Under de senaste åren har det blivit mer och mer vanligt att resebloggare reser på pressresor och olika typer av betalda resor. Så, hur funkar det egentligen? Och kan man lita på det en sponsrad resebloggare skriver? Vi har bra insyn i branschen och tycker att även du som läsare har rätt att veta hur det ligger till. Idag berättar vi hur det funkar. Full transparens alltså!
Innehållsförteckning
Olika sätt att resa
Om man generaliserar lite grovt kan man säga att svenska resebloggare reser på fem typer av resor: 1) Privata resor, 2) Privata resor med vissa samarbeten, 3) Jobbresor, 4) Pressresor och 5) Betalda bloggkampanjer. Vi ska försöka berätta vad dessa olika sätt att resa innebär, hur det märks ut på bloggarna och hur det eventuellt påverkar hur bloggarna skriver.
1. Privata resor
Hur funkar det? Precis som vilken vanlig resa som helst! Bloggaren bokar och betalar sin egen resa, och allt som sker under resan, ur egen ficka. Resmål och resesällskap väljs av privata anledningar.
Hur märks det ut? Inte alls förstås, det finns ju inget att märka ut.
Vad betyder det för dig som läsare? Du får chans att läsa om en bloggares upplevelse av en resa som han eller hon planerat och betalat själv.
2. Privata resor med samarbeten
Hur funkar det? Precis som ovan, fast resebloggaren gör enstaka samarbeten eller låter ett företag bjuda in till en upplevelse som de hoppas få publicitet kring. Det kan handla om att ett företag vill visa upp en stadsvandring eller att man får pressrabatt på ett hotell.
Hur märks det ut? Om bloggaren får ersättning uttalat i utbyte mot exponering på bloggen är det reklam och ska märkas ut. Så behöver det dock inte alls vara. Om man bjudits in till en stadsvandring utan uttalat krav på motprestation måste man inte märka ut det, och vanlig ”pressrabatt” på ett hotell behöver inte heller märkas ut. Vissa bloggare väljer ändå att skriva ut om man blivit inbjuden till något, för att vara tydlig mot läsaren.
Vad betyder det för dig som läsare? Bloggaren skriver med största sannolikhet ärligt om sina upplevelser, men man kan eventuellt tänka sig att erbjudanden och rabatter påverkar vad man väljer att göra under sin resa. Därför är det förstås alltid bra om man är tydlig och berättar. Observera att bloggare i det här fallet är betydligt mer transparenta än vad traditionell media är, där det sällan framgår vem som finansierat olika upplevelser.
3. Jobbresor
Hur funkar det? En del resebloggare reser i jobbet. Det kan vara för att man jobbar i resebranschen eller för att man jobbar i en helt annan bransch, men reser på konferenser och möten. Som resebloggare vill man förstås ta chansen och hinna blogga lite om resmålet när man ändå är där.
Hur märks det ut? En jobbresa behöver inte märkas ut på något sätt, men bloggaren kanske ändå berättar varför han eller hon besöker resmålet.
Vad betyder det för dig som läsare? Jobbresor ser ju väldigt olika ut, så det är lite svårt att säga hur skrivandet påverkas. Om man jobbar i resebranschen ser man kanske resmålet ur ett visst perspektiv? Om man har helt andra arbetsuppgifter, och kanske sitter på konferens hela dagarna, har man kanske istället ont om tid att uppleva resmålet. Eventuellt kan man tänka sig att man uppfattar och beskriver resmålet lite annorlunda, när man är på jobb istället för på semester.
4. Pressresor
Hur funkar det? Förr arrangerades pressresor för journalister, men idag är det också vanligt att bloggare bjuds med. Pressresor arrangeras antingen av ett lands turistbyrå eller av ett företag inom resebranschen, och syftet är att landet eller företaget vill visa upp det de har att erbjuda.
Förhoppningen är att journalisterna och bloggarna ska skriva positivt om resmålet, men det finns inga överenskommelser, vare sig om att man ska skriva eller om vad man ska skriva. Pressresorna har ofta ett hektiskt schema och bekostas, helt eller delvis, av turistbyrå eller reseföretag. Ibland får man betala flygresan till destinationen själv.
Hur märks det ut? Eftersom det på en pressresa inte finns uttalade krav på exponering anses det inte som reklam och måste inte märkas ut. De flesta bloggare märker ändå ut för att vara tydliga och transparenta mot läsarna. Det är till exempel vanligt att man i ett första inlägg berättar att man ska åka på en pressresa, och sedan skriver längst ner att ”Denna resa är en pressresa. Texterna, bilderna och åsikterna är som vanligt våra egna”.
Observera att de journalister som är med på samma pressresor som vi bloggare skriver artiklar i tidningarna och där har jag aldrig sett att man märker ut pressresorna. I det här fallet är alltså bloggarna betydligt mer transparenta än de traditionella medierna.
Vad betyder det för dig som läsare? Det positiva med pressresor är att man får hjälp att hitta guldkorn som man sedan kan tipsa om. Många av våra bästa reseupplevelser och bästa restips är just från pressresor. Men finns det någon risk att man blir vinklad i sin rapportering då? Många resebloggare hävdar att det inte blir någon skillnad alls.
Själva tror vi inte riktigt på detta. Även om man skriver ärligt påverkas man nog på vissa sätt. Till att börja med bidrar ju pressresor i viss mån till att styra valet av resmål, och om man sedan slipper betala en dyr restaurangnota är det en sak mindre att väga in i upplevelsen.
Trots detta strävar ju resebloggare efter att skriva ärligt om sina upplevelser. Vi har medvetet valt att även skriva om eventuella negativa upplevelser på pressresor, eftersom vi tycker att en allsidig rapportering är bra för läsarna. Många andra resebloggare väljer istället att inte skriva alls om de inte gillar en restaurang eller ett hotell.
5. Betalda kampanjer
Hur funkar det? En sammanslutning av resebloggare arrangerar betalda kampanjer i samarbete med turistbyråer eller reseföretag. Vi är inte med i den här gruppen, men kan ändå berätta ungefär hur det funkar. Turistbyrån eller reseföretaget arrangerar en resa för ett antal bloggare och betalar för en kampanj där bloggarna sedan marknadsför destinationen i sina olika sociala kanaler, såsom blogg, Facebook, Instagram och Twitter. En överenskommelse görs där man på förhand bestämmer hur många blogginlägg etc. bloggaren ska producera. Bloggaren får inte bara resan betald utan får också lön för sitt arbete.
Hur märks det ut? Eftersom bloggaren får ersättning i utbyte mot exponering på bloggen är detta reklam och ska märkas ut. Bloggare som åker på den här typen av resor brukar också vara mycket noga med att skriva ut ”reklamsamarbete” eller liknande i början av inlägget.
Vad betyder det för dig som läsare? Här kan man föra ungefär samma resonemang som när det gäller pressresor, plus att bloggaren dessutom får betalt för att marknadsföra destinationen. Man kan ju tänka att det är svårt att skriva något annat än positivt då. Hur ska man i så fall få nya uppdrag? Men många bloggare menar att de ändå alltid enbart skriver om det positiva på en resa och helt enkelt väljer att inte skriva om det som eventuellt inte skulle vara bra.
Hur tänker du?
Vad ville vi säga med detta då? Vi vill egentligen bara ge dig som läsare full insyn i hur resebloggande fungerar och vad olika märkningar innebär. Full transparens alltså! Vi kommer fortsätta åka på pressresor, som är ett oerhört bra sätt att hitta guldkorn att berätta om. Vi kommer också åka på egna resor, bland annat med vår husbil.
Hur man ska finansiera sina resor och sin blogg är en utmaning, så vi har full förståelse för bloggkollegor som väljer betalda kampanjer. Samtidigt är det lite vår grej att rapportera både positivt och negativt, och då får vi hålla oss ifrån de betalda kampanjerna tror vi.
Viktigast av allt är att resebloggare generellt blivit mycket bra på att korrekt märka sina inlägg. Detta för att du som läsare ska kunna lita på oss resebloggare! Men, nu är vi förstås nyfikna på din åsikt! Hur tänker du kring det här?
Birgitta i Umeå säger:
God Morgon, du är verkligen morgonpigg!
Har läst igen mig nu. Det blir att jag går in på bloggen lite sporadiskt när man tillbringar 5 veckor i en fiskeby på sydvästra Kreta.
Men nu befinner vi oss på ett litet pensionat i Chania. Som granne har vi stans största kyrka och kyrkklockan har börjat slå och kommer att göra det varje timme under dan,,,,
Imorgon tar vi morgonflyget via Aten och Arlanda för att nå Umeå under eftermiddagen.
Tack för trevlig morgonläsning (på min dator)
14 januari 2018 — 6:09
Helena säger:
Godmorgon Birgitta! Det låter härligt med vistelse i Chania!!! Och nja, jag är hyfsat morgonpigg, men inläggen skriver jag ändå på kvällen och ställer in på publicering 06:00 på morgonen 😉
14 januari 2018 — 9:37
Lisa / livet från den ljusa sidan säger:
Bra summering! Jag får ju (liksom ni) väldigt ofta erbjudanden om pressresor, men hinner oerhört sällan med dem. Föredrar resor enligt 1) privata. Samtidigt är pressresor såväl som kampanjer ett sätt att se andra ställen än man kanske tänkt – och med det kunna ge mer till reseinstresserade läsare. Det är ju egentligen en riktig win-win.
Jag jobbar också lite med kampanjer med Att resa-podden. För mig skiljer det sig på ett positivt sätt mot pressresor då vi enbart jobbar (pitchar) mot sådana vi verkligen VILL jobba med. Oerhört viktigt att det är RÄTT. Så på det sättet är äktheten väldigt hög, lika hög som privata, och jag hoppas det lyser igenom. För mig är det jätteviktigt med resor och samarbeten som passar min nisch.
14 januari 2018 — 8:26
Helena säger:
Visst är det svårt att få ihop allt tidsmässigt. Det känner jag igen! Jag jobbar ju heltid, så vi får också tacka nej till pressresor. Man har ju inte hur mycket semester som helst … Håller med om att både pressresor och kampanjer kan visa upp nya intressanta ställen som man kanske inte hade upptäckt annars! Självklart är det viktigt att välja vilka man VILL jobba med, där ser jag ingen skillnad mellan pressresor och kampanjer. Personligen skulle jag tycka att det är lite svårt att våga skriva negativt om ett resmål om jag fått betalt för att marknadsföra resmålet, men jag vet att många resebloggare har som sin inriktning att alltid skriva om det positiva, och då kanske det inte blir svårt på samma sätt. Vi vill alltid lyfta både det positiva och negativa, och vad skulle beställaren av kampanjen tycka om det?
14 januari 2018 — 10:14
Emilie säger:
Intressant läsning. Ser inga problem med betalda kampanjer egentligen. Men som läsare vill jag läsa om det negativa också, man vet ju själv att allt inte är superbra på en resa alltid, så skriver man inget dåligt kan man ju börja undra. Hur mycket skadar det samarbetet om man skriver en dålig sak om en annars jättebra hotellupplevelse? Ärlighet är bäst! 🙂
14 januari 2018 — 9:26
Helena säger:
När vi åker på pressresor känner vi att vi kan skriva fritt. Vi väljer förstås bara pressresor till resmål som vi VILL uppleva och tror att vi kommer tycka om. På pressresor visar länderna ofta upp det bästa så mycket blir positivt rent automatiskt. Men om det är dålig service på en restaurang eller något ditåt så skriver vi det. Om vi däremot skulle få betalt för att marknadsföra ett resmål, då skulle jag tycka att det var svårt att skriva något negativt. Observera att jag inte har någon erfarenhet av att jobba med betalda kampanjer, så kanske bättre egentligen att fråga dem som gör det!
14 januari 2018 — 10:18
Steve säger:
Bra med full transparens tycker jag. Jag tycker att ni alltid är tydliga med vilken typ av resa ni är ute på och jag har aldrig känt mig förd bakom ljuset på er blogg.
14 januari 2018 — 9:50
Helena säger:
Skönt att höra att du känner så Steve! För oss är det alltid viktigast att läsarna litar på oss!
14 januari 2018 — 10:19
Ditte säger:
Ett väldigt intressant inlägg tycker jag och vad gäller er, som jag följt i många år och sett bloggen växa enormt mycket, tycker jag alltid ni är väldigt tydliga vilken typ av resor det gäller och sambarnetspartner.
Jag har mest erfarenhet av privata resor av skilda slag och jobbresor i En stor fördel med mina jobbresor är att jag jobbar för en privatägd resebyrå som har ett otroligt väl sammansatt och förberett program i allt. Guldkornen finns där och det blir väldigt effektivt men utan jäkt. Goda tidsmarginaler.
Och de flesta platser har jag ju besökt tidigare som privarperson, annars vore inte jobbet möjligt att på ett bra sätt lotsa och guida gäster. (Vi anlitar ju också ofta lokala guider.)
När du förklarar skillnaden mellan pressresa och betalda kampanjer ser inte jag så stor skillnad, precis som ni säger.
Viktigast öfr mig som läsare är att både få veta för och nackdelar om det man upplever.
Har ibland funderat lite på att, även om det ligger i sakens natur, så verkar hotell och restaurangval på ”betalda resor” bli i en annan klass äb det man kanske skulle boka för egen del. Men det framgår ju också tydligt hos er och ni brukar även ge andra mer plånboksvänliga förslag.
14 januari 2018 — 10:39
Helena säger:
Skillnaden mellan pressresa och betald kampanj är att man på en pressresa inte skriver något avtal o h inte får lön, vilket alltså är fallet med betalda kampanjer. Jag håller helt med dig om att hotell och restauranger på pressresor pga blir i en annan prisklass. Man borde kanske be dem ibland att visa upp bra prisvärda alternativ, det är ju kanske ofta ännu mer intressant för många läsare! När vi reste med husbil i Istrien på pressresa valde vi faktiskt en liten campingbil istället för en husbil, eftersom vi tyckte att det var mer intressant att skriva om.
14 januari 2018 — 18:26
Renates Reiser säger:
Bra innlegg! Selv foretrekker jeg private reiser, nettopp på grunn av friheten det gir til å skrive hva man selv ønsker. Det store minuset er jo derimot at man da selvfølgelig må betale alt fra egen lomme, og at det kan bli dyrt. 😉
Jeg har sikkert takket nei til hvertfall åtti prosient av pressereisene/samarbeidene jeg blir tilbydd. Både fordi det ikke passer med andre reiser jeg allerede har booket, men også fordi jeg bare vil takke ja til reiser og samarbeid som jeg selv ønsker og har tro på. Jeg vil at leserne på bloggen skal føle at det jeg skriver har troverdighet, og at jeg ikke takker ja til alt mulig bare fordi jeg får penger for det, eller annet utbytte.
Som dere skriver kan pressereiser gi et unikt innblikk i en destinasjon, og man får gjerne oppdage gullkorn som man neppe ville oppdaget på en privat reise på stedet. Det er jo svært positivt! Likevel, så får man et opplegg som gjør at man gjerne ikke vil ha så mye negativt å si om reisen eller stedet uansett. Man får jo tross alt gratis overnatting på flotte hoteller, måltider på flotte restauranter inkludert, god service og tilgang til gode guider og opplevelser som mange som reiser privat ikke har likt tilgang på.
Det kan derfor være en litt fin linje, synes jeg, angående hvordan man oppfattes når man skriver om slike reiser. Men så lenge man er flink til å merke innleggene, så vet jo leserne hva som er sponset og hva som ikke er det, og kan legge opp inntrykkene sine deretter. Det er dere svært flinke til!
14 januari 2018 — 11:00
Helena säger:
Stort tack för att du delar med dig av dina tankar Renate! Jag håller med om att privata resor är att föredra, men det är ju helt enkelt svårt ekonomiskt. Sedan tycker jag att det är intressant det du skriver, om att man faktiskt inte får så mycket negativt att skriva om, eftersom man blir bjuden på fina hotell etc. Man skriver kanske ärligt, men samtidigt är verkligheten lite tillrättalagd. Detta är faktiskt knepigt!
14 januari 2018 — 18:36
Elisabeth säger:
För egen del tycker jag det är väldigt skönt att stå vid sidan av all reklam.
14 januari 2018 — 11:32
Helena säger:
Jag kan förstå det Elisabeth. Om inte bloggen var så stor del av vårt liv skulle vi göra samma sak, vi försöker hitta ett bra sätt att hantera det på.
14 januari 2018 — 18:37
Nils-Åke Hansson säger:
Vi har ingen reklam på bloggen, bara det att jag är sponsrad av sonens företag med kostnaden för bloggen.
Vist har jag fått erbjudande att få en summa pengar för vart inlägg MEN då ville de diktera var jag körde. Var redan på platsen Men tackade nej. Ska säja att det var bra pengar skulle ha räckt till mycket Diesel.
14 januari 2018 — 14:50
Helena säger:
Ja, visst kan man få erbjudanden som bloggare! Det gäller att välja vad som är relevant och prioriterat. Och själva betalar vi kostnaden för bloggen 😉
14 januari 2018 — 18:39
OnTrip.dk säger:
Spænde læsning. Vi siger kun ja, til samarbejde som vi selv kan stå inde for og som passer til vores blog. Vi vil have den frihed lige meget hvilken rejse vi taler om.
Det er sjovt men bestemt også uretfærdigt hvor og hvordan ting skal markeres i Sverige i forhold til Danmark.
I Danmark er reglerne blevet så stramme den seneste tid, så der ikke er råderum længere. Selvom vi ikke har aftalt noget skal alle gratis ydelses markeres.
Dvs. at rejse 2+4+5 skal markeres i Danmark. Det skal markeres med annonce eller reklame i toppen af alt. Altså på bloggen og alle de sociale medier.
Vi bloggere i Danmark føler os ret forfulgte for det giver jo sjældent menig at skrive reklame i toppen på et indlæg.
Øv bare reglerne i Danmark var som i Sverige.
/Annette
14 januari 2018 — 15:41
Helena säger:
Tack för din kommentar Annette! Väldigt intressant! Gäller de hårda reglerna bara för er som bloggare/influencers eller också för journalister? Jag upplever i Sverige att bloggare ska märka ut allt möjligt, medan tidningarna inte märker ut. Men ändå verkar ju reglerna i Sverige inte alls vara lika hårda som i Danmark.
14 januari 2018 — 18:41
OnTrip.dk säger:
Ja der gælder samme regler Helena men næsten ingen journalister overholder dem. Det er nye regler fra august sidste år og den største avis i Danmark siger det er misvisende og at de ikke vil overholde det.
Før var det ligesom i Sverige – hvis du havde en aftale om at du skulle levere noget skulle det markeres. Det var fair og gav mening.
/Annette
14 januari 2018 — 19:37
Helena säger:
Intressant! Men kan aviseras bara strunta i reglerna? Händer inget då? Och ja, reglerna i Sverige känns rimliga. Hoppas det inte ändras.
15 januari 2018 — 16:31
Lena & Jan säger:
MYCKET INTRESSANT Helena & Peter! Just som vi lärt känna er ”fullständig transparens” ska det vara! Fortsatt LYCKA TILL med era resor och reportage…
Kram från ett ljusgrått försoktigt regnväder i Roquetas de Mar, Spanien ??? ??
14 januari 2018 — 16:59
Helena säger:
Tack Lena och Jan för er kommentar! Självklart fortsätter vi med fullständig transparens! Hoppas att ni har det riktigt fint i Roquetas de Mar och att solen snart tittar fram!
14 januari 2018 — 18:42
Lena & Jan säger:
Solen tillbaka vid solnedgången, inga bekymmer som vanligt med ? Läste forts på andras kommentarer ang. endast positiva synpunkter…Det är ju såhär också då man återkommer till olika resmål, då har man ju tidigare upplevelser (positiva/negativa) med i bagaget och upplever oftast inte samma igen. Menar att förståelsen för sakers ordning, utseende, bakomliggande historia etc blir tydligare, man får förståelse för hur, varför det inte är som man vill att det ska vara…målet med din resa är ju inte att förändra världen, eller hur!? Ex; olika nationaliteter vill att maten ska smaka si eller så mm, mm, då kanske man skriver ner resmålet för det. Nä, fram för mer kunskap/faktasökning alt. prata med lokalbefolkninge på resmålen hellre än att skriva neg. om dem ? ☺️
14 januari 2018 — 20:45
Helena säger:
Jag förstår helt er synpunkt här! Att skriva negativt för att man skälv inte råkar gilla maten i ett visst land vore ju trist. När man älskar att resa blir nog det mesta positivt av sig självt. Sedan kan det ju vara sådant som dålig service eller liknande som man inte är nöjd med. Ett hotell till exempel kan ju bättra sig, samtidigt vill man inte rekommendera andra att bo på ett hotell som inte var bra. Sedan kan man ju ha olika uppfattningar oxå förstås 😉
15 januari 2018 — 16:34
BP säger:
Till att börja med vill jag säga att ni alltid märker ut era inlägg både om det är en pressresa eller ett samarbete. Ni samarbetar ju inte bara med reserelaterade ”företag” utan även med andra. Minns att ni haft samarbeten med bland annat en spelsajt och ett finans-/låneföretag.
Nu är det ju som så att man inte biter den hand som föder en om man säger så. Ni skriver ytterst sällan något negativt när ni är på era pressresor. Jag tror att man automatiskt påverkas, då man ju gärna vill bli bjuden på fler events.
Vad gäller samarbeten med ”icke reserelaterade” företag är jag aningen tveksam, då vissa ”sponsorer” helt enkelt inte är relevanta för er blogg och inläggen då blir ganska ”krystade”.
Hursomhelst är era inlägg oerhört välskrivna och tydligt utmärkta.
14 januari 2018 — 17:52
Helena säger:
Du har ju rätt i det du skriver, BP. Det stämmer att vi ibland samarbetar med helt andra företag när det gäller blogginlägg. Jag funderade på att skriva om det också, men valde att skriva om bara resor i det här inlägget för att det inte skulle bli långt och rörigt. Jag håller med om att det är bra om man kan hålla sig till att samarbeta med företag som man verkligen gillar och känner att man sympatiserar med och vill stå bakom. Vi strävar mot det, även om det inte alltid varit helt lätt att få ihop allting ekonomiskt. Men jag gillar dina ärliga synpunkter och tycker att du har rätt. Det stämmer nog också att vi oftast skriver positivt på pressresor, även om jag har flera exempel på tillfällen då vi tagit upp sånt som är negativt. (Och vi skriver nog mycket positivt på privata resor också.) Vi skriver alltid 100 % ärligt MEN jag tror att Renate ovan har en poäng. På pressresor får man ofta bo på bra hotell och äta på bra restauranger, och man får helt enkelt se det bästa. Dvs även om man skriver ärligt, så ligger det i sakens natur att man slipper vissa missöden etc. Upplevelsen är lite tillrättalagd och blir därmed ofta positiv. Så av denna anledning tycker jag att det är superviktigt att märka ut! Och jag diskuterar gärna detta mer! Många resebloggare menar att de ”rapporterar precis likadant” oavsett om det är sponsrat eller inte, men jag tycker faktiskt att det är lite mer komplext än så.
14 januari 2018 — 18:53
Sandra Lifsresor.se säger:
Jag har funderat en del på det här med att skriva uteslutande om de positiva upplevelserna och utelämna de negativa, att helt enkelt inte skriva om dessa alls. Läser jag på resebloggar om ett resemål där bloggare har gjort, låt säga 10 saker (hotell, restaurang, utflykter, museum osv). 7 saker var toppen bra men 3 trista. Bloggaren skriver om bara de 7 bra sakerna. Jag läser några olika bloggares resor till resemålet. Alla gör lite olika saker och väljer att bara skriva de positiva. Helheten blir ju då väldigt positiv för resmålet men verkligheten kanske är si så där. En hel del saker man ska undvika. Den informationen vill jag ju gärna ha när jag planerar en resa. Jag har verkligen inte landat riktigt i hur jag gör själv med detta. Hittills har jag gjort en blandning (tror jag i alla fall).
14 januari 2018 — 20:13
Helena säger:
Det är lite klurigt det här, mem jag tänker nog som du. Vår rapportering från Israel till exempel var nog mestadels positiv. Ett land med mycket att bjuda på och som vi gärna rekommenderar. Samtidigt vill vi ju nämna att det var dyrt och att hotellet inte levde upp till sina stjärnor.
15 januari 2018 — 16:37
Sandra Lifsresor säger:
Får fortsätta klura helt enkelt. 🙂
16 januari 2018 — 23:04
Mias Mix säger:
Ja oavsett hur man reser så är det ju helt underbart att resa och göra nya upptäckter och erfarenheter. NI bjuder på mycket bra läsning. Några tips om Island? Tänkte nog åka dit i sommar. Och sen blir det nog Bya Zeeland till vintern.
14 januari 2018 — 22:22
Helena säger:
Åh vad härligt att ni ska till Island! Jag har bott där ett år (längesen) och har varit tillbaka flera gånger, bland annat åkt Ringvägen runt. Kolla under fliken Restips här på bloggen så hittar du våra Islandstips! Och NZ, Waow! Ett fantastiskt land!
15 januari 2018 — 16:45
jan-Christer Tholin säger:
Godmorgon Peter & Helena !
Utmärkt att ni tar upp och förklarar . Jag betalar både resa,hotell och andra utgifter.
Support från :www.visitokinawa.jp/
Jan-ChristerTholin/
turistjournalist.org
15 januari 2018 — 0:57
Helena säger:
Härligt att höra rapport från en journalist! 🙂 Japan verkar sååå spännande!
15 januari 2018 — 16:50
Lena - gott för själen säger:
Solklart, tänker jag. Solklart hur upplägget är. Solklart bra när man även skriver om negativa saker för att få en trovärdig bild. Solklart att jag i mycket större utsträckning litar på bloggare (eller andra influencer) än annan media.
Kram Lena
15 januari 2018 — 6:12
Helena säger:
Låter toppen! 🙂
15 januari 2018 — 16:50
Anna / Webbtanten säger:
Jag har vacklat fram o tillbaka med vad jag tycker som läsare om alla dessa olika reklaminslag i många år. Som bloggare har jag alltid avböjt, troligen för att jag vacklat som läsare. Har full förståelse för att bloggare vill o ska tjäna pengar. Men samtidigt är ju nya begreppet influenser väldigt tydligt. De påverkar. Jag väljer att vara inspiratör. Era inlägg är alltid väl utmärkta och med bra innehåller, och jag gillar fr a era inlägg om husbilslivet. Detta inlägget är välbehövligt o tydligt som vanligt! Tänker att så länge en blogg är väldigt tydlig med samarbeten är det upp till mig som läsare att avgöra om jag vill läsa och påverkas el inspireras. Hoppas vi får möjligheten att träffas i sommar, kanske när vi spenderar en vecka i Sthlm i april med husbilen. Tack för all inspiration!
15 januari 2018 — 12:08
Helena säger:
Tack för din kommentar Anna! Ja, att både utveckla bloggen till en högre ambitionsnivå OCH tacka nej till samarbeten är svårt. Tänker som du, att det viktiga är att man märker ut tydligt och alltid är ärlig. Då kan läsaren bedöma. Sedan vill vi alltid ha en dialog med läsarna så vi kan känna av om det blir fel.
17 januari 2018 — 19:03
Christian säger:
Jag håller med er om att man ofta tas till bra hotell och restauranger på pressresor, men jag brukar ändå gå utanför agendan och själv leta upp de mest intressanta restaurangerna och barerna och besöka dem på egen hand när programmet för dagen är slut. Samma sak med hotell, om jag hinner brukar jag försöka hitta hotell i lyx, mellan och budgetprisklass som ser fina ut så det finns något för alla budgetar.
För mig är det en stor skillnad att åka på en pressresa där man följer med utan ersättning eller krav på innehåll och en resa där man skickar en faktura, i det senare fallet är det nog svårare att tipsa om saker som inte står på programmet!
Mvh Christian / Matochresebloggen,se
17 januari 2018 — 15:55
Helena säger:
Du är väldigt bra på att leta upp restauranger och hotell även när du är på arrangerade pressresor Christian, måste verkligen ge dig en eloge för det! Du gör alltid det där extra! Var du får all energi ifrån vet jag inte 😉 Ha det fint!
17 januari 2018 — 19:04
Marias Memoarer säger:
Bra att reda ut de olika begreppen! Inte ens jag som resebloggare har full koll eftersom jag inte själv varit på pressresa eller liknande. Däremot har jag haft något sponsrat inlägg där jag länkar till ett företag. Faller väl under kategori 2. Sen har jag någon enstaka gång fått en rabatterad upplevelse mot att jag bloggat om upplevelsen – utan krav på att jag måste skriva positivt om det förstås. Har rätt och slätt märkt dessa inlägg som ”i samarbete med xxx”. Och eventuellt lagt till ett ”alla åsikter är mina egna” eller nåt i den stilen 🙂 Är alltid transparent med att jag har fått något i utbyte för inlägget, må det vara i form av peng, tjänst eller vara 🙂
17 januari 2018 — 18:32
Helena säger:
Det är inte lätt att ha koll, och det var därför vi ville skriva detta inlägget. Vi ville helt enkelt berätta för läsarna vad det betyder när vi och andra resebloggare gör olika märkningar. Då är det lättare för läsaren att göra sin egen bedömning. Läsare är ju inte dumma, om man säger så 😉 Sponsrade inlägg gör vi ibland också om olika saker. Jag skrev inte om det i det här inlägget, men om vi tar betalt för ett inlägg skriver vi ut att det är ett samarbete, och med vilket företag.
17 januari 2018 — 19:06