Balcamp är ett polskt husbilsmärke som ställde ut två coola polska plåtisar på mässan Caravan Stockholm 2019. Den ena husbilen är byggd på ett Man-chassi och den andra på ett Mercedes-chassi, och båda är utrustade med en extra lyxig interiör. Med andra ord är detta två plåtisar som sticker ut.
Innehållsförteckning
Balcamp visar polska plåtisar
På Caravan Stockholm 2019 visades flera mindre och mer okända husbilsmärken, vilket är roligt! Balcamp är ett polskt husbilsmärke som vi vet väldigt lite om. Vi har försökt googla, men har faktiskt inte hittat så mycket information. Om du vet mer, så berätta gärna! På mässan visades två plåtisar som båda upplevdes som lyxiga, den ena med Mercedes-chassi och den andra med Man-chassi.
Mercedes Balcamp 710
Mercedes Balcamp 710 är byggd på Mercedes-chassi och är 6,83 meter lång. Motorn är en 2,2 liters turbodiesel med 140 hk. Totalvikten är 3500 kilo.
Förardelen känns riktigt lyxig, med klädd matchande panel. Och nej, Peter är inte det minsta ledsen. Han är bara väldigt trött efter fyra dagar på mässa – vi tittade på den här fina bilen sisådär en halvtimme innan mässan stängde den sista dagen …
Det finns fyra bältade platser och fyra sovplatser i husbilen. I köket finns en spis med två gasolplattor, och det finns en vattentank med plats för 86 liter färskvatten. Priset för denna husbil är 820 640 kronor.
Balcamp Man 710
Mercedes Balcamp 710 är byggd på ett Man-chassi och är också 6,83 meter lång. Motorn är en 2,0 liters turbodiesel med 177 hk. Totalvikten för husbilen är 3500 kilo.
Den här plåtisen är också utrustad med ett riktigt snyggt förarutrymme, som känns både lyxigt och påkostat. Båda stolarna är vridbara.
Det finns fyra bältade platser i husbilen och fyra sovplatser, varav två fälls ner från taket. Inredningen är riktigt snygg och stilren och det mesta man behöver finns, men samtidigt måste man säga att det blir ganska trångt att röra sig i bilen.
I köket finns en spis med två gasolplattor, och det finns en vattentank med plats för 86 liter färskvatten. I badrummet finns toalett och dusch. Priset för denna husbil är 980 000 kronor.
Spännande med två nya polska plåtisar! Vad tycker du om dessa och andra husbilar på mässan Caravan Stockholm 2019?
Fler plåtisar på Caravan Stockholm 2019
Här kan du läsa om ännu fler spännande plåtisar på mässan Caravan Stockholm 2019:
- Westfalia Kepler Sixty – plåtis med 50-talskänsla
- Volkswagen Grand California – 6,8 meter plåtis
- Inspire Camper – en plåtis med vanlig husbilsdörr
Britt-Marie Lundgren säger:
När plåtisarna börjar närma sig 7 meter på längden börjar jag undra vad som är finessen jämfört med en husbil, modell mindre. Visst var de läckra men vitsen med en plåtis tycker jag är att den ska vara lite mindre och lätt att ta sig fram med.
20 februari 2019 — 6:22
Helena säger:
Ja, det har börjat komma längre husbilar! Jag tänker att eftersom utbudet av plåtisar ökar, så blir det också fler och fler varianter …
21 februari 2019 — 8:33
Martin Hellgren säger:
Jag välkomnar en plåtis som är lite större. De är fortfarande långt mycket smidigare än de flesta husbilar och de har fortfarande plåtis egenskaper.
Dock finns det stora nackdelar med dessa chassin då de är smalare och smalnar av fortare ju närmare taket man når. En Fiat Ducato L4H3 har ett bredare slåp med fler möjligheter.
Men jag var också in i bilarna. Kändes premium. Stoppat skinn på instrumentpanelen, ratten är samma modell som sitter i en Mercedes S klass vilket känns lyxigt.
Soffgruppen i Mercan kändes så där. Såg svårt ut att sitta 4 personer och äta mat bekvämt. Bordet blir långt ifrån passagerarstolen. Samt att ingen kan vilja sitta en hel kväll på den där ”pallen” bakom förarstolen.
Köksdelen var smal men hade ändå bra med ytor. Synd att kylen var så liten. Premium och dessa pengar vill jag se en större kyl. Badrummen känns som badrummet i en operationssal. De kan ju fundera lite till på hur de kan göra för att göra det lite mer inrett och hemtrevligt. Kändes inte premium heller. Och tack vare att chassit är smalt så blir sången också smal. Alla de som gick in i bilen när jag var där kommenterade sängen.
Det verkar som om de flesta vill ha en plåtis med dubbelbädd. Kan inte för mitt liv förstå det. Varför skulle jag vilja ligga en meter ifrån frugan!???!
Så för min del skulle sängen funka i Mercan.
Med vänlig hälsning,
Martin H
#homeiswhereweparkitsweden
20 februari 2019 — 7:18
Helena säger:
Tack för detta! Många bra reflektioner och iakttagelser! Kan hålla med om en hel del, bland annat att sängen i den ena bilen var smal. Kanske skulle det funka för oss, men det var ändå så att jag också reagerade på det.
21 februari 2019 — 8:40
Lasse Johansson säger:
När jag pratade med dom sa dom att dom byggde på beställning, kom med din skåpbil och säg hur du vill ha den så bygger dom den på 6-8 veckor. Vid produktions toppar kunde väntetiden bli ändå upp till 12 veckor innan en van blev klar.
20 februari 2019 — 8:36
Helena säger:
Ja, det kan nog stämma! Jag frågade om vissa inredningsdetaljer och då svarade de något liknande, att de kan bygga annorlunda om man vill.
21 februari 2019 — 8:41
Lena i Wales säger:
Ser fin ut, men vilket schabrak att åka runt i.
Kanske helt fel, men känns så för en riktig amatör.
Ha det bra!
20 februari 2019 — 9:53
Helena säger:
Det finns iofs en hel del husbilar som är betydligt större 😉
21 februari 2019 — 8:42
Nils-Åke Hansson säger:
Mercedes och MAN chassi som draglina klart att det blir dyrare bilar. Men snygga var de!
20 februari 2019 — 10:11
Helena säger:
Ja, dessa chassin bidrar förstås till ett högre pris!
21 februari 2019 — 8:42
anita säger:
Jag skulle inte ha något emot att bo permanent i en sån. Men med tillhörande chaufför för jag skulle aldrig ge mig på att köra en sån. Inte en mindre heller för den delen..
20 februari 2019 — 12:13
Helena säger:
Om jag skulle bo permanent i en husbil skulle jag faktiskt välja en lite större variant 🙂 Och jag låter Peter köra 🙂
21 februari 2019 — 8:43
Our Vantastic Travels säger:
Snygga fordon, riktigt flotta, men varför bara 86 l vatten, Fricamping kräver större vattentank tycker vi o 177 hk är bra på en bil som väger 3,5.. då kan det gå riktigt bra i uppförsbackar i t ex Alperna.
20 februari 2019 — 19:43
Helena säger:
Tack för bra synpunkter! 🙂
21 februari 2019 — 8:44
BP säger:
I och för sig är det ju riktigt roligt att polska företag försöker ta sig in i plåtismarknaden med tyska motorer, men interiören speciellt av Balcamp Mercedes är absolut gräslig om jag får säga så.
20 februari 2019 — 20:30
Ruth i Virginia säger:
Visste inte precis, hur att säja det, BP,
men din åsikt är min också absolut.
Det enda fina är Peter, som är alldeles slut. 🙂
20 februari 2019 — 22:04
Helena säger:
BP, haha, smaken är ju som baken ? Roligt att det kommer många nya varianter tycker jag, så hittar alla nåt de gillar ?
21 februari 2019 — 8:45
Ruth i Virginia säger:
Inte att undra på att Peter är trött. Fyra dagar att titta på stora
och inte-så-stora åkdon kan ta kål på vem som helst.
Vila opp er nu!
20 februari 2019 — 22:01
Helena säger:
Man kan verkligen bli trött av att hänga på mässa (även om det är roligt), väldigt intensivt hela tiden och mycket intryck!
21 februari 2019 — 8:46