Onlineresebyrån eBeach har djupdykt i sina kundtjänstarkiv och kartlagt de mest annorlunda – och roligaste – förfrågningarna från svenska resenärer, enligt ett pressmeddelande. Det kan inte vara helt lätt att sitta i kundtjänst tänker jag … Vad skulle du svara om du fick de här frågorna?
1o galna frågor till kundtjänst
- Innan jag bokar vill jag att ni lovar mig att det kommer vara soligt och varmt under de datumen jag ska resa.
- Är kaffet på hotellet gott? Det är ju faktiskt väldigt viktigt med kaffe.
- Jag har bokat rum på ett lägenhetshotell. Skulle ni kunna bekräfta att det finns en brödkniv att tillgå i kokvrån? Det är oerhört frustrerande att behöva skära bröd med en vanlig kniv.
- Jag har bokat en resa tillsammans med min familj och mina svärföräldrar. Jag och min familj ska bo i ett rum och svärföräldrarna i ett annat. Finns det möjlighet att få rummen så långt ifrån varandra som möjligt?
- Jag bokade en resa med er för några minuter sedan, men jag glömde att boka in ett av mina barn. Hur gör jag?
- Vi är tre personer som bokat en resa med er och vi har valt två dubbelrum. Betyder det att den av oss som bor själv i det ena dubbelrummet är tvungen att dela säng med en främling?
- Flyget till Mallorca avgår klockan 15:15 och anländer klockan 20.05 och flyget hem avgår 12:25 och landar på Arlanda klockan 15:25. Enligt min uträkning tar det alltså nästan fem timmar att resa dit och bara tre timmar hem, hur är detta möjligt?!
- När vi bokade vår transferbuss stod det att resan från flygplatsen till hotellet beräknas ta 20 minuter. Resan tog bara 10 minuter, så vi har ju betalat för 10 minuter som vi inte utnyttjade. Kan man få en återbetalning på halva kostnaden?
- Min taxi har inte kommit än och jag är orolig att jag ska missa mitt flyg. Det står ”all taxes included” på min flygbiljett, så när kommer min taxi?
- Jag skulle resa på semester med er nästa vecka men jag kan inte längre åka eftersom jag sitter i fängelse just nu. Kan jag flytta fram resan några månader?
Steve säger:
Obetalbart! Skönt att få börja morgonen med några skratt.
29 september 2016 — 6:44
Lennart säger:
Kul!:(:)!
Inte lätt att ta hand om dessa frågor.
29 september 2016 — 7:09
Eva - People in the Street säger:
Hahaha! Kul start på dagen ??
29 september 2016 — 7:22
åsa i åsele säger:
Läste detta någonannanstans igår å ja det är ju skoj 😀 helt otroligt 😉
29 september 2016 — 7:36
Anki säger:
Haha … härlig start på denna dag!
29 september 2016 — 7:37
Britt-Marie säger:
Tycker det låter som en del kunder skulle stanna hemma… Hur bemöter man sådana frågor??? Kul morgontidning!
29 september 2016 — 7:40
Britt-Marie säger:
Oj! Morgonläsning ska det ju vara…..
29 september 2016 — 7:40
Dawan säger:
Hahaha
Ingen fråga är en dum fråga bruka min lärare säga i skolan på mellanstadiet!
29 september 2016 — 7:54
Anna, New York – My Bite of the Big Apple säger:
Tack för morgonens skratt! 7:an och 8:an alltså … 😉
Då måste jag bara dela med mig av mina upplevelser som hotellreceptionist: http://miss80tal.blogspot.se/2011/10/sommarjobb-pa-hotell-1985.html
29 september 2016 — 7:54
Ämma säger:
Hahaha, klockrent ju!
Och alltså, nummer fem. Det kan hända att jag halvt glömt bort att boka in ett barn en gång. Men ändå…..
29 september 2016 — 8:23
admin säger:
Britt-Marie, haha, en del skulle kanske må bättre av att stanna hemma 😉
Dawan, haha, det låter bra, men jag vet inte… ibland vore det kanske ändå bra att tänka lite först 😉
Anna, tack för länken! Sjukt kul att läsa ditt inlägg! Det måste vara speciellt att jobba i ett serviceyrke… 😉
Ämma, alltså haha, jag vet inte hur det är när man har flera barn, men det låter som att man haft en ”ganska” stressig dag om man glömmer ett av dem… 😉
29 september 2016 — 8:26
Kate säger:
Ha ha ha…. Dessa förgyllde denna regniga morgon.
Torsdagskram från Kate
29 september 2016 — 8:44
Ann-Sofie säger:
Helt underbara!
29 september 2016 — 8:58
Jenn - forever abroad säger:
Hahaha alltså jag dööööör. ”All taxes”…. Och brödkniven och dubbelrummet <3 Oh my god, det är inte lätt när man inte är så resvan 😉 Roligaste idag, håller helt med Kate!
29 september 2016 — 9:13
Ditte säger:
Tack för ett gott skratt! Men jag vet att det ligger en del ”sanning” i det hela. Minns från min tid i branschen, som dock är länge sen.
29 september 2016 — 9:52
Discovering The Planet säger:
Priceless 🙂
29 september 2016 — 10:25
Anita Malta säger:
Här är det helt omöjligt att inte le väldigt stort 😀 Jisses, är detta verkligen sant !! Den ena frågan är ju bara värre än den andra. 8:an och 9:an är verkligen slående.
Vi heter ju Passport Travel Ltd och gissa om det är många som ringt och frågat om vi kan ordna pass 😕 Har även fått en hel del lite udda önskemål och kommentarer men inget som slår detta 🙂
29 september 2016 — 10:38
Emma, Sol som sol? säger:
Här är en fd telefonissa! Och det där med att det inte finns några dumma frågor … ? Allvarligt!?!?! Det här var en klassiker:
– Välkommen till …
– Hej, jag skulle vilja prata med Per.
– Han pratar i telefon just nu, vill du dröja?
– Hur länge ska han prata då?
Ja, vad svarar man på det på ett artigt sätt? En gång när frågan kom så kunde jag inte längre vara tyst, det var någon som jag dock pratat med flera gånger tidigare:
– Ähum …. i tre minuter och 46 sekunder, svarade jag.
Det blev alldeles tyst i luren. Sedan insåg personen själv att hur i hela friden ska jag kunna veta hur länge någon ska prata i telefon?!
Så jag vidhåller att det finns visst dumma frågor!
29 september 2016 — 13:31
Annika säger:
KUL läsning!!
Nummer 1, 5 , 6 och 8 är bäst. SÅ svårt det skulle vara att hålla färgen (och inte säga ngt dumt) om man fick de frågorna.
Tålamod är vad som gäller för dem som jobbar med detta, haha!!
TACK för morgonens skratt!
29 september 2016 — 15:17
Geddfish säger:
Suck och stön 😀 jag vet, har också jobbat i Kundtjänst.
Dagens skrattanfall 😀
Sen ska man inte som kundtjänsthandläggare säga ”kan du bara vänta två sekunder” – för det är omöjligt, haha.
29 september 2016 — 15:49
admin säger:
Jenn, haha nä det är kanske inte så lätt när man inte är resvan. Men om man vill vara heeelt säker på att alltid ha tillgång till en bra brödkniv – då är det kanske säkrast att stanna hemma 😉
Ditte, ja sanning verkar det ju ligga i det! 😉
Anita Malta, haha, ni kanske få slå er in på ”passbusinessen” också… 😉
Emma sol som sol, haha, det var ju ett bra svar i alla fall! Inte ens kundtjänstpersonal kan spå i framtiden 😉
Annika, tålamod är nog en nödvändig egenskap!
Geddfish, haha, då vet du hur det är! Gissar att det behövdes bra tålamod ibland 😉
29 september 2016 — 16:01
Ama de casa säger:
Hahaha! Underbart! Jag brukar ibland (rätt ofta…) få höra att tungan är snabbare än hjärnan, men dom här måste ju ha hunnit tänka till innan dom kontaktade kundtjänst… Eller inte 😀
29 september 2016 — 16:03
Anja säger:
Redan Happy Friday ??
29 september 2016 — 16:07
Helena säger:
Haha, så roligt! Jag läste samma lista på Vagabond förra veckan, men lika roliga frågor idag 🙂
29 september 2016 — 17:01
Marina säger:
Haha – ibland finns det helt obetalbara kommentarer! (Vet förresten inte alla att det är uppförsbacke till Mallorca?)
29 september 2016 — 17:03
Husisblogg säger:
? Tänk vad mycket roligt att man kan få höra om man sitter och säljer dessa resor. 8:an var enligt min humor helt klart bäst.
Trevlig resa oxh vistelse på Malta!
29 september 2016 — 17:19
Veiken säger:
Jösses – det finns folk till allt! Vilken tur att jag inte jobbade i en kundtjänst på en resebyrå! 🙂
PS. Jag trycker lite här och lite där och hoppas att det ska bli bra på mitt nya tema! 😉
29 september 2016 — 17:23
Lena - gott för själen säger:
Hahah, det måste vara svårt att veta om folk driver med en, kan jag tänka mig.
Kram Lena
29 september 2016 — 19:28
BP säger:
Dagens högsta skratt här i Täby borde höras hela vägen till Pampas Marina kan jag säga. 1, 9 och 10 är oslagbara. Det kan inte vara lätt att jobba på en Kundtjänst, speciellt då man ju där är så illa tvungen att absolut inte asgarva i kundens öra;-)
29 september 2016 — 20:14
Matts Torebring säger:
Nästan samma typ av frågor, får vi varje dag i vår internethandel. Eller som fastighetsskötaren i Göteborg sa: ”När jag kommer till jobbet en måndagsmorgon, sitter det en post-it på min dörr, och där står det”. ”Min toalett är sönder, mvh Anna.” Fastighetsskötatren har 400 lägenheter.
En av våra kunder skrev att hon ville ha leveransen till ÖTD. Efter en stund kom jag fram till att hon menade Östersund.
29 september 2016 — 21:01
Frankie & Co säger:
Härliga skratt!!
Jag har jobbat på en kundtjänst i annan bransch och även där fått skratta – vi är bra härliga vi mänskor iallafall ?
29 september 2016 — 21:17
Marias Memoarer säger:
1, 4, 7 och 10 😀 Speciellt snopet med 10an kanske, osis att råka hamna i fängelse precis då… 😉
30 september 2016 — 21:57
Shamrock säger:
haha – jag gillar 5:an
01 oktober 2016 — 9:54