Alltså HUR irriterad kan man bli när Internet inte fungerar? Idag har vi ägnat mer än fyra timmars effektiv tid åt att få internet och router att fungera, inklusive massor av tid med telefonsupport. Det här inlägget kommer att bli fyllt av både ris och ros …
Tidigare internetlösning – och ny
Våra hyresgäster i husbåten skaffade en router (Dovado) och en sticka med internet (Tele2). Detta fungerade bra och var fortfarande igång när vi kom hem från Europaresan. Vi funderade på att förlänga dealen, men eftersom vi hade ett vilande kontrakt med Telenor bestämde vi oss ändå för att byta tillbaka.
Vi satte alltså in en ny sticka (Telenor istället för Tele2) i Dovado-routern … med resultatet att inget fungerade. Vi antog (felaktigt) att det berodde på att routern var låst till Tele2 och åkte och köpte en ny router (D-Link). Sedan började det riktiga eländet …
Ris och ros
Det blir ett STORT ris till D-Link. Vi kämpade i timmar för att få igång internet med den nya routern och ringde supporten fyra gånger. I början var de enbart allmänt ohjälpsamma och mot slutet var de direkt otrevliga. De skickade en pdf-instruktion på norska för PC, och när vi ringde upp eftersom vi inte förstod hur vi skulle göra på Mac menade de att de ”inte är en Mac-support”.
När de inte lyckades hjälpa till mer tyckte de att ”Inte för att vara otrevlig … men hade du några fler frågor?”. Eeeeh …? Nej! Och det där kan man väl inte ens kalla för support??? Den kassa D-Link routern kommer lämnas tillbaka i butik imorgon!
Vi gick tillbaka till Dovado-routern, nollställde alla inställningar och började från början. Och till slut … så funkade det! Dagens ros då? Ja, den får gå till den supertrevlige supporterkillen på Telenor! Vad är dina erfarenheter av strulande internet, routrar och support?
Mikael Trevik säger:
Ett tips är att ha modemet långt från routern med en förlängningssladd. Brukar bli stabilare då.
Jag har haft Dovado routrar i många år o är mycket nöjd.
Säg till om jag kan hjälpa med nått /Micke
11 december 2015 — 21:47
BP säger:
F**************n säger jag bara! Sådana saker SKA bara funka. Så är det bara. Annars är man ju totalt handikappad.
Våra erfarenheter vad gäller Bredbandsbolaget är utmärkta. De svarar efter max tre minuter och är otroligt kunniga. Om så behövs ”ghostar” dom till och med och fjärrstyr ”min” dator. Känns iofs lite läbbigt, men de gör ju jobbet åt mig så och kopplar ner igen efter utfört arbete.
Hoppas verkligen att det funkar för er nu!
11 december 2015 — 21:37
Steve säger:
Finns inget tråkigare än när allt inte fungerar och om sedan det hela kryddas med urusel support så hittar jag inte ens en benämning på eländet.
Jag tycker att det är bra att företagen som inte sköter sig blir uthängda.
11 december 2015 — 23:40
admin säger:
BP, visst blir man galen!? Skönt att ni har bra erfarenhet av Bredbsndsbolaget! Fjärrstyrning av datorn kan vara bra ibland, även om det känns lite spooky. Jag var med om det häromdagen när vi behövde hjälp med vårt redovidningsprogram från redovisningsbyrån.
Mikael Trevik, stort tack för tipset! Vi har en förlängningssladd mellan routern och modemet som vi intw använt – men det ska vi göra nu efter din upplysning. Så tack då mycket! ??
Steve, när det inte funkar och supporten är dålig blir man galen. Jag upplevde dem dessutom som lite otrevliga, som om de skyllde allt på att vi hade Mac… (Jag har PC men den ville inte koppla upp och då skulle vi följa instruktionerna på Peters Mac) Nåja, nu har jag fått klaga och gnälla av mig lite… 😉
12 december 2015 — 0:57
Marina säger:
Tekniska prylar ska bara fungera när jag trycker på on-knappen, annars blir det inte mycket gjort. Och om jag ska använda mig av en support så gäller det verkligen att denne klarar av att lägga sig på en mycket basic nivå, och inte ens då är det säkert att det fungerar!
12 december 2015 — 4:10
admin säger:
Marina, eller hur!? Flera gånger fick jag be D-Link supporten att ta det lite långsammare och då lät de bara irriterade…
12 december 2015 — 9:56
Ama de casa säger:
Usch och fy… Jag blir stressad bara av att läsa detta! Internet SKA bara fungera.
Oftast funkar det bra här, men på sistone har det börja krångla emellanåt. Det beror på att vår leverantör (tillsammans med några andra) håller på att dra fiber här i stan. Av den anledningen kan jag stå ut med att det trasslar lite, ser fram emot fibern. Min ”dataavdelning” står däremot inte ut med mig när internetet ligger nere, så han brukar köra igång det mobila istället för att få lite lugn och ro 🙂
12 december 2015 — 10:13
Lennart säger:
I dag var wi-fi dött på campingen.
Sitter på en restaurang på byn.
Visst är det retfullt när det inte funkar.
12 december 2015 — 11:54
Ditte säger:
Så trist när internet inte fungerar och man blir inte gladare av taskig support. Illa! Illa!
Hemma har vi haft fiberoptik länge med ett jättesnabbt och stabilt internet och dessförinnan hade vi Comhem, vilket också fungerade bra.
Och internet ska bara fungera. Här i Spanien har vi det hyfsat, men de som har ADSL har ett mer stabilt internet. Men vi är nöjda med vårt trådlösa och betala bara när vi är här. Fungerar bra att se på playkanalerna också, oftast. Och vill vi se direkt har vi en proxyserver .
Hoppas nu att ert internet fungerar hädanefter.
12 december 2015 — 12:22
admin säger:
Ama de casa, jag älskar datorer och internet när det fungerar. När det inte fungerar blir jag… galen, typ. Hoppas att det snart blir klart med er fiber och att det då blir bättre!
Lennart, ja det är ju det… tur att ni har en restaurang att gå till för att få wifi när det krånglar på campingen!
Ditte, din kommentar hamnade av någon anledning först i skräpkorgen, men nu har jag godkänt den. Skönt att ni har internet som fungerar bra! Vi har kanske en lite sämre lösning eftersom vi har simkort med internet och sedan router (bor ju i båt) men nu har vi i alla fall 40 gig/månad istället för 11 gig/månad (som vi hade förut) så det är betydligt bättre!
12 december 2015 — 12:22
Rolle o Carina säger:
Tråkigt när det inte funkar och ännu sämre med en otrevlig Support
Har D-link router hemma med Fiber till 3 datorer,funkar kanon 🙂
När vi är ute med Bobilen är det USB-sticka fr 3,funkar perfekt 🙂
Ha det gott o njut…..
12 december 2015 — 15:49
admin säger:
Rolle o Carina, skönt att ni har en lösning som funkar. Har ingen aning om varför D-Link routern inte fungerade, men det gick verkligen inte att få igång. Vi har ju dock inte fiber i båten utan en lösning som snarare liknar det ni har i husbilen.
12 december 2015 — 19:20
AktivaDagar-Camilla säger:
Vi har fiber hemma och det funkar bra. Kul att Telenor får ros, vi har några telefonabbonemang hos dem… 🙂
12 december 2015 — 20:12
Henny säger:
Ja tänk vad vi har blivit beroende av att nå ut via Internet. Häromdagen hade min leverantör Net1 störningar och jag höll på att få spader. Det är nästan värre än när det blir elavbrott, problem med telefonen eller vattnet. Man behöver det aldrig så mycket som då. Skönt att ni hittade en lösning till sist.
12 december 2015 — 22:42
Mr. Hockey säger:
Lite läskigt att man blivit så beroende av fungerande internet på resan… Det gör i alla fall saker och ting betydligt mer smidiga och tidsbesparande!
12 december 2015 — 23:15
admin säger:
Camilla, fiber ska ju vara bra antar jag. Ja, vi var mycket nöjda med supporten på Telenor. Trevlig, glad och hjälpsam kille!
Henny, ja under resan märkte vi verkligen hur beroende vi är av Internet! Vi blev ju utan någon gång då och då, och det blir väldigt frustrerande. Därför lade vi också en hel del pengar på just internet, det var en post som blev dyrare än beräknat.
Mr. Hockey, när man väl har Internet så underlättar det ju tillvaron en hel del. Men när man är utan blir allt väldigt krångligt istället… 😉
13 december 2015 — 12:25
Ulf Friman säger:
Har mycket bra erfarenhet av Dovado rautrar brukar fungera mycket bra.
ofta när man byter operatör på stickan så läses de nya inställningarna inte in dvs rautern tror och använder de gamla inställningarna med dåligt resultat.
en resett och omstart brukar lösa det . ett tipps köp en extern antenn och plugga in i Stickan betydligt högre och stabilare uppkoppling Denna har jag i min Husvagn och ökar hastigheten och uppkopplingen betänkligt
kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/antenn/smarteq-4g-antenn-med-fot-2-3-dbi-p94751
14 december 2015 — 11:19
admin säger:
Ulf Friman, stort tack för tips! Routern funkar nu, när vi omstartat och fixat inställningarna, men ska kika på den här antennen. Tack igen!
14 december 2015 — 20:06