Meny Stäng

Så styrs ditt flöde på Facebook – ”Explore feed” kan förändra allt

Annons

Facebook ändrar hela tiden sina algoritmer, vilket påverkar både vad privatpersoner ser i sina flöden och möjligheter för företagare (och bloggare) att nå ut. Den senaste nyheten handlar om att Facebook testar något som de kallar ”Explore feed”. Om detta lanseras globalt kan det döda all organisk räckvidd, enligt en artikel i Dagens Analys.

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Vad ser du i ditt flöde?

Vad är det som styr vad du ser i ditt flöde på Facebook egentligen? Ja, det bestäms av Facebooks algoritmer och hänger ihop med vilka du är vän med, vilka sidor du bestämt dig för att gilla, vilka inlägg du klickat ”gilla” på tidigare samt vilka företag som valt att betala för att du ska se dem.

Exakt hur den här algoritmen ser ut är det ytterst få människor som känner till. Det företagare (och bloggare) märkt under de senaste åren är att det blivit svårare och svårare att synas i människors flöden.

Facebook flöde

Ett exempel

Låt oss ta ett exempel! Vi har drygt 2000 följare på vår Facebook-sida. När vi delar ett inlägg där når det per automatik ungefär 2-6 procent av de följarna. Om en stor andel av dessa inom kort tid gillar, kommenterar och delar – då kommer inlägget nå betydligt fler. Annars stannar det av. Men finns det inte fler sätt då? Jo, man kan betala.

Facebook

Facebook är ett företag

Facebook är ett företag och vill tjäna pengar, och det kan man ju ha viss förståelse för. Varför ska de bjussa företag på gratis reklam liksom? Det som jag däremot kan tycka är knepigt är att en del följare och vänner verkar tro att de ska få alla uppdateringar från vår blogg via Facebook eftersom de faktiskt gjort ett aktivt val att ”följa” bloggen.

En kompis sa häromdagen att ”jag läser alltid när ni delar på Facebook, men det gör ni inte så ofta va?”. Alltså … jo, men det är bara någon gång ibland som vi tar oss råd att sponsra ett inlägg så att vi når alla de som valt att följa oss.

Mobiltelefon

Vad betyder detta för dig som Facebook-användare?

Först och främst betyder detta att du ska vara medveten om att ditt flöde styrs av en komplicerad algoritm och att det inte alls är säkert att du får uppdateringar från en sida bara för att du klickat i att du följer den.

För egen del märkte jag för ett tag sedan att jag fick väldigt mycket reklam från resebyråer i mitt flöde (för att jag gillat deras vackra bilder) och fruktansvärt mycket ”kloka citat” från bekanta som jag knappt känner (nej, jag vet inte riktigt hur Facebooks algoritmer tänkte där …).

Dags att ta saken i egna händer! Jag gick in på massor av resebyråers Facebook-sidor och fortsatte ”gilla” sidorna men slutade att ”följa” dem. Sedan gick jag in på citat-vännernas sidor och fortsatte vara vän, men klickade i ”sluta följa”, och till sist gick jag på mina favorit-sidor klickade i ”visa först”. Nu är jag betydligt mer nöjd med mitt flöde!

Gilla följa

Vad betyder ”Explore feed” då?

Som en del av ett nytt test i sex länder har Facebook tagit bort allt innehåll från publicister och företag i människors vanliga flöde och istället lagt det i ett separat, mer svåråtkomligt flöde som de kallar ”Explore feed”.

För privatpersonen innebär detta att de endast ser innehåll från familj och vänner i det vanliga flödet, och måste klicka in på ett annat ställe för att se inlägg från tidningar, bloggar, föreningar, politiska partier, restauranger, skolor och butiker – även om de gjort ett aktivt val att följa dem.

Nu visar det sig att Facebook fått så mycket kritik för detta sista tilltag att de backar lite och säger att detta bara är en test för att se vad användarna tycker och att de inte har några planer på spridning – ännu.

Sociala medier
Med Explore feed blir det vanliga flödet bara för familj och vänner

Vad tycker du?

Är det helt rimligt att företagare och publicister ska betala för att de som valt att följa dem ska se deras inlägg? Vore det kanske lite skönt ändå med ett flöde där du bara ser inlägg från familj och vänner? Eller struntar du kanske helt i Facebook?

Gilla
Alla bilder i inlägget: Pixabay

Prenumerera på vårt nyhetsbrev