Hallå i vintermörkret! Det är Peter i husbilen och nu är det tummen ner som gäller. Efter väldigt många samtal med försäkringsbolaget Motormännen, specialister, besiktningsmän och verkstäder blir det ingen ersättning för den skada som hände med husbilen för ett år sedan på väg till Kristinehamn. 90 % av alla husbilar är byggda på Fiat chassi och tänk över vilket försäkringsbolag som du har. Det kan vara du nästa gång och det blir kostsamt! Häng med!
Innehållsförteckning
Kortslutning
För över ett år sedan slutade bilen att fungera på väg till Kristinehamn och det blev bärgningsbil. Flera har följt min story men för er som inte har gjort det så finns inläggen här. Youtube: Trasig husbil på verkstaden, blogg: Bärgning av husbil.
Motormännen
Motormännen känns bra i munnen och passar bra för en husbilsförsäkring tycker jag. Allt är alltid bra så länge det inte händer någonting, eller hur? Nu hände det oss! Produkten vindrutartorkarmotor har avskrivits som grund för ersättning hos Motormännen. Med de skador som har uppstått under flera år har vindrutetorkarmotorn på fiatchassi kostat dem mycket pengar. Vad gör de då? De tar bort tjänsten och sparar pengar. Klart! Perfekt! Money saved!
Problemet
Jag frågade varför de har gjort på det här viset? Svaret var att i tjänstetrafik finns mycket Fiat lätta lastbilar, och när anställda slarvar med att inte stänga av lysen, eller glömmer en liten lampa så laddas batteriet ur. När man sen ska hjälpstarta bilen hittar man ingen jord eftersom all metall är lackad, men det som lyser olackat är vindrutetorkarmotorn, och då sätter man jorden där.
Mellan vindrutetorkarmotorn och hela chassit sitter en gummibussning som frätes sönder varje gång man hjälpstartar bilen och till slut blir det kortslutning. Det här är en enkel förklaring men ungefär så här går det till. Det här är inget slitage som hade gått att förutse eller förebygga. En bil kan självklart gå sönder och det tar vi, men om det är av ett fel som någon annan säger uppstått via starthjälp, som vi inte har gjort, hur ska vi då förhålla oss till skadan?
Var kom jag in i bilden?
Jag ifrågasatte dem vad husbilsägare har med det att göra? Under 9 år har jag aldrig tagit starthjälp, och om jag skulle göra det så har jag två bodelsbatterier i husbilen och mina kablar räcker inte till vindrutetorkarmotorn. Vi husbilsägare har inte det problemet men vi hamnar i samma produkt som de har tagit bort.
Ersättning
I min helförsäkring kunde jag få tillbaka bärgningen och tågresorna till och från Kristinehamn. Yippe! Storvinst! TACK! Kostnaden för reparationen var 16 000 kronor och då är det inte ens nya grejer för då hade det blivit dyrare.
Flera saker hände med husbilen under tiden och jag hade den på koll hos Fiat Ducato i Stockholm (2500 kronor) för att givaren i bodelen inte visade att startbatteriet inte tog laddning. Jag köpte nytt (2000 kronor) men det hjälpte inte. Det hände massor som påverkade allt när bilen lade av och dimljusen fungerar fortfarande inte, och det finns inga säkringar som är sönder. Men hur många gånger ska man lämna in bilen utan ersättning?
Tänk om?
Jag frågade och drog lite på gränserna och om bilen hade brunnit upp … Hade ni då kunnat säga att ”det började i vindrutartorkarmotorn så vi ersätter inte husbilen”? NÄÄ, självklart inte, svarar de. Min nästa fråga var då varför de inte ersatte min spolarmotor som jag också fick betala? Vad hör ihop och vad inte? De kan inte svara på de här frågorna, för Motormännen vill helt enkelt inte betala.
Kontentan
Jag har pratat och tjafsat med så mycket folk men man är maktlös och man undrar ibland varför man har helförsäkring. Jag har en försäkring för det jag inte kan påverka själv och det som jag inte vet någonting om, men den gäller inte? Jag har Motormännen idag när bilen är avställd, men jag kommer att undersöka marknaden i vår för Motormännen ska inte få mer pengar av mig.
Har du råkat ut för något bra eller dåligt med försäkringsbolag?
Lena - gott för själen säger:
Så surt för er! Hoppas hoppas att de kan komma på bättre tankar! Jag har nog bara positiva erfarenheter av försäkringsersättningar, dock aldrig Motormännens.
Ha en fin söndag!
Kram Lena
03 december 2017 — 7:12
Peter säger:
Hej Lena! Jag har suttit i timmar med alla möjliga försäkringsmänniskor och ifrågasatt allt det här. Enligt deras försäkringsavtal så ska jag ha rätt till ersättning. Det är väldigt svårt att förklara allt och alla paragrafer i ett inlägg på bloggen, men de gör inte rätt. Nu återstår det att se om man kan ta sig tid till en överklagan.
03 december 2017 — 11:57
Kjell/Dessan säger:
Visst är det konstigt att när man behöver hjälp får man ingen.?Motormännen har vi aldrig haft att göra med….kanske tur det☺️Kram
03 december 2017 — 8:18
Peter säger:
Hej på er! Som sagt så är det inget slitage utan ett fabriksmonterat fel som har uppstått som de säger är från starthjälp. Eftersom de har tagit bort den tjänsten med det står inte i deras avtal, så gäller min försäkring som kabelbrand eller kortslutning. Överklaga tar också mycket tid och kraft och vi får se vad vi gör.
03 december 2017 — 12:00
Kenneth Risberg säger:
Har haft tur med försäkringsbolag, än så länge. Det är ju först när man behöver hjälp som det visar sig hur bra/dåliga de är.
Otur för er när det uppstår ett sånt fel, som egentligen inte har med husbilar att göra. Å försäkringsbolagen kan ju konsten att slingra sig undan i såna lägen.
Trevlig 1:a advent!
03 december 2017 — 8:42
Peter säger:
Hej Kenneth! Även när man har rätt och försäkringsbolagen säger att man har fel, så känns det ganska surt. Det är väl därför som tv-program finns för att det är svårt att överklaga mot stora bolag. Vi får se om vi ens orkar överklaga eller om det räcker med att vi når ut via bloggen, och gör andra uppmärksamma på vad försäkringar täcker. Vi får se hur vi gör. Trevlig söndag.
03 december 2017 — 12:05
Kattas Betraktelser säger:
Fy attan vad trist att behöva tjafsa. Man får sig en rejäl funderare på vad man egentligen får för sin försäkring. Vi hade vår husbil till försäljning i Luleå för några år sedan. Där blev den påbörjad av personen och Det tog 6 månader att få fram en ny del. Vilket innebar att hur dj..enkelt är det att sälja en krockskadad husbil? Tjafset fortsatte och ovilja att kompensera oss fanns där… Nu hoppas jag att Motormännen är schyssta nog och gör en omprövning av sitt beslut. Det är inte OK att sakera ska gå sönder en efter en. Hoppas det nu kommer goda nyheter.
03 december 2017 — 8:45
Peter säger:
Hej! Det känns som att vi betalar för luft. Vi betalar faktiskt för det som är oförutsett och det vi inte kunde påverka själva. Vilket elände ni hade och ni bytte väl försäkringsbolag? Jag tror att det finns mycket människor som har råkat illa ut men som aldrig kommer ut med det som dig t.ex. Hade du haft en kanal då som var väldigt stor så hade du säkert skrivit om det. Kanske en ny blogg där alla som råkar illa ut ska få skriva av sig? Tack för att du skriver och jag önskar dig en trevlig söndag.
03 december 2017 — 12:11
Sandra Lifsresor.se säger:
För många år sedan. Vanlig bil och annat försäkringsbolag. Bilen började brinna i motorn under förd på E18. Varm dag, hund i bilen och därmed flera stora petflaskor med vatten. Vi lyckades släcka branden. Det gjorde att försäkringsbolaget kunde se var branden börjat. Och det täcktes så klart inte. Eller som besiktningsmannen sa: ”Hade ni låtit bilen brinna så hade jag inte kunnat göra den här bedömning.” Känns ju inte helt rimligt…
03 december 2017 — 8:49
Peter säger:
Helt galet!!!!!! Som du läste så ifrågasatte jag det här också. Troligtvis hade vi fått en annan husbil men man vet aldrig. Vad betalar vi för egentligen? när vi köper en produkt på marknaden så vet vi vad vi köper, men försäkringar så skaffar vi dem bara för att alla måste ha en. De vill tjäna stora pengar och gör det också, men det ska inte vara pga felbeslut. Det du skriver är helt galet! Ha en trevlig söndag Sandra.
03 december 2017 — 12:16
Nils-Åke säger:
Inte kul att läsa detta. Man tror att man är helgarderad med försäkring.
Detta med starthjälp med Klabbe står klart och tydligt i instruktionsboken hur man gör.
03 december 2017 — 8:53
Peter säger:
Hej Nils-åke! Vi har aldrig använt startkablar via motorn. Vi har glömt utebelysningen på med drabbade bara bodelsbatterierna och inte startbatteriet. Så de försöker med att det är mitt fel och det är svårt att slåss mot de stora drakarna. Vi får se hur vi gör. Trevlig söndag.
03 december 2017 — 12:19
Ama de casa säger:
Fy vad surt! Jag säger bara ARN… Dom har FEL på motormännen!
Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden!
Känns lite fel just i det här läget när jag fattar att ni är oerhört upprörda, men ändå:
Ha en fin första advent!
Kram
03 december 2017 — 9:40
Peter säger:
Hallå där! Vi får se vilken väg vi går och de kanske får upp ögonen via det här inlägget, eller också ska vi ta tag i en överklagan, puh. Mycket paragrafer och papper. Man skulle vilja ha en person som man la ut det här på men kanske ARN är en väg. Trevlig söndag…
03 december 2017 — 12:22
Evy Knoph säger:
Jo..läcka genom taket när packning gått sönder i badrummet uppe i villan …”jaha läcker det”..då var det inte tätt..o var det inte tätt gäller inte försäkringen ungefär..trött man blir..
Bilnyckel som ramlade i bitar på 1.5 år gammal bli.. ville inte Citroen-handlaren ersätta..”felaktig användning lr förslitning”…går inte på garantin… jag knåpade ihop 15 sidor om bilnyckeln o vann i ARN..
Har även fått tillbaks pengar för tvätt-tork där fördelen slutat fungera de bytt styrsystem o maskin, Men det funkar inte..ville häva köpet..gick inte tretti.se med om. Även detta vann jag i ARN… Bråkar just nu med BA om försening till Newcastle..dom är sega..
03 december 2017 — 10:05
Peter säger:
WOW Evy! Det där är goda nyheter och man får lite hopp. Jag ska prata med Helena om ARN. Stackare vad konstiga saker du har råkat ut för och ingen jäkel vill ta ansvar för vad de säljer. Vad är det för fel på företag? De vinner så mycket på att ta ansvar och betala ut och har personen kvar som nöjd kund samt att det sprider sig. Det går för bra för företagen. Trevlig söndag.
03 december 2017 — 12:26
Evy Knoph säger:
Ja det kan absolut vara värt ett försök med ARN. Man brukar få rådet att prata med konsumentrådgivningen i sin kommun för att höra om dom tror man har ett case. Ansökan kan man göra digitalt sedan får man ett ärendenummer man kan följa.. det tar tid o är segt o företagen brukar svara först att de inte går med på att betala.. tog ca 1 år innan jag fick tillbaks för tvättmaskinen..o ca 7.månader för bilnyckeln.. Man får vara lite envis o orka.. men du verkar vara typen för det.. Lycka till..hoppas ni får rätsida på detta!
03 december 2017 — 23:10
Inga Magnusson säger:
Så dåligt av försäkringsbolaget! Klart att ni ska anmäla till ARN och byta bolag!
03 december 2017 — 10:15
Peter säger:
Hej Inga! Vi ska byta för det är naturligt när man blir felbehandlad. Vi har läst paragraferna och vi har rätt. Nu återstår att vi ska anmäla till ARN för att vi ska få rätt. Mycket jobb och vi ska försöka att klämma in det någonstans. Trevlig söndag.
03 december 2017 — 12:37
Mikael Eriksson säger:
Jag fick motorhaveri när min husbil var 2 år och 3 månader gammal … Ford Sverige tog det inte för att det var import , mitt försäkringsbolag Trygg Hansa tog det inte heller för motorskador ingick inte i husbilar bara i lätta lastbilar och personbilar .. kostad för rep 49000kr ! Jag Bytte omgående till Folksam som kändes bäst just då .
03 december 2017 — 10:52
Peter säger:
Helt galet! Det spelar väl ingen roll var man köper bilen/husbilen så länge det är i Europa. Det är samma bil och bodelen lär inte ha påverkat själva motorn. Stackare och som sagt helt galet. Jag ska ringa runt och se var alla står. Trevlig söndag.
03 december 2017 — 12:41
Bengt Pålsson säger:
Jag tror ändå att det är en trasig säkring som är boven vad gäller laddning av startbatteriet.
Har själv varit drabbad efter starthjälp med kablar, dock inte kopplat jord till vindrutetorkarmotorn. Efter mycket letande hittade jag en stor säkring som satt helt för sig själv, lite svår att hitta men den satt i närhet till övrig el dock helt ensam. Lycka till.
03 december 2017 — 11:18
Peter säger:
Hej Bengt! Jag har haft bilen inne på Fiat bara för att kolla alla säkringar men bara på bildelen. Jag har sen gjort mina egna efterforskningar på bodelen och jag ska ta en koll till när våren kommer. Jag tänkte lämna in bilen till en husbilsfirma den här gången för att få lite hjälp. Du kan säkert ha rätt för det finns mycket säkringar och kablar överallt. Trevlig söndag.
03 december 2017 — 12:45
Nils-Åke säger:
Finns säkringar som kan vara trasiga och ändå visa OK vid mätning. Man måste montera bort dem för att mätta. Vad ja vet så gäller detta de stora säkringarna 40- 50A
03 december 2017 — 18:31
Peter säger:
Ok Nils-Åke! Jag ska ta en ordentlig titt till våren så får vi se om det löser sig. Tack för tipset:-).
05 december 2017 — 10:08
Ingela H säger:
Ja hua, det är orimligt att ej ersättning betalas ut utan att det alltsom oftast finns orsaker de anger som grund för att ej betala. I somras när vår husbil var utlånad skar motorn vid gränsen till Schweiz, vårat bolag betalade utan att ifrågasätta hyrbil hem för dem som åkt i husbilen, bärgning till två olika verkstäder (i den första fick de inte in husbilen pga höjden).De stod även för flygresa samt taxi för den som slutligen körde hem husbilen 2 månader senare när den var lagad, den personen betalade även bensinkostnaden och fick delvis av den också tillbaka. Byte av motor ingick dock ej då husbilen var från 1999, så det blev en dyr affär i slutändan – men då den alltid varit prickfri och alltid fungerat och är otroligt fräsch för övrigt var inte skrotning ett alternativ ( då hade vi fått värdet på den av bolaget men pga årsmodell var det lågt) (motorbytet kostade 5600 euro – pust). Bilen har fordchassi/motor så det tig lång tid för verkstan att hitta utbytesmotor.
03 december 2017 — 11:19
Peter säger:
Oj, vilken story och vad mycket energi det måste ha tagit. Stackars er när de ringer från ett annat land och bilen inte fungerar, puh! 56 000 är en väldigt stor summa pengar som helt plötsligt bara försvinner, och jag blir svettig när jag bara tänker på det. Tack för att du berättar Ingela för det gör faktiskt vår dag lite lättare. Trevlig söndag
03 december 2017 — 12:51
Maria säger:
Nä vad tråkigt!! Tyvärr har vi inte hittat någon bättre. Vi har bytt från Länsförsäkringar till Motormännen men det kanske inte spelar någon roll då? Som husbilsägare är man mellan stolar tydligen, och speciellt om man dessutom har den som enda bostad.. De har inte hängt med i försäkringsbranchen verkar det som. Säg till om ni hittar någon bättre försäkring! Och ha en riktigt fin första advent trots detta!
Mvh Maria/
http://www.magnoliamagis.se/varning-husbilsforsakringar/
03 december 2017 — 11:56
Peter säger:
Tack Maria för att du skriver. Vi sitter på två boenden som det är dåliga försäkringar. Husbåt och husbil ska man helst inte ha, för det bryter mot det vanliga, och där kan man tappa pengar om man är ett försäkringsbolag. De vill ju bara tjäna pengar och de är väldigt glada när bilarna blir bättre och de ej behöver sänka premierna. En naturlig vinstuppgång utan att vi bråkar, eller hur. Vi får se hur vi gör med ARN, men det känns som att vi ska överklaga.
03 december 2017 — 12:58
Steve säger:
Fy f n så tråkigt. Finns inget värre än när man känner sig maktlös i dylika strider. Bra att du sprider detta så att Motormännen får äta upp sitt agerande genom en kraftig kundflykt.
03 december 2017 — 12:14
Peter säger:
Hallå där Steve! Jag tror att det kan göra nytta att vi skriver, men finns det något annat bra försäkringsbolag? Jag undrar om det gör det och jag ska undersöka den möjligheten. Alla människor har kommit i kläm med försäkringar, och då talar jag om många som verkligen ska gälla för oss vanliga dödliga. Jag tror att deras vinstkalkyl är för stor och det drabbar dåliga beslut. Kul att få skriva igen på bloggen och jag önskar dig en trevlig söndag.
03 december 2017 — 13:02
Husisblogg säger:
Vad tråkigt att läsa om detta. Jag är ju också försäkrad via Motormännen så också ägarnas personbil.
Det är först när ägarna måste använda sin försäkring som problemen kan komma. Det är då ägarna ser vad som var rätt eller fel. Undra om inte alla försäkringsbolag är lika goda kålsupare, fungerar klockrent fram tills ev problem med bilen.
Nu råkade jag ut för en skada i somras och det skötte Motormännen utomordentligt bra med snabba besked och mycket bra kontakt. Nu blir ni ju inte gladare för detta men med det sagt så känns försäkringar som ett lotteri.
Jag och ägarna vill iaf önska er en riktigt god första advent!
03 december 2017 — 12:24
Peter säger:
Hej Husis! Jag tror helt klart att det är ett lotteri och som du säger så är allt bra tills någonting händer. Vi har gått igenom paragraferna en gång till och efter timmar med besiktningsmän, så ska vi ha rätt till ersättning. Tack för att du skriver och hälsa:-)
03 december 2017 — 13:06
Linda, resamedvetet.se säger:
usch va tråkigt att läsa. surt att det här skulle bli slutet på det där.
03 december 2017 — 12:33
Peter säger:
Hej Linda! Vi får se om vi kan få ihop ett brev till ARN eller vad nu som händer framöver. Tiden är ju det svåraste när bloggandet tar upp den stora delen av timmarna. Vi får se vad som händer och tack för att du skriver. Var rädd om dig och trevlig söndag.
03 december 2017 — 13:22
Thomas i Vässan säger:
Blev medlemm i Motormännen 2017 och var på vippen att teckna en försäkring där för vår Adria Sonic Supreme, med facit i hand är jag glad att vi valde Länsförsäkringar och kommer inte förlänga mitt medlemsskap hos M för 2018. Under våran semestertur i europa i somras så råkade vi ut för ett övrraskande oväder i Alperna redan under de första dagarna av våra 4 veckor och han inte få in markisen på bilen. Anmäde direkt skadan på en trasig markis och skickade bilder till vårt bolag Länsförsäkringar och husbilsfirman. De svarade direkt och erbjöd oss att antingen hitta en verkstad där vi var eller köpa ett typ party tält för motsvarande funktion tills vi kom hem igen för reparation. Något party tält hittade vi inte och med lite planering hur solen stod klarade oss bra utan trots allt. När vi kom hem igen var allt redan reglerat och klart samt verkstadstid redan bokad allt ersättes utan ”no qustions asked” så glad och nöjd att vi valde Länsförsäkringar! Kan säga att de som avgjorde att blev Länsförsäkringar och inte Motormännen var att jag frågade firman M&M Caravane som levererade husbilen vilket bolag de hade bäst erfarenheter av både för mig som kund och de som reparatör. Lever själv lite efter tesen ”man får vad man betalar för” är nog så att Länsförsäkringar kanske inte är de billigaste på marknaden men de levererar och har en mycket nöjd kund här i Västerås. Hoppas ni hittar ett bolag som funkar för er.
03 december 2017 — 13:06
Peter säger:
Hej Thomas! Det här verkligen positivt och vi betalar gärna mer för en försäkring som gäller. Vad jag har läst här idag så är det lite lotteri, men försäkringsbolagen skulle vinna mycket på att betala ut pengar och ha ett gott rykte, och nöjda kunder framöver. Kanske det är för lite konkurrens i vårt lilla land. Tack för att du ger oss lite hopp och glädje så här på första advent. Trevlig söndag.
03 december 2017 — 13:27
Kors och Tvärs säger:
Men fy så surt! Vi har Länsförsäkringar och de är superbra att ha att göra med. Vi fick ett tre stenskottsmärken på vår HB efter stora gräsklipparen på campingen. De tog på sig det direkt och våra försäkringsbolag har gjort upp och vi har fått en oväntat hög kontantersättning istället för tid på verkstad, då vi kommer att sätta en rolig dekal över skadan 🙂
Hoppas ni kan få nånting i allafall!!
03 december 2017 — 14:24
Peter säger:
Hallå där! Nu är det fler som har rekommenderat Länsförsäkringar och har en bra smak i munnen med dem. Jag kommer att ta kontakt med dem under våren för det låter som en bra lösning. Tack!
05 december 2017 — 10:10
Fantasy Dining säger:
Så otroligt dåligt av försäkringsbolaget. Vad arg man blir.?
03 december 2017 — 15:59
Peter säger:
Efter ett år av strul och flera saker som inte fungerar efter det som hände, och fortsatt inga pengar. De säger att följdskador inte räknas men eftersom de inte betalar någonting så är någonting fel på deras bedömning. Tråkigt är det.
05 december 2017 — 10:12
Lotta säger:
Vi hade också ett liknande fel. Men fick ersättning av Sweland/Trygg Hansa. Det började med att airbag lampan lyste. Till slut hittades felet. Reparationskostnad 11500:- men sedan började problemet med verkstaden som vi anser kortslöt batteriet. Vi kunde inte starta bilen själva någon gång efter den hämtades på verkstaden. De hade starthjälp och sa att när vi kört en stund så skulle batteriet blivit laddat. Men nej ! Vi fick ha starthjälp varje gång och till slut fick de byta batteri men begärde att vi skulle betala det nya batteriet när de gjorde fel. Men försäkringsbolaget betalade den första delen efter självrisk men naturligtvis inget på batteribytet.
03 december 2017 — 16:10
Peter säger:
Det är sjukt att man har en helförsäkring och ändå inte får hjälp. Det är bara vinst som gäller för dem. Någonstans måste de förlora hoppas jag! Andra företag som inte gör rätt för sig får hur mycket skit som helst, men försäkringsbolag klarar sig alltid. Någonting är snett och vi har läst på och vi ska ha rätt till ersättning.
05 december 2017 — 10:16
Lars Permeln säger:
Hej Peter, jag blir faktiskt upprörd när jag läser om att Motormännens försäkringsbolag inte ersätter skadan trots att husbilen är helförsäkrad. Om försäkringsbolaget före skadan hade klart och tydligt angett i villkoren att vindrutetorkarmotorn är undantagen från försäkringen, då hade saken varit klar. Nu när ni fått info om detta när skadan är skedd så tycker jag att ni ska gå vidare till ARN.
Vi har haft Motormännens husbilsförsäkring och dom ringer då och då för att diskutera försäkringar. Om ni inte får rättelse och era kostnader täckta så hamnar Motormännens försäkring på undantag.
För närvarande har vi CCs husbilsförsäkring ”Water Cirkles” som är skräddarsydd för husbilar. Jag tycker att det känns skönt att ha Caravan Club i ryggen om problem med husbilsförsäkringen skulle uppstå.
Hoppas att det ordnar sig för er.
03 december 2017 — 16:23
Peter säger:
Tack Lars! vi kommer att lämna och vi ska se hur vi går vidare. CCs husbilsförsäkring låter också som en bra idé. Tack för att du skriver och det ger en lite råg i ryggen att gå vidare.
05 december 2017 — 10:19
Matts Torebring säger:
De stora bolagen dikterar helt villkoren. Vi byggde nytt kontor & lager i slutet av 80- talet, för dryga 13 milj. Taket läckte in vatten och vi fick massor av varor förstörda. Byggherren hade Trygg Hansa. Det fanns ingen ”Teknisk bevisning” på att taket läckte. Vi fick aldrig en enda krona i ersättning. Följaktligen blir jag aldrig kund hos dem. Under alla år har vi haft Länsförsäkringar och aldrig minsta lilla diskussion.
03 december 2017 — 16:49
Peter säger:
Hej Matts! Ännu en person som förespråkar länsförsäkringar så det här ser bra ut framöver. Man blir så less att de får komma undan med det här och du kan inte haft roligt. Du kämpar på alla olika sätt mot myndigheter och stora företag så du vet verkligen vad du pratar om. Undrar om det blir bättre framöver och vi får väl hoppas det för våra barn skull.
05 december 2017 — 10:23
Rolle o Carina säger:
Usch så tråkigt för er med alla problem med Motormännen!
Vi kör med Länsförsäkringar och dom funkar bra för oss!
Visserligen har vi haft tur än så länge 🙂
Ha det gott o kämpa på/AdventsKram på er….
03 december 2017 — 17:19
Peter säger:
Nu är jag ganska övertygad om Länsförsäkringar och jag kommer att ta kontakt med dem. Tack för att ni skriver.
05 december 2017 — 10:24
BP säger:
Surt, väldigt surt!!! Varför teckna en helförsäkring när den ändå inte gäller när det väl kommer till kritan. Å det är ju först då man får känna på om ett försäkringsbolag som har ”cashat in” massvis med pengar av oss försäkringstagare betalar eller inte. Å vem f*n orkar med ARN och all pappersexercis! Men det är kanske precis det försäkringsbolagen vet – att man inte orkar med en lång anmälan/överklagan.
Tänk så mycket roligare ni kunnat ha för pengarna!!!
PS. En blogg är ju lika med makt. Så med lite tur (och hjälp från er antar jag) ändrar om sig. Håller tummarna för det. Men byt bolag sedan!!! DS.
03 december 2017 — 17:22
Peter säger:
Hej BP! Det är ungefär som att prova en kompis. När det blåser kallt så vet man vad människor går för. Försäkringar ska fungera men ska de spara pengar så är det kört. Jag hoppas att fler byter nu när det kommer fram att Länsförsäkringar fungerar så pass bra och det här inte. Ha det BP och kul att skriva med dig igen.
05 december 2017 — 10:28
Lisa i byn säger:
Försäkringar låter så bra ibland. Men så är det det linna finstilta, som inte ens syns. Svärsonen ringde försäkringsbolaget och kollade upp med skade djursförsäkring, men det fanns inget. Han ringde sen antisimex, fick då infon att det finns med i husförsäkringen. Hummm… vad är det som gäller??
Hoppas att ni haft en fin första advent! Kram
03 december 2017 — 20:38
Peter säger:
Hej Lisa! Helena arbetar på Lanstinget och de arbetar stenhårt med lättläst, men jag tror inte försäkringar vill göra det. Först så tar de bort en solklart fall sen lägger de pengar på reklam som kostar miljoner. Det stämmer inte riktigt.
05 december 2017 — 10:30
Ditte säger:
Jättetrist och väldigt ”surt”. Trori alla fall det kan vara idé att ta till ARN och i vilket fall som helst snarast byta bolag. Men precis som med försäkringar som så mycket annat så är det ju ingen som gör något för din skull. Men det finns ju bolag som är bättre och de som är usla. Kan det möjligen bero på vem som haft hand om ärendet eller är det fler som granskat det hela.
En artikel i pressen vore kanske också bra…..
Har inte direkt haft några negativa kontakter med försäkringsbolag. Båtar har vi haft och bilar och då har vo fårr hjälp med det ”lilla ” som varit. Husbil har vi ju inte haft.
03 december 2017 — 21:15
Peter säger:
Hej Ditte! Nu är det ett fall där vi faktiskt har läst avtalet och vi ska ha rätt till ersättning. De säger att det beror ett fel som vi har gjort, för att det händer i yrkestrafik. Det är jäkligt taskigt tycker jag och de får faktiskt särskilja husbilar och inte anklaga mig för att inte tala sanning.
05 december 2017 — 10:33
Sture Forsberg säger:
Jag har Folksam med dom har jag aldrig haft några problem trots en del stenskott på lacken blivit påkörd av en smitare
03 december 2017 — 21:39
Peter säger:
Hej Sture! Jag har ingen erfarenhet av Folksam men det är bra med alternativ. Jag får se hur jag sköter det här ärendet för det tar tid och det har vi lite av. Tack för att du skriver.
05 december 2017 — 10:35
JoY säger:
Usch så trist för er, det är sådant man inte vill råka ut för.
Kram
03 december 2017 — 21:48
Peter säger:
Hej! Det tar på krafterna att inte få sin rätt. Det här är ett fel som jag omöjligen inte kunnat påverka och är gjort från fabrik. jäkla försäkring säger jag bara. kramar
05 december 2017 — 10:37
Tia säger:
Försäkringsbolag har man väl för att få hjälp?? Låter som er tror att ni är till för dem och inte tvärtom. ? Vi hade inbrott i Hobby för ett antal år sedan med både hemförsäkring och Hobby försäkrade i If. Vi gjorde anmälan och de två försäkringarna skötte allt mellan sig och sedan kom utbetalning för allt som skadats och stulits?. Det är så man vill det skall fungera!! ? Håller tummarna för upprättelse för er skada! ??
03 december 2017 — 21:50
Peter säger:
Hej! Det är precis så en helförsäkring ska gå till. Jag har aldrig ens använt en försäkring på husbilen. Är det någonting så brukar jag fixa det själv istället för att blanda in dem. Man har alltid det här på känn att de bestämmer lotteriet.
05 december 2017 — 10:39
Maggan och Ingemar säger:
Fy så tråkigt när man måste kriga mot försäkringsbolagen. Vi har nog haft tur, hade också elfel i bilen och brand i säkringsskåpet, en spegel som blev förstörd av en fransman som hade bråttom när vi var i Marocko. Vi hade inga problem med Länsförsäkringar de fixade allt och det blev ganska dyrt. Samma när maken blev sjuk i Spanien inga problem med ersättningen. Än så länge har vi bara gott att säga om Länsförsäkringar men man vet ju aldrig hur de tänker. De brukar alltid ha några finstilta rader som är svårtolkade. Bra att ni funderar på ARN det är nog den enda rätta vägen att gå. Lycka till.
04 december 2017 — 9:42
Peter säger:
Hej på er! Kontentan av allt det här är Länsförsäkringar och ARN. Vad skönt det är med husbilsvänner. Tack ska ni ha och var rädda om er.
05 december 2017 — 10:41
Leif säger:
Hej Peter.
Läste ditt inlägg här på sidan och blev intresserad att kolla upp detta lite även för min egen skull så man har lite koll på vilket bolag man ska välja.
Jag har kollat lite på Motormännens, Folksams och länsförsäkringars villkor som gäller husbil.
Jag har kollat på deras Maskinskadeförsäkringar och där har dom alla en gräns på 8 år eller 12 000 mil på den delen.
Folksam har skrivit in ”torkarmotor” i sitt villkor under den delen ser jag.
Och på brandmomentet har alla bolag skrivit exakt samma punkter.
Jag tänkte på din bil som detta har drabbat och såg att den är en årsmodell 2007. Och har jag tolkat villkoren rätt så täcks inte den av maskinskadan på något av bolagen. Min egen är en 2005 och då täcks inte jag av det heller. Inget jag tänkt på tidigare men det verkar ju så tyvärr..
det är en djungel det här men nu när man satt sig ner och läste villkoren så är dom mer lik än man tror och som det ser ut så har du passerat maskinskadan med din bil på samtliga och tolkar jag villkoren rätt så har dom nekat dig pga. detta.
Trist men verkar inte vara bättre hos något av bolagen.
Men vad vet man. Jag kan ju missuppfattat helt också 🙂
Då kanske man ska se om något bolag har längre maskinskada så man känner sig trygg. 🙂
Lycka till i alla fall! 🙂
/Leif
05 december 2017 — 18:57
Peter säger:
Hej Leif! Ingen har nämt vare sig 8 år eller 12 000 mil. Vår husbil har gått 10 500 så nu pratar vi eller, eller? Det här har aldrig kommit upp på tapeten och jag har sett dessa siffror förut. De har inte ens gått in på det här men jag är glad att du tog dig tid att titta igenom detta. Jag är däremot lessen för alla som köper en begagnad husbil och inte får hjälp. När vår har passerat 12 000 mil så kanske jag slutar med helförsäkring, för den kommer inte vara värd någonting.
06 december 2017 — 20:44
Leif säger:
Hej igen.
Jo man blev ju lite intresserad som sagt. Grejen är ju att som jag förstått det så är det antingen 8 år eller 12000 mil dom skrivit så det är den del som slår in först som sätter stopp för detta om inte jag missuppfattat..
Så då har ju våra bilar passerat åldern på 8 år och vi täcks inte av maskinskadan tyvärr.. hos nåt av bolagen.. vare sig dom gått 1000 mil eller 10 000 mil.
Ha en bra fortsättning!
//Leif
07 december 2017 — 10:58