Meny Stäng

Bli en bättre resebloggare – tips från experterna

Annons

Det här inlägget riktar sig i första hand till dig som bloggar om resor och vill bli en bättre resebloggare. Vi fick så många bra tips av kunniga resebloggare under Matka-mässan och Nordic Bloggers Experience i Helsingfors att vi känner att vi måste dela med oss av dem! Vi presenterar kortfattat innehållet i fem av konferensens föreläsningar för resebloggare.

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Bloggande som företagande

Är resebloggande alltid bara en hobby eller kan det också vara en business? Sarah & Terry från Live Share Travel föreläste om hur man kan ta bloggandet till en annan nivå. Deras råd till den som vill tjäna pengar på sin reseblogg är att inte arbeta gratis åt uppdragsgivare, inte ens i början av karriären. Om företagen vänjer sig vid att man jobbar gratis är det svårt att plötsligt ändra sig och börja ta betalt.

En veckas bloggresa kräver ofta tre veckor med jobb för att gå igenom och redigera foton, skriva artiklar och rapportera tillbaka till uppdragsgivaren. Sarah & Terry tryckte mycket på att man ska se sig som en ”business person” (vilket de menade att de flesta bloggare inte gör!) och att det är viktigt att jobba på sitt självförtroende. Konkreta tips var att se till att ha ett Media Kit och att vara mycket tydlig vid förhandlingar – vad inkluderas i ditt erbjudande och vad är priset för det.

Bli en bättre resebloggare: Terry och Sarah berättar om "Blogging as a business"
Terry och Sarah berättar om ”Blogging as a business”

Framgångsrikt samarbete med företag

Angelika Schwaff från den tyska resebloggen Reisefreunde berättade om hur man kan lyckas med sitt samarbete med företag. Hon menar att man kan inleda ett samarbete med ett  företag genom att följa tre steg: 1) forska, 2) förhandla och 3) genomföra.

Det första steget är viktigt och handlar om att ta reda på fakta om företaget och hitta svagheter där de kan behöva din hjälp som resebloggare. När du sedan ”pitchar” företaget ska du hålla dig kort, ha en vettig introduktion och ge företaget anledning att vilja samarbeta med dig.

För att det ska vara möjligt att få till samarbeten med företag måste man antingen ha en etablerad blogg med en stor läsarkrets eller en nischad blogg som når en specifik definierad läsarkrets. Är du inte där ännu? Jobba på det! Det är aldrig någon idé att fuska med siffror och statistik, enligt Angelika som säger att ”Karma is a bitch”.

Bli en bättre resebloggare: Angelika berättar om Successful cooperation with companies
Angelika berättar om Successful cooperation with companies

Hur du får din blogg att växa

Erik van Erp från Around the Globe berättade om hur du som resebloggare kan använda SEO (sökmotoroptimering) för att öka trafiken till din blogg. Till att börja med tyckte han att man ska vara noga med att hitta ett bra webhotell.

Han tryckte också på att det är viktigt med en logisk struktur på sidan – vilket han menade att de flesta resebloggare misslyckas med att få till! Kategorier och etiketter ska vara logiskt organiserade och en kategori får aldrig ha samma namn som en etikett.

Andra tips handlade om att undvika duplicerat innehåll (att samma text finns på flera olika adresser), och detta handlar både om den egna sidan – och om någon annan stjäl ditt innehåll! Det är också viktigt att se till att hastigheten på sidan är tillräckligt hög och att man tillåter indexering på Google. För att ha koll på statistiken kan man använda Google Analytics och för att leta efter fel på sidan kan man använda Google Webmaster Tools.

Bli en bättre resebloggare: Erik berättar om "How to grow your blog"
Erik berättar om ”How to grow your blog”

Den övertygande kraften hos digitala påverkare

På NBE Keynote speak pratade brittiska Abigail King från Inside the Travel Lab, japanska Kei Shibata från Travel.jp och sydafrikanska Mariette du Toit-Hembold från Destinate.co.za. Vi fick höra olika exempel på den otroliga kraft digitala påverkare har – oavsett om det är i positiva syften eller om det handlar om att rekrytera nya medlemmar till IS styrkor.

När det gäller resemarknaden kommer den asiatiska marknaden gå om alla de andra marknaderna och i Asien är det i första hand mobiltelefoner som gäller, inte datorer.

Abigail King
Abigail King under NBE Keynote speak

Sociala medier för marknadsföring av resor

Under fredagens NBE Talk fick vi lyssna till tyska Catherine Fischer från Tourismuszkunft, Anni Aarni från Tui Nordic, norska Jannicke Hansen från Nordic Travel Bloggers Collective och finska Konsta Punkka från @kpunkka.

Det pratades om nya sociala medier, som Periscope och Snapchat, och Tui Nordic berättade om hur de börjat använda Snapchat för att nå den yngre generationen med sina budskap. Konsta Punkka, som har 635 000 följare på Instagram och lever på detta, berättade hur viktigt det är att hålla hög kvalitet rakt igenom och bara göra samarbeten med företag som man vill bli ihopkopplad med.

Matka
Moderator Melvin Boecher från TravelDudes tillsammans med Konsta Punkka, Catherine Fischer, Anna Aarni och Jannicke Hansen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev