Planerar du att husbila eller bila i Europa i sommar – eller kanske någon annan gång under året? Här följer en checklista för bilsemester i Europa, med några av de viktigaste sakerna att tänka på. Checklistan passar bra både för dig som reser med personbil och för dig som reser med husbil!
Innehållsförteckning
Att bila i Europa
Att husbila eller bila i Europa är ett fantastiskt sätt att uppleva natur och kultur i den spännande och intressanta världsdel där vi lever. När man bilar är man fri att resa dit man vill, och man kan när som helst ändra rutt utifrån väder eller nya idéer under resans gång. Man ser inte bara de stora destinationerna, utan har också möjlighet att stanna vid alla små pittoreska städer och hemliga stränder, långt från charterdestinationernas största hotell.
Att bila i Europa är i första hand enkelt. Vägstandarden är bra på de flesta håll och ofta märks gränserna knappt. Samtidigt har det på senare tid blivit lite mer krångligt att hålla reda på regler kring vägavgifter och miljözoner. Nästan alla länder har egna regler och därför är det bäst att kolla upp exakt vad som gäller i just de länder man planerar att resa till.
Vi ger i detta inlägg lite överblick och drar upp några av de viktigaste sakerna att tänka på, men observera att du kan behöva läsa vidare för specifika regler i olika länder. Dessutom bjuder vi på en checklista för bilsemester i Europa – med allt du inte ska glömma att packa!
Vägavgifter i Europa
I många länder i Europa får man betala vägavgift när man kör på motorvägar, och även broar och färjor kan vara belagda med avgifter. I vissa länder betalar man i bemannade betalstationer. I andra länder måste man i förväg köpa en vinjett, ett slags klistermärke, som man fäster på vindrutan. Vinjetten kan ibland beställas i förväg, eller köpas i bensinstationer vid gränsområdena.
I vissa länder är det också möjligt att lösa betalningen genom att man registrerar bil och betalningsuppgifter elektroniskt, och att fordonet sedan registreras med kameror vid obemannade vägtullar. Några saker som är värt att notera:
- Frankrike, Spanien, Italien och Portugal: I dessa länder betalar man i första hand i betalstationer längs vägen. I Portugal har vi också varit med om att man vid infarten till landet kan välja att registrera sitt kontokort samtidigt som registreringsskylten blir fotograferad.
- Spanien: Motorvägar som heter ”Autovias” (A-vägar) är avgiftsfria, medan ”Autopistas” (AP-vägar) ofta är belagda med avgift.
- Österrike, Schweiz, Tjeckien och Slovenien: Dessa länder kräver en vinjett (ett klistermärke) på rutan när man kör på motorvägar. Vinjetten kan ofta köpas på större bensinstationer i gränsområdena, och om man saknar den kan man få böter. Om du har en tung husbil (över 3,5 ton) måste du kolla om du behöver betala extra, och kanske använda någon sorts kilometerräknare. Kolla i god tid innan resan eftersom du i vissa fall kan behöva beställa i förväg! Läs mer här: österrikisk vinjett, schweizisk vinjett, tjeckisk vinjett, slovensk vinjett.
- Ungern och Slovakien: I Ungern och Slovakien fungerar det på liknande sätt som i Österrike, Schweiz, Tjeckien och Slovenien, men man utfärdar istället en ”e-vinjett”, vilket betyder att bilens registreringsnummer läggs in i en databas. Övervakning sker med vägkameror. Om du har en tung husbil (över 3,5 ton) måste du kolla om du behöver betala extra, och kanske använda någon sorts kilometerräknare. Kolla i god tid innan resan eftersom du kan behöva beställa i förväg! Läs mer här: ungersk vinjett, slovakisk vinjett.
- Polen: På enstaka motorvägar tas avgift ut, som betalas i betalstation. Husbilar som väger över 3,5 ton måste skaffa en betaldosa och betala kilometeravgift. Läs mer om den polska betaldosan på etoll.gov.pl.
- Kroatien, Makedonien och Grekland: I dessa länder är vissa eller alla motorvägar belagda med avgifter, och man betalar i betalstationer längs vägarna.
Miljözoner i Europa
Fler och fler städer i Europa inför miljözoner för att minska biltrafik i städer. Det kan innebära att man inte får köra i vissa delar av staden eller att en miljödekal krävs. Dekalen visar att fordonets partikelutsläpp understiger en viss nivå. Fordon som saknar miljödekal får inte köra in i dessa miljözoner. Det kan underlätta att ladda ner The Green-Zones App. Några saker som kan vara bra att veta:
- Tyskland: Ett flertal tyska städer har infört miljözoner och för att köra i dessa måste man ha en miljödekal som man fäster i rutan. Miljödekalen beställer du från DEKRA.
- Frankrike: Ett mindre antal franska städer har infört miljözoner och kräver en miljödekal på rutan. Man kan läsa en del om miljözonerna på den här sidan.
- Italien: Skylten ”Zona Traffico Limitato” betyder att man endast får köra där om man har tillstånd. Om man bryter mot regeln kan man få dyra böter, ibland långt efteråt.
Checklista för bilsemester i Europa
Sist men inte minst, här kommer en lista över saker du inte ska glömma att packa med inför resan ut i Europa. Här listar vi också sådant som är bra att tänka över i lite god tid innan resan. Helt enkelt en checklista för bilsemester i Europa!
Packa viktiga saker
- Pass (inom EU ska även polisens id-kort fungera)
- Körkort (om du ska resa utanför EU/EES kan du också behöva ett internationellt körkort)
- Bilens registreringsbevis del 1 (den blå delen). Den gula delen lämnar du hemma.
- Uppdaterad GPS eller aktuell vägkarta, eller helst bådadera.
- Bok om trafikregler i Europa, eller motsvarande information på webben, till exempel genom boken Upptäck Europa med bil från Motormännen.
- Betalkort – minst två stycken som bör förvaras på olika ställen. Glöm inte att notera numret till bankens spärrservice.
- Utländsk valuta i sedlar. För det mesta kan man ta ut kontanter i bankomater, men när man kör in i ett nytt land med bil/husbil är det inte säkert att man snabbt hittar en stad med en bankomat.
- Kod-dosan som du använder för transaktioner i internetbanken, samt bank-id.
- Biljetter och bokningsbekräftelser till färjor, campingplatser, hotell etc.
- Kopior på pass och andra viktiga dokument. Kan antingen packas på annat ställe än originalen eller mejlas till en webbaserad mejladress.
- Mobiltelefon och laddare.Kolla i förväg med din operatör vad som gäller när du ringer utomlands och vilka kostnader som kan tillkomma. Tänk på att flera länder i Europa inte ingår i EU, vilket innebär att de slopade roamingavgifterna inte gäller där.
Kolla upp försäkringar
- Kolla upp din bilförsäkring/husbilsförsäkring och beställ hem det ”gröna kortet” från ditt försäkringsbolag. (Det gröna kortet är inte nödvändigt i alla länder, men krävs bland annat i Albanien, Makedonien, Montenegro och Marocko.)
- Kolla upp din hemförsäkring, och ifall du behöver extra reseförsäkring. I hemförsäkringen ingår reseskydd som gäller inom EU, men vanligtvis inte mer än 45 dagar. Glöm inte att packa med försäkringsbrev och telefonnummer till ditt försäkringsbolag.
- Beställ europeiskt sjukförsäkringskort från Försäkringskassan. Kortet ger dig tillgång till förmånlig offentlig sjukvård inom EU.
- Beställ Väghjälp så att du på ett enkelt sätt kan få hjälp om du får driftstopp på vägen och ta med telefonnumret som du ska ringa om olyckan är framme. Väghjälp finns till exempel hos Motormännen, SBM och Falck.
Utrustning i bilen/husbilen
- Första hjälpen-utrustning (är i många länder ett krav!) samt reseapotek med plåster, solskyddsmedel, receptbelagda mediciner, värktabletter samt medel mot åksjuka, feber, diarré och förstoppning.
- Liten verktygslåda med startkablar, bogserlina, domkraft, fälgkors, hammare, tång, polygrip, skiftnycklar, arbetshandskar, silvertejp, kniv, motorolja, kylarvätska, spolarvätska och ficklampa.
- Reflexvästar (krävs i de flesta europeiska länder!) till alla resenärer i bilen. Västarna ska finnas lättillgängliga, och inte i bagageutrymmet.
- Snökedjor eller autosocks samt isskrapa, om ni planerar att resa till berg eller alper som kan vara snötäckta.
- Reservdäck eller däckreparationssats.
- Brandsläckare – alltid bra, men i vissa länder (framför allt Östeuropa) dessutom ett krav.
- Extra glödlampor – är ett krav i vissa länder, bland annat i Frankrike, Slovenien, Kroatien, Montenegro och Albanien.
- Två varningstrianglar krävs i Spanien, Turkiet och på Cypern. Fordon med släp ska ha två trianglar i Spanien, Slovenien, Kroatien, Serbien, Makedonien och Montenegro.
- Bogserlina krävs i Slovakien, Makedonien, Bosnien-Hercegovina och Serbien.
- Alkomätare bör packas när man reser i Frankrike.
Om du reser med Husbil/husvagn
- Campingkort kan eventuellt vara bra. Internationellt campingkort är inte nödvändigt, men kan ge rabatter och beställs via Caravan Club. Ytterligare kort som kan ge rabatter är Camping Key Europe och CampingCard ACSI. Om du planerar att resa med husbil i Frankrike och vill stanna på vingårdar kan du kolla in något som heter France Passion.
- Förteckningar över campingar och ställplatser. Det finns många olika listor, förteckningar och appar som hjälper en att hitta campingar och ställplatser. Vi har listat många av dem i ett inlägg om att hitta ställplatser och campingar.
- Packningslista – Spana gärna in vår stora packningslista för husbilen. Där kan du checka av att allt är med!
Lisa / livet från den ljusa sidan säger:
Riktigt bra lista. Det är rätt knepigt ibland med bilhyra och körning i andra länder. Men alltid värt, man ser ju så mycket!
07 april 2018 — 7:48
Helena säger:
Det finns en del att tänka på! Dessutom ju detta med att hyra bil som du skriver om. Det har jag inte skrivit så mycket om här, men där finns ju också saker att tänka på!
07 april 2018 — 12:51
ReiseLinda säger:
Håller på att läser på om detta också, mycket att tänka på i vissa länder!
07 april 2018 — 7:51
Helena säger:
Ja, vissa länder mer än andra, helt klart.
07 april 2018 — 12:52
Mias Mix säger:
Vi har bilat genom Europa flera gånger men här kom en del ny information som jag inte hade koll på. Tack för det! Som kortet att lägga i vindrutan. Vi har bilat i både Schweiz och Österrike flera gånger men det hade jag aldrig hört talas om. Reflexvästar har vi men de ligger just i bagageutrymmet. Många bra tips. Har ni något inlägg om hur och var man bokar tågbiljetter i Europa på bästa sätt? Kram
28 april 2019 — 6:43
Linnea – Lanclin.com säger:
Ni kan det här med tajming hörrni! ? Ska genast skicka länken till några kompisar som ska söderut med husbil i sommar. Kanske även vi om vi har lite tur ?
07 april 2018 — 8:29
Helena säger:
Men så bra att vi hade rätt tajming 🙂 Hoppas att det blir resa för er också!
07 april 2018 — 12:52
Rolle o Carina säger:
Ja det var en hel del att tänka på!
Bra redogörelse ni gjort ?
Ha det gott…..
07 april 2018 — 8:43
Helena säger:
Hoppas den kan komma till användning 🙂
07 april 2018 — 12:53
Anonym säger:
Tack för alla tips??☀️
07 april 2018 — 9:28
Helena säger:
Vi är glada om tipsen kan komma till nytta! 🙂
07 april 2018 — 12:53
Husbilen Helge säger:
Listan kom i rätt tid, bra jobbat! Nu kan jag bara pricka av vid inpackning av husbilen. Hundpasset inte att förglömma, ska också kolla in lätta resehanddukar för att få ner vikten. Vår Europaresa startar vi i början av juni, det är något vi verkligen ser fram emot, för det var ju ett tag sedan vi gjorde en längre sommarresa.
07 april 2018 — 9:36
Helena säger:
Ja, hundpasset är förstås också viktigt om vovven ska med! 🙂
07 april 2018 — 12:54
Ama de casa säger:
Oj vad mycket att hålla reda på! Jag tror jag stannar hemma… 😉
PS: Alltså… Jag är ganska säker på att A-vägarna i Spanien är avgiftsfria, medan AP-vägarna är avgiftsbelagda (har alltid sett det som att P-et i AP står för ”pagar”). Vissa delar av AP-vägarna är dessutom avgiftsfria men det gäller att smita av i rätt tid, och då är det ju viktigt med en uppdaterad karta i GPS-en 🙂
07 april 2018 — 9:44
Helena säger:
Ja, precis! Det var så jag menade, men jag insåg att det var lite otydligt. Har förtydligat nu! Tack 🙂
07 april 2018 — 10:06
Resfredag säger:
Bra lista! Första hjälpen-kit i bilen borde vara en självklarhet – men inser att vi inte har det själva… måste fixa det.
07 april 2018 — 11:00
Helena säger:
Det är inte lätt att tänka på allt!
07 april 2018 — 12:54
Emma, Sol som sol? säger:
Om autovías och autopistas i Spanien har jag förstått det som så här:
Autovía motsvarar motorled
Autopista motsvarar motorväg
A och AP är generellt samma typ av väg men P:et står för PAGAR (betala) och betalar man får man åka en kortare sträcka och på en bättre underhållen väg med dessutom mindre trafik för folk vill oftast inte betala.
Jag skrev generellt för det kan också vara så att i och med att betalvägen är större och bättre så blir den klassad som autopista medan den fria klassas som autovía. Så är det t ex med A-7 här där jag bor, där blir AP-7 en autopista medan A-7 under tiden är en autovía.
07 april 2018 — 11:15
Emma, Sol som sol? säger:
Och så kan ni lägga till att det är krav på två varningstrianglar i Spanien också. Den ena triangeln ska placeras 50 m bakom och den andra 50 m framför fordonet om det är en väg med filer i båda riktningar. På en motorväg behöver man endast placera ut en varningstriangel bakom och man ska alltså inte placera ut båda bakom bilen, det ser man emellanåt. 🙂
Annars är det en jättebra sammanställning med nyttig information! Tack så mycket!
07 april 2018 — 11:26
Helena säger:
Ja precis, jag har också förstått det på det viset. Bra också med informationen om varningstriangeln! Jag har googlat runt lite mer och hittar stöd för detta, så jag uppdaterar. Tack!
07 april 2018 — 12:55
Emma, Sol som sol? säger:
Förlåt jag tjatar men just nu står det inte rätt om autopistas och autovías i Spanien.
Läst lite mer nu och de är båda motorvägar (inte motorled som jag skrev ovan) men det finns lite utförandeskillnader, t ex att autopistan har längre påfartsleder.
En autovía är alltid avgiftsfri medan en autopista kan vara både och. Det här är från spanska vägverket, DGT: ”… Primero, la letra explica qué tipo de carretera es: autovía o autopista libre de peaje (A), de peaje (AP)…”, dvs att bokstaven A står för autovia eller betalningsfri autopista medan AP står för autopista med betalning (peaje).
10 april 2018 — 8:34
Helena säger:
Tack Emma, dina synpunkter uppskattas! Jag har nu skrivit att en autopista ”ofta” är avgiftsbelagt, det borde ju lösa saken eller hur?
21 september 2018 — 19:19
Geddfish säger:
Blundade igenom texten, men njöt av de vackra bilderna! Nä, det är slut med bilandet för min del, på gott och ont 😀 – inga bekymmer, haha. Får minnas det som varit.
Soliga kramar från Lidköping!
07 april 2018 — 11:40
Helena säger:
Detta är ju inget ”skönläsningsinlägg” direkt, så du gjorde helt rätt! Trevlig helg! 🙂
07 april 2018 — 13:04
Britt-Marie Lundgren säger:
Den här listan kom mycket lägligt. Vi håller just på med våra förberedelser, internationella körkort och grönt kort är beställda, dokument kopierade osv.
Nog tycker vi det är ett riktigt virrvarr vad gäller vinjetter och gobox för lite tyngre husbilar, och även om vi hamnar just över gränsen är det inte kul att chansa och ev få dyra böter.
Vad gäller packning finns det tyvärr lite för många ”bra-att-ha-prylar”…
07 april 2018 — 17:39
Helena säger:
Vad bra om vårt inlägg kunde vara till hjälp! Vi håller med om att det är en del att tänka på, och det är ju extra mycket om man kör en tyngre husbil, helt sant. Lycka till med reseplaneringen!
21 september 2018 — 19:08
Lena i Wales säger:
Ja, det är mycket man ska tänka på nuförtiden.
När jag bilade som mest genom Europa på 70- och 80-talen drog man mer eller mindre bara iväg och tog det som det kom, inga kreditkort, inga mobiler eller laddare, inga alkomästare, inga reflexvästar (som var ett nytt ord för mej, men fattar vad det betyder) m m. Man hamnde där man hamnade och åkte tillbaka när pengarna började tryta.
Men å andra sidan blev jag både stoppad och tagen av polisen några gånger, men det är en annan historia som är prescriberad nu,hi,hi!
07 april 2018 — 18:38
Helena säger:
Haha, ja det kan ju vara för väl att det finns preskribering ibland 😉 Kanske var det lite enklare förr. Jag kan tycka att både miljöregler och säkerhetsregler är bra, men det vore bra om man kunde samsas lite inom EU och köra lite enhetligt … 😉
21 september 2018 — 19:10
Elisabeth säger:
Det gäller att hela tiden uppdatera sig i vad som gäller i de olika länderman skabesöka. Er lista är en bra hjälp.
07 april 2018 — 23:19
Helena säger:
Ja, reglerna förändras ju lite år från år! Bra om vår lista kan vara till hjälp!
21 september 2018 — 19:11
Anna säger:
Mycket bra info! Jag hade missat det där med alkomätare i Frankrike. Nu noterat på checklistan!
07 april 2018 — 23:22
Helena säger:
Det är väldigt lätt att missa nåt … 😉
21 september 2018 — 19:11
Steve säger:
Jag kan konstatera att det är oerhört mycket mera att tänka på idag jämfört med när jag första gången (1972) bilade runt i Europa.
08 april 2018 — 7:57
Helena säger:
Det är nog lite mer att tänka på idag! Synd att man inte kan enas mer inom EU, så att det blir mer enhetliga regler!
21 september 2018 — 19:12
Tina säger:
Tack så jättemycket för alla tips. Första gången vi ska ut med husbil i Europa så all information är välkommen.
09 april 2018 — 10:20
Helena säger:
Vi är glada om vår lista kan vara till hjälp! 🙂
21 september 2018 — 19:12
Lena - gott för själen säger:
Men herregud vilken research ni gjort! jag är imponerad. Det här inlägget måste ju vara guld för den som ska ge sig ut!
Kram Lena
11 april 2018 — 5:55
Helena säger:
Vi har gjort en hel del research, och det hjälper ju oss själva också. Jag kommer inte ihåg allt, så jag går tillbaka hit och kollar ibland 😉
21 september 2018 — 19:13
Annelie säger:
Hej! Vilka resor ni gjort! En liten fråga…kan man betala vägavgifter för husbil på plats med en husbil över 3500kg? Tänker på länderna Polen, Österrike, Slovenien och Kroatien? Det krävs ju ”dosor” har jag läst mig till…men går det att fixa under resans gång. Vi har nämligen tänkt åka lite som vi känner neråt genom bl.a. dessa länder och dessutom Italien, Frankrike, Monaco, Tyskland mm
Tack för svar:)
17 juni 2018 — 9:51
Helena säger:
Hej Annelie, jag ser att du frågat för ett tag sedan och jag har tyvärr missat att svara. Å andra sidan är mitt svar kanske inte till så mycket hjälp. Jag tror att det går att fixa på plats på de flesta ställen, men jag vågar inte lova att det går överallt. Jag skulle klicka på de länkar vi lagt in ovan och läsa lite mer. (Vi kör själva en husbil som väger under 3,5 ton, så vi har inte denna erfarenhet själva.)
21 september 2018 — 19:16
Per säger:
Senast jag bilade genom Europa runt mitten på 80-talet fick vi betala svarta pengar i nästintill varje vägtull. Fungerar det fortfarande så? Antagligen inte men är nyfiken. Detta gällde främst i östEuropa
21 februari 2019 — 16:14
Helena säger:
Hej Per! Nej, det har vi inte varit med om, i varje fall inte i de länder vi har kört (om vi pratar österut så har vi bland annat kört i Polen, Tjeckien och även t.ex. Albanien, Makedonien…) Tiderna förändras 😉
21 februari 2019 — 16:51
Anonym säger:
Tack för info
28 februari 2019 — 14:45
Mauri Someristo säger:
Hej och tack för en fin websida. Vi tänkte åka ut i Europa i år och då är all detta information guld värd. Vi har en husbil på 7,5 meter och tjänstevikt på under 3,5 ton, men totalvikt på 4,4 ton. Vad är det som räknas ”Husbilar som väger över 3,5 ton” Det har ni säkert skrivit någonstans som jag inte har hittat.
05 mars 2019 — 9:34
Helena säger:
Hej Mauri! Bra att du frågar, vi har säkert varit otydliga. Det är totalvikten som avses, när det gäller regler för husbilar över och under 3,5 ton.
05 mars 2019 — 10:22