I dagens resenyheter kan vi berätta om nya spanska miljözoner. Vi kan absolut förstå idén med miljözoner, men vi kan inte låta bli att undra varför det måste vara så krångligt. Skulle det inte kunna finnas något gemensamt europeiskt system? Andra nyheter är att det är dags att skriva brev till jultomten, att Finnair samarbetar med Roxette och att Apollo inviger ett stort sporthotell i Afrika. Dessutom kan vi redovisa en undersökning om hur svenskarna finansierar sina utlandsresor.
Innehållsförteckning
Spanien inför nya miljözoner
Sedan förra året finns en miljözon i Barcelona som hindrar många fordonstyper från att ta sig in i stadskärnan vid förhöjda luftföroreningar. Reglerna har också stramats åt i Madrid, från och med den 1 november 2018. Nu kan endast miljömärkta bilar köra in i zonen ”Madrid Central ZEZ”, och även i andra zoner finns begränsningar.
Sedan den 27 juli 2018 finns i Spanien ett system med miljömärken med fyra olika kategorier/färger. Kategorierna baseras på mängden utsläpp och bilens registreringsår eller EURO-klass. Detaljerad information finns i appen Green-Zones.
Dags att skriva brev till jultomten
Visste du att jultomtens postkontor ligger i finska Lappland? Om du vill få fram ett brev i tid är det bäst att börja skriva nu, enligt House of Lapland. Varje år kommer ca 500 000 brev från hela världen, och de flesta är skrivna av barn. Om du också vill skriva till jultomten är adressen: Santa Claus, Santa Claus’ Main Post Office, Tähtikuja 1, 96930 Arctic Circle, Finland. Jultomtens postkontor ligger i Rovaniemi och håller öppet för allmänheten under hela året.
Finnair samarbetar med Roxette
Flygplansbuller gör att söta och salta smaker försvagas, medan umami och bittra smaker förstärks. För att skapa den optimala matupplevelsen ombord har Finnair tagit hjälp av Per Gessle och Tommy Myllymäki och introducerar Hear the Taste.
Ljudlandskapet baserar sig på Roxettes hit-låt The Look, men har anpassats av Finnair för att framhäva smakerna i respektive maträtt. Upplevelse kommer att vara tillgänglig för alla business class-resenärer på långdistansrutter från Helsingfors fram till februari 2019.
Så finansierar svenskarna utlandsresan
Många svenskar prioriterar resor när de har pengar över. Hälften av svenskarna finansierar semestern med befintliga sparpengar, medan var femte svensk har ett speciellt ”resebelopp” som de lägger undan varje månad, enligt Tickets senaste Sifoundersökning. Fem procent har föräldrar som betalar och tre procent köper resan på kreditkortet. Såhär finansierar svenskarna utlandsresan (fem vanligaste svaren):
- Jag använder befintliga sparpengar (51 %)
- Min lön täcker oftast kostnaden (29 %)
- Jag lägger undan ett visst belopp varje månad, som jag använder till resor (18 %)
- Jag börjar spara några månader innan jag bokar (15 %)
- Jag använder pengar jag fick tillbaka på skatteåterbäringen (15 %)
Apollo inviger Afrikas största sporthotell
Efter stora framgångar med det Apolloägda sporthotellen Playitas och La Pared på Fuerte Ventura tar nu Apollo nästa steg och inviger Aqua Vista, med ambitionen att skapa norra Afrikas bästa sporthotell.
Aqua Vista – powered by Playitas i Hurghada, Egypten, är ett av Apollos bäst bokade hotell, och nu har man utvecklat infrastrukturen för sport och träning. Hotellet rymmer bland annat en nybyggt 50-meters olympisk pool, Afrikas största hotellgym samt tennisbanor och erbjuder många sorters lärarledda träningspass.
Missade du förra resenyheterna? Läs Digitala reseföretag, kaninland och vinteräventyr
Ama de casa säger:
Ooo… Det där med miljözonerna har jag helt missat – tack för infon!
Måste snart åka till Madrid, för våra pass går ut. Man kan ansöka i Madrid och sen hämta ut det här på konsulatet i Torrevieja.
Alternativet är såklart att åka till Sverige och fixa, men jag skulle inte ha nåt emot att se mig om i Madrid – var länge sen nu 🙂
Tack igen för infon – jag gissar att vår Toyota av årsmodell 2006 inte är tillräckligt miljömässig för att få röra sig fritt i Madrid 😉
Ha en bra start på veckan!
PS: Varför gäller bara svenska pass i fem år? Och till vissa länder gäller det ju bara 4,5 eftersom det måste vara giltigt ett halvår efter ankomst även om du bara stannar en dag… Mycket märkligt! Och irriterande…
19 november 2018 — 8:39
Helena säger:
Men så bra attvi kunde tipsa då 🙂 Hur länge gäller andra länders pass .? Det har jag ingen koll på …
19 november 2018 — 14:04
Emma, Sol som sol? säger:
Haha, precis som Ama har jag också missat det där med miljözonerna. Och våra pass går också ut!
Såg att för oss som bor här kan man köpa de där zonetiketterna för 5 € på Correos: https://www.correos.es/ss/Satellite/site/servicio-1363199662458-productos_az/cOrg=Servicios_C-cidOrg=1363199638905-detalle_de_servicio-sidioma=es_ES
Håller med om att varför ska varje land uppfinna sina egna hjul? Ibland är det ju faktiskt bra med EU, att det är lika vad gäller just trafikregler och liknande.
Om maten på flyget, innebär det att man måste sitta och lyssna på Roxette när man flyger? Tack, då äter jag hellre smaklöst.
Och jo, jag visste att Tomten bodde i Rovaniemi (eller har i alla fall kontor där, för visst bor han på Nordpolen!) och att man kan skriva till honom där. Jag har för mig att de faktiskt också svarar på alla breven om man lämnat en svarsadress. Funkar e-mail, tro? Ja titta, i alla fall om man skriver till svenska tomten: tomten@posten.se
Brevadressen är:
Tomten
173 00 Tomteboda
Och det var visst de som skickade en hälsning tillbaka.
Rovaniemi tar betalt för detta, ser jag: https://verkkokauppa.posti.fi/PublishedService?theme=9&pageID=18&freePage=2002&hsCtaTracking=149845c7-c0d0-46fc-a489-d250b88eff88%7C9d0808aa-b9b5-49a2-8cad-2f7bf8c3c120
Det var mycket intressant ni skrev i dag som fick mig att läsa ännu mer! Tack så mycket!
19 november 2018 — 9:23
Helena säger:
Visst vore det bra om man kunde ha ett gemensamt system inom EU? Jag menar, varje stad kan ju ha sina regler, men varför inte samma klisterlappar??? Snart har vi hela rutan full 😉 Kul med info om svenska tomten! Tack! 🙂
19 november 2018 — 14:06
Emma, Sol som sol? säger:
Sedan får man böter av polisen för att rutan är full och man inte kan se. Fast det är klart, folk kör med så mycket märkligt dinglande i backspegeln så de bryr sig väl inte. Bara rätt etikett finns där.
Sedan kommer nästa sak: behövs det verkligen en etikett? Registreringsskylten ska väl kunna berätta allt om en bil, egentligen. Bara att läsa av det och upp kommer relevant information för den som har tillgång. Samordna det i stället för att lägga pengar och energi på en etikett.
19 november 2018 — 14:14
Ditte säger:
Har läst en del här i Spanien om miljözonerna och såg via ett BBC program att även fler länder och ”populära” städer med gammal stadskärna har funderingar åt detta håll. Kan tycka att det är bra att begränsa biltrafiken inne i stadskärnan men också viktigt då att erbjuda goda allmänna kommunikationer och sådana finns det gott om just i Madrid. Antar att yrkestrafiken får köra. Återstår att se hur det går. I Stockholm är det ju tänkt i framtiden en ”ringlinje” för att få bort en del av biltrafiken inne i stan.
19 november 2018 — 9:49
Helena säger:
Håller med om att det är bra om det finns bra kommunikationer! Men kanske tycker jag att det är ännu viktigare att reglerna inte blir för svåra att förstå. Jag tror att de flesta kan acceptera såna här regler, om det bara är tydligt vad man får och inte får. Och om varje land i Europa har ett eget klisterlappssystem, då blir det väldigt många klisterlappar 😉
19 november 2018 — 14:09
Liniz Travel säger:
Intressanta nyheter som alltid!
Ha en fin vecka.
Kramar
Lina
19 november 2018 — 10:11
Helena säger:
Tack detsamma Lina!
19 november 2018 — 14:40
Britt-Marie Lundgren säger:
Vi har också diskuterat det här med miljözoner och diverse andra olika regler för trafik inom EU. Mycket annat ska likriktas så hur svårt kan det vara att ha samma regler inom hela EU.
Vi åkte med personbil till Berlin för ett par år sedan och fick reda på det här med miljömärke precis när vi åkte. Den gången gick det bra ändå, men det är inte helt enkelt.
19 november 2018 — 12:55
Helena säger:
Eller hur!? Det borde väl i alla fall gå att enas om samma miljömärken??
19 november 2018 — 14:40
Rolle o Carina säger:
Ja nu verkar det vara ”Poppis” med miljözoner 🙂
Och vi reser för BingoLotto-Vinsten 🙂
Ha det gott…..
19 november 2018 — 16:05
BP säger:
Luftföroreningarna är ju olika i olika länder. Stockholm har visserligen inga zoner, men väl förbud mot dubbdäck på olika gator. Så att göra ett system för länder inom EU är kanske lite svårt. Vår bil skulle nog inte klara sig heller.
Kul att du kunde tipsa AMA:-)
19 november 2018 — 21:36