Facebook ändrar hela tiden sina algoritmer, vilket påverkar både vad privatpersoner ser i sina flöden och möjligheter för företagare (och bloggare) att nå ut. Den senaste nyheten handlar om att Facebook testar något som de kallar ”Explore feed”. Om detta lanseras globalt kan det döda all organisk räckvidd, enligt en artikel i Dagens Analys.
Innehållsförteckning
Vad ser du i ditt flöde?
Vad är det som styr vad du ser i ditt flöde på Facebook egentligen? Ja, det bestäms av Facebooks algoritmer och hänger ihop med vilka du är vän med, vilka sidor du bestämt dig för att gilla, vilka inlägg du klickat ”gilla” på tidigare samt vilka företag som valt att betala för att du ska se dem.
Exakt hur den här algoritmen ser ut är det ytterst få människor som känner till. Det företagare (och bloggare) märkt under de senaste åren är att det blivit svårare och svårare att synas i människors flöden.
Ett exempel
Låt oss ta ett exempel! Vi har drygt 2000 följare på vår Facebook-sida. När vi delar ett inlägg där når det per automatik ungefär 2-6 procent av de följarna. Om en stor andel av dessa inom kort tid gillar, kommenterar och delar – då kommer inlägget nå betydligt fler. Annars stannar det av. Men finns det inte fler sätt då? Jo, man kan betala.
Facebook är ett företag
Facebook är ett företag och vill tjäna pengar, och det kan man ju ha viss förståelse för. Varför ska de bjussa företag på gratis reklam liksom? Det som jag däremot kan tycka är knepigt är att en del följare och vänner verkar tro att de ska få alla uppdateringar från vår blogg via Facebook eftersom de faktiskt gjort ett aktivt val att ”följa” bloggen.
En kompis sa häromdagen att ”jag läser alltid när ni delar på Facebook, men det gör ni inte så ofta va?”. Alltså … jo, men det är bara någon gång ibland som vi tar oss råd att sponsra ett inlägg så att vi når alla de som valt att följa oss.
Vad betyder detta för dig som Facebook-användare?
Först och främst betyder detta att du ska vara medveten om att ditt flöde styrs av en komplicerad algoritm och att det inte alls är säkert att du får uppdateringar från en sida bara för att du klickat i att du följer den.
För egen del märkte jag för ett tag sedan att jag fick väldigt mycket reklam från resebyråer i mitt flöde (för att jag gillat deras vackra bilder) och fruktansvärt mycket ”kloka citat” från bekanta som jag knappt känner (nej, jag vet inte riktigt hur Facebooks algoritmer tänkte där …).
Dags att ta saken i egna händer! Jag gick in på massor av resebyråers Facebook-sidor och fortsatte ”gilla” sidorna men slutade att ”följa” dem. Sedan gick jag in på citat-vännernas sidor och fortsatte vara vän, men klickade i ”sluta följa”, och till sist gick jag på mina favorit-sidor klickade i ”visa först”. Nu är jag betydligt mer nöjd med mitt flöde!
Vad betyder ”Explore feed” då?
Som en del av ett nytt test i sex länder har Facebook tagit bort allt innehåll från publicister och företag i människors vanliga flöde och istället lagt det i ett separat, mer svåråtkomligt flöde som de kallar ”Explore feed”.
För privatpersonen innebär detta att de endast ser innehåll från familj och vänner i det vanliga flödet, och måste klicka in på ett annat ställe för att se inlägg från tidningar, bloggar, föreningar, politiska partier, restauranger, skolor och butiker – även om de gjort ett aktivt val att följa dem.
Nu visar det sig att Facebook fått så mycket kritik för detta sista tilltag att de backar lite och säger att detta bara är en test för att se vad användarna tycker och att de inte har några planer på spridning – ännu.
Vad tycker du?
Är det helt rimligt att företagare och publicister ska betala för att de som valt att följa dem ska se deras inlägg? Vore det kanske lite skönt ändå med ett flöde där du bara ser inlägg från familj och vänner? Eller struntar du kanske helt i Facebook?
Kors och Tvärs säger:
Jag ser gärna att det ”blir som förr” när jag kunde se familjen och vännernas inlägg, i tidsordning. Idag går jag in via datorn och ser en del. Kollar igenom flödet och nästa gång kanske jag går in via telefonen. Då kommer något helt annat upp – det kan komma gamla inlägg från nån vän, gjort igår. Misstänker att FB medvetet gjort så för att jag ska vara inne ofta och ta del av reklam och föreslagna annonser. Ibland tänker jag att jag ska avsluta mitt FB-konto, men samtidigt är det några gamla skolkompisar från grundskolan jag har sporadisk kontakt med och den kontakten vill jag ju ha kvar. Det är väl bara att bita ihop och gilla läget……
25 oktober 2017 — 7:06
Helena säger:
Ja, jag känner igen det där att det är nytt innehåll varje gång. Och det finns nog en hel del tankekraft bakom det! Om inte annat så kan det ju locka till att gå in oftare … Jag kan också bli lite irriterad på FB ibland, men ändå kan jag nog inte tänka mig att avsluta mitt konto där. Det är trots allt för mycket som händer på FB … (Och det finns väldigt många bra grupper – vilket jag verkligen gillar!)
25 oktober 2017 — 20:09
Tia säger:
Det är inte lätt med fb, för så snart man gjort en ändring så sker det en uppdatering och plötsligt så gäller inte ens inställningar längre?. Vissa företag vill man ju ha i sitt flöde ? och andra bara ibland. Har tom fått sluta gilla vissa för att det hjälpte inte med sluta följa av någon anledning?, kanske någon vän som gillat extra eller företaget betalat för det vad vet jag…? ??
25 oktober 2017 — 7:08
Helena säger:
Så tänker jag också. Vissa företag VILL jag ha i mitt flöde, som t.ex. en del resemagasin, en del bloggar, kanske en restaurang jag vill hålla mig uppdaterad kring, några vänners företag osv … men jag vill ju inte att hela flödet ska fyllas av bara företag!
25 oktober 2017 — 20:11
åsa i åsele säger:
Har icke Facebook 😉 så jag har väl inte nån åsikt 🙂 eller jo… det är därför jag icke har fb, jag tyckte inte om upplägget.
Men även Instagram har ju blivit annorlunda nu mot då jag gick med.
25 oktober 2017 — 7:30
Helena säger:
Flödet på Insta ändrades nog på ett liknande sätt som de gjordes på FB tror jag. Själv vill jag trots allt ha FB, även om jag kan irritera mig på vissa saker och även om jag kan ha förståelse för att man väljer att inte vara med 😉
25 oktober 2017 — 20:12
Lena i Wales säger:
Detta är knepigt. Har svårt att förstå Fb och är glad att du försöker förklara det, även om jag inte kopplar allt.
Har också upptäckt att gamla grejer kommer upp istället för nyare, vill gärna ha det i ordning, kanske lite svenskt, ordning och reda.
Men finns det egentligen något annat som räcker ut till så många?
Svårt!
25 oktober 2017 — 7:37
Helena säger:
Visst är det svårt att förstå FB! Vet inte om det går att förstå riktigt … 😉 Och nej, någon tidsordning är det ju inte längre … snarare någon slags ”popularitetsordning” …
25 oktober 2017 — 20:14
Liniz Travel säger:
Alltså jag märker väldigt tydligt om jag kollat på barnkläder el smink ex så kommer det en uppsjö av reklam om
Sånt?! Scary!!!
25 oktober 2017 — 9:25
Helena säger:
Det där känner jag igen!!!
25 oktober 2017 — 20:51
Frank Olsen säger:
Facebook er et foretak som skal tjene penger ja, selvfølgelig.
Så dermed bestemmer de hva som er mest hensiktsmessig for dem det som skal synes i den enkeltes flyt, eller flöde på svensk 🙂
Selv kuttet jeg ut facebook allerede i 2010, etter tre års bruk, da jeg så hvilken vei det bar samt at jeg ikke godtok facebooks krav og retningslinjer samt eierskap til eget materiell.
25 oktober 2017 — 9:54
Helena säger:
Jag kan helt förstå ditt beslut Frank. Det är knepigt att de fått sådan enorm makt. Jag tycker själv att det är svårt att inte vara med där eftersom typ ”allt och alla” finns där …
25 oktober 2017 — 20:53
Marina säger:
Nja, jag vet inte riktigt. Jag gick med i samband med att vi skulle flytta och egentliga orsaken var att ha kontakt med ”min svenska värld”. Jag använde absolut fb mer i Singapore jämfört med nu, och jag tycker nog att den har ”spårat ur lite” och fylls av diverse konstiga delade inlägg, men fortfarande är jag för nyfiken för att sluta använda den helt…;)
25 oktober 2017 — 14:53
Helena säger:
Jag känner igen mig lite i det du skriver. Jag började använda FB när jag märkte att kompisar bestämde saker ihop … som jag missade. Nu kan jag visserligen irritera mig på vissa saker, men gå ur vill jag inte … Och vissa saker gillar jag verkligen – grupper till exempel!
25 oktober 2017 — 21:10
Alexandra säger:
Eftersom jag är egenföretagare precis som ni och i princip enbart marknadsför mig via sociala medier så blir jag ju såklart lite kluven till detta.
Skulle det där explore feed bli verklighet på hela FB så skulle det ju INTE vara där, för vem skulle gå in där och kolla? Men samtidigt förstår jag ju att om man har FB enbart för att prata och hålla kontakt med gamla vänner och liknande så vill man ju inte ha reklam och liknande.
Men jag älskar sociala medier och hur företag (bland annat) kan använda sig av det – det känns modernt och nutida! Även om en del saker sprids lättare än vad de borde tyvärr.
25 oktober 2017 — 16:19
Helena säger:
Känner igen mig i det du skriver! Vi är ju både privatpersoner på FB, samtidigt som vi vill nå ut med vår blogg … och det har definitivt blivit svårare. Samtidigt kan jag ju förstå att det blir den här utvecklingen. Som bloggare/företagare tror jag att det är viktigt att inte förlita sig helt på sociala medier, utan lägga stor tonvikt på den egna webbsidan och på sökmotoroptimering.
25 oktober 2017 — 21:12
Britt-Marie Lundgren säger:
Jag har med en dåres envishet vägrat skaffa ett Fb- konto och när jag någon gång tittar in på sambons känner jag att det är helt rätt. På några år har det förändrats otroligt och inte känns det som om det skulle vara till det bättre…
25 oktober 2017 — 16:55
Helena säger:
Jag tycker nog att FB är både på gott och ont. Det jag verkligen uppskattar på FB är att man kan gå med i olika grupper kring sitt intresse, jag är t.ex. med i husbilsgrupper, resegrupper och bloggrupper. Där kan man få massa tips och pepp och det är bra! Men viss kan jag förstå att man väljer att stå utanför också. FB har en tendens att ta mycket tid om inte annat och man scrollar igenom mycket som man kanske inte är så intresserad av …
25 oktober 2017 — 21:14
Ditte säger:
INtressant läsning och lite av detta hade jag läst om tidigare. Men jag har ingen ”ansiktsbok” så jag engagerar mig inte. Dock inser jag ju helt klart problematiken och möjligheterna. Känner inget behov att vara med.
25 oktober 2017 — 19:01
Helena säger:
Du kan ju lägga din tid på annat trevligt och viktigt 🙂
25 oktober 2017 — 21:15
Matts Torebring säger:
Som företagare känner jag till flera av de delar, som du beskriver. Personligen har jag varit med till och från och sedan tröttnat. Jag kan inte ta till mig alla bilder, på vad alla äter till frukost, vilken pizza till lunch, drycken som dricks och så vidare. Detta anser jag är inget att lägga ut.
En dam från Stockholm, talade om för mig idag. ”Hemma hos mig finns en korg för mobiltelefoner. Där får de lägga sina mobiler. Mina gäster skall umgås och inte surfa när de är hos mig”.
25 oktober 2017 — 20:02
Helena säger:
Jag kan förstå precis hur du menar. Eftersom jag inte heller orkar se frukostbilder/kattbilder/barnbilder/citat (jodå gärna ibland – men inte i massor) avföljde jag vissa konton. Men det kräver förstås också tid och energi att välja vilka man ska följa och inte … 😉 Och haha, Stockholmsdamen hade en poäng! 😉
25 oktober 2017 — 21:17
Alexandra säger:
Med risk för att låta otrevligt men helt ärligt, om någon bad mig lägga min telefon i en korg när jag kom hem till dom skulle jag nog gå hem. Jag är en vuxen människa bestämmer själv när jag vill ha min telefon eller inte. Jag har aldrig varit med om en sammankomst där alla sitter med näsan i telefonen och ingen socialiserar med varandra. Om så skulle vara fallet så måste det ju vara en sammankomst som uppenbarligen är otroligt tråkig. Antar att det är en generationsfråga.
25 oktober 2017 — 22:14
Helena säger:
Ja gissar att det är en generationsfråga. Kanske damen varit med om nån yngre släkting som varit otrevlig? Jag villnog inte heller att nån annan bestämmer över min telefon … 😉
26 oktober 2017 — 6:18
BP säger:
Är sååååå glad att jag vågade vägra Facebook från början. Å nej, jag är verkligen ingen bakåtsträvare, tvärtom, men jag gillar inte att vara ”livägd” om man säger så…
25 oktober 2017 — 21:48
Helena säger:
Jag ångrar inte att jag är med och vill inte gå ur, även om jag muttrar över olika saker 😉 Men det är knepigt att de fått sån makt på marknaden … Och bra att du är nöjd med ditt val 🙂
26 oktober 2017 — 6:19
Anette säger:
Jag bryr mig inte så mycket. Har fb mest för att hålla kontakt med vänner och bekanta hemma i Sverige.
26 oktober 2017 — 3:29
Helena säger:
Jag kan förstå att FB är bra för att hålla kontakten när man bor utomlands!
26 oktober 2017 — 6:35
Lena - gott för själen säger:
Men fy vad surt! Har man aktivt valt att följa nån sån vill man ju enkelt se flödet! Annars är det ju bara att sluta följa, som du gjort!
Kram Lena
26 oktober 2017 — 6:17
Helena säger:
Det är inte helt enkelt med FB, även om det finns många fördelar …
26 oktober 2017 — 6:36
Lindansarmama säger:
Det att alla följare inte ser allt som läggs ut visste jag inte, det är väl det som är vitsen med att följa, att man vill se de sakerna…. Och så vill jag ha tillbaka den kronologiska ordningen, att man i alla fall kan välja den. Det jag tycker är bra med FB är just att man kan få så mkt i samma flöde, en av anledningarna att jag är med, vill inte ha ngt extra flöde, där kommer man ju i stort sett aldrig titta. Har den mest för vänner/bekanta men där jag är nu är det tyvärr svårt att komma åt den, o det är ju nu jag verkligen vill kunna hålla kontakten (dock inte FBs fel).
26 oktober 2017 — 16:02