I samarbete med Flightright
Har du drabbats av försenat flyg någon gång? Vet du om du hade rätt till ersättning för förseningen, och fick du i så fall ersättningen utbetalad? I många fall har man rätt till ersättning för försenat flyg, men det är inte helt enkelt att veta hur man ska göra för att faktiskt få sina pengar. I samarbete med Flightright berättar vi om ett sätt som kan göra processen betydligt enklare.
Innehållsförteckning
Försenat flyg
Hur jobbigt är det inte när man drabbas av försenat flyg? Ofta befinner man sig redan på flygplatsen, och man kan inte använda tiden varken åt något trevligt eller något nyttigt. Ofta får man inte veta hur lång förseningen är heller. Det kanske börjar med en timme, och slutar med åtta. Under tiden sitter man där man sitter, oftast obekvämt, och försöker få tiden att gå.
Ännu värre är det förstås om man faktiskt har en viktig tid att passa. Kanske ska man till en konferens eller så ska man tillbaka till jobbet. Man förlorar värdefull tid då man kunde ha gjort något helt annat, och kanske förlorar man också pengar.
Flygförseningar vi varit med om
Vi har varit med om försenade flyg vid några tillfällen. En gång blev jag (Helena) försenad ungefär tio timmar från Kanarieöarna. En gång när Peter och jag skulle flyga hem från Kenya blev vi flera timmar försenade, vilket gjorde att vi missade vår anslutande flight i Dubai.
Vi blev också försenade en gång i Beijing i Kina, då vi blev bussade till ett iskallt hotell där vi fick sitta och vänta ut förseningen … Ingen av dessa gånger ansökte vi om ersättning, men det hade vi kanske kunnat göra!
När Har man rätt till ersättning?
Man har rätt till ersättning när flygbolaget är ansvarig för förseningen, men om förseningen beror på omständigheter som flygbolaget inte kan rå över har man inte rätt till ersättning. Det innebär att man har rätt till ersättning vid tekniska fel eller sjukdom bland personalen, men inte om förseningen till exempel beror på strejk, politisk instabilitet, fågelkollision eller dåligt väder.
Hur gör man för att få ersättning?
Bara för att man har rätt till ersättning är det inte säkert att det är enkelt att få ut den. Man kan ansöka om ersättning på egen hand, men det kan ibland vara komplicerat att veta hur man ska göra och man får räkna med att lägga ner en del tid. Ett alternativ kan då vara att få hjälp via Flightright. På Flightrights webbsida kan du snabbt se vilken ersättning du har rätt till, genom att använda den kostnadsfria ersättningskalkylatorn.
Om man tillåter företaget att gå vidare med ärendet kontaktar de flygbolaget, driver frågan vidare till domstol om det behövs och sätter slutligen in ersättningen på ditt bankkonto. Om Fligthright lyckas kräva in ersättning drar de av 29,75 procent inklusive moms i provision. Om de misslyckas betalar du ingenting för den tid de lagt ner. Efter att nu ha läst på kommer vi nu vara lite noggrannare nästa gång, så att vi inte missar ersättning vi har rätt till!
Anette säger:
Jag hade en massa strul i somras när jag skulle flyga från Ronneby till Skellefteå . Flyg var både inställt och nästa försenat. Fick matkuponger direkt på plats och anvisningar hur jag skulle gå vidare utan att jag bett om det. Jag flög med SAS , är guldmedlem sedan några år tillbaka och det kanske gjorde sitt, fick all hjälp jag kunde önska och rejält med ersättning. Förlorade å andra sidan en hel dag tillsammans med min norrländska del av släkten.
20 september 2018 — 7:33
Helena säger:
Vilken bra hjälp du fick! Men ja, tyvärr blir det ju ofta så att man missar att ägna tid åt det som man egentligen hade tänkt.
20 september 2018 — 13:14
Lena - gott för själen säger:
Drabbades av en lång försening för två år sedan. Vi skulle till Las Palmas. Det började med 10 minuters försening och slutade med ett antal timmar. Tillbringade natten på golvet på Arlanda.
Förseningen berodde på snöstorm först och sedan hade gränsen för besättningens arbetstid passerats så de måste sova lite först innan vi kunde dra iväg. Vi fick matkuponger på plats och ersättning från både flygbolaget och försäkringsbolaget. Det slutade med att resan nästan blev gratis… men förlorade i princip en dag av fem på plats!
Kram Lena
20 september 2018 — 8:16
Helena säger:
Bra att ni fick ersättning, men ändå trist att missa så mycket tid på plats! Och aldrig kul att behöva spendera en natt på golvet på en flygplats …
20 september 2018 — 14:25
Alexandra säger:
Bra tips! Bra att kunna få hjälp också, flygbolagen är ju säkert bra på att tala för sin sak och vet man inte riktigt vad man har rätt till så kan det ju vara svårt på egen hand.
Jag har faktiskt (peppar peppar) varit förskonad från några större förseningar!
20 september 2018 — 8:21
Helena säger:
Skönt att du varit förskonad från förseningar! Vi har inte varit med om det jättemånga gånger heller, men några gånger, och då rådet inte så kul …
20 september 2018 — 14:26
Frank Olsen säger:
Da vi var i Tanzania i 2012 var flyet vårt overbooket da vi skulle hjem.
Dette var med KLM og vi skulle via Amsterdam til Stavanger.
Vi måtte vente 4-5 timer på flyplassen i Dar es Salaam før vi fikk plass på et fly fra Turkish til Istanbul og videre til Oslo. Derfra ble vi sendt med SAS til Stavanger.
Vi kom fram ca 6 timer senere enn den opprinnelige ruta.
Som den reisevante karen jeg er så visste jeg jo alt om våre rettigheter.
Vel hjemme henvendte jeg med så til KLM, og der fikk vi valget mellom 600 Euro hver i kontant kompensasjon eller 800 Euro i reisevouchere.
Jeg og min datter Katrin valgte reisevouchere, Janne og hennes datter valgte kontanter.
Vi har jo selvfølgelig også bonuskort hos både Star Alliance (KLM) og Eurobonus (Turkish og SAS). Billettene vi fikk med Turkish var businessklasse, så der fikk vi massevis av poenger.
Etter at vi var kommet hjem kontaktet jeg også KLM og forlangte bonuspoengene vi skulle hatt hos dem på hjemturen. Det var jo ikke vår feil at vi ikke fikk være med flyet 🙂 Vi fikk de poengene også !
Så det lønner seg å vite hva man har krav på.
Slike selskaper som Flightright har jeg ikke noe til overs for.
Det lønner seg å kontakte flyselskapene selv og få all kompensasjon, i stedet for å gi bort 30 % til slike selskaper.
20 september 2018 — 10:25
Helena säger:
Om man vet själv hur man ska bära sig åt är det ju utmärkt! Det låter som att ni lyckades bra!
20 september 2018 — 14:34
Ama de casa säger:
Vi har blivit försenade ett otal gånger, missat anslutningar och en massa annat strul. Ersättning har vi fått, dels på plats (mat och sånt) och även i efterhand när det varit stora förseningar.
Fast det kan gå till det bättre också. När vi skulle flyga hem från Brasilien blev vårt plan inställt. Det gjorde att vi kom hem sex timmar TIDIGARE än beräknat. Haha! Det tror man inte – det gäller dock att vara ute i mycket god tid till flygplatsen:
https://amacasa.wordpress.com/2017/01/13/hur-kan-en-installt-flyg-gora-att-man-kommer-hem-snabbare/
😀
20 september 2018 — 10:44
Helena säger:
”Eventuella problem”, haha! Och fantastiskt att lyckas komma med ett tidigare plan!!! Bra jobbat där! 😉
20 september 2018 — 14:36
Ama de casa säger:
Och där försvann min kommentar?
20 september 2018 — 10:45
Helena säger:
Din kommentar försvann inte, men vi har blivit tvungna att ändra inställning till att vi modererar alla kommentarer. Ledsen att jag inte hunnit informera!
20 september 2018 — 14:37
Rolle o Carina säger:
Bra tips,som tur är har vi aldrig blivit försenade nån längre tid 🙂
Men ett bra tips som vi kommer använda ifall att!
Ha det gott…..
20 september 2018 — 16:02
Helena säger:
Skönt attni sluppit långa förseningar! 🙂
21 september 2018 — 12:11
BP säger:
Vilket bra tips! För själv orkar man ju knappast ta itu med ”det byråkratiska”. Har råkat ut för en försening en gång och för ett inställt flyg en gång, men det är ett antal år sedan. Vi fick fantastiskt fin ersättning, men vi fick ju ta ut en extra semesterdag såklart.
20 september 2018 — 18:44
Helena säger:
Om man får ersättningen automatiskt är det ju perfekt! 🙂 Vi har varit väldigt dåliga på att undersöka våra möjligheter, och då har vi förstås inte fått ersättning heller … 😉
21 september 2018 — 12:21
BP säger:
Varför var ni tvungna att moderera alla kommentarer? Så himla trist. Ni har ju faktiskt ingen ”suspekt” blogg utan presenterar ju ”bara” fakta. Å det tar ju sin lilla tid att moderera varenda kommentar. Då får ni väl vara uppkopplade 24/7 då;-)
20 september 2018 — 18:47
Helena säger:
Ja, det är lite trist, men det är för en bra sak, dvs att vi ska bli godkända som ansvariga utgivare. Hoppas det inte ställer till problem! Det har nog inget att göra med innehållet på sidan, utan det är bara att allt måste godkännas av ansvarig utgivare … (Hade önskat att vi sluppit ändra, men tyvärr gick inte det.)
21 september 2018 — 13:22
Husisblogg säger:
För ett par år sedan blev min manlige ägare och hans brorson försenade hem. De sökte då ersättning / kompensation enligt EU-förordning 261/2004. Denna ger dig då rätt till 4000:- ersättning vid kortare flygresor och han har för sig 6000:- vid längre flygresor.
Att anlita ett bolag som tar provision behövs troligen inte utan det finns mycket fakta på nätet hur man ansöker.
20 september 2018 — 19:06
Helena säger:
Om man orkar och klarar det är det ju utmärkt att fixa det själv förstås!
21 september 2018 — 14:56
Veiken säger:
Konsument aeuropa kan hjälpa till om man inte får den ersättning man har rätt till.
30% till någon firma för saker som är gratis. No way!
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
20 september 2018 — 20:53
Helena säger:
Tack Veiken för synpunkt och tips! Jag tror oxå att det är smart att fixa det själv om man har tid och är beredd att lägga ner lite engagemang osv. Sedan kan det ju bero på om det är ett lättare eller svårare ärende. Jag tycker att det är bra att det finns alternativ.
21 september 2018 — 14:58
Ditte säger:
För egen del skulle jag aldrig betala för att få hjälp med förseningar. Har inte hänt oss ofta att vi blivit försenade men när det hänt har vi fått bra hjälp på plats av flygbolaget och ordnat resten när vi kommit hem. Men vi reser ganska sällan med bolag som inte betalar. Tänker som Veiken här.
20 september 2018 — 23:36
Helena säger:
Skönt att ni fått bra hjälp och har bra erfarenhet sv de flygbolag ni rest med!
21 september 2018 — 14:58
Fredrik säger:
Tavlor för er Island.
Vikingar och isländska sagor. En blandning av månlandskap, öronbedövande vattenfall, vulkaner och praktfulla fjordlandskap. Fks Upplevelser i Fokus erbjuder fina tavlor från Island genom att målmedvetet arbeta med olika motiv har vi ett brett sortiment med tavlor att erbjuda er som kund.
Tavlor är en perfekt gåva att ge bort det skapar mervärde för betraktaren samt att man lämnar ett personligt avtryck. Som Julklapp är tavlor en perfekt gåva att ge bort. Eller om man vill ge sina anställda ett bevis att personen har gjort ett bra arbete
Det som är unikt med mina tavlor är att tavlorna ramas in på en rambutik, och då vet man att arbetet blir väl genomfört. Ni som kund får tavlorna levererade i en trälåda med skumplast. Det gör att tavlorna kommer fram säkert till er som kund. Trälådorna ingår i priset när ni köper tavla från Fks Upplevelser i Fokus AB.
Ni som kund har alltid möjlighet att välja andra ramar än det som finns i det ordinarie sortimentet.
Fks Upplevelser i Fokus Har skrivit avtal med FedEx och vi erbjuder transport direkt till slutkund enkelt och bekvämt.
På min webbsida har jag tagit fram ramprover samt motiv som passar bra som tavlor. Vill ni bara ha själva motiven så löser vi det.
Gå in på
http://www.unikatavlor.nu
Mvh
Fredrik Karlsson
Mobil 0707–731725
29 september 2018 — 15:08