Vad händer i husbilsbranschen egentligen? Strax innan mässan Caravan Stockholm 2018 blev det uppenbart i sociala medier att någonting underligt var i görningen. Ett husbilsföretag hävdade att de inte fick vara med på mässan och det pratades om kartellbildning och utpressning. Sedan lades locket på. Vad är det som försiggår bakom kulisserna och hur påverkar det oss som husbilsägare och kunder? Vi kommer gräva djupare i detta och följer upp med en ny artikel nästa söndag.
Innehållsförteckning
Konflikter i husbilsbranschen
Det verkar uppenbarligen som att det finns konflikter i husbilsbranschen. Vi vill vara tydliga med att vi inte tar någons parti i detta. Anledningen till att vi vill skriva om det är att vi tror att det som händer bakom kulisserna kan påverka oss husbilsägare. Vi rapporterar just nu vad vi sett och läst i media.
Flera deltog inte på Caravan Stockholm
Vi var väldigt nöjda med Caravan Stockholm, men en intressant detalj (som inte alls behöver vara konfliktrelaterad, utan kan ha med prioriteringar att göra) var att flera husbilsföretag och därmed flera husbilsmärken, inte deltog på mässan i år. Till exempel saknades Kabe och Adria. Forsbergs Fritidscenter valde dessutom att visa upp sina husbilar på sin egna årliga Forsbergsmässa i Sollentuna, under samma datum som mässan Caravan Stockholm.
Varför deltog inte svea Husbilar?
Företaget Svea Husbilar, som arbetar med förmedling av husbilar och husvagnar, var inbokade på mässan Caravan Stockholm 2018. De skulle inte visa upp några husbilar. Tillsammans med mässan planerade de ett utomhusområde kallat ”Vintergatan”, där man som mässbesökare bland annat kunde se husbilar från Nordic, fotografera sig på röda mattan, prata husbilar med mera. Men så blev det alltså inte. Kort innan mässan öppnade ströks både programpunkten och Svea Husbilars medverkan.
”Skandal”
Vi har inte sett någon officiell förklaring till varför Svea Husbilar inte deltog på mässan, men om man ska tro företaget själva enligt deras video på Youtube (uppdatering: nu borttagen) så blev de helt enkelt nekade att delta. Vi vill dock poängtera att detta är den ena sidans uppfattning, och att det kan finnas andra sidor av myntet.
Vad har sagts i media?
Diskussionerna har gått heta på Facebook och många har varit upprörda, men det har varit svårt att få några svar. I en av de större husbilsgrupperna stängde administratörerna snabbt av tråden, så att det inte längre gick att kommentera. De skrev att de informerar företaget det berör och därefter återkommer. Man kan se mejlet som skickats till mässan, och därefter är tråden tyst.
En av de få husbilstidningar som skrivit om det hela är Husbil & Husvagn, som kallade händelsen för ”Trist start på Caravan Stockholm”. De hänvisar i den korta artikeln till Svea Husbilars kritik, och skriver att mässan inte vill kommentera utan fokuserar på att göra en bra mässa för besökarna.
vad händer i husbilsbranschen?
Vi vet inte vad som pågår inom husbilsbranschen, men det är inte konstigt om händelser som dessa får det att snurra i huvudet på husbilsägare. Om det skulle vara så att det försiggår sådant som kartellbildning, utpressning och påtryckningar om vem som får synas och inte, då finns det ju risk att det påverkar den fria konkurrensen och prissättningen på husbilar.
Och det påverkar ju oss som konsumenter. Detta ämne borde vara intressant för husbilstidningarna att skriva om, men kan de göra det om de är finansierade av reklam från de stora husbilsfirmorna?
Hur tänker du?
Vi skriver alltid vår ärliga uppfattning, och vi vill också gärna höra hur du tänker. Vi kommer inte stänga av några kommentarsfält! Vi accepterar naturligtvis inte personangrepp eller annat olämpligt innehåll, men i övrigt är du fri att kommentera! (Observera dock att din kommentar kan behöva godkännas innan den blir synlig.)
Vi planerar nu att följa upp detta genom att gräva lite djupare under veckan. Vi kommer höra av oss till olika aktörer inom branschen för att se om de har några kommentarer, och återkommer med en ny artikel nästa söndag. Om du har information eller synpunkter är du också välkommen att mejla oss på kontakt@freedomtravel.se.
Matts Torebring säger:
Som företagare vet jag att det kostar jätte- mångmiljonbelopp, att ställa ut på en husbils- husvagnsmässa. Själv drog jag tidigare slutsatsen, att det var en avvägning av kostnader och personella resurser, när mar väljer att avstå. Att det skulle vara andra orsaker, förvånar mig inte ett dugg. Detta förekommer i flera olika branscher. Men visst är det tråkigt i alla former.
04 mars 2018 — 7:52
Helena säger:
Kostnaden är förstås en relevant faktor för alla företag att ta ställning till, vi har också förstått att det kostar mycket att stå på mässa. Fullt begripligt om man gör prioriteringar. Frågan är om andra saker också försiggått.
04 mars 2018 — 21:42
Jonas säger:
Om man anordnar en mässa, så borde väl alla få delta. Annars får ju mässan en intäkt som de inte får, företaget som ställer detta krav, står de för den uteblivna kostnaden för mäss arrangören?, hoppas de. Tråkigt att några märken saknades, och detta hänt, så för min del kommer nästa mässa i kista inte finnas med i min kalender. Så jag kanske anordnar en egen 2020, har redan börjat kolla möjligheterna.. Tack för bra och intressanta reportage.
04 mars 2018 — 9:50
Helena säger:
En egen mässa? Jobbar du med husbilar Jonas?
04 mars 2018 — 21:43
John Alden säger:
Hej
Det handlar inte om någon kartellbildning. Sveahusbilar är en grå importör. Dom har dessutom ljugit för alla och sagt att dom inte importerar nya eller begagnade husbilar. Det är ju bara gå tillbaka så ser ni att dom importerat massa nya husbilar. Jag förstår att generalagenterna blir irriterade när nån importerar husbilar från tyskland och därefter skickar sina garantier till svenska generalagenterna när det gäller garantier och annat. Jag tar inte någons parti. Men det värsta jag vet är lögner, och det är precis det Svea husbilar är. Dom har gjort bort sig ordentligt. Lurar stackars folk som tror att dom är oskyldiga.
04 mars 2018 — 9:53
Tobias Linusson säger:
Hej John!
Jag vet inte vart du fått din information från men här kommer ett förtydligande från Svea Husbilar.
Svea Husbilar importerar inga fordon utöver eventuella inbyten vid export (detta har hänt en gång och gäller år 2018 när vi exporterade en husbil till Danmark)
När vi startade vår verksamhet 2016 importerade vi 4st husbilar, 2st nya av märket Adria (1st Adria Sonic, 1st Adria 670) samt 2st begagnade, (1st Autoroller samt 1st Chausson). Svea Husbilar beslutade 2017 att inte importera några flera husbilar då vår verksamhet med försäljningsuppdrag tog full fart,
Gällande våra försäljningsuppdrag har vi idag kunder från tex Åland, då är vi behjälpliga med hela inregistreringen i Sverige. Svea Husbilar har aldrig ljugit för någon, tvärtom är vi extremt transparent med våra affärer då vi inte har någon anledning att undanhålla information.
Det är olyckligt att du tror att vi importerar bilar när vi inte gör det, det är även olyckligt att du utmålar Svea Husbilar att fara med osanning. Om du nu är opartisk som du skriver, varför inte bara lyfta telefonen och ringa till oss?
Jag vill passa på att förtydliga att denna fråga inte handlar om huruvida det finns bolag som importerar husbilar eller inte, det handlar om att Hymer Sverige med återförsäljare har utfört påtryckningar på Caravan Stockholm om att dom inte vill ha Svea Husbilar på mässan. Om en aktör bedriver denna typ av påtryckningar för att försöka behålla marknadsandelar kommer detta påverka priserna för konsumenterna. Vi på Svea Husbilar kommer aldrig att tolerera denna händelse och som du, söker även vi svar i frågan om hur detta kunde hända.
Jag lovar att du skall få svar på alla dina frågor om du ringer till mig! Mig når du på 0700-914448
Vänligen
Tobias Linusson
Svea Husbilar
VD
tobias.linusson@sveahusbilar.se
0700-914448
04 mars 2018 — 11:55
Anonym säger:
Lågt!
10 mars 2018 — 19:12
Imelda säger:
Tycker det är bra att ni gräver, hoppas ni hittar lite svar ? Skulle inte alls förvåna mig om det finns fulspel i husbilsbranchen, varför skulle just den vara skonad liksom?
Lycka till med researchen!
04 mars 2018 — 10:07
Helena säger:
Tack för din feedback Imelda! Vi känner att detta är viktigt för husbilsägarna/kunderna.
04 mars 2018 — 21:44
Lena i Wales säger:
Svårt att avgöra när man inte är riktigt insatt, men van vid Spanien och där är det många krafter som styr över mycket. Kanske svenskarna inte är så vana vid det, fast jag tror det finns mycket korruption i Sverige, men ingen vill erkänna det för att det helt enkelt inte ska finnas där.
04 mars 2018 — 10:26
Helena säger:
Intressant jämförelse med hur det kan vara i andra länder Lena!
04 mars 2018 — 21:45
Fredrik Karlsson säger:
Vad är en mässa? Traditionellt är det väl tanken att man presenterar senaste modellerna nyheter på marknaden likaså tillbehör som finns att tillgå. Behövs det en egen mässa för att sälja och förmedla begagnade husbilar? Alla vill ju kunna få chansen att synas och marknadsföra sig där det finns bra kundflöde med potentiella köpare. Helt naturligt. Ska det blandas ihop eller särskiljas?
04 mars 2018 — 11:48
Helena säger:
Intressanta tankar! Men ska inte en mässa erbjuda allt kring ett ämnesområde som är intressant för kunden?
04 mars 2018 — 21:46
Ditte säger:
Kan inget om detta alls men bra att ni försöker ta reda på hur det är för även enligt kommentarerna verka uppfattningarna rejält gå isär. Och vad är sant och vems sanning gäller. Ser fram emot mer om detta även om jag inte alls är berörd. Men kanske gäller liknande på andra mässor vad gäller, båtar m.m.
04 mars 2018 — 12:27
Helena säger:
Det finns nog en hel del uppfattningar kring detta, vad vi förstår.
04 mars 2018 — 21:47
Elisabeth säger:
Jag tycker det är bra att ni gräver vidare och låter olika sidor komma fram. Oavsett märken, bör de tåla dagsljus. Jag vill absolut veta sånt inför nästa hysbilsbyte.
04 mars 2018 — 13:21
Helena säger:
Vi kommer fråga vidare under veckan!
04 mars 2018 — 21:48
Liniz Travel säger:
En helt annan värld för mig! Intressant! Kram
04 mars 2018 — 15:08
Helena säger:
Välkommen in i campingvärlden Lina 🙂
04 mars 2018 — 21:48
BP säger:
Kan ingenting om detta heller, men ser att ni satt igång ”reaktioner”, bland annat en kommentar från Svea Husbilar.
04 mars 2018 — 19:11
Helena säger:
Det stämmer, det finns många olika åsikter här tror jag.
04 mars 2018 — 21:49
Annar Aas säger:
Bra att ni ger möjlighet till samtal genom er blogg! Ser fram emot flera inlägg och eventuella nya fakta
04 mars 2018 — 20:58
Helena säger:
Tack för responsen Annar! Vi återkommer!
04 mars 2018 — 21:49
Webbtanten säger:
Skulle inte tro att denna bransch är skonad. Exakt hur det förhåller sig är kanske svårt att få veta, men bra ni vill försöka! Om det är så att ett bolag velat ha exclusivitet på mässan Och arrangören gått med på det så är det tragiskt, tycker jag.
04 mars 2018 — 21:04
Helena säger:
Vi får ser vad vi får veta, men vi kommer gräva vidare under veckan!
04 mars 2018 — 21:50
Lena - gott för själen säger:
Imponerande att ni grottar i detta! Det behövs förmodligen att nån neutral part vågar belysa och försöka reda ut! Bra jobbat!
Kram Lena
05 mars 2018 — 6:08
ReiseLinda säger:
Läste om detta innan mässan. Troligen mycket svårt att få fram hela sanningen, men bra att ni försöker!
05 mars 2018 — 7:26
Ama de casa säger:
Haha! Det här inlägget har jag redan kommenterat, men den kommentaren försvann med inlägget, typ… 😀
05 mars 2018 — 13:33
Kjell/Dessan säger:
Vi blev jätteförvånande när vi skulle till Kista mässan o fick höra om detta. Helt otroligt att det bara går att stänga ute vissa husbilssäljare??.
07 mars 2018 — 7:29
M. L säger:
Hoppas verkligen ni lyckas få en vettig kommentar från Hymer gruppen om vad de är rädda för.. Svea har valt att köra med öppna kort. Är Hymer seriösa så pudlar de och förklarar varför de valde att göra som de gjorde. Lycka till
09 mars 2018 — 23:38
Gaisaren säger:
Ser på Svea Husbilar hmsida att de säljer några Mclouis Mc4 75 ,2017.
Tre av dem har gått 849 mil
En har gått 625 mil.
En uppger de regnr på. Övriga inget.
Kan det vara ” gråimport”?
10 mars 2018 — 18:55
John Lönnqvist säger:
Hej Gaisaren.
Tack för din fråga gällande de Mc Louis MC4 73 G som vi har till salu.
Dessa är förmedlingsuppdrag från en liten grupp personer som har köpt sina husbilar i Italien, haft dem ett tag och nu vill sälja dessa.
Då Svea Husbilar är specialiserade på förmedling kontaktade de oss och frågade om vi kunde hjälpa dem sälja dessa husbilar varvid vi inte ser någon anledning att tacka nej till dessa förmedlingsuppdrag.
Det är därmed inte vi som är importörer av dessa fordon, men vi har fotat några av dem innan de svenska plåtarna kom. Därav bilderna utan reggplåtar.
Har ni några fler frågor är det bara att fråga på, vi har inget att dölja.
Mvh
John Lönnqvist
Grundare & Delägare – Svea Husbilar
john.lonnqvist@sveahusbilar.se
Tel: 0707702098
Här är även objektet i fråga:
http://sveahusbilar.se/mc-louis-mc4-73-g-17/
11 mars 2018 — 10:56