Idag kan vi berätta vad det egentligen var som hände på husbilsmässan Caravan Stockholm 2018, då företaget Svea Husbilar hävdade att de blev utslängda och lanserade filmen ”SKANDAL”! Vi har samlat information från många olika källor och idag presenterar vi hela historien.
Innehållsförteckning
Veckans ”grävande”
Det började med att Svea Husbilar inte fick vara med på mässan Caravan Stockholm och gick ut med en uppseendeväckande video som de kallade ”SKANDAL”, och som fick stor spridning i sociala medier. Vi började gräva i historien och inledde med inlägget Husbilsbranschen – vad händer bakom kulisserna?
När vi fortsatte gräva landade vi i att det väldigt ofta är ”Locket på” som gäller i husbilsbranschen. Det spelar ingen roll om man som kund försöker göra sin röst hörd på företagens egna webbsidor eller i (vissa av) de olika husbilsgrupperna på Facebook – allt tystas effektivt ner.
Hur har det gått med ”grävandet” denna vecka då? Vi har redan tidigare pratat med Svea Husbilar, och vi har en hel del information kvar från detta möte att berätta om. Vi blev denna vecka också kontaktade av mässan Caravan Stockholm. De hade inte någon ny information till oss, men vi vill i alla fall ge dem en eloge för att de hörde av sig!
Utöver detta har vi läst alla kommentarer som strömmat in både på bloggen och på Facebook samt på mejl, både från privatpersoner och från husbilsföretagare. Förutom att vi fått ta del av en hel del intressant information vill vi lyfta att det upp att vi fått in många kommentarer som faktiskt får oss att tro på ett bättre klimat och en ärligare och öppnare dialog! Men nu är det dags: Vi kan berätta vad som hände på Caravan Stockholm 2018.
Nya idéer på Caravan Stockholm 2018
I februari i år var det dags för Caravan Stockholm att ställa ut på Kistamässan i Stockholm. De hade arbetat länge för att få till en riktigt bra och händelserik helg, vilket förstås inkluderar massor av planering och logistik. Förutom att mässan ville presentera intressanta utställare och föreläsare ville man också bjuda på nyheter, till exempel i form av ”Destinationstorget”.
Ett av företagen som hörde av sig och som ville ställa ut på mässan var Svea Husbilar, som arbetar med förmedling av husbilar och husvagnar. Eftersom detta företag inte säljer nya husbilar ville de inte ställa ut fordon utan försökte istället tänka nytt, vilket passade mässan utmärkt!
svea husbilar skulle arrangera ”Vintergatan”
Caravan Stockholm och Svea husbilar kom överens om att Svea skulle stå utanför mässan på ett område kallat ”Vintergatan”. Att det skulle bli just en ”Vintergata” var mässans idé. De ville gärna komma med nyheter och uppfattade att Svea Husbilar kunde vara öppna för att genomföra idén.
På Vintergatan skulle mässbesökare bland annat kunde se husbilar från Nordic, fotografera sig på röda mattan och prata husbilar, samtidigt som Svea skulle kunna dela ut flyers med information om sin förmedlingsfirma.
Svea Husbilar producerade också en film om mässan som nådde det imponerande antalet av 63 000 människor på bara några dagar. Svea Husbilar är nämligen ett företag som tänker nytt när det gäller marknadsföring, och som kan det här med sociala medier. Detta var ett upplägg som kändes riktigt både för mässan och för Svea husbilar, en win win helt enkelt. Men … så tyckte inte alla.
Utpressning från husbilsföretag
Alla gillade inte konceptet med Vintergatan och röda mattan. En del andra husbilsföretag menade att det skulle se ut som att Svea Husbilar var värdar för mässan, och att det skulle bli konstigt om alla besökarna behövde passera dem innan de gick in genom entrén.
Andra kommentarer handlade om att Caravan Stockholm skulle vara en ”nybilsmässa” och att företag som förmedlar husbilar därför inte hör hemma där. Dessutom kritiserades Svea Husbilar för att vara ”gråimportörer” av husbilar, ett påstående som de själva starkt tillbakavisar som felaktigt.
Vi vet alla att det hela slutade med att Svea Husbilar några veckor innan mässans öppnande fick besked om att de inte kunde vara med. Det var inte bara så att de inte kunde stå utanför mässan. Enligt Svea Husbilar fick de heller inget erbjudande om att stå någon annanstans på mässan.
Däremot fick de, som plåster på såren, ett erbjudande om en gratisplats på fiskemässan (på fiskemässan!?). Erwin Hymer Group var nämligen inte intresserade av att delta om nu Svea Husbilar skulle delta på det sättet som tänkt.
Är det så att Erwin Hymer Group sätter reglerna om hur en marknadsföring ska gå till? Som vi har förstått är det viktigt att inte sticka ut, eller att gå utanför de ramar som de styrande på marknaden har satt upp. Vem styr de styrande? Pengar styr förstås, och om man tittar på bilden nedanför är det lätt att förstå att mässan inte hade kunnat genomföras utan utställarna från Erwin Hymer group.
Är kritiken rimlig?
Det är helt uppenbart att Svea Husbilar avbokades från mässan på grund av utpressning från andra företag. De rent juridiska delarna i detta, och huruvida något företag vill stämma något annat, det lämnar vi åt företagen. Vi vill däremot kika lite närmare på kritiken Svea Husbilar fått. Var det kanske ändå rimligt att de inte skulle vara med på mässan?
1. ”Det skulle se ut som att de var värdar”
Om Svea Husbilar skulle stå utanför mässan skulle de kunna uppfattas som värdar för hela mässan, menar en del. En läsare skriver: ”Som att Volvo har en monter utanför Genève-mässan, så att alla som passerar måste passera deras ’monter’ för att kunna titta på andra bilar. Tror jag inte skulle vara uppskattat av de andra bilmärkena.”
En annan läsare ser inga konstigheter alls i att ett företag står utanför mässhallen utan skriver ”Det som beskrivs förekommer mycket ofta på mässor i olika branscher. Det vill säga att utställare står utomhus, även vid entrén. Alltså inget konstigt med det! Är ju bra för arrangören att även kunna utnyttja lokalen utomhus!”
Ytterligare en läsare menar att andra faktorer ligger bakom kritiken: ”Menar du att kunderna har svårt att skilja på utställaren (Svea) och mässarrangören? Ska Svea straffas för att de tänkte nytt med hur de ville positionera sig? Kan det vara så att de attraktiva platserna inne på mässan är bokade av samma märken år efter år? Rädslan för konkurrens skiner igenom och det gynnar inte slutkunden!”
2. ”Caravan Stockholm är en nybilsmässa”
En återkommande synpunkt är att Caravan Stockholm är en ”nybilsmässa” och att företag som förmedlar husbilar därför inte hör hemma på mässan. En läsare, som representerar ett företag som ställde ut på mässan, skriver ”Syftet med Kistamässan är att presentera nya husbilar. Svea säljer inga nya husbilar, det vill säga deras närvaro kan ifrågasättas på naturliga grunder.”
Det står ingenstans på Caravan Stockholms webbsida att mässan specifikt är en nybilsmässa. Att mässan ville samarbeta med Svea Husbilar visar också att det inte kan vara så. Dessutom finns många andra utställare på mässan än nybilsföretag: allt från campingplatser och destinationer till husbilstidningar och bloggare.
På mässans webbsida kan man läsa att ”Caravan Stockholm är mässan för dig som är nyfiken på den mobila livsstilen och intresserad av husvagn, husbil och camping! Här kan du jämföra, klämma och känna bland olika varumärken, modeller och utrustning samt upptäcka spännande resmål och få tips från experter.”
3. ”Svea Husbilar är gråimportörer”
Den tredje kritiken som framförts är att Svea Husbilar skulle vara ”gråimportörer”. Gråimport är ett begrepp som i det här fallet syftar på företag som importerar husbilar eller husvagnar från andra länder, utan att de säljs via en svensk auktoriserad återförsäljare.
Om vi förstår allt rätt är detta helt lagligt om importen sker inom EU, men innebär vissa skillnader när det kommer till sådant som hur man hanterar moms och garantifel etc. Detta är en helt egen komplex (och intressant!) fråga som vi planerar att skriva om nästa söndag. Så, hur var det då med Svea och gråimport då?
Vi har naturligtvis frågat Svea Husbilar och de säger att de inte arbetar med gråimport. Enligt företaget importerade de fyra husbilar (varav två nya) när de startade sin verksamhet 2016. De beslutade dock 2017 att inte importera några fler husbilar. Idag importerar de inte några fordon utöver eventuella inbyten vid export (vilket hänt en gång, då de exporterade en husbil till Danmark). De har också kunde från Åland, där de är behjälpliga med inregistreringen i Sverige.
Vad tycker du?
Tycker du att detta handlar om utpressning, kartellbildning eller vanliga hederliga affärsuppgörelser? Vad tycker du om det som händer i branschen och vilka förändringar vill du se? Vi lyfter upp dessa frågor eftersom vi tycker att det är viktigt med en öppen och konstruktiv dialog. Som vanligt är vi intresserade av dina tankar och synpunkter! Skriv fritt i kommentarsfältet (du kan vara anonym om du vill). Observera att din kommentar kan behöva godkännas innan den blir synlig.
Missa heller inte nästa söndag då vi skriver om gråimport av husbilar och husvagnar!
Solan säger:
Intressant och bra att ni har tagit fram spaden och grävt i röran. Däremot förstår jag inte uttrycket ”gråimport”. För tankarna till något på gränsen till olagligt. ?
18 mars 2018 — 7:55
Linuz säger:
Hej! En konstig benämning på en ”icke olagligt” import från EU ?
Ett bättre och riktigt namn vore väl ”sidoimport” ?
18 mars 2018 — 11:25
kjell säger:
Jag har köpt nya husvagnar i Tyskland, då slipper man moms utan betalar bara 19% tysk moms.
Men då står det för alltid privatimport på registreringsbeviset, varför skall den stämpeln följa fordonet, kunde möjligen gällt till garantitiden är över, men med garantin kunde jag gå in på alla hobby verkstäder i europa men inte i Sverige, det är så tjurigt här, och jag kommer unvika handla här.
19 mars 2018 — 19:24
Anonym säger:
Tack för grävandet. Det handlar alltså om att generalagenter är livrädda för att någon ska komma på idén att kapa ett led mellan producent och konsument. SVEA har inte ens det som en affärsidé. Men bara tanken skrämmer brallorna av Erwin Hymer Group AB. Dags att visa konsumentmakt.
18 mars 2018 — 8:52
Monica Reigard säger:
Ja precis.
Så för mig tummen ned för Erwin Hymer Group AB.
18 mars 2018 — 10:48
Anonym säger:
Jag,, 0
7
18 mars 2018 — 15:01
Anonym säger:
Kapa ett led?
Vanligt förfarande
Fabrik – Importerande Återförsäljare – Kund
Fabrik – Tysk handlare – Svea Husbilar – Kund
Hur menar du att det kapar ett led?
21 mars 2018 — 10:50
Christian säger:
Ambitiöst grävande! Kul läsning!
18 mars 2018 — 8:57
Anders säger:
Då var det ju som vi misstänkte från början att de blev utslängda efter påtryckning från en av de större konkurrenterna. Det var såklart inget lätt läge för Caravan Stockholm när de fick detta krav från Erwin Hymer group, förlusten av deras medverkan skulle såklart blivit besvärande.
Å andra sidan tvivlar jag starkt på att det hade genomfört bojkotten. Hur skulle de förklarat det för sina kunder som bokat mässan för att besöka dem? ”Vi struntade i det för vi gillade inte att en konkurrent fick stå vid entrén…”??
Jag tror att det här kommer att slå tillbaka mot såväl Caravan Stockholm som Hymer. Personligen kommer jag att överväga om jag kommer att gynna någon av dem i framtiden.
Återigen mycket bra att ni grävde i detta! ?
18 mars 2018 — 8:58
Micke säger:
I perspektivet som artikeln ovan är skrivet måste detta vara ett klassiskt exempel av hur pengar och storlek styr. En kreativ uppstickare som Svea Husbilar får stöveln i nacken och trycks ner av jätten som har störst golvyta och som förmodligen betalar minst (eller ingenting) för sitt deltagande till Kistamässan. ”Det är vi som drar besökare och står för biljettintäkterna…” Maffialiknande metoder. Absolut. Helt vanligt beteende i svensk näringsliv – tror JAG.
18 mars 2018 — 9:02
M säger:
Mig veterligen stod Nordic husbilar utanför entrén i år! Hur förklarar man det?
18 mars 2018 — 9:20
Mike säger:
Tråkigt och omoget agerande av Hymer gruppen. Synd att de inte har stake nog att svara på era frågor. Alla kan göra misstag, men endast de starkaste klarar att pudla och erkänna att man gjorde ett misstag.
18 mars 2018 — 9:22
Kalle säger:
Något fordon från Hymer group äger vi inte, och kommer inte att överväga att köpa heller.
Men mässan saknade flertal märken, så något är lite underligt med denna mässa. Återkommer den nästa år?
18 mars 2018 — 9:24
Anonym säger:
Ja, men som Hymer Caravan Stockholm 2019!
23 mars 2018 — 21:24
Matts Torebring säger:
Mycket intressant. Det visar vilken grupp, som man inte bör köpa sin fritidsprodukter från. Stora grupperingar ska inte styra utvecklingen på marknaden. Så sker även inom många andra områden, som till exempel livsmedel.
18 mars 2018 — 9:28
Totte säger:
Bra jobbat!
Utöver att mässan o Hymer Group gjort bort sig rejält så vore det intressant att få veta vilka grupper på Facebook som deltar i denna mörkläggning. Även dom måste lyftas fram ur skuggorna.
18 mars 2018 — 9:33
Anonym säger:
Den största gruppen med förkortningen HCF, tillåter inga kommentarer eller länkar kring detta.
18 mars 2018 — 22:01
Anonym säger:
HCF?!?
18 mars 2018 — 22:57
Mike säger:
Husvagn och camping fantasterna tror jag de menar
19 mars 2018 — 22:48
Kurt säger:
Strålande, gräv på.
Husvagnsbranschens riksförbund, där är ”kartellen” samlad.
Denna organisation står bakom ”Branschöverenskommelsen omfattar avtals och leveransvillkor för husvagnar och husbilar. Den omfattar även husvagns och husbilsgarantin”
Överenskommelsen är gjord med Konsumentverket.
18 mars 2018 — 9:41
Pålle säger:
Av de företag ni räknar upp i bildtexten, ingår följande INTE i Erwin Hymer Group: Elnagh, Mobilvetta och Benimar (Trigano-gruppen; P.L.A. (Rapido-gruppen); Knaus och Weinsberg (http Investments); Hobby, Bravia och Polar (fristående tillverkare). Flera av de företag som ingår i EHG ställde INTE ut på mässan. Bild och bildtext är således SYNNERLIGEN MISSVISANDE!
18 mars 2018 — 9:47
Helena säger:
Helt rätt! Vi ber tusen gånger om ursäkt för ett misstag. De återförsäljare som är markerade med pilar på bilden säljer alla dessa märken och de fanns i dessa montrar på mässan, men alla märkena ingår ej i Hymer group. Det blev dock fel på det sätt som vi skrev det och vi har genast åtgärdat detta.
18 mars 2018 — 10:02
Andreas säger:
Knaus, Weinsberg, Hobby och Polar tillhör väl inte Hymer, vilket påstås i bildtexten.
18 mars 2018 — 10:05
Helena säger:
Helt korrekt, och detta är redan åtgärdat. Ber tusen gånger om ursäkt för att det blev fel från början! Dessa märken säljs av samma återförsäljare i de markerade montrarna, men ingår ej i Hymer group.
18 mars 2018 — 10:09
Olov niska säger:
Ett bra nytänkande. Bra att ni kollar upp. Synd att goda syften förstörs på grund av rädsla för konkurrens. Nu är väl risken stor att ingen törs komma med några nya förslag. Och mässan självdör.
18 mars 2018 — 10:28
Jimmy säger:
Tror hymer group borde lära av svea istället.
18 mars 2018 — 11:01
Åke Bylund säger:
Kan det vara så att om en besökare kommer i kontakt med Svea och får hjälp med att sälja sin begagnade husbil så kandet gynna Hymer som ev. får sälja en ny? Bara en tanke ?
18 mars 2018 — 11:34
Tommy Dynér säger:
Tack för en seriös och grundlig genomgång av vad som egentligen hände, Tack.
Vad som hände är inte i linje med vårt intresse som konsumenter.
Branschen är ung, men visar redan på konservativa uppfattningar, stelbenthet och rädsla för nytänkande.
Tack för att ni bevakar våra intressen.
18 mars 2018 — 12:22
Anonym säger:
Väljer efter detta bort EHG:s märken när vi ska ska byta fritidsfordon!
18 mars 2018 — 12:41
Kenneth Risberg säger:
Bra jobbat och tack för att ni lyckades lyfta på locket.
När jag kom till mässan såg jag en Nordic husbil utanför entrén men inte tänkte jag att det skulle vara värden för mässan. Köper inte det resonemanget.
18 mars 2018 — 14:15
Göran säger:
Tack för att vi fått klarhet i detta. Tyvärr så stärker inte EHG sin ställning på marknaden utan det blir precis tvärt om. Jag tycker att ledningen bör ställa sina platser till förfogande och byta till personer med nytänkande.
18 mars 2018 — 17:34
BP säger:
Det kallar jag för grävande journalistik!
18 mars 2018 — 18:22
Hasse säger:
Kul att ni tog er an uppgiften.
18 mars 2018 — 18:47
kjell säger:
Auktoriserad återförsäljare, är inte värt någonting, sedan 90talet har jag haft 6 nya husbilar, och handlarna kan inte samarbeta med garanti med samma märke, har en ny husbil nu som jag önskade att min närmaste handlare skulle ta hem till mig, jag vet att det fanns på fabriken, när jag efter några veckor frågade när bilen kommer, visade det sig att han inte tog mig på.allvar (fast jag innan har köpt 3 nya av den firman) och att bilarna nu var slut på fabriken, på grund av detta fick jag resa 35 mil till en annan handlare och köpa en likadan bil, när jag nu använder bilen visar det sig vara några småfel, men det nekar min närmaste handlare att åtgärda, utan han säger åk dit där du köpt den, fast det gäller samma märke så kan dom inte samarbeta, utan jag måste resa för tusentals kronor.
Detta blir antagligen min sista husbil köpt i Sverige och Svea får gärna ge ett förmedlingsförslag.
Har haft många personbilar och garantier fungerar perfekt var jag än befinner mig inom EU
Varför funkar inte detta på husbilar, men Fiat ställer alltid upp överallt när det gäller bildelen..
18 mars 2018 — 19:03
Svea Husbilar säger:
Hej Kjell.
Vi hjälper dig gärna sälja din husbil.
Läs gärna med om vår populära förmedlingstjänst här:
http://www.sveahusbilar.se/saljuppdrag/
Varmt välkommen även att kontakta oss med frågor.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig vecka.
Mvh
John Lönnqvist
Grundare & Delägare – Svea Husbilar
Mail: john.lonnqvist@sveahusbilar.se
Tel: 0707702098
19 mars 2018 — 15:21
kjell säger:
Bilen är ny / nov/ gått 250 mil
Har kostat mig 748000 med larm + vinterhjul köper ni? Jag bor nära sandared.
19 mars 2018 — 19:42
Svea Husbilar säger:
Hej Kjell.
Vänligen kontakta oss så pratar vi mer.
Mvh
/ Team Svea Husbilar
30 maj 2018 — 18:39
Anonym säger:
MIn första husbil har också jag, själv personligen för eget bruk, ”gråimporterat” 2012 från Tyskland. Ser fram emot nästa inlägg, ska ta del av den med intresse.
18 mars 2018 — 20:38
ReiseLinda säger:
Imponerande jobb ni gjort med grävandet. Tråkigt att man inte kan hantera konkurrens eller vad det är man är rädd för?
18 mars 2018 — 22:23
Ulla Widing säger:
Bra jobbat Helena och Peter, fortsätt om ni orkar! Ser fram emot nästa inlägg…
18 mars 2018 — 23:37
Knut säger:
EHG AB representerer endel av merkene i den globale Hymer Group AG, men langt fra alle. N+B er ett av de større merkene som har andre kanaler inn i Sverige.
Men denne form for utpressing har en tendens til å slå tilbake, det var et tilsvarende for mange år siden med en av de største importlrene på den norske messen i august. En importør ble krevd utestengt ellers ville ikke denne importøren være med på messen med den største standen, men messearrangøren gjorde oppmerksom på at de var bundet til å betale for standen om de kom eller ikke 😀
Få utenom de involverte visste noe om det som skjedde, så jeg har anonymisert det hele her.
19 mars 2018 — 4:40
Steve säger:
Oj, oj, oj då! I den branschen finns det visst många ömma tår.
Orden som kommer till mig är PINSAMT och SANDLÅDENIVÅ.
Att jobba så här så är ett utmärkt sätt att få människor att avstå husbil.
För att få till en sundare husbilsbransch så behövs någon/några som vågar lyfta på förlåten.
Bra jobbat av er!
19 mars 2018 — 7:17
Lars Jönsson säger:
Jättebra reportage. Att pengar styr branschen är väl inget nytt, de brukar alltid vara den starke som bestämmer, trist men sant. Det verkar som husbilsfirmorna bara vill sälja nytt eftersom det är det som finns, men alla människor har kanske inte råd att köpa nytt, därför är idén som Svea Husbilar har bra. Om några år får vi säkert se även begagnat på mässorna. Man kan till och med locka fler besökare till mässorna. De företag som motarbetar nymodigheter skjuter sig själv i foten.
19 mars 2018 — 12:39
Pålle säger:
Säg mig den bransch som INTE styrs av pengar!
23 mars 2018 — 8:37
Peter säger:
Vore ju något för Konkurrensverket att titta på 🙁 Borde kosta Hymer Group en rejäl slant!!! Härligt med ert grävande arbete 🙂
19 mars 2018 — 13:49
Jakub säger:
Tack för klargörande grävande.Misstänkte att någon av dom stora drakarna stod bakom kravet på att utestänga nytänkande som inte är med i kartellen !!Saknade flera utställare från Stockholms området där jag såg att en del tom körde ”öppet hus” samtidigt vilket är fullt förståeligt.Bojkade själv Kistamässan i år…
19 mars 2018 — 14:18
Åke Aidell säger:
Bra och intressant redogörelse.
Tycker Hymer med flera borde skämmas, det är upp till konsumenten att avgöra var man vill köpa sin husbil. Denna kartellbildning måste upphöra!
19 mars 2018 — 16:55
Anders säger:
Vadå gråimport? det är väl en av fördelarna med EU, kan tänka mig att EHG drar fördelar av import/export inom EU!
Tragiskt och sorgligt beteende av mässan att falla för dessa påtryckningar, har ju varit intressant att besöka den för att ”förvärma” inför säsongen, tyvärr är det ju slut på det nu, ska fan besöka ett event som främjar kartellbildning!
Måste säga att jag gillar er granskning, det gör att, när det är dags för nästa husbil så kan man ju välja vart man vill spendera sina pengar!
Keep up the god work!
19 mars 2018 — 18:03
Lena - gott för själen säger:
Imponerande schaktarbete ni gjort! Det här stökar nog runt en hel del i denna bransch. Och många får nog upp ögonen för att det förmodligen pågår samma lekstugeaktiviteter i andra branscher också!
Bra jobbat!
Kram Lena
19 mars 2018 — 19:16
Bertil säger:
Borde granskas varför man inte får framföra kritik på Husvagn och camping fantasterna på Facebook. Vad dom har för koppling till branschen.
20 mars 2018 — 16:00
Mikael säger:
Många av dessa grupper har som policy att man skickar kritiken till berörd firma och dom får en chans att uttala sig. HCF, Husbilskompisar mfl. använder sig av detta.
Många handlare följer inte Facebook grupper och får därför inte en chans att uttala sig utan man får endast höra en sida av historien. Om en meningsskiljaktighet uppstår och parterna senare kommer överens skrivs det väldigt sällan om detta att aktuellt företag åtgärdat/förklarat anledningen till meningsskiljaktigheten.
Att man skulle ställa ut begagnade husbilar/husvagnar på en mässa förstår jag inte vitsen med, en mässa är till för att visa nyheter väl?
Ang Sveas medverkan på mässan kan jag till viss del förstå detta med tanke på vad jag förstått inte är återförsäljare till något märke, och mässan vill visa upp nyheter. Resten av historien väljer jag att inte ha några egentliga åsikter om eftersom som jag känner det har inte hela sanningen kommit fram. Hur som så har Svea fått en hejdundrande reklam av detta hur som, förmodligen mer än dom deltagit på mässan så Hymergruppen bet sig själv i svansen kan man väl säga.
21 mars 2018 — 9:28
kjell säger:
Det vore bra om den som har ett begagnat fordon till salu får stå på en särskild skyltad parkeringsplats, när bilen sedan är såld kunna gå in och köpa en ny, gärna någon som hjälper till med skriverier, kanske kan Svea vara med på ett hörn, kanske kan ni fixa garanti via något försäkringsbolag också, då är det lättare för köparen, det funkar ju så på blocket.
22 mars 2018 — 13:47
Dan Gyll säger:
Tack för att ni skriver om detta, blir personligen tveksam till samtliga inblandades agerande. Kista mässan vågar inte stå emot EHG:s ganska fula agerande. Vad gör vi åt det? Men att köpa/sälja en hb via Svea Husbilar efter att ha sett deras reklamsnutt där två vuxna karlar med glädje visar sina nakna stjärtar i sin iver att utmärka sig, gör mig betänksam. Det är tydligen ” sandlåde beteende” i hb branschen som gäller. Hoppas på bättring. Kan ni också ta reda på varför en ny husbil blir 15% dyrare i Sverige än Tyskland? För det har jag svårt att förstå.
21 mars 2018 — 13:17
Dan Gyll säger:
Tack för att ni skriver om detta, blir personligen tveksam till samtliga inblandades agerande. Kista mässan vågar inte stå emot EHG:s ganska fula agerande. Vad gör vi åt det? Men att köpa/sälja en hb via Svea Husbilar efter att ha sett deras reklamsnutt där två vuxna karlar med glädje visar sina nakna stjärtar i sin iver att utmärka sig, gör mig också betänksam. Det är tydligen ” sandlåde beteende” i hb branschen som gäller. Hoppas på bättring. Kan ni ta reda på varför en ny husbil blir 15% dyrare i Sverige än Tyskland? För det har jag svårt att förstå.
21 mars 2018 — 13:18
Elisabeth säger:
Bra grävt! Behövs verkligen. Som så ofta styr de stora bolagen och pengarna. Men konsumentmakt borde kunna få genomslag. Kanske några frågor till konsumentverket?
21 mars 2018 — 19:15
Mr Fair säger:
Idag klarade Facebook att pudla. På tiden att Hymer med kryper till korset och erkänner att man gjorde ett misstag. Alla har rätt att göra misstag bara de inte upprepas.
21 mars 2018 — 22:24
Rob säger:
Ska bli kul att se vad som kommer hända i Jönköping i september?
Blir Svea nobbade där med är de välkomna på min camping precis utanför Jönköping.
23 mars 2018 — 11:59
Svea Husbilar säger:
Stort tack Rob för ditt erbjudande.
Det är för tillfället underligt med Elmia.
Vi skickade in en ansökan direkt efter förra mässan och fick då info om att de inte hade öppnat ansökningarna än.
Nu när vi återkopplar till dem säger de att de inte fått vår ansökan och att mässan är full.
Så där är vi i dag med det tyvärr! Rätt tröttsamt att kämpa mot drakarna!
Men vi viker aldrig ner oss och står starkare än någonsin.
Trevlig helg.
/ John Lönnqvist
23 mars 2018 — 15:59
Tomas säger:
Kontakta Severins möbler strax innan mässan be om att få hyra parkeringsyta och hitta på något jippo. Dem var tillmötesgående 2012 då vi var i samma sitts inför Sportfiskemässan.
26 mars 2018 — 18:25
Anki säger:
Intressant läsning! Mycket bra jobbat!
Önskar er en fin helg!
24 mars 2018 — 6:06
Ylvis säger:
Mycket intressant läsning , mig veterligen så är det ju fri konkurrens i vårt land ,så detta agerande för de inblandade kommer ju slå tillbaka på dem själva.
Ha en fin söndag .
25 mars 2018 — 10:29
HARRIS säger:
Hej för mig är det otänkbart att köpa en europeisk`” plywood” husbil åker hellre till usa och köper en bättre begagnat A class husbil med utrustning som inte existerrar i plywood husbilar såsom elgenerator tvättmaskin varmluftsugn separat dusch mm för det facila priset 20 000 dollar motsvarande plywood husbil skulle kosta det tiodubbla.
Hellre beg.usa husbil en nytt plywood från EU.
10 augusti 2019 — 22:11
Fredrik säger:
Intressant läsning.
Liten notering att ägarna till Svenska husbilsgruppen AB (Svea husbilar) importerar via ett annat bolag Camperpro Europe AB.
25 juni 2024 — 8:08