Idag presenterar vi nya husbilar och trender på Caravan Stockholm 2018. Vi kollade in vad de olika företagen hade att erbjuda igår och kan bjuda på en blandning av exklusiva husbilar och barnkammarmodeller.
Innehållsförteckning
Nya husbilar och trender?
Många av 2018 års modeller visades redan på Elmia-mässan i höstas, men en del av husbilarna visas för första gången här på Caravan Stockholm. Vi har inte hunnit titta på alla husbilsmärken, men vi har hunnit kika på ett helt gäng och presenterar några av 2018 års nyheter. Det ska också sägas att flera stora märken verkar saknas på mässan, såsom Adria, Kabe och Knaus.
Trender då? Det är inte helt lätt att säga, men det känns som att lyx, drottningsängar och både stora och små husbilar trendar. De små husbilarna visar vi i ett annat inlägg. Idag visar vi husbilar på mellan 6,95 och 9 meter.
Det vi reagerar på är att de flesta nya husbilar väger över 3,5 ton, vilket gör att det blir betydligt krångligare när man vill ge sig ut och resa i Europa. Fler och fler länder kräver transponder och extra avgifter för husbilar över 3,5 ton. Vi undrar också varför det satsas så mycket på lyx och så lite på prisvärda budget-bilar. Men snygga bilar finns det ju gott om! Vad tycker du om husbilarna och de rådande husbilstrenderna?
Hymer B-SL
Bland de nyaste modellerna hos Hymer finns Hymer B-SL, en helintegrerad husbil som finns med två olika inredningar att välja på. Det speciella med dessa bilar är att de byggts med en ny sorts chassi, som gör att tyngdpunkten blir lägre, samtidigt som hela vikten på bilen blir något lägre.
- Längd: 7,8 meter
- Totalvikt: 4,5 ton
- Grundpris: 1 529 000 kronor
Hymer Exsis-t 588
Hymer presenterar också en modell med maxvikt på 3,5 ton. Bra att inte alla nya husbilar har högre vikt tycker vi! Det är ju trots allt lite lättare att resa runt i Europa med en husbil under 3,5 ton.
- Längd: 6,95 meter
- Totalvikt: 3,5 ton
- Grundpris: 790 000 kronor
Carado I 449
Husbilsmärket Carado är Hymers så kallade ”Instegsmodell” och bjuder på husbilar i lite lägre prisklasser. Den senaste varianten är Carado I 449 – en helintegrerad modell med en inredning som tidigare inte funnits i de helintegrerade bilarna.
- Längd: 7,4 meter
- Totalvikt: 3,5 ton
- Grundpris: 695 000 kronor
Elnagh I-Loft 531
Den senaste modellen från Elnagh heter I-Loft 531 och är en helintegrerad husbil med långbäddar och badrum längst bak. Dessutom finns ett effektivt värmesystem i den här bilen.
- Längd: 7,4 meter
- Totalvikt: 4,4 ton
- Grundpris: 765 800 kronor
Pilote Le voyageur
Pilote har många varianter på inredning i sina 2018 års modeller, varav alla presenterades redan på Elmia i höstas. När vi frågar försäljarna vad som efterfrågas av kunderna just nu får vi svaret att både queensbed och låga långbäddar är populärt. Vi valde att kika in i Pilote Le Voyageur, som är lite extra lyxig.
- Längd: 8,55 meter
- Totalvikt: 5 ton
- Grundpris: 1 412 000 kronor
Euramobil Integra 890
Euramobil har två nya modeller 2018, varav vi presenterar den längre. I den här husbilen ingår bland annat luftkonditionering, ugn och en kaffemaskin som kan dras ner från överskåpen i ett snyggt handgrepp. Bilen är också fylld av cool belysning. Till exempel lyses badrumsdörren upp när man stänger den.
- Längd: 8,99 meter
- Totalvikt: 5 eller 5,3 ton
- Grundpris: 1 489 000 kronor
Laika Kreos 8009
Laika har en ny modell 2018, Kreos 8009. Några intressanta detaljer i den här bilen är att det finns en ugn och att det i duschen finns hyllor som kan fällas upp eller ner. Om man inte vill använda duschen kan man alltså använda utrymmet som garderob. Vi frågar säljarna på Laika vad som efterfrågas mest just nu, och får veta att det är stor efterfrågan på automatlådor.
- Längd: 8,29 meter
- Totalvikt: 6,5 ton
- Grundpris: 1 507 400 kronor
Chausson 716 Ford Flash Barnkammarmodell
Chausson visar upp en spännande och annorlunda modell, med plats för fem personer både under färd och på natten. Den här husbilen har en annorlunda lösning med ett rum med bord och sittplatser längst bak, där man inför natten kan fälla ner en våningssäng med två bäddar.
- Längd: 7,49 meter
- Totalvikt: 3,5 ton
- Grundpris: 684 000 kronor
Ruth i Virginia säger:
OK – Det var allt jag behövde, innan jag slinker in
mellan lakanen. Åh, guvebars, lyx på hjul.
Önskar er en superlördag. – Ciao!
17 februari 2018 — 6:10
Helena säger:
Tack Ruth!
17 februari 2018 — 9:15
Kors och Tvärs säger:
Frankias nya, med rundsittgrupp i bak blev jag mycket förtjust i när jag såg den på Elmia. Nu kommer ju Carthago med samma planlösning som ska blir väldigt spännande att kika på. Kanske inte någon av dem är på plats i Kista men räknar att få se Carthago på Elmia i höst.
Du skriver att Elnagh har ett helt nytt värmesystem – vad är det som är nytt?
17 februari 2018 — 8:09
Helena säger:
Tack för din kommentar! Jag har ändrat formuleringen vad gäller värmesystemet lite, tror att det blir bättre. Man har satsat på att bilarna ska fungera året runt, och att man kan få vattenburen värme till de här husbilarna är nytt.
17 februari 2018 — 9:18
Kors och Tvärs säger:
Och jag som trodde de kom med något revolutionerande 🙂
17 februari 2018 — 14:52
Peter Rydh säger:
Det där med bilar över 3500kg, har ni vägt eran bil med full packning, fulla tankar och alla personer ombord? om ja så har ni nog svaret på varför det är bra med totalvikter över 3500kg 🙂
17 februari 2018 — 8:59
Helena säger:
Vi förstår dilemmat helt! Så absolut förstår vi behovet av större bilar. Samtidigt blir det knepigare och knepigare med dem i många länder i Europa. Så det är en avvägning, utifrån vilka behov man har förstås. För egen del skulle vi vilja byta till en mindre 😉
17 februari 2018 — 9:20
Leif strandberg säger:
Jag har vägt min HB med full packning ..3600 alltså 100kg övervikt.
Kollade om jag kunde uppdatera till 3900 de gick ..med intyg nya starkare fjädring fram registreringsbes. Totalkostnad 18.500:-
Problemet jag bor i Solna en bil som väger över 3500 får ingen boendeparkering av Solna stad. Jv surt .. det är samma HB som jag har haft i 10 år. Som jag då hade boendeparkering i 10 år.
Vad gör man..Jag har inte lyckats att hitta någon privatparkering.
Så jag får bita i de sura äpplet och registrera om bilen till 3500. Nu till sommaren.
Jag vill ju bo kvar i Solna.
Är det någon i närheten av polishuset i Solna som har en privatparkerigs utrymme för en 7 m HB.
Så hyr jag gärna den under sommarhalvåret.
17 februari 2018 — 20:48
Helena säger:
Åh nej, vilken trist och jobbig situation! Det är ju bra att kunna väga upp en bil för att kunna köra den utan att den blir för tung … men då kom det andra problem istället … Hoppas att du hittar en parkering!
17 februari 2018 — 21:03
Solan säger:
Vi har samma problem. Gick med i CaravanClub som har en sommaruppställning i Bålsta. Det får bli pendel från Sumpan. Men då har man en garanterad inhägnad plats. Till lägre kostnad. Vi har redan nu problem att hitta p-plats. Freedom ursäkta om jag hoppar in ?
17 februari 2018 — 22:58
Matts Torebring säger:
Det känns som att marknaden förväntas ta emot allt högre priser, detta på det mesta, utan att att marknaden reagerar. Flera av bilarna du visar, kostar en och en halv miljon. Inte bara husbilar kostar snabbt mera, utan även bygga och bo. Många verkar inte bry sig om kostnaden.
När det gäller flärd och lyx, tycker jag att det är ganska överdrivet på vissa detaljer. Viktigare är att det finns bra lastutrymmen och förvaring. När vi köpte vår första nya husbil 1999, saknades allt, även det nödvändigaste, som till exempel bäddmadrass till sängarna. Då var det fel åt andra hållet.
17 februari 2018 — 9:25
Helena säger:
Ja, allt blir dyrare och dyrare och lyxigare och lyxigare känns det som. Det finns förstås en marknad för det också, men som vanligt tycker vi att det är lite för mycket fokus på glamour och lite för lite fokus på funktionalitet 😉
17 februari 2018 — 20:49
Nils-Åke Hansson säger:
Är nog så vill man ut i Europa och köra ska man ha en 3,5 tons bil en Plåtis En och annan klisterlapp på rutan behövs. Men det är ändå smidigt,
17 februari 2018 — 9:57
Helena säger:
Det går ju att köra i Europa både med små och stora husbilar, men det blir ju lite mer pyssel när man har en tyngre husbil.
17 februari 2018 — 20:50
Husisblogg säger:
Jag väger nog hellre mer än 3,5 ton än under, iaf i min ”normala” storlek på 7,55 m. Om jag inte vägt över det hade ägarna inte kunnat lasta mer än sig själva. Visst det är inte bara att tuta och köra men det finns enkla hjälpmedel för att få reda på vad man ska ha i rutan, och det är ju ändock bara en gång om året jag är ute på de sydligare breddgraderna.
Tur förresten att det finns en begagnat marknad, för vi husbilar börjar bli riktigt dyra vid nyinköp.
17 februari 2018 — 10:26
Helena säger:
Ja, det där med lastutrymmet blir ju lätt ett problem i lättare husbilar, det får jag hålla med om. Och ja, det är bra med begagnatmarknad. De nya husbilarna är ju inte gratis direkt.
17 februari 2018 — 20:51
Elisabeth säger:
Det som avskräcker är priset. Tur det finns en begagnatmarknad.
Vad som står på totalvikten är ensak, det viktiga att veta är lastvikt. Övervikt kan bli dyrt oavsett stor eller liten bil.
17 februari 2018 — 10:43
Helena säger:
Det är sant att lastvikten är viktig! Jag tänker att totalvikten också är viktig, eftersom den avgör hur lätt/krångligt det blir att resa i Europa. Men om man knappt får lasta något funkar det ju inte så du har helt rätt …!
17 februari 2018 — 20:54
Monet säger:
Ser fram mot att ni visar de mindre bilarna. Tror absolut på en sån marknad för oss som inte reser med barn, vill komma fram smidigare i städer och byar och kunna parkera centralt. Plus inte vill lögga över miljonen på en bil som sen rasar i värde. Inte kul!
17 februari 2018 — 12:00
Helena säger:
Vi presenterar ett helt gäng mindre husbilar imorgon! 🙂
17 februari 2018 — 20:55
Geddfish säger:
Det är ju riktiga lyxhotell, som far fram på vägarna 😀 Otroligt! Och vilka priser, det har blivit.
Skulle jag ha varit med om att ha ägt en husbil, så hade den varit rätt så liten, dock med fräsch inredning.
Men jag gillar alltid att kolla, och här fanns ju en hel del att se på, i ert inlägg!
Trevlig lördag!
17 februari 2018 — 13:23
Helena säger:
Haha, ja lite som lyxhotell 😉 Priserna är höga, det får vi hålla med om. Det finns förstås en begagnatmarknad också, som tur är.
17 februari 2018 — 20:56
Rolle o Carina säger:
Fina bilar dom större men vilka priser också så klart!
Vi gillar Adria,bra bilar o bra utrustning med 🙂
Automatlåda valde vi i vår nya,kanon det!
Ha det så trevligt där…..
17 februari 2018 — 14:15
Helena säger:
Vi är också nöjda med vår Adria, även om den har fått vara med om en hel del vid det här laget … 😉
17 februari 2018 — 20:56
åsa i åsele säger:
Otroligt dyrt ifall husbilen används ett par veckor om året.
Egentligen har jag vart helt mot husbilar, tycker det känns obekvämt att inte kunna lämna ”bodelen” kvar på camping och utforska närområdet med bil, men jag känner mer å mer att det vore smidigt med husbil.
Nu är vi ju inte ute mer än 10 – 15 dagar om året så något nyinköp är icke planerat 🙂
Men som sagt, husbilar vinner i längden 🙂
17 februari 2018 — 14:18
Helena säger:
Visst är det höga priser, men många använder nog sin husbil betydligt mer än några veckor per år. Många som köper husbil är pensionärer och är ofta ute flera månader om året. Om husbil eller husvagn är smidigast beror nog på hur man vill ha sin semester tänker jag.
17 februari 2018 — 20:58
BP säger:
Ni verkar inte vara helt nöjd med årets mässa känns det som. Eftersom vi troligen inte hinner besöka Caravan i år, har vi kanske inte missat alltför mycket.
Tycker att priserna är saftiga med tanke på antalet veckor man utnyttjar en husbil per år. Eller så riktar sig tillverkarna till (rika) pensionärer som sålt sina villor och i stället satsar på långresor, där bekvämligheten är i fokus.
17 februari 2018 — 17:37
Helena säger:
Jodå, vi är nöjda med mässan! Som vanligt tycker vi att det är lite mycket fokus på lyx och dyra bilar, men det kanske hör till att vi tycker så 😉 Imorgon visar vi små bilar 🙂 Synd att ni inte hinner till mässan förresten, hade hoppats på att ses!
17 februari 2018 — 20:59
Britt-Marie Lundgren säger:
Nog finns det fina nya husbilar men med deras prislappar skulle vi få fira semestern på garageuppfarten om vi köpte en. Nu får vi vårda den vi har och planera för härliga upplevelser i den..
(Men titta är alltid kul och alldeles gratis)
17 februari 2018 — 19:28
Helena säger:
Prislapparna är rejäla, så vi gör som ni just nu. Vi får försöka ta hand om vår gamla husbil och satsa på upplevelser i den 😉
17 februari 2018 — 21:00
Ditte säger:
Urvalet är ju stort och sen får man fundera på, om man vill ha en husbil, vad som passar ens behov och kassa.
Och med ev höjda skatter så kan ju det också väga in i valet.
Kul att få en glimt.
17 februari 2018 — 22:54
Helena säger:
Husbil är inget billigt nöje direkt. Men det finns förstås en begagnatmarknad också.
19 februari 2018 — 7:23
Liniz Travel säger:
Där snackar vi verkligen lyx! Imponerande i en husbil liksom!!! Kram
18 februari 2018 — 13:39
Helena säger:
Det är otroligt lyxigt och bekvämt i många husbilar 🙂
19 februari 2018 — 7:24
Christine - 29° säger:
Oj vilka husbilar! Riktigt fina och mycket lyxiga. 🙂
Men varför så tunga, känns ju inte som det gör det hela bättre. Krävs inte extra körkort då också när de blir så tunga bilar? Typ busskörkort? Eller det kanske alla husbilsägare har ändå?
19 februari 2018 — 5:01
Helena säger:
Man försöker hålla nere vikten hela tiden, men det är hela tiden en utmaning. Det är mycket som ska in i en husbil, så det blir tungt helt enkelt … 😉 B-körkort räcker för alla husbilar upp till 3,5 ton och om man tagit sitt körkort före -96 kan man dessutom köra de allra flesta tyngre husbilar också (dvs de som är registrerade som personbilar vilket de flesta är).
19 februari 2018 — 7:26
Lena - gott för själen säger:
Jisses så mycket fint, men jisses vilka pengar! Och ja jo, upplyst badrumsdörr känns ju nödvändigt. Det är ju värt 15 000 bara det 🙂 🙂
Kram Lena
25 februari 2018 — 14:13