Hållbart resande – är det möjligt? Rapporterna om klimathot blir värre och värre och man översköljs både av varningar och tips. Vi har funderat lite över hur man kan resa mer hållbart, och över hur husbilen står sig mot flyget.
Innehållsförteckning
Rapporter om klimathot
Den nya rapporten från FN:s klimatpanel kan skrämma den mest inbitne miljömotståndaren. Rapporten varnar för allvarliga konsekvenser för planetens framtid om uppvärmningen blir 2 grader istället för 1,5.
Enligt Johan Rockström, som är professor i miljövetenskap, har vi mindre än tio år på oss att få planeten på rätt köl. Och det är ju ett väldigt kort perspektiv när man lever i en tid där politik, administration och ekonomi gör att alla förändringar är omständliga och tar tid.
Hur får vi till en hållbar livsstil?
Enligt en forskningsstudie från 2017 finns fyra livsstilsval som är mest effektiva för att minska klimatpåverkan: ha färre antal barn (störst effekt), leva utan bil, undvika flygresor och äta en växtbaserad kost. Man hoppas förstås på en utveckling mot mer miljövänlig teknik, men även om det sker kommer det knappast att räcka. Så hur kan vi människor ändra vår livsstil?
Personligen tror jag på en kombination av 1) statliga styrmedel samt 2) inspiration och goda exempel. Däremot ogillar jag skuldbeläggande av medmänniskor (har sett en del tråkiga exempel!).
Själv är jag en sån som tycker att det är krångligt att behöva vara påläst och göra medvetna val varje gång jag tar ett stressat varv i en mataffär. Däremot skulle jag gladeligen välkomna ett mer begränsat utbud av exotisk frukt och ett högre pris på kött.
Hållbart resande – vad är det?
När det gäller hur man reser hållbart vet vi ungefär samma saker som alla andra vet. Att flyga är inte bra och att köra bil är inte heller speciellt bra, i varje fall inte om man inte kör elbil (och elbilar verkar ju i det långa loppet inte heller lösa miljöproblemen). Att samåka är förstås bättre än att alla ska sitta en och en i bilarna. Att åka tåg eller cykla verkar vara allra bäst, men är ju inte alltid realistiskt.
Ett rimligt alternativ kan vara att flyga mer sällan, och istället stanna borta längre de gånger man flyger. Ett annat alternativ är att semestra mer i Sverige. Sedan finns det ju också en hel del annat som spelar in. För att leva hållbart på resan kan man välja bort engångsförpackningar, shoppa mindre eller mer miljövänligt och äta lokalt producerad mat.
Hur hållbart är det att resa med husbil?
En husbil körs vanligtvis på diesel vilket ju inte är optimalt ur ett miljöperspektiv, men kan husbilen ändå vara ett någorlunda bra alternativ? Det norska Østfoldforskning har gjort en fristående undersökning på uppdrag av Norges Caravanbransjeforbund.
För att ta reda på hur husbilen står sig i miljödebatten har de jämfört med andra tänkbara semesterformer såsom flyg till storstad, charter till solen, kryssning eller sommarstuga. Undersökningen räknar in transport, övernattning, mat och aktiviteter, och utgår från att husbilssemestern genomförs i Norge.
Resultatet av studien visar att en semester i det egna landet är ett av de mest klimatvänliga alternativen. En husbilssemester har något större utsläpp än att resa med vanlig bil till en sommarstuga, men är bättre än flygresa med hotell och bättre än kryssning. Om en husbilsresa är ett relativt bra miljöval eller inte beror förstås på hur långt man väljer att köra och vilken husbil man kör etcetera, men det finns några fördelar med husbil som vi gärna vill lyfta:
- Många husbilister flyger sällan eller aldrig.
- Husbilister semestrar ofta i Sverige, alternativt i Europa.
- När man lever i en husbil lär man sig att hushålla med vatten och elektricitet.
Hur tänker du?
Tänker du på miljön när du reser? Har du några tips för att resa hållbart?
Lisa / livet från den ljusa sidan säger:
Tänker supermycket på miljön och flyger inte utan dåligt samvete längre. Flygskammen har bitit på mig. Jag lär dock inte sluta flyga, långsiktigt tror jag på styrmedel ”högre upp” för att ändra beteenden på ett sätt som gör skillnad (helt individuellt kommer inte göra det) och jag tror på forskning,
Däremot har jag ändrat beteende en del och det blir säkert mer. Flyg i Sverige går bort, där gör jag enormt aktiva val. Jag försöker nu också hushålla med flygresorna – vad är rimligt? Måste bestämma detta för mig själv. En lång per år? Ja kanske. Hur många kortare? Hm. Klimatkompensera? Ja, det börjar jag med NU.
Finns mycket tankar kvar att landa, så hos mig var det ett tag sedan jag skrev om det, men det kommer igen – när jag ”bestämt” mig.
17 oktober 2018 — 7:01
Helena säger:
Du har verkligen gjort förändringar Lisa, bra jobbat! Jag tror ju oxå att styrmedel är det som fungerar. Skam kommer inte fungera på alla, och på de det fungerar på … tråkigt att just de ska behöva må dåligt.
17 oktober 2018 — 17:43
Anonym säger:
Var och en är ju alltid sig själv närmast när det kommer till vilka klimatåtgärder man tycker är lämpliga!
Jag flyger aldrig privat och sällan i jobbet, pendlar till fots men sambon kör 4mil/dag tor till jobbet. Däremot kör vi mycket husbil.
Bränsle och annan beskattning på fordonstrafik är ju relativt hög så jag kan inte förstå hur man kan resonera när man anser att inte flyget som står för motsvarande om inte värre klimatpåverkan ska omfattas av motsvarande beskattning. Varför inte lägga klimatbeskattningen på flyget på samma nivå relativt sin miljöpåverkan som privatfordon drabbas av?
//Peter
17 oktober 2018 — 7:45
Peter Rydh säger:
Var och en är ju alltid sig själv närmast när det kommer till vilka klimatåtgärder man tycker är lämpliga!
Jag flyger aldrig privat och sällan i jobbet, pendlar till fots men sambon kör 4mil/dag tor till jobbet. Däremot kör vi mycket husbil.
Bränsle och annan beskattning på fordonstrafik är ju relativt hög så jag kan inte förstå hur man kan resonera när man anser att inte flyget som står för motsvarande om inte värre klimatpåverkan ska omfattas av motsvarande beskattning. Varför inte lägga klimatbeskattningen på flyget på samma nivå relativt sin miljöpåverkan som privatfordon drabbas av?
//Peter
17 oktober 2018 — 7:46
Helena säger:
Visst är det så! Det är lättast att föreslå åtgärder kring det som inte drabbar en själv …
17 oktober 2018 — 17:44
Fantasiresor säger:
Bra inlägg, håller med dig i allt typ! Jag har alltid haft dåligt samvete när jag tagit flyget (är lite förvånad över alla som verkar ha upptäckt det just precis i år…). Men precis som du skriver så tror jag också generellt på förändringar på ett större plan. Jag tycker också debatten är för smal när den bara fokuserar på miljön och inte på social och ekonomisk hållbarhet. Turism har ju faktiskt inte bara negativa effekter – vad händer om vi slutar resa till vissa länder t ex? Har inte orkat skriva ett inlägg om detta ännu så tycker det är skönt när andra gör det 🙂
17 oktober 2018 — 10:25
Helena säger:
Tack för din kommentar Sofia, och kul att du lyfter detta med social och ekonomisk hållbarhet! Jag jobbade som strateg inom social hållbarhet förra året, så det är frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Funderade på att lyfta in de perspektiven i det här inlägget, men sedan bestämde jag mig för att begränsa fokus.
17 oktober 2018 — 17:47
Daniel | FlyingDryden säger:
Är inne på Fantasiresors linje, det kan väl knappast ha varit någon nyhet för folk att flyget kostar på miljön? Att många vaknat upp i år är ju fint, men anmärkningsvärt. Sedan blir också debatten väldigt smal där väldigt mycket fokus läggs på just flyget, när det finns SÅ många andra saker som ramlar utanför radarn när det kommer till miljö, påverkan, hållbarhet och ett generellt sunt liv.
Jag har sällan dåligt samvete när jag flyger, i princip aldrig. Jag gillar att flyga men inser ju också belastningen det har på planeten. Jag är inte dum. Men kan också bli väldigt trött på de som skuldbelägger oss som reser med flyg, som att vi är de enda som står för dålig miljöpåverkan. Återigen – det har blivit en smal och polariserad debatt som skulle behöva ett rejält omtag från grunden. Allt är inte flygets fel, tro det eller ej.
17 oktober 2018 — 11:22
Helena säger:
Kan hålla med om att debatten blir lite smal, i varje fall i sociala medier och så. Det finns ju många delar i vår livsstil som bidrar till detta.
17 oktober 2018 — 17:48
Britt-Marie Lundgren säger:
Kul med ett inlägg om ett ämne som vi tror engagerar de flesta. Vi väljer våra flygresor, inom Sverige går de definitivt bort. Vi åker mer och mer tåg (att vi bor längs stambanan gör ju detta till ett attraktivt sätt att åka).
Sedan avstår vi inte våra husbilsresor, eller enstaka fjygresor till destinationer längre bort. Klimatkompensation är en bra grej.
Vi tönker på miljön när vi handlar mat, gärna närodlat eftet sösong och mycket mindre kött än för några år sedan. Vi är också lyckligt lottade att vi har viss tillgång till viltkött.
17 oktober 2018 — 11:51
Helena säger:
Ja visst engagerar miljöfrågan! Och det är väl tur trots allt, det vore ju tragiskt om ingen brydde sig om planeten! Det låter som att ni gör många bra miljöval!
17 oktober 2018 — 17:49
Ama de casa säger:
Jag är nog en riktig miljöskurk… Flyger, åker bil och kryssar mest. Några förmildrande omständigheter finns det dock kan jag se. När vi åker bil så är vi alltid (minst) två i bilen och vi använder den så gott som aldrig här hemma i stan. Sen semestrar vi oftast i hemlandet, även om det nu inte råkar vara Sverige. Ibland tar vi bussen om vi exempelvis ska turista i Murcia eller Alicante. Andra ställen… Ja, då är vi för bekväma när det blir för långt eller det inte finns direktförbindelser.
En riktig miljöbov alltså. Men jag erkänner i alla fall vilket många av miljömänniskorna inte gör. Att köpa utsläppsrätter? Vad hjälper väl det… Möjligen kan det döva samvetet en smula då, men man lurar sig själv att det skulle vara miljövänligt på något som helst vis.
17 oktober 2018 — 11:55
Helena säger:
Det är väl en bra start att ha insikt! Precis som du säger så är det säkert lätt att ljuga för dig själv. Men som sagt, jag tycker att det är svåra beslut för individen, och tror egentligen mer på statliga styrmedel.
17 oktober 2018 — 17:53
JoY säger:
Visst är det olustigt hur vi människor har ställt till det för oss själva, okunskapen.
När det gäller just flyget var det 4 år sedan jag flög. Bilen åker vi förvisso med fram och åter till mitt jobb då det är mörkt, törs inte gå ensam genom ett skogsparti, annars går/cyklar jag. Det går buss, men det är drygt att vänta 30 minuter när jag jobbat till 21,30 och ska upp före tuppen. Vi använder husbilen som semesterresa och vi åker många mil. I den spar vi så klart på vatten, liksom hemma, inget diskande under rinnande kranar, samlar ihop tvätt till en full maskin osv Sorterar matavfall plast metall papp osv Tygkassar medtages till butikerna och när det gäller framför allt frukt, tittar vi på varifrån de kommer. Inte köpes det äpplen från Italien om det finns svenska tex. Kött äter vi inte speciellt ofta och den här sommaren med grillförbud blev det knappt något alls.
Kram
17 oktober 2018 — 14:56
Helena säger:
Kanske handlar det om okunskap? Men oxå mycket om pengar tror jag… Önskan om tillväxt har drivit på utveckling och produktion utan en tanke om vad som händer på vägen … Det låter som att ni gör många bra val!
17 oktober 2018 — 17:54
pilla säger:
Jag har absolut inte dåligt samvete av att flyga och tänker inte heller ha det. Att jag gör 8 flygresor enbart denna veckan – ja så är det! En lång, från Bangkok i business class och resten inom Europa. Jag är medveten om miljökonsekvenserna men väljer ändå att resa med flyg. Dra ned på mitt flygande med hänsyn till miljön kommer jag heller inte göra. Har inga barn, ingen bil, äter inte kött, cyklar till arbetet, slänger inte mat i onödan, lyxkonsumerar inte prylar – ja man kan inte vara bäst i alla kategorier.
17 oktober 2018 — 16:44
Helena säger:
Tack för din reflektion Pilla! Jag har nog lite svårt att inte tänka alls på detta med flyget, Men vi kommer iofs inte heller sluta flyga, och visst finns det fler områden i livet som man kan påverka och som spelar roll för miljön.
19 oktober 2018 — 8:08
Matts Torebring säger:
I vår sista husbil tankar vi AD Blue. Hur mycket det påverkar miljön vet jag inte exakt. Jag vet att jag kommer att få köra ”Hornsgatan” efter 2022.
Vi kan vi säkert förlänga jordens livslängd till en del. Jag är dock nästan övertygad om, att det räcker snart inte vad vi gör.
I en profetia i Jesaja 51:6 står ett bibelord, som jag ofta tänker på: ”Jorden kommer att slitas ut som en klädnad”. Vi är snart där.
17 oktober 2018 — 18:42
Helena säger:
Jag fick googla AD Blue, men det låter ju bra! I övrigt känner jag lite som du, att det känns svårt. Bibelordet känns träffande!
19 oktober 2018 — 8:10
Ditte säger:
Om tåget inom Sverige skulle fungera så tror jag många fler skulle välja det i stället för flyg. Men så är det ju inte. Och Sverige är ett långt land. Dåligt samvete har jag inte för att jag flyger. Har ingen bil så det jämnar ut en del-Gör i övrigt miljömedvetna val. Och att betala extra för att klimatkompencera gör inte det hela bättre. Utsläppen blir inte mindre. Men jag konsumerar inte så mycket och tänker mig för i många sammanhang. Men det största hotet är ju överbefolkningen och den är svår att påverka. Men debatten är intressant.
17 oktober 2018 — 20:18
Helena säger:
Är tåget verkligen så dåligt som folk säger? Jag läste någonstans att människor uppfattar att tåget är försenat oftare än vad det egentligen är. Just nu sitter jag på tåg förresten, och vi är sisådär tio minuter försenade 😉 Håller i övrigt med om att överbefolkningen är det stora problemet. Det krävs preventivmedel och försörjningssystem för äldre (så man inte behöver förlita sig på att föda många barn).
19 oktober 2018 — 8:14
BP säger:
Är knappast en miljöbov. Flyger sällan, åker för det mesta kommunalt och kör mindre än 10 000 kilometer per år. Så jag har ett rent samvete. Dessutom tycker jag att de länder som är de största miljöbovarna (Indien, Kina exempelvis) borde dra sitt strå till stacken först. Här hemma tycker jag nog är de flesta ganska så miljömedvetna. Å för personer som bor ”på landet” eller i norra Sverige är ju bilen livsnödvändig, då det knappast finns fungerande möjligheter att åka buss eller tåg.
17 oktober 2018 — 21:00
Helena säger:
Det låter som att du gör många bra miljöval! Länder som Kina och Indien är ju viktigast med tanke på deras enorma storlek. Håller helt med! Samtidigt tänker jag att det är bra om vi föregår med gott exempel!?
19 oktober 2018 — 8:16
Lena - gott för själen säger:
Riktigt bra och viktigt inlägg! Bra vinkel på frågan. Jag tänker tyvärr sällan på de här frågorna när jag väljer resmål. Däremot försöker jag oftast leva ett hållbart liv så gott jag kan.
Kram Lena
18 oktober 2018 — 6:08
Helena säger:
Om du tänker på det i vardagen så har du ju ändå med dig tänket! (Och nej, vi är verkligen inte världsbäst på detta, långt ifrån, men försöker långsamt bli lite medvetna …)
19 oktober 2018 — 8:19
Reiselinda säger:
Bra att veta att man inte är värsta miljöboven. Är man åker runt! Har väl i och för sig betydelse hur många mil man kör. Tänkte många gånger under vår långresa i somras på hur man automatiskt hushåller mera med vattnet, låter bli att köpa saker på grund av platsbrist och så vidare. Har dessutom fortsatt tänka på en del av dett efter vi kom hem och hoppas på sikt bli ännu miljövänligare! Är ju dessutom testresenär och åker buss till jobbet denna månad!
18 oktober 2018 — 7:45
Helena säger:
Eller hur!? Och ja, det spelar ju roll hur långt man kör, hur ny husbilen är etc. Och visst är det så att man lär sig hushålla med resurserna i husbilen! 🙂
19 oktober 2018 — 8:21
Per Lindahl säger:
Jag är klimatsmart!
Visserligen
• Har jag skaffat barn
• Kör jag bil
• Äter kött
• Köper nya plastpåsar varje gång när jag handlar
• Dricker endast flaskvatten
• Köper ny mobil när batteriet blir svårt att ladda
• Slänger mina hörlurar med sladd och köper nya som drivs med batteri
• Och givetvis är shopping mitt största nöje
Men jag flyger inte – så JAG BEHÖVER INTE STÄLLA OM MIN LIVSSTIL!
15 juli 2019 — 8:24