Igår skrev vi ett inlägg med en checklista för (hus)bilsemestern, som bland annat avhandlade en del av alla de regler man måste hålla reda på när det gäller vägavgifter och miljözoner. Det vi funderar över idag är: Varför måste det vara så krångligt att köra husbil i Europa?
Innehållsförteckning
Är det krångligt att köra husbil i Europa?
Först och främst: är det krångligt att köra husbil i Europa? Vi har hittills inte upplevt det som speciellt krångligt, men för det första har vi en husbil som väger under 3,5 ton. För det andra gjorde vi vår 1 år långa husbilsresa 2015. Sedan dess har det faktiskt blivit krångligare.
Fler länder har infört krav på vinjetter eller kilometerräknare, och fler och fler städer diskuterar miljözoner. Om du vill veta vad det handlar om kan du läsa vårt inlägg från igår:
Varför dessa straff för diesel-bilar?
Att vi ska tänka på och värna vår miljö är förstås viktigt, kanske till och med viktigare än allting annat, och att man därför inför straff/belöning för sämre respektive bättre miljöbeteende är rimligt. Det knepiga när det kommer till husbilar är ju att det inte finns några alternativ.
Eller ja, en ny husbil är förstås bättre än en äldre husbil, men det finns inget alternativ till diesel. Om straffen och begränsningarna för husbilister blir så stora att det känns orimligt att skaffa husbil, vad blir då alternativet för semesterresan … att flyga? Det kan väl ändå inte vara bättre!?
Varför kan inte EU enas?
Nästa fråga handlar om det krångliga i det hela. Låt vara att dieselbilar ska hålla sig utanför vissa städer och låt vara att man måste skaffa en kilometerräknare och betala för sig. Men måste det verkligen vara ett nytt system i varenda land? Skulle man inte kunna enas inom EU, så att det åtminstone blir smidigt att göra rätt för sig?
Som ett exempel så planerar många att resa ner till Kroatien i vår eller sommar, och för att komma till Kroatien behöver man passera Österrike och Slovenien. Österrike har länge haft ett betalningssystem, och Slovenien har infört sitt relativt nyligen. I grupper på Facebook har vi sett och läst om hur människor kämpat för att förstå och lyckas beställa det som ska beställas för att passera Slovenien. Och det har tydligen inte varit alltför enkelt …
Vi undrar
Många husbilister väljer bort flyget och kör istället bil. Husbilister håller sig i Sverige eller Europa och reser ofta på ett relativt långsamt sätt. Dieselbilar är uppenbarligen inte optimalt, men det måste väl vara ännu sämre om husbilisterna säljer sina husbilar och börjar flyga?
Är det bara en populistisk och politiskt lukrativ idé att till varje pris stoppa alla dieselbilar? Eller finns det en tanke om vilket val husbilister bör göra istället? Vi undrar. Hur tänker du?
Mer om att resa med husbil i olika länder
Vill du läsa mer om att resa med husbil i olika länder? Vi har samlat information om att resa med husbil i några specifika länder i Europa:
Lennart säger:
Ett problem är att vi blivit så många.
08 april 2018 — 7:58
Helena säger:
Ja, det är helt sant …
08 april 2018 — 19:12
Johanna i Skåne säger:
Jag tänker att det inte är primärt husbilarna som är tänkta att stoppas utan de fordon som släpper ut mest kväveoxider och partiklar i städerna. Att det inte finns husbilar som inte körs på diesel gör, precis som du skriver, det problematiskt att välja ett bra alternativ. Låg bränsleförbrukning är ju en fördel med dieselbilar men metoder för rening av det som släpps ut (kväveoxider) skulle behöva utvecklas (och så har vi det där med testningen som det inte ska gå att fuska med för någon biltillverkare). Krångligt med flera system kring betalning av vägavgifter mm, känns lite som alla olika system vi har i kollektivtrafiken i Sverige… (en app eller ett kort per stad/län fyller plånbok och telefon…).
08 april 2018 — 10:14
Helena säger:
Vad kul (och intressant!) att höra dina tankar om detta Johanna! Håller med dig om att metoder för rening behöver utvecklas. Det känns ju som vettigaste och rimligaste vägen att gå. Och du har helt rätt i att detta med system som inte stämmer överens är ganska vanligt … fortfarande lika krångligt dock 😉 Hoppas allt är bra med er!
08 april 2018 — 19:14
Johanna i Skåne säger:
Bra med oss och jag har läst på en del om Malta och Gozo här på bloggen eftersom vi har en Maltaresa bokad i sommar?
08 april 2018 — 21:55
Helena säger:
Vad härligt! Malta är superfint! Ett resmål vi ofta tycker är underskattat.
09 april 2018 — 7:02
kjell säger:
Dom bilar som påstods vara fusk med, är ändå mycket renare än äldre bilar, jag hade en 2010 års diesel som påstods vara fusk med, den fixades och sedan drog den tre deciliter mer per mil, jag har svårt att tro att det var bättre.
09 april 2018 — 11:24
Rolle o Carina säger:
Javisst är det onödigt byråkratiskt krångligt värre!
Ha det gott……
08 april 2018 — 10:33
Helena säger:
Kanske inte helt enkelt för länderna att gå ihop om ett system, men det skulle vara betydligt enklare för turisterna!
08 april 2018 — 19:16
ReiseLinda säger:
Vi har också fått intrycket av att det kan vara rätt krångligt i vissa länder och funderat på varför det är så många olika lagar och regler. Har förstått att det är enklare och billigare med en husbil under 3,5 ton, så vi är glada att vår är i denna kategori. Har tills nu bara åkt i Norge och Sverige så vi har inga erfarenheter av hur krångligt det eventuellt är än. Vi får samla våra erfarenheter i sommar!
08 april 2018 — 11:39
Helena säger:
Låt er absolut inte avskräckas! Fördelarna överväger definitivt nackdelarna. Det är inte jättekrångligt, men i vissa länder måste man kolla vissa saker.
08 april 2018 — 19:39
Kors och Tvärs säger:
Hela diskussionen om dieselbilar har blivit skev. Vi ska inte diskutera bilsorter, vi ska diskutera bränsle. För mej är det två olika saker Och vad gäller bränsle finns det olika alternativ, även tillsatser och rening till äldre dieselbilar.
08 april 2018 — 11:40
Helena säger:
Du har rätt! Låter klokt!
08 april 2018 — 19:40
Matts Torebring säger:
Det största problemet är den stora mängden av långtradare. ”Lämna över vägen till oss, så är det inga problem” sa en åkare till mig. Så går ju inte heller att resonera. Att så mycket, som till exempel grönsaker, fraktas på bil från södra Spanien, tycker inte jag är rimligt. Det var också tråkigt när Österrike införde sitt betalsystem för oss som väger lite mera. För övrigt läser vi in bestämmelser och vad som gäller land för land.
08 april 2018 — 17:56
Helena säger:
Oj, vilket resonemang! Ja, det är många människor och många olika agendor som ska samsas …
08 april 2018 — 19:40
kjell säger:
Parkerade på en bensinstation i Spanien för att sova, men blev väckt kl 01 och bortkörd för att en åkare ansåg han hade mer rätt till platsen.
Du skriver väger lite mer, är det billigare under 3500?
09 april 2018 — 11:33
BP säger:
Som jag har förstått det är det stadskärnorna där man inte får köra med gamla bilar som går på diesel, Stockholms innerstad är inget undantag. Sedan undrar jag ju varför alla husbilar verkar köras just med diesel. Det var väl för inte alltför länge sedan (20 år kanske) då man blev uppmuntrad att just köpa dieselbilar. Ja, ja…
08 april 2018 — 17:56
Helena säger:
När det handlar om miljözoner så är det just städer, ja precis. Att alla husbilar körs med diesel beror väl på att de är såpass tunga antar jag. Det finns husbilar från 80-talet som körs på bensin, men då är det ju typ v8-motorer, och knappast bättre ur miljösynpunkt.
08 april 2018 — 19:42
Bara brittiskt säger:
Jo förmodligen, eftersom diesel har mer farliga partikelutsläpp. Illa inte bara för klimatet utan dina luftrör.
08 april 2018 — 23:16
kjell säger:
Jag är 80, har kört diesellok, som var igång hela dygnet, har idag både golfdiesel, och Fiat husbil 3500 kg, men har inga problem med luftrören, problemet med husbilar är att om dom skall utrustas med elmotor också
så hamnar alla över 3500 kg men dom flesta milen kommer att köra på diesel samtidigt som man släpar på en onödig vikt.
09 april 2018 — 11:14
Annar Aas säger:
Ibland ställer jag frågan, måste vi resa på det här viset (flyg, bil, buss, husbil)? Svaret är tveklöst ja, så lär vi känna varandra o respektera varandra. Men o det är kruxet vi behöver värna miljön också inte bara gemenskapen. För egen del löser jag det med att syckla i närmiljön o handla närodlat. Vi behöver ite frakta varor o tjänster fram o tillbaka. En god räkmacka på hamnkrogen har räkor fångade utanför norska kusten räkorna fraktas till lättland o skalas för att hamna på en macka 150 m hemmifrån. Bara ett litet exempel på galenskap som drabbar miljön. Att lyfta ner syckeln från husbilen o ta sig in i staden är både hälsosamt o trevligt. Skulle frun bjuda på ett glas vin kan jag trygt tacka o ta emot. Vi sycklar hem till husbilen där vi sover sött!
08 april 2018 — 18:19
Helena säger:
Allt är komplext! Jag håller med om att resor har fördelar. Man lär känna andra kulturer och får förståelse. Om man tänker på hur man placerar sin semesterkassa kan man också hjälpa till rent ekonomiskt. Samtidigt har man miljöaspekten. Komplext! Cykla och handla närodlat är ju utmärkta bidrag! Jag tror att medvetenheten generellt blivit högre, vilket leder i rätt riktning.
08 april 2018 — 19:47
Britt-Marie Lundgren säger:
Vi har funderat fram och tillbaka vad gäller vägval för vår resa mot Kroatien.
Vi tänker troligen åka ”icke-betalvägar” i Österrike, men jag får väl försöka fixa en beställning för att passera Slovenien. Jag har också förstått att det inte är helt enkelt, (men som mycket annat – hur svårt kan det va’)
08 april 2018 — 19:46
Helena säger:
Ja, det ska ju självklart fungera! Men det är bra att vara förberedd så man kan titta på det i god tid 🙂
09 april 2018 — 7:03
kjell säger:
Går det inte att åka icke betalvägar överallt? Vi åker mycket i Frankrike där följer vi skyltningen BIZ.
09 april 2018 — 10:59
Solan säger:
Har just kollat lite på ”vinigretter” som vi kallar dem. Vi ska åka E43 från Milano till södra Tyskland. 34 mil ren transport. Kostar ca 400 sek i Schweiz. Kan inte lösa endagsbiljett utan den här räcker i ett år. Baaahh.
Plus motorvägsavgift. Känns lite girigt av ostlander att inte ha endagsbiljetter. För övrigt kör vi sällan in i stadskärnor med husbilen så det är inget problem med miljözoner….?
08 april 2018 — 20:33
Johnny Rosenberg säger:
Jo, vignetterna i Schweiz var ju lite dyra eftersom man som sagt var tvungen att köpa dem för ett helt år. I Österrike var det bättre, då man kunde köpa för 10 dagar. Lite mer turistvänligt.
08 april 2018 — 23:54
Helena säger:
”Vinegrett”, haha, den var kul 🙂 Måste man lösa för ett helt år!? Nej, det var ju inte direkt turistvänligt …
09 april 2018 — 7:05
Bara brittiskt säger:
Johanna i Skåne har summerat det bra. Jag som jobbar med EU:s miljö måste definitivt kolla upp det där med harmoniseringen med mina kollegor. Det råder ingen tvekan om att dieselpartiklarna måste bort. Redan när jag bodde i Bryssel för femton år sedan så visste man att dieselbilar var skadliga där så jag vet inte hur Sverige tänkte…
08 april 2018 — 23:20
Helena säger:
Det låter superbra att kolla på harmoniseringen! Idag är det ganska knepigt när man reser mellan länder, och det känns som att det blir knepigare och knepigare …
09 april 2018 — 7:27
Leif strandberg säger:
Jag har kört HB i 13 år .. och en hel del i Europa visst har det bliver krångligare med allt..alla avgifter i olika länder..där får du kör..Här får du inte köra mm.
Vi är på väg att krångla till detta i sverige oxå. Dieselmotor var de renaste för 8..10 år sedan. Så jv lurade vi vart.
Klart man har noterat det ..bilisterna ska klämmas åt.
Politik..skatter..och diverse miljökrav..pengar..pengar..pengar.
Men det går jv bra att flyga in lammkött från Nya Zeeland till påsken.
Jag var på en sådan middag ..hos en aktiv miljöNisse i påsk.
Skryter om att de var ett extra fint lammkött från NZ.
Vad handla detta miljöhysteri igentligen om ??? ( 1 grad varmare på 100 år)
09 april 2018 — 1:18
Håkan Wallen säger:
Ja och min hustru som just blivit pensionärer tänkte skaffa husbil så vi har varit och sonderat utbudet av husbilar och det är ju en rätt stor investering och efter allt som nu händer med dieselmotorer, skatt, miljözoner och den osäkerhet det skapat så har vi beslutat att vänta med ett köp av husbil. Vi har därför bokat utlandssemester med flyg nu i vår och det blir även till hösten.
09 april 2018 — 7:47
Gunnar säger:
Bara för några år sen rekommenderade de att man skulle
Köpa dieselbilar för det var miljövänligt nu ska.aVi straffas för att dom inte kan tänka rätt
09 april 2018 — 8:29
kjell säger:
Det diskuteras ofta om smutsiga fordon, vi som kör husbilar kör kanske 1000 mil om året, det motsvarar ca 4 dygns konstant körning om bilen rullar hela tiden, men skogsmaskiner grävmaskiner fartyg som dessutom går på råolja dom kör i stort sett dygnet om, människor som använder bilen till jobbet kör ca 30 minuter om dagen, resten av tiden står bilarna stilla, jag menar att det handlar om storm i vattenglas, men det är populärt att angripa privatbilismen, men ingen verkar tänka på att taxi som kör någon till jobbet kör dubbelt antal resor mot om personen kört sin egen bil, det gäller i hög grad politiker,
09 april 2018 — 10:40
Erik säger:
”EU… gemensamhet och likhet”
Har det varit så mycket olikhet någon gång tidigare?
09 april 2018 — 10:43
Leif strandberg säger:
Hurra…hurra..I dag har vi fått reda på att luften i sthlm är den renaste sedan -60 talet De vill säkert inte miljöNisse veta om.
Håller med Kjell om att vi kör våra HB cirka 1000 mil.
Jag tror inte att vi HB vänner behöver bryta ihop i någon form av klimatångest. Njut av den rullande frihet.
Året är 2018..04..09
09 april 2018 — 19:11
Jay säger:
Den här klimat agendan är ganska mycket påhitt påhejjat av ogliarkerna i världen. Och de är just de som styr agendan. Politker är bara nickedocker åt den riktiga makten. Ta bara hockyklubbs grafen som skulle visa att det blev varmare. Den var en bluff och de vägrar redovisa hur de kom fram till det.. Nä bara bluff! Och vilka tex sponsrar Greta Thunberg? Jo om inte G. Sorros som sen spekulerar i allt som bara går.. kommer ni ihåg när han nästan kapsejsade kronan? Det är såna som styr klimat agendan.
Och nu då ökad husbilsskatt.. De vill tränga ihop i städer, trängsel avgifter, biltullar, och snart Co2 skatt på vanliga människor. Nä bluff, det handlar bara om att kollektivet ska ha intäkter. Den enskilde fria individien ska utplånas.
Ska bli intressant att se vad elhusbilar egentligen går för.. Hört att bla Hymer ska ha en på gång.
Undrar vad jag vågar skaffa för boende på hjul utan bli sönderskattad och tvingad till personlig konkurs.
Rösta bort Socialismen.. men vad är alternativet…:(
Trots mina bittra husbils tankegångar om milljöavgifter mm… Ha en bra dag på er!
25 oktober 2019 — 15:22
Per säger:
Hej
Jag är ny på er blogg, vilken för övrigt är mycket bra, lättläst och informativ.
Ni som bilat mycket kanske kan ge mig ett råd. Vi har kört husbilar upp till 7,8 m, och bara en gång upplevt att den var något lång, då vi skulle svänga på camping för att nå ställplatsen.
Vi tittar nu på en Dethleffs Alpa I7820, vilken är drygt 8,5 m.
Upplever ni den som för stor?
Vi bilar helst på landsbygden i Europa såsom frankrike, Kroatien, Tyskland, Österrike mm.
12 augusti 2020 — 16:06
Helena säger:
Hej Per! Roligt att höra att du uppskattar vår blogg! Det är väldigt svårt att svara på din fråga generellt, för alla tycker nog olika. Det är lite en smaksak. Personligen vill vi inte ha en husbil som är längre än 7,3 meter (som vår husbil är), men andra trivs med betydligt större husbilar! Det funkar förstås alldeles utmärkt att köra i Europa med en husbil som är 8,5 meter, och även större än så förstås. Vi föredrar en lite mindre eftersom vi tycker om att kunna slinka ner på småvägar, vill kunna parkera enkelt i städer med mera. Vi tycker att den rörelsefriheten blir lite begränsad när husbilen är större. Men som sagt, det är nog en smaksak. Det finns ju många andra som kör större husbilar och trivs utmärkt med det.
12 augusti 2020 — 16:28
Hans säger:
Hej! Jag och gumman tänker skaffa husbil och åka runt i EU bland vingårdarna (min fru är Sommelier) Eftersom det är krångligare att åka genom olika länder med olika regler, finns det någon APP eller program som kan hjälpa till att lotsa mellan regler, avgifter och vägförslag?
Mvh
Hans & Anita 🙂
15 februari 2021 — 17:03
Helena säger:
Hej Hans och Anita! Vilka härliga planer ni har! Visst finns det en del krångligheter med att bila i Europa (vilket vi lyfte i det här inlägget) men huvudsakligen funkar det ändå bra och är relativt smidigt! Om ni väljer en husbil på max 3,5 ton blir det mindre att tänka på och lite enklare än om ni väljer en större (sedan kan det förstås finnas andra för- och nackdelar). Läs gärna vårt inlägg om checklista inför Europaresan: https://www.freedomtravel.se/2018/04/checklista-for-bilsemester-bila-i-europa/ Där har vi egentligen samlat alla våra tips inför husbilandet/bilandet i Europa. Många GPS:er kan också säga till om miljözoner.
16 februari 2021 — 8:05