Vår näst sista dag ombord på kryssningen i Medelhavet fick vi träffa kaptenen på Freedom of the Seas: Espen Been från Oslo i Norge. Han berättar bland annat om vardagslivet ombord, om de gladaste gästerna, om säkerheten och passar på att tipsa oss om länder vi borde besöka.
Innehållsförteckning
Norsk kapten – som pratar spanska
Kaptenen på Freedom of the Seas, Espen Been, kommer från Oslo i Norge och när vi träffas kan vi prata skandinaviska med varandra. Men Espen pratar inte bara norska och engelska, utan är också flytande på spanska. Han har nämligen bott många år i Chile, även om han nu flyttat tillbaka till Oslo.
Espen har stor nytta av spanskan ombord på fartyget. Många av gästerna ombord på den här Medelhavskryssningen kommer från just Spanien, och när fartyget kryssar i Karibien är det många latinamerikaner ombord. Latinamerikanerna är för övrigt, enligt Espen, de allra gladaste gästerna!
Lång erfarenhet
Från början ville Espen bli pilot, men olika omständigheter ledde till att han istället blev kapten för ett av Royal Caribbeans största fartyg. Idag har han lång erfarenhet. Han började sin bana på företaget Petro Trans Skaugen, som transporterade olja från den mexikanska golfen, och redan 1996 började han arbeta för Royal Caribbean.
Espen har arbetat på flera olika fartyg, och var dessutom med i teamet som under flera år byggde Voyager of the Seas i Finland. Idag är han kapten för det enorma fartyget Freedom of the Seas, som kör i Medelhavet på sommarhalvåret och i Karibien på vinterhalvåret. Tillsammans med fartygets HR-avdelning ansvarar han för drygt 1400 anställda!
Hur är kaptenens liv ombord?
Vi frågar om livet ombord och får veta att kaptenen sover på natten, även om fartyget körs då. Däremot är han alltid ansvarig och väcks om det behövs. I normala fall går han upp klockan fem på morgonen, då de startar med briefing om hur nattens körning har varit.
Kaptenen jobbar alltid tio veckor i sträck, och är sedan hemma i Oslo tio veckor i sträck. Är det inte svårt att vara borta från eventuell familj så länge? Kapten Espen har sin partner med ombord, och om man har barn kan man ta med dem också.
Hur är säkerheten ombord?
Vi passar också på att fråga lite om säkerheten ombord. Även om den här typen av fartyg känns trygga så minns man ju den otäcka olyckan med Costa Concordia utanför Italien för ett antal år sedan. Men Espen menar att man absolut inte behöver oroa sig.
Alla de stora kryssningsrederierna arbetar med kvalitetssäkerhetssystem idag och man har regelbundna övningar både för passagerare och personal. Bara under våra dagar ombord var det faktiskt två sådana här övningar – en för samtliga och en enbart för personalen.
Kaptenens favoriter
Sist men inte minst undrar vi över kaptenens favoriter. Han säger att Europa är vackert och har fina hamnar. Men det går inte heller att missta sig på hans kärlek för Latinamerika. När vi säger att vi inte varit där pratar han varmt om länder som Panama och Colombia. Dit måste ni åka!, säger han.
Delar av denna resa är en pressresa, i samarbete med Royal Caribbean. Översta bilden: Helena, kapten Espen Been och Peter, foto: Rosita Lincoln
Steve säger:
Intressant. Inget vanligt 9-5 jobb mån-fre där inte.
11 september 2017 — 7:25
Helena säger:
Verkligen inte! 🙂
11 september 2017 — 18:09
Anna, New York – My Bite of the Big Apple säger:
Spännande att få inblick i en kaptens jobb! Bra att ni fick vara med om en säkerhetsövning också.
11 september 2017 — 7:36
Helena säger:
Säkerhetsövningen kändes jättejobbig (eftersom vi sov djupt haha), men naturligtvis väldigt bra och viktigt!
11 september 2017 — 18:10
Åsa i Åsele säger:
10 veckors jobb låter lite väl mycket utan ledighet men vad vet jag kanske kaptenen har frigång ibland 😉
Jag trodde faktiskt inte att ”arbetspassen” var så långa,
ledigheten måste ju kännas skön efter vistas ombord på fartyget så länge.
11 september 2017 — 8:10
Helena säger:
Vi får hoppas att han har lite ”frigång” ibland 😉 Och tio veckors ledighet i stöten verkar ju å andra sidan inte så dumt!
11 september 2017 — 18:11
Ditte säger:
Vad trevligt och givande med ett privat samtal med kaptenen. Och kul att komma lite bakom kulisserna. Känns som om de flesta fartyg arbetar mycket med just säkerheten ombord. Detta med brand och evakureingsövningar och extra övningar för personalen tror jag är standard på alla kryssningsfartyg, små som stora. Har för mig att bolaget i sig är norskamerikanskt och då passar det bra med en norsk kapten ombord.
11 september 2017 — 9:29
Helena säger:
Intressant både att se kommandobryggan och komma lite ”bakom kulisserna”. Om jag fattade det rätt är företaget amerikanskt, men har en historiskt förankring i Norge med kontor där sedan länge. Inte 100 % säker på att jag fattat allt rätt dock 😉
11 september 2017 — 20:41
Ama de casa säger:
Kul att besöka bryggan! Det gjorde inte vi, men vår kapten var en ung, trevlig Italienare som gick runt på båten ibland som ”en vanlig människa” (lite som Fantomen gjorde i serien 😉 ), och minglade med allt och alla. Fast han hade sin kaptensdräkt på sig, till skillnad från Fantomen som förklädde sig 😉 Väldigt trevligt, faktiskt 🙂
Undrar ifall det var för att han var yngre (vet inte hur gammal, drygt 40?) som han var så ”minglande” av sig? Kan inte påminna mig om att jag såg kaptenerna på dom andra kryssningarna, annat än vid dom speciella kaptens-evenemangen.
11 september 2017 — 10:50
Helena säger:
Haha, jag tycker att det känns ganska bra att kaptenerna också kan vara ”vanliga människor”. Jag har ingen aning om ifall ”vår” kapten minglade runt, inte helt lätt att uppfatta bland sisådär 4000 gäster 😉
11 september 2017 — 20:42
Lennart säger:
Intressant!
11 september 2017 — 11:47
Emma, Sol som sol? säger:
Det är många som lever så, flera veckor borta från hemmet och sedan lika mycket hemma. Flera av mammorna vid Svenska skolan har det så. Jag skulle inte vilja ha det så, vi som max varit ifrån varandra fem dagar!
Undrar vad partnern gör ombord? Jobbar på båten, jobbar ifrån båten eller slappar …?
11 september 2017 — 12:34
Helena säger:
Ja, det kan man ju undra? Om man bara reser med någon gång kan det ju vara skönt att slappa, men om man reser ofta kanske det vore praktiskt att ha ett jobb ombord… eller kunna jobba på distans 😉
11 september 2017 — 20:45
Alexandra säger:
Vad roligt att få besöka bryggan!
Perfekt att vara kaptens partner och åka med om man är lite av en digital nomad – eller i alla fall har en online business 😀
11 september 2017 — 13:14
Helena säger:
Eller hur!? Online business är ju en bra grej över huvud taget känns det som … 😉
11 september 2017 — 20:46
Znogge säger:
Så intressant att få ett samtal med kaptenen och få en insyn i den ansvariges vardag. Något nio till fem arbete är det verkligen inte men många skulle nog uppskatta att sedan vara hemma i tio veckor. Annorlunda arbetstid men förmodligen mycket av en vanesak. Tur att någon är vaken på natten och håller koll i alla fall 😉
11 september 2017 — 13:43
Helena säger:
Vi fick veta en hel del som vi inte hade koll på, så det var intressant! Visst är det annorlunda sätt att jobba, men det finns ju fler jobb där man har annorlunda arbetstider …
11 september 2017 — 20:47
Days by Johanna säger:
Så intressant och läsa
11 september 2017 — 20:53
BP säger:
Det inlägget gillar jag skarpt!!! Lugnt, fint och inte minst intressant!!! Visserligen inget 9-5 jobb, men suveränt att vara ledig 10 veckor i sträck efter 10 veckor till sjöss.
Det hade varit roligt att se hur kaptenen och hans partner bor – lyxigt eller småskalig. Hade också varit intressant var de 1 400 anställda kommer ifrån och hur de bor. Men som sagt – intervjun var TOPPEN:-)
11 september 2017 — 21:00
Helena säger:
Roligt att du gillade intervjun! Jag hörde vid något tillfälle att de anställda kommfrån 60 olika nationer… Håller med om att det skulle vara intressant att veta hur besättningen bor under kryssningen!
12 september 2017 — 5:56
Anna i Dubai säger:
Kan tankta mig det maste vara riktigt coolt och valdigt vackert i Panama och Colombia. Kanns som att om kaptenen sager att det ar hans favvisar och han har nog sett en hel del, sa ar det nog verkligen vart ett besok.
Men snyggast av allt ar anda din kjol!
12 september 2017 — 6:42