Igår gick vi på en kvällsföreläsning om content marketing. Det var Anna Kleinwichs Magnusson från Stockholms skrivbyrå som föreläste via fackföreningen Unionen.
Content marketing har blivit populärt på senare år och handlar om att använda en redaktionell ton för att skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen. Föreläsningen riktade sig framför allt till företagare som vill börja blogga, men innehöll just därför smarta tips kring bloggande och sociala medier.
Att sälja utan att sälja
Content marketing kan sägas vara den nya vägen till köp. Man använder inte traditionell reklam utan bygger relationer och skapar redaktionellt material. Företagen kan blogga om något relevant ämne eller skapa en rolig Facebook-sida. Som exempel nämndes FB-sidan Hallonlakritsskalle (den stora godisen som är röd och svart) som kan stoltsera med imponerande 329 000 följare!
Så varför lyssnade vi på detta, vi är väl inte ute efter att sälja något? Nej, det är vi inte, men vi hoppades förstås på bra tips för bloggare i största allmänhet.
Tips för bloggare
Enligt Anna Kleinwichs Magnusson läser många människor bloggar, även de som tror att de inte gör det. När man googlar något man är intresserad av är det nämligen stor chans att man hamnar just på en blogg! Så hur skriver man bra på en blogg då?
Anna menade att det är bra att hitta sin egen nisch och att skriva enkelt, luftigt och att använda underrubriker för att öka läsbarheten. Hon tipsade också om att tänka lite extra på just rubrikerna och gav fyra exempel på rubriker som kan locka till vidare läsning. Vilken sorts bloggrubriker gillar du?
- Ett påstående – ”En ny undersökning visar att…”
- En uppmaning – ”Packa smartare med hjälp av…!”
- En fråga – ”Vart reser du helst för att…?”
- Använda siffror – ”5 sätt att…”
Lanclin-Linnea säger:
Jag tror stenhårt på att hitta sin nich! Ämnet/ämnena man skriver om kan vara ganska brett men att hitta sitt egna personliga sätt att skriva och att hitta sitt eget skriv- och bildspråks ton tror jag är en framgångsfaktor 🙂 Det tar tid att hitta detta så att bli en framgångsrik bloggare tar en stund eftersom att det är ooootroligt mycket mer än så som spelar in 😉
07 april 2016 — 8:18
Ditte säger:
Vilken intressant och spännande föreläsning! Här fanns mycket att fundera vidare på.
Att hitta sin plattform, att själv ”äga” bloggen och utveckla den vidare i den riktining som för den framåt är ju en utmaning i sig och att då få råd om möjliga tillvägagångssätt för detta är klart givande.
07 april 2016 — 9:50
Steve säger:
Ja, innehållsmarknadsföring går förstås inte för sig på en allt mera internationell marknad.
Varje dag påminns jag om att det var mycket länge sedan jag själv var ”ute på marknaden”. Intressant ändå att följa trender och utveckling.
07 april 2016 — 13:23
BP säger:
Det är då en himla tur att man är nischad… eller jag vet inte ens om jag är det;-)
Intressant föreläsning hursomhelst. Alltid lär man sig något nytt:-)
Skulle nog köra med uppmaningen om jag vore proffs.
07 april 2016 — 14:05
admin säger:
Lanclin, jag tror också att det är bra att hitta sin nisch, oavsett om den är bredare eller smalare. Och en nisch kan ju, precis som du skriver, också handla om ett visst sätt att skriva.
Ditte, visst är det en utmaning! Man ska förstås göra det man själv trivs med, men lite tips och inspiration är positivt som input ibland 🙂
Steve, när jag googlade på det tror jag faktiskt att det stod ”innehållsmarknadsföring” på svenska på Wikipedia, men även om jag gillar svenska ord så måste jag säga att just det ordet är lite långt och jobbigt att säga… 😉
BP, jag tycker absolut att du har en nisch, eller kanske det som Linnea beskriver i sin kommentar, ett eget personligt sätt att skriva 🙂
07 april 2016 — 19:44
Marit säger:
Intressanta och bra tips som jag tar till mig, tack!
08 april 2016 — 18:16
ullie säger:
Kul med föreläsningar.
åh längtar så till sommaren då ja ser husbil skulle verkligen önska mej att åka i en i sommar =) kram o fin helg
09 april 2016 — 0:21
4000mil.se säger:
Det var mycket content marketing på Webb-dagarna också, som jag var på för ett par veckor sedan. Håller med om att det finns mycket matnyttigt runt detta att fånga upp som bloggare.
Framför allt att den traditionella ”annonsen” håller på att dö. Reklam på internet är spam och det vill ingen ha. Då måste företagen hitta andra sätt att nå ut med sin produkt i ”önskade” och ”pålitliga” flöden.
Vi som resebloggare kommer alltså bara att bli mer och mer attraktiva för att marknadsföra en destination! 🙂
09 april 2016 — 11:32
admin säger:
Ullie, husbil är ett supermysigt sätt att resa runt! 🙂
4000 mil, jag tror precis som du. Resebloggare kommer bli ännu mer intressanta för resebranschen. Sedan kan de ju dessutom jämföra med hur mycket pengar de faktiskt lägger ut på regelrätt annonsering i dagsläget!
09 april 2016 — 15:35
Linda, 155cm.se säger:
Det här tycker jag är superintressant, tack! Jag funderar mycket kring rubriksättning just nu. Vill hitta rubriker som inte känns som Aftonbladets klick-jakt men inte heller en notis i en lokaltidning. 🙂
10 april 2016 — 0:34
admin säger:
Linda, rubriksättning är väldigt svårt tycker jag! En rubrik ska vara lockande (men inte lova för mycket) tycker jag, och samtidigt ska den passa för Googles robotar …
10 april 2016 — 6:29
Jeanette säger:
Sånt här kan jag verkligen snöa in på, så intressant!
10 april 2016 — 13:13
admin säger:
Jeanette, kul att du ockdå tycker det! 😉
11 april 2016 — 6:10
Maria säger:
Intressanta punkter! 🙂
14 april 2016 — 19:11
Birgitta säger:
Det typen av reklam i bloggar har blivit väldigt vanlig, ”samarbeten” kallas det tydligen. Usch! Sånt gör att jag slutar läsa bloggen.
Har Reklam nej tack på brevlådan, inte vill jag då lägga min dyrbara fritid på att läsa en massa smygreklam.
14 april 2016 — 22:24
admin säger:
Birgitta, den här föreläsningen riktade sig i första hand till företagare som vill blogga på sin egen hemsida, alltså inte om samarbeten med externa bloggare. Men visst kan företagare samarbeta med bloggare också, så jag förstår din synpunkt. Det viktigaste tycker jag är att bloggare är ärliga så att det inte blir ”smygreklam”.
15 april 2016 — 4:12