Meny Stäng

Annonser och företagssamarbeten på bloggar – Vad är ok?

Annons

Diskussionen om annonser och företagssamarbeten på bloggar går het emellanåt, och nyligen blev några bloggare anmälda för smygreklam. Vad är ok och vad är inte ok? Vi har kommit fram till två ståndpunkter.

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

1. Ja, bloggare kan samarbeta med företag

Ibland hör man att bloggare alltid bör göra precis allt jobb helt gratis och att det absolut inte får finnas några annonser på en blogg. Detta tycker vi är en orättvis ståndpunkt. I stort sett alla onlinemagasin och nätforum finansieras med annonser.

Även privata bloggare som bloggar på portaler har ofta annonser på sina sidor – även om det är de som äger portalerna som drar in annonspengarna. Att bloggare som har egna sidor skulle vara de enda i hela Internet-världen som inte ”får” ha annonser känns som ett konstigt resonemang.

Många bloggare lägger ner enormt mycket tid, arbete, engagemang och dessutom pengar (hyra för webhotell, arvoden till webutvecklare, fotoutrustning, datorprogram osv). Självklart bloggar man för att det är roligt, men om man samtidigt kan få in en liten sidoinkomst (eller i varje fall täcka en del av utgifterna) kan vi inte se något fel med det.

Vi älskar att blogga och lägger ner väldigt många timmar varje dag. För att det ska vara hållbart i längden behöver vi ekonomisk hjälp och planerar för fasta annonsplatser mellan blogginläggen. Vi gillar däremot inte reklam som rör sig eller blinkar, och framför allt inte annonser som hoppar upp framför ögonen på en och som man måste kryssa ner. Den typen av annonser kommer vi aldrig ha på vår blogg!

2. Bloggare måste vara tydliga och ärliga

På senare tid har både TV och tidningar uppmärksammat problemet med dold reklam i sociala medier. Svt Nyheter gjorde ett reportage tidigare i år och alldeles nyligen kunde man läsa på Svenska Dagbladet att två kända bloggare granskas för smygreklam. Den dolda reklamen kan handla om att en bloggare skriver positivt om en produkt utan att tillräckligt tydligt berätta att han/hon blivit sponsrad (genom produkt eller ekonomisk ersättning), vilket naturligtvis inte är bra!

Jag är inte förvånad över att detta händer, för man får som bloggare många extremt dåliga samarbetsförslag från företag, och naturligtvis kan det vara lätt att bli lockad till snabba enkla (små!) pengar. Det finns tyvärr en hel del företag på marknaden som erbjuder bloggare samarbeten som både är oetiska och bryter mot svensk lagstiftning.

Ska man som bloggare låta bli att samarbeta med företag? Nej, det behöver man inte nödvändigtvis göra. Det finns självklart seriösa företag och givande samarbeten som innebär att man som bloggare får ta del av nyheter eller produkter som är intressanta att skriva om. Vi har kommit fram till att vi gärna kan samarbeta med väl valda och seriösa företag, och följande kommer alltid att gälla:

  1. Vi kommer alltid att skriva våra egen ärliga uppfattningar och synpunkter, även när vi samarbetar med ett företag. Det går inte att köpa vår åsikt.
  2. Vi kommer alltid tydligt märka ut samarbeten med företag enligt Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier. Vi har också skrivit under Better Bloggers upprop #jagsmygerinte, där man skriver under följande:

Jag ämnar följa marknadsföringslagen och vara tydlig mot mina läsare/följare kring vad som är sponsrat innehåll och produktplacering på min blogg och i mina sociala kanaler.

Det mesta i vår blogg kommer som vanligt vara totalt osponsrat, men när vi gör ett samarbete med ett företag kommer det att framgå tydligt för alla läsare och vi har även skrivit en PR Policy (som vi presenterar på vår sida om samarbete). Självklart vill vi gärna höra dina tankar kring detta! Vad tycker du är ok och inte när det gäller annonser och företagssamarbeten på bloggar?

JagSmygerInte_header

Prenumerera på vårt nyhetsbrev