Gråimport av husbilar – hur funkar det egentligen? Den här söndagen tar vi upp detta heta och omdiskuterade ämne. Ordet ”gråimport” används i husbilssammanhang ibland nästan som ett skällsord och låter som något som sker i ”skymningslandet”, även om det faktiskt är helt lagligt.
Det är inte helt lätt att förstå denna soppa, som ibland är lika grumlig som en gråvattentank, men vi har gjort ett försök. Vi har under veckan pratat både med företag och med privatpersoner med erfarenhet av gråimport, och idag presenterar vi vad vi kommit fram till.
Innehållsförteckning
Vad är gråimport av husbilar?
”Gråimport” låter lite skumt, men faktum är att det är helt lagligt att gråimportera husbilar inom EU. Kanske borde det inte ens heta gråimport, men eftersom det är det begreppet som används av hela marknaden så gör vi också det. Vi har ingen egen erfarenhet av gråimport, men har blivit nyfikna eftersom det pratats så mycket om detta under den senaste tiden.
Vad är gråimport av husbilar egentligen, och vad innebär det om man vill gråimportera? Vi har under denna vecka pratat med tre olika husbilsföretag och några privatpersoner med erfarenhet av gråimport. Vi berättar vad vi kommit fram till och hoppas att du vill bidra med erfarenheter eller funderingar!
Så beskrivs gråimport av husbilar
Det är inte så lätt att hitta bra information om gråimport på nätet, men på Husvagnsguiden.se och i Campagons branschlexikon kan man läsa exakt samma formuleringar. Där står att gråimport handlar om ”husvagnar och husbilar som importerats via företag, utan att säljas via svensk auktoriserad återförsäljare”.
När man läser vidare förstår man att man gråimport är kopplat till vissa risker för kunden. Det står bland annat att ”staten har möjlighet att kräva både importören och kunden som köpt fordonet på momsen”, att kunden vid garantifel måste ”vända sig till gråimportören för att få hjälp, som i sin tur får kontakta återförsäljaren”, att ”gråimporterade husvagnar/husbilar ofta är betydligt sämre utrustade än de svensksålda” samt att ”andrahandsvärdet är sämre på ett importerat fordon än ett svensksålt”.
Gråimport av husbilar via företag
Ett företag som inte är en auktoriserad återförsäljare av ett husbilsmärke och som importerar direkt, utan en generalagent emellan, kan i slutänden sälja sina husbilar till ett lägre pris än de auktoriserade återförsäljarna.
Eftersom det är fri handel inom EU är detta helt lagligt, men det ogillas av de stora generalagenterna eftersom de får konkurrens av företag som säljer likadana husbilar till ett lägre pris. De auktoriserade återförsäljarna vill naturligtvis behålla marknaden, och vad vi förstår försöker därför generalagenterna sätta hårt emot hårt för att minimera gråimporten. Så, vad kan de då göra?
Det som är vanligt i många branscher är att man sätter press på olika sätt. Vi har bland annat fått berättat för oss att reservdelsmarknaden kan få höra att ”om ni levererar till företag som gråimporterar så tar vi våra reservdelar från annat håll” (externa reservdelar). Vi har också fått höra att vissa märkesverkstäder undviker att åtgärda garantifel på gråimporterade husbilar, även efter att de fått ok från tillverkaren, med förklaringen att de ”inte har tid”.
Utrustning vid gråimport
Man kan läsa på olika ställen att gråimporterade husbilar kan vara sämre utrustade än de som säljs på den svenska marknaden. Stämmer det? Enligt de företag vi pratat med kan det ibland stämma, eftersom vissa husbilar som importeras via auktoriserade återförsäljare utrustas med ett ”Scandinavian Edition”-paket, med anpassning för vårt nordiska klimat.
Enligt samma företag är det dock många gånger ingen skillnad alls. Dessutom kan man tänka att de husbilar som produceras för de tyska konsumenterna och det tyska klimatet många gånger fungerar i Sverige också. Detta kan alltså vara en reell skillnad ibland, men det kan ibland också vara överdrivet.
Garanti vid gråimport
En annan sak man kan läsa är att det kan vara svårt att få hjälp vid garantifel, och vi har fått bekräftat att det ibland verkligen kan vara så. Det finns en Europagaranti, och enligt den har man rätt att få hjälp med garantiärenden oavsett var i Europa man befinner sig, men i praktiken är det inte så enkelt.
När man kommer med en gråimporterad husbil till en märkesverkstad i Sverige är det inte säkert att de är så pigga på att hjälpa till, vilket kan bero på att de är osäkra på om de får ersättning från fabriken. För att få hjälp är det troligt att man först måste kontakta gråimportören, som i sin tur måste kontakta återförsäljaren i exempelvis Tyskland. Men, som vi beskrev högre upp i artikeln, så har det ibland varit svårt att få hjälp även efter att detta gjorts …
Att gråimportera som privatperson
Vi har pratat i telefon med några privatpersoner som har köpt sina husbilar själva i Tyskland, och de har berättat att, om man har tid och är någorlunda kunnig, så kan man göra riktigt bra klipp och spara flera hundra tusen kronor.
Förutom att man ”kapar ett led” har vi fått berättat för oss att husbilarna i Tyskland många gånger säljs i enklare hallar, vilket i slutänden ger ett lägre pris för kunden. En person berättade att en husbil som kostade nästan 1,3 miljoner här i Sverige (ny) fick han för 880 tusen i Tyskland (ett halvår gammal, men samma märke och samma utrusning).
Vi har förstått att det, på flera sätt, blir billigare att köpa en bil som inte är helt ny när man köper den i Tyskland. Förutom att en äldre bil har sjunkit lite i pris så slipper man också betala en del av den moms som man annars måste betala i Sverige. Det som gäller är att husbilen måste vara minst sex månader gammal och gått minst 600 mil för att man ska slippa en stor del av momsen, som man annars måste betala på en ny bil.
Det finns många husbilister som har satt det här i system, och som sedan går plus när de säljer sina husbilar i Sverige. Det är fri konkurrens och Europagarantin ska gälla, så varför inte?
Konkurrens i branschen
Konkurrens kan vara tufft, men behövs för att priserna inte ska bli alldeles för höga för oss konsumenter. Det finns förstås alltid några som vill använda maffiametoder för att strypa utvecklingen, och de flesta vi pratat med talar om grupper av återförsäljare och generalagenter som är som en familj där alla drar år samma håll. Alla känner alla, de som sitter i olika styrelser är släkt med varandra och alla håller varandra om ryggen, så som det kanske är i många branscher.
De stora husbilsföretagen kommer självklart inte gå omkull – de har klarat stormvindar förut – men nya tider med mer konkurrens kan kanske gynna oss husbilister framöver. Oavsett hur du handlar din husbil – glöm inte att det finns marginaler i den här branschen! Ta in tre bud från tre olika återförsäljare och se var du får bäst pris!
Hur tänker du?
Som vanligt är vi nyfikna på dina tankar och funderingar! Hur ser du på gråimport av husbilar?
Nils-Åke Hansson säger:
Vi har gått den trygga vägen och handlat här hemma. Men det att köpa dyrare husbil 1,4 milj ny 2006 köpte vi hos en handlare som hade en sådan till försäljning som gått 1200 mil ca: ett år gammal och det var en bra affär för oss.
Men känner flera som själva köpt i Tyskland och många av de kör ner dit och servar sina bilar.
25 mars 2018 — 9:06
Matts Torebring säger:
Vi själva skulle inte ens tänka tanken, att själva köpa en importerad eller importera ett fordon själva. Vi sätter aldrig pris som första kriterire. Först och främst är det bemötandet där vi handlar, nummer två, att få bilen utrustad så att den passar våra krav, sedan kommer närhet till service och inte minst hjälp i garantiärenden.
Men ändå skönt att alla kan välja, att göra som de själva vill, inom lagens gränser. När vi har bytt ut våra husbilar, har vi varit runt inom cirka tio mil och förhandlat. Vid ett tillfälle sparade vi åttio tkr på detta.
25 mars 2018 — 9:11
Anna säger:
Vi fick massor av tips från höger och vänster om att importera själva när vi berättade att vi skulle köpa en husbil. Vi tyckte det var mycket att sätta sig in i innan köpet ändå så import kom aldrig upp som ett aktuellt val för oss. Sedan håller jag med Matts ovan, priset är inte alltid det viktigaste.. finns många fördelar med att handla lokalt.
25 mars 2018 — 9:43
Steve säger:
”Gråimport” låter mera dramatiskt än vad det i realiteten är som jag tolkar det. Som framgår i några kommentarer så beror det mycket på vad man som köpare prioriterar och hur kunnig man själv är. Om branschen som sådan, specifikt om husbilar och förstås hur driven man är på att göra affärer. Viktigt är förstås att väga trygghet mot risk. Med andra ord, inte alltför olikt andra större affärer jag som konsument gör.
25 mars 2018 — 10:20
Ama de casa säger:
Husbil har jag som bekant ingen större erfarenhet av, men vi importerade vår personbil till Spanien när vi flyttade hit. Mest för att vi använde den som ”flyttbil” med dom pinaler vi kände att vi inte kunde klara oss utan. Köpte ny bil i Sverige som vi proppade full med grejer (mest datorer som jag minns det… 😉 ) och tog med oss hit.
Gjorde saker lite i fel ordning. Åkte på bakslag med det där med för ny bil och momsen… Detta för att vi skrev in oss här i Torrevieja typ en vecka för tidigt. Man har en månad på sig (om jag minns rätt) att ta med sig vissa saker momsfritt, men den tiden hann gå ut innan vi kom till skott och då var bilen dessutom en vecka för ny för att räknas som tillräckligt gammal… Attans retfullt, men det var så många grejer att kolla och läsa på när vi emigrerade/immigrerade och man kan kanske inte tänka på allt…
Nåja. Det där är glömt nu – i alla fall tills jag blev påmind här 😉 😀
25 mars 2018 — 10:37
Helena säger:
Men fy så retfullt! Inte lätt med alla regler … Som tur är glöms ju det mesta med tiden (tills man råkar bli påmind i ett blogginlägg ;))
25 mars 2018 — 20:12
Kurt säger:
Av erfarenhet fungerar garanti åtgärder på svensk sålda fordon. Köper man ett nytt ”rätt” fordon på annan ort är det stor sannolikhet att man inte får fel årgärdade nära hemorten utan tvingas åka till sälj stället. Ofta långt iväg.
Att betala dyrt här i Sverige för dålig service och helt enkelt dåliga garantier eller inga alls, Nja, då åker vi utomlands. På hemmaplan köper vi inget nytt.
Träffade ett par som köpt en ny Bürstner 2012, kyl som fungerat dåligt eller inte alls. Mycket kämpa och det slutade med att kylen blev reparerad med försäkringsbolagets inblandning, 5 år senare. Bilen köpt i ny i Sverige! En av många.
Ett svenskt sålt fritidsfordon kan faktisk och säljs ofta med så kallad RH garanti, dvs den räcker runt hörnet. Ingen garanti alls!
25 mars 2018 — 10:44
Kurt säger:
Av erfarenhet fungerar garanti åtgärder på svensk sålda fordon DÅLIGT!
ska det vara beklagar bortfallet av ordet Dåligt.
25 mars 2018 — 10:48
Pålle säger:
Jag tycker det är viktigt att skilja på PRIVAT INFÖRSEL och SIDOIMPORT, och inte kalla allt för ”gråimport”.
Privat införsel är, som beteckningen antyder, när en privatperson köper en (vanligtvis begagnad) husbil i annat EU-land och för in den till Sverige. Proceduren styrs av samma regelverk som för all annan privat införsel av motorfordon, och mycket information finns på Transportstyrelsens hemsida.
Sidoimport är när någon (vanligtvis ett företag eller en ”agent”) tar in en husbil (vanligtvis ny) utan att ha något avtal med tillverkaren av husbilen ifråga. Detta kan exempelvis ske genom att man köper husbilen av en tysk återförsäljare och sedan tar in den till Sverige. Om den tyske återförsäljaren gör många sådana affärer ökar hans mängdbaserade bonus hos tillverkaren, vilket gör att han kan hålla ett lågt pris till sin svenska samarbetspartner.
Tyvärr har det genom åren visat sig att en del som sysslat med sidoimport inte helt följt det svenska regelverket med kostsamma konsekvenser för köparen som följd.
När det gäller den så kallade ”Europa-garantin” är denna främst avsedd för att den som är på resande fot med sin husbil ska kunna få hjälp, oavsett var i Europa hen befinner sig.
(Kom dessutom ihåg att garanti är ett frivilligt åtagande, och att det är garantigivaren som bestämmer villkoren.)
25 mars 2018 — 10:46
Kurt säger:
Konsumentköplagen står över sk ”garantiåtaganden” även om många gärna missar det.
25 mars 2018 — 10:50
Pålle säger:
Óch den svenska konsumentköplagen gäller endast när privatperson köper från ett svenskt företag.
Den gäller således inte vid köp från något utländskt företag (t. ex. vid privat införsel) eller om man utnyttjar någon ”agent” i Sverige.
25 mars 2018 — 11:01
Mikael L säger:
Jag tillhör de som fört in fordon för eget bruk. Letade i Sverige efter modellen, men handlaren med sitt nätverk kunde inte få fram den med den utrustningen vi ville ha. Blev erbjuden en likvärdig modell av annat märke till bra pris, men vi ville ha den andra. Så blev till att undersöka den tyska marknaden som är betydligt större och där hittade vi den med ännu bättre utrustning till bra pris. Vi funderar just nu på att byta till en Niessman Arto 77 men där har den svenska organisationen valt att enbart plocka hem den med lilla motorn och det är inte intressant. Så risken är stor att vi får leta söderut igen när det är dags.
25 mars 2018 — 11:36
Mikael L säger:
Med andra ord så är det inte enbart det lägre priset som lockar när man köper utomlands utan det större utbudet.
25 mars 2018 — 11:38
Lars Permelin säger:
Jag har läst om gråimport på olika forum i många år. Tycker att det är bra med konkurrens och tror att det gynnar oss konsumenter. Vi valde från början att köpa svensktillverkad husbil och har fortsatt med detta. Tycker att vi vill gynna svenska företag så att de får möjlighet att t.ex. kunna expandera och bygga funktionella serviceanläggningar för husbilar. I likhet ned vad bl.a. Bossings i Linköping och Caravanhallen i Haninge har gjort.
25 mars 2018 — 12:05
Bengt Håkansson säger:
Jag har importerat 6 stycken husbilar för eget bruk under 10 tal år.
Anledningen är naturligtvis priset.
Skillnaden är ca från 1300000 till 850000kr
Handlarna får skylla sig själva när de tar ut sådana överpriser.
Kalla det gärna parallellimport.
Mvh
Bengt Håkansson
25 mars 2018 — 12:59
Per-Ove Carlsson säger:
Hej Bengt,
Ser att du skrivit ett inlägg på denna sida. Enligt datum stämpeln så verkar inlägget vara från i går 25/4 2018. Ser att du är erfaren på införsel/import av husbilar. Söker aktuell information gällande införsel av en husbuss troligtvis från Tyskland. Har en begränsad erfarenhet av att ”importera” några bilar och motorcyklar från Tyskland under 90-talet.
Önskar veta vad som gäller nu 2018, för införsel av en begagnad husbuss med en totalvikt över 3500kg. Är det lika enkelt som mina tidigare fordon som jag importerade på 90-talet?
Tacksam för tips.
MVH
P-O Carlsson
26 april 2018 — 14:21
Solan säger:
Vi har köpt vår bil ny genom en rekommenderad agent. Har inte haft några som helst problem med verkstäder i Sverige.
Dock föredrar vi att serva och ev laga bilen i Tyskland. Vi bokar i god tid…aldrig några problem. Vi känner oss ”supertrygga” ?
25 mars 2018 — 14:20
BP säger:
Här är det nästan lika intressant att läsa ert inlägg som att läsa kommentarerna.
25 mars 2018 — 18:48
annar säger:
Trist att det kallas gråimport, eftersom det är helt lagligt. Vår bil är importerad av en som sysslar med detta, vi har i vår tur köpt den av den svensk som först köpte bilen. Hans ändrade familjesituation gjorde att han sålde. Vi fick mycket bil för pengarna och Bengtiorkelljunga som importerar bilen har varit enkel att ha och göra med. Vi tänker byta upp oss till en helintegrerad och vi upplever firman som helt schysst i pris diskussionen om en något dyrare och mera exklusiv bil. Alla ser inte detta med egenimport som ett problem, de importerar ju själva.
25 mars 2018 — 20:56
Helena säger:
Håller med om att ordet ”gråimport” nog används fel (även av oss nu, men vi valde det eftersom det var det ordet vi ville lyfta upp och diskutera), och får det att låta som att det alltid är någon sorts skumraskaffärer.
27 mars 2018 — 8:15
Husbilen Helge säger:
Vi tycker att det viktigaste är att köparen är medveten om att det kan bli problem med service o liknande vid en importerad bil. Vill inte använda ordet gråimport om säljaren i Sverige redovisar rätt moms m m.
Själva har vi alltid köpt våra husbilar hos generalagenten för vi har fått bra pris, bra service och bemötande, dvs tryggheten är prioriterad.
25 mars 2018 — 21:45
Helena säger:
Håller med, man borde nog differentiera begreppen! Och ja, även om det är lagligt är det ju bra som köpare att vara medveten om vad det kan innebära och inte.
27 mars 2018 — 8:16
Rolle o Carina säger:
Vi köper helst via svenska handlare,det har vi gjort med 4 st nu!
Och så bra med handlare på nära håll om det blir krångel 🙂
Ha det gott……….
25 mars 2018 — 21:53
Kors och Tvärs säger:
Vi hat haft husbil sedan 2001 och alla fabriksnya och alla köpta i Sverige. Det vi märker på senare tid är att handlaren i närområdet är mer och mer ovillig att hjälpa till med småfel. Då blir man hänvisad till den man köpt bilen hos. Det tror jag till absolut största delen beror på mängden husbilar idag, jämfört med i början / mitten av 2000-talet. Vi var ju unika 2001 som kom dom familj, med två barn och jag tror det fanns 5 till i hela Borlänge med husbil 😉
26 mars 2018 — 8:19
Elisabeth säger:
Gråimport tycker jag är ett bedrövligt ord, som skulle bannlysas. Måste vara var och ens behov och plånbok som avgör var man köper. Kan tycka att man mer skulle angripa kartellbildning av säljarsidan. Det är inget som gynnar oss konsumenter. Det ger bara rika handlare, som mer ser till att sälja till varje pris och tappar bort servicedelen.
26 mars 2018 — 21:01
Lars Svenningsson säger:
Vår plåtis köptes i Pukavik. Den skulle ha farthållare enl. beskrivning men det hade den inte.
Vid senare besök monterades en kostnadsfritt. Det var schysts!
Lasse S
30 mars 2018 — 9:55
Yngve Görgött 3 säger:
2017 skulle vi köpa husbil. Vi hade tittat runt och bestämt oss för en Hymer B704 med en viss utrustning. Såg på tyska sidor att Hymercenter i Köln hade ett par stycken begagnade som stämde för oss. Hade gått ca 700 mil och nästan 6 månader i registret, årsmodell 2017. Priset för den i Tyskland landade på 970 000:- färdiginförd (Ett par dagar efter 6 månadersgränsen) och reggad i Sverige.
Jag frågade Hymercenter i Sverige vad en likadan ny skulle kosta med motsvarande utrustning och fick svaret ca 1,5 Mkr. När jag då svarade att motsvarande bil i Tyskland kostade en halv miljon mindre så sa dom att ”ja men då är det ju en importerad bil” mitt svar blev att om inte deras Hymerbilar är importerade så undrar jag var Hymerfabriken finns i Sverige. Då blev dom svarslösa.
Jag är medveten om att jag inte har någon återförsäljargaranti, men med en halv miljon i rabatt så kan jag bekosta något eventuellt fel själv. Dessutom är ju den garantin rätt så kort.
Under 3 år har det inte varit något fel och vi är jättenöjda.
Nu skall vi sälja bilen och det blir intressant att se vad det blir för pris. Jag tror faktiskt att vi kommer att ha haft bilen i stort sett gratis under dessa år.
Är det någon som har liknande upplevelse.
06 september 2020 — 9:55
Fredrik säger:
En kompis köpte en äldre Euramobil av en handlare i södra Sverige som krånglade och fick ingen hjälp utan handlaren menade att problemen var naturliga på en äldre bil. Sådana handlare gör att folk gråimporterar när ryktet sprids.
20 februari 2021 — 18:36