Du kanske kommer ihåg att jag tappade min mobiltelefon i toaletten för en tid sedan? Jag var väldigt glad att den överlevde, men det var tydligen bara så att den fick några extra månader i livet. För några dagar sedan dog telefonen fullständigt. Och när jag skaffade en ny började alla osannolika problem med verifieringskoder …
Ny iPhone – men inget Apple-ID
Som tur var fick jag ta över Peters son Robins gamla iPhone 5. Allt frid och fröjd? Nja … Problemen började när jag försökte logga in på den nya telefonen med mitt Apple-ID. Det räckte inte med e-postadress och lösenord, utan plötsligt behövdes också en 6-siffrig kod – som skickades till min döda mobiltelefon!
Jag ringde supporten, som försökte hjälpa mig att nollställa alltihop. Tror du att det gick? Nej, eftersom jag skulle bekräfta min identitet med mitt bankkort, som jag hunnit byta ut, så gick det inte …
Nytt Apple-ID – men inget iCloud
Nu fanns bara en enda lösning enligt supporten: att skaffa ett nytt Apple-ID. Inte alls kul, eftersom man då måste slänga alla gamla appar, men det fanns inte så mycket att välja på. Jag skaffade ett nytt och loggade in med detta på appstore.
Men iCloud då? Jag ringde supporten igen och fick veta att jag måste ha mobiltelefonens originalkvitto för att få tillstånd att logga ut från iCloud och byta till ett nytt Apple-ID. Alltså, på riktigt?
Nya appar – men kan inte logga in i bokföringsprogrammet
Nu har jag en mobiltelefon som fungerar (utan iCloud) och har hämtat alla appar på nytt. Men jag kan fortfarande inte skriva några fakturor. Bokföringsprogrammets verifieringsapp (som jag fått hämta på nytt) kräver nämligen något slags lösenord för att komma igång. Tar det aldrig slut …?
Visst är det bra med verifiering och säkerhet, men man måste väl ändå kunna få byta telefon? Och när man nu gör det, måste man köpa en ny? Jag är ju supernöjd med min ärvda iPhone 5, och tycker att det känns bra att den kommer till användning …
Geddfish säger:
Ja, jösses, man kan bli gråhårig, usch – för alla koder.
Jag har en iPad och där har jag rivit mig i huvudet några gånger för koder och verifieringar, annars är den toppen.
Däremot älskar jag min Samsung Galaxy S6, inte alls så många koder.
Men, allt går ut på att köpa nytt, tror jag, suck.
Lycka till <3 kanske det löser sig.
14 juni 2016 — 8:15
Geddfish säger:
Ja, en kan bli gråhårig på alla koder och verifieringar.
Och jag skrev en kommentar här nyss, den försvann 😉 ack.
Kort sagt, jag har både en iPad och en Samsung S6 och det är skillnad. Apple vill ha mycket mer kontroller.
Ha det gott <3
14 juni 2016 — 8:19
admin säger:
Geddfish, ja visst kan man bli gråhårig för mindre!!! Jag antar att de vill att man ska köpa nytt, men det är ju helst sjukt egentligen. Och det är sååå jobbigt när kommentarer försvinner…! Tack för att du skrev det, det låg en hel hög kommentarer i skräpposten av någon anledning. Jag brukar kolla regelbundet, men nu hade flera hamnat där, av någon anledning. Jag godkände din första också, så du inte får problem nästa gång du kommenterar.
14 juni 2016 — 8:26
Kors och Tvärs säger:
Meeen man kan ju bli galen för mindre. Undrar om det är lika på iPhone och Android eller om det skiljer sej. Jag har ju en Mac som jag är supernöjd med men iPhone och jag, vi blev aldrig riktiga vänner…
14 juni 2016 — 8:40
Ann-Sofie säger:
Ännu ett bevis på att jag gör rätt som väljer bort iCloud ….
Koder och verifieringar och f.. och hans moster. Håller med dig. När det finns enkla och färdigutvecklade program för identifiering. Fattar inte att de kan börja använvände det istället. .
14 juni 2016 — 8:52
Steve säger:
Jag blir matt bara av att läsa detta. Känner mig plötsligt extra nöjd med att bruka min telefon bara till samtal och sms.
14 juni 2016 — 8:55
Ama de casa säger:
Jösses vilket krångel! Nästan så man längtar tillbaka till dom gamla telefonerna med nummerskiva. Du vet dom där som satt fast med en sladd i väggen… Eller man längtar kanske inte tillbaks till dom, men det var onekligen mindre krångligt 😉
Hoppas allt ordnar sig!
14 juni 2016 — 9:02
admin säger:
Kors och Tvärs, Geddfish skriver här ovanför att det är mindre kontroller på android, så det är möjligt. Själv har jag bara haft iPhone. Jag gillar dem jättemycket när de funkar, men sånt här gör mig gaaalen…!
Ann-Sofie, jag har också ”valt” bort iCloud nu, eller hur man ser det, haha. Detta var bara too much om man säger så…
Steve, i just det här läget hade det varit bra… (Fast jag gillar att ha internet med mig, måste jag erkänna,)
Ama de Casa, ja det kan man lugnt säga… Och det är ju det här som är det värsta med dagens teknik. Det är kul när det funkar, inte lika kul när det inte funkar…
14 juni 2016 — 9:08
znogge säger:
Gah! Vår äldsta dotter tappade sin mobil i toan också men den hämtade sig., Fast nu vet jag vad som kan vänta…
14 juni 2016 — 10:42
Åsa säger:
Jag orkade faktiskt inte läsa hela, jag blev så trött. Hatar sånt. Usch och stackars dej! Apropå mobilkrångel läste jag på ett facebookforum för utlandssvenskar att man inte kan få ett mobilabonnemang om man flyttar tillbaka till Sverige förrän man jobbat där i sex månader. (inte för att jag ska tillbaka, men snacka omöjligt!) Här är det bara att kliva in och få ett abonnemang!
14 juni 2016 — 11:09
Emma, Sol som sol? säger:
När min telefon stals var det ”bara” att skaffa ny telefon, nytt simkort och logga in på mitt Windows-konto. Klart! Tog någon minut.
Och ALLT fanns kvar och alla appar var med förutom fotona. Jag min klant hade ju inte gjort en autouppdatering till OneDrive. Det har jag nu och det är så himla smidigt!!!
Det var en positiv erfarenhet mitt i eländet med att ha haft ett inbrott.
14 juni 2016 — 13:47
Ditte säger:
Vilket jobb! Så frustrerande! Puh! Telefonen ska bara fungera…
Jag skulle föreslå att du beställer tid i Täby hos Applebutiken och får hjälp på plats. Där brukar det mesta kunna ordnas. Jag har varit där ett par gånger med datorn och varit supernöjd. Dessutom har hjälpen varit kostnadsfri.
14 juni 2016 — 15:00
BP säger:
Å suck och dubbelsuck. Nu vet jag varför maken drar sig att byta ut sin gamla iPhone 3.
Dessutom eloge till dig som inte följer trenden att alltid ha de senaste modellerna utan att du nöjer dig med femman. Har faktiskt också femman.
Ett hett tips: Åk till Apple Store i Täby centrum, dom gör underverk. De är otroligt service minded och duktiga.
14 juni 2016 — 17:02
Lennart säger:
Tekniken är bra när allt funkar men om inte så kan man bli galen.
14 juni 2016 — 17:24
admin säger:
Znogge, hoppas dotterns telefon klarar sig längre!!!
Åsa, haha, jag förstår dig! Jag skulle oxå gärna ha undvikit all den där informationen… Så sjukt det där om abonnemanget när man flyttar tillbaka!!!
Emma, sol som sol, åh så skönt att det löste sig sådär smidigt och enkelt!!!
Ditte, vi har också varit där förut och varit nöjda. Den hör gången besökte vi en återförsäljare i stan och de sa att det inte var någon ide att åka till Täby med detta problem… Av dem fick vi telefonnumret till supporten!
BP, tack för tipset om Täby. Vi har varit där förut, men den här gången fick vi telefonsupport istället. Förhoppningsvis funkar det bättre för din man att byta… men det gäller att byta innan den gamla går sönder tror jag 😉 Att ha senaste modellen är inte det minsta viktigt för mig… 😉
Lennart, kan bara hålla med!!!
14 juni 2016 — 17:49
Matts Torebring säger:
Låter som reklamfilmen på tv när pappan ska hämta sitt barn på dagis. Han kan inte göra det utan att fylla i en massa dokument. Själv tappar jag tålamodet!
14 juni 2016 — 20:49
Kattas Betraktelser säger:
Oj, vad komplicerat det blev. Man kan ju undra varför det ska vara så besvärligt…
14 juni 2016 — 22:39
admin säger:
Matts, jag loooovar att jag tappat tålamodet flera gånger… 😉
Katta, ja, när det inte ens går att lösa med supporthjälp undrar man ju vad som är fel…!?
14 juni 2016 — 23:10
åsa i åsele säger:
OMG dagens uppkopplade samhälle kräver sin kvinna (man) då det inträffar olyckor av olika slag med mobil å padda borde det vara mindre krångel, i alla fall om man håller sig till samma leverantör borde byte ske smärtfritt. Jag använder ju iPhone 5s å är helnöjd. Byter jag ut min phone blir det för att Elin vill ha en mobil å jag vägrar faktiskt köpa en ny smartphone till en 10åring.
15 juni 2016 — 7:26
admin säger:
Åsa i Åsele, jag hade faktiskt iPhone tidigare (4s) och har nu bytt till iPhone 5. Borde inte vara så krångligt… Men eftersom jag ärvt telefonen av bonussonen och inte har ett kvitto så vägrar de låta mig logga ut från mitt Apple-ID. Sååå dumt tycker jag! Telefonen är hel och köpt av en annan familjemedlem – det är väl bra att den kommer till användning!!!???
15 juni 2016 — 22:27
Ann-Sofie säger:
Men om bonussonen skriver ett kvitto åt dig. Då borde det väl funka?
16 juni 2016 — 8:41
Mycket annat och lite betong säger:
Ja, inte är det lätt!
Vi fick nya mobiler på jobbet och jag fick be sonen om hjälp…Hur många olika användarnamn och lösenord ska man klara att hålla ordning på!?
Hoppas att du kan få ordning på resten också!
Hälsningar Agneta
16 juni 2016 — 22:41
Sarah säger:
De e så fint me änder 🙂
19 juni 2016 — 22:18