utsträckning besvarar enkäter än andra, men det är i alla fall intressant att ta del av undersökningen.

Bloggläsarna blir äldre

Det är mest kvinnor (94 procent) som läser bloggar, men bloggläsarna är inte så unga som många tror. De flesta är 25-34 år (42 procent) eller 35-44 år (26 årocent). 16 procent är över 45 år och bara 15 procent är under 24 år. De flesta bor i storstäder eller mellanstora städer och 56 procent har avslutade högskolestudier. 3 av 5 bloggläsare bloggar själva och ännu fler är aktiva på Facebook och Instagram.

Läsvanor och teknik

Fler än 4 av 5 läser bloggar varje dag eller flera gånger/dag, och de flesta (73 procent) läser 1-20 bloggar regelbundet. Det är vanligt att läsa bloggar 1-5 timmar/vecka och de flesta (65 procent) läser bloggar på kvällen.

De typer av bloggar som läses mest handlar om livsstil/vardag, mode/skönhet, inredning/pyssel och träning/hälsa. 7 av 10 följer också sina bloggare på Instagram. Hälften läser bloggar direkt i webbläsaren, men av RSS-läsarna är Bloglovin’ absolut mest populärt.

Konsumtionsvanor och förtroende

Mer än 3 av 4 uppger att de köpt en produkt baserat på en bloggrekommendation. 3 av 5 handlar på nätet varje månad eller oftare och det som köps är i första hand kläder/skor, skönhetsprodukter, böcker/film och resor.

Totalt 3 av 4 är positiva till redaktionell reklam i bloggar, så länge den är tydligt märkt som reklam och följer bloggarens stil. Drygt 8 av 10 anser att det är mycket eller ganska viktigt att bloggare märker ut sponsrade inlägg som reklam.

Svenskarnas bloggläsande

Prenumerera på vårt nyhetsbrev