Sponsrade inlägg på bloggen, hur funkar det egentligen? Vi berättar hur vi tänker kring sponsrade inlägg, och tänker att detta inlägg ska rikta sig både till dig som har en egen blogg och är nyfiken på möjligheterna – och till dig som läser bloggar och vill veta hur allting funkar. Transparens helt enkelt!
Innehållsförteckning
Vad är sponsrade inlägg?
Ett sponsrat blogginlägg är ett inlägg som en bloggare skriver mot ersättning. Det kan handla om ett företag som vill få mer synlighet, och som därför tar hjälp av en bloggare, som (mot betalning) skriver om ett ämne som relaterar till företagets verksamhet, med en länk till företaget.
Varför sponsrade blogginlägg?
Företagaren väljer sponsrade inlägg för att få synlighet på Internet och kanske hitta nya kundgrupper. Det mest uppenbara syftet för bloggaren är att få en inkomst på bloggen. Ett riktigt bra samarbete kan också ge nya intressanta infallsvinklar och teman att blogga om.
Varför tjäna pengar på bloggen?
Om man driver en blogg som en fritidssyssla är det förstås inte nödvändigt att tjäna pengar på den. Samtidigt kan det kanske, om man lägger ner mycket tid och energi, vara trevligt med en liten extrainkomst. Om man (som vi) driver bloggen på heltid/halvtid blir inkomster nästan nödvändiga. Först behöver man täcka de utgifter som bloggen skapar, och sedan behöver man täcka upp för utebliven inkomst.
Vilka utgifter har en bloggare?
Man kan starta en blogg på sin fritid utan några egentliga extrautgifter. Så fort man börjar satsa lite mer på bloggen är det lätt hänt att utgifterna drar iväg. Vilka utgifter man har varierar och beror på vilka prioriteringar man gör, men här är några exempel på utgifter som en bloggare kan ha:
- Drift och utveckling av bloggen i form av webbhotell, support, webbutvecklare, teman och plug-ins
- Teknisk utrustning som dator, kamera, filmkamera, undervattenskamera och batteriladdare
- Mjukvara som till exempel programvara för att redigera foton eller hantera fakturor
- Drift av företag inklusive kostnad för redovisningsbyrå och kontorsutrustning
Varför inte annonser istället?
Varför väljer inte bloggare annonser istället för sponsrade inlägg, annonser skiljer ju tydligare ut sig från redaktionell material? Well, en del gör säkert det! Vår personliga erfarenhet är att det är väldigt svårt att få någon vettig inkomst ifrån annonser, i alla fall om man inte har väldigt många läsare.
Hur vet man att ett blogginlägg är sponsrat?
Seriösa bloggare märker alltid ut sponsrade blogginlägg, och märkningen ska stå överst i inlägget så att läsaren kan se direkt att inlägget är sponsrat. Vi skriver ”I samarbete med …” och andra bloggare kan till exempel skriva ”Annonssamarbete” eller ”Sponsrat inlägg”. Tyvärr finns det också bloggare som skriver sponsrade inlägg utan att märka ut det, men det är väldigt ovanligt bland de bloggar vi läser.
Hur skriver man sponsrade inlägg?
Vi skriver sponsrade inlägg då och då, och måste säga att det tar ganska mycket tid. Såhär ser arbetsgången ut för oss:
- Inleda kontakt med företaget i fråga. Det kan vara smart att pitcha företag som man verkligen vill samarbete med, men vi har hittills inte tagit oss tid till det. Vi är glada om vi hinner igenom mejlkorgen för att svara på alla förfrågningar på mejl …
- Googla företaget (om man inte känner till det) för att kolla så att det verkar vara ett seriöst företag. Ibland frågar vi också runt i bekantskapskretsen om andra känner till företaget.
- Mejla fram och tillbaka många gånger och försöka komma överens om sånt som innehåll, pris och märkning. Förvånansvärt många (även seriösa företag!) vägrar märkning (”I samarbete med …”) och då avslutar vi konversationen. En del är väldigt kreativa i sina övertalningsförsök om varför vi inte ska kalla samarbetet för ett samarbete. För oss leder kanske en av tio mejlkonversationer till ett samarbete.
- Skriva ett förslag på inlägg. För vår del tar det oftast längre tid att skriva sponsrade inlägg än vanliga, eftersom vi både vill skriva ett inlägg med kvalitet och samtidigt hitta en bra personlig vinkel. När vi är klara med förslaget skickar vi en förhandsgranskningslänk till företaget.
- Redigera är nästa steg. Företaget har nästan alltid några synpunkter och förhoppningsvis kommer vi överens. Annars får man mejla lite till. I värsta fall har det inträffat att vi fått avsluta samarbetsförsöket i det här läget. Trist!
- Publicera, svara på kommentarer, eventuellt dela på Facebook och i så fall märka ut samarbetet även där.
- Fakturera företaget enligt överenskommen summa. Ibland, om de inte betalar i tid, ingår även att skicka påminnelser.
Kan inlägget skrivas av företaget?
En del företag föreslår att själva skriva inlägget. Vi avböjer oftast och föredrar att skriva själva, eftersom vi ser en möjlighet att skriva mer personligt då. I enstaka fall, till exempel om företaget vill berätta om något som vi inte har erfarenhet av, låter vi dem skriva.
Då märker vi dessutom ut inlägget med ”Gästinlägg av ….” så att det är tydligt att det inte är vi som skrivit. Observera att vi ibland har gästinlägg som inte är sponsrade – ett inlägg är bara sponsrade om det står ”I samarbete med …” överst.
Vad kan man ta betalt för sponsrade inlägg?
Vad en bloggare tar betalt för ett sponsrat inlägg varierar förmodligen enormt mycket, beroende på varumärke, antal läsare, kvalitet, nisch och en massa andra saker. Influencers of Sweden rekommenderar att 2000 kronor är ett absolut minimum för ett betalt samarbete, oavsett bloggens storlek, och stora bloggare tar förstås betydligt mer. Självklart måste man skatta på inkomsten.
Blir sponsrade inlägg tråkiga?
Att skriva sponsrade inlägg är en balansgång! Om de blir tråkiga eller inte är väl upp till läsaren att bedöma. Bäst blir det antagligen om man lyckas samarbeta kring ämnen som man gillar att skriva om. Vi gör vårt bästa för att hitta bra samarbeten och roliga ämnen, men vi kan säkert bli bättre! Om inte annat så kan du lita på att vi alltid märker ut sponsrade inlägg överst i inlägget. Om du inte vill läsa just dessa så har du möjligheten att låta bli.
Vad tycker du?
Vi kommer fortsätta med sponsrade inlägg, och vi ska försöka vara noga när vi väljer samarbetspartners, arbeta ännu mer för ett bra innehåll och inte ha sponsrade inlägg för ofta. Sluta med sponsrade inlägg helt? Ja, det kan vi göra om någon sponsrar oss med heltidslön! Det är bara att hojta om du är intresserad, haha!
Vi kommer snart redovisa resultatet från vår enkät, och då kommer du få veta vad våra läsare tycker om detta ämne! Om du ändå vill tycka till med en kommentar är du förstås varmt välkommen!
Bilderna i detta inlägg är lånade från Pixabay
Marias Memoarer säger:
Bra och sakligt inlägg ??
10 april 2019 — 8:34
Helena säger:
Kul att du gillade det! 🙂
10 april 2019 — 15:29
Ama de casa säger:
Förstår att ni kör med sponsrade inlägg som satsar så mycket och lägger ned så otroligt mycket tid på bloggen – med ett VÄLDIGT gott resultat!
Fast det låter väldans jobbigt också…
Själv vill jag bara skriva trams och det är det nog ingen i världen som vill sponsra. Haha!
Den största omkostnaden jag har för att blogga är tveklöst kamerautgifterna. Även om filmen är väldigt billig nuförtiden så envisas jag ju med att ta sönder mina kameror på löpande band 😀
Ett mycket bra och förklarande inlägg! Tack för det 🙂
10 april 2019 — 10:06
Helena säger:
En del jobb är det faktiskt, men det ingår ju med jobb man får betalt för 😉 Kamerorna måste du hålla hårt i! 😉
10 april 2019 — 15:30
Renates Reiser säger:
Veldig bra innlegg! Det koster absolutt å drive blogg, og man må nesten få litt inntekter også. Jeg velger også bare samarbeid som er relevante for bloggen/reising og prøver å holde antallet på et lavt nivå. Jeg vet om enkelte reiseblogger som består av 90 % sponsede innlegg og sponsede reiser, og da mister jeg egentlig interessen, siden alt virker kjøpt og betalt. Haha.
10 april 2019 — 10:32
Helena säger:
Roligt att du gillar inlägget Renate! Visst behöver man lite intäkter! Kan däremot hålla med om att det är trist om det nästan bara är sponsrat innehåll.
10 april 2019 — 19:06
Emma, Sol som sol? säger:
Tack för att bra inlägg! Om det som är sponsrat passar in och man kan skriva på ett sätt att man står för det man skriver, då är det helt OK tycker jag. Det blir ju även mer trovärdigt för alla också. Jag har skrivit något enstaka sponsrat inlägg (självklart märkt), bra där med riktlinjen för priset för det fick inte jag. Man är ju glad och ärad när man blir kontaktad och känner att wow! Få betalt när jag ändå bara sitter och skriver, jag älskar ju att skriva. Någon måste tycka att jag faktiskt skriver bra! Tack!
Men som ni säger, riktigt så är det ju inte. Man lägger ned ännu lite mer tid för man svarar ju inte bara mot sig själv utan mot det företag som sponsras och dessutom en eventuell mellanhand som kanske kan komma med fler uppdrag om man sköter sig.
Som sagt, passar det in så tycker jag ni ska fortsätta. Däremot kanske det inte blir helt trovärdigt om ni plötsligt skulle börja skriva om trädgårdsredskap eller kattmat precis som jag inte skulle skriva om livet på en husbåt. Jag säger inte att det skulle bli tråkigt, det skulle nog bli en stor utmaning och kanske en intressant vinkling … 😀
10 april 2019 — 10:47
Helena säger:
Tack för dina funderingar Emma! Toppen att vi kunde dela med oss av riktlinje för pris! Det är trots allt ett jobb man gör och förutom skrivandet så ska det ju dessutom diskuteras och förhandlas 😉 Och du får väl säga till om vi ger oss in i någon superkonstig bransch haha!
10 april 2019 — 19:11
Britt-Marie Lundgren säger:
Mycket bra och klargörande inlägg om samarbeten.
Vi har tyckt att det aldrig är några tveksamheter om vilka av era inlägg som är sponsrade. Självklart behöver ni ha inkomster på er blogg, eftersom det ären stor del av er försörjning.
Så länge ni skriver inläggen och ämnena är relevanta ser vi inga problem med trovärdigheten.
10 april 2019 — 12:48
Helena säger:
Skönt att höra att ni tycker att det är tydligt, det är viktigt för oss! Vi ska försöka fortsätta med relevanta och intressanta ämnen 🙂
10 april 2019 — 21:34
BP säger:
Ett intressant och väldigt informativt inlägg. Som du skriver har ni ju inte alltför många samarbeten, och de flesta bland annat med olika turistbyråer är ju perfekta och passar i er ambitiösa reseblogg. Två tusen kronor minus skatt kan dock knappast utgöra en och en halv lön, för det är ju bara du Helena som jobbar halvtid just nu. Så det får jag inte att gå ihop – ekonomiskt alltså.
En sak till som jag lagt märke till är att ni ofta få färre kommentarer när ni lägger upp sponsrade inlägg. Har viss förståelse för det. Läsarna tror ju automatiskt att inläggen är skrivna tillsammans med företagen och man biter ju inte den hand som föder en. Det gäller förresten bokrecensioner också. Där ser man sällan kritiska inlägg, för recensenten vill ju fortsätta på gratis böcker.
10 april 2019 — 21:14
Helena säger:
Turistbyråerna är nog våra favoriter att samarbeta med! Förutom att de ibland sponsrar inlägg så får vi massor med bra information och reseinspiration som vi verkligen har nytta av! Vi skriver dock inga sponsrade inlägg för 2000 kronor. Jag är ledsen om jag var otydlig, men det är minimirekommendationen. Vi tar mer betalt än så! (Men trots det så är det knepigt många gånger att få det att gå ihop!) Jag tror också att vi ibland får mindre kommentarer på de inläggen, men inte alltid. Inte på inläggen som vi skrivit i samarbete med turistbyråerna 😉 När vi får mindre kommentarer brukar jag tänka att det kanske inte var så relevant, eller att det inte var tillräckligt personligt? Samarbetsinlägg blir väl mer eller mindre positivt skrivna – om man känner att det inte funkar får man ju tacka nej istället (vilket vi gör några gånger i veckan ;))
10 april 2019 — 21:45
Emma, Sol som sol? säger:
Jag tror att antalet kommentarer inte alltid kommer an på vad ni skrivit eller i samarbete med någon. Jag märker på mig själv att ibland har jag inte hunnit läsa inlägg, ibland har jag inget vettigt att säga. (Som om det brukar vara vettigt … Hehe!)
Ni har ett stort besökarunderlag, ni kanske kan göra en undersökning om kommentarer också! Skulle vara intressant.
11 april 2019 — 8:02
Helena säger:
Du kan nog ha rätt Emma! Jag kommenterar ju inte heller alltid hos andra. Ibland känner man ju, som du säger, att man inte har något speciellt att tillägga! Vi har ju undersökningen nu, men jag tänkte inte på att fråga om kommentarer … det får bli en annan gång 😉
11 april 2019 — 8:31
Geddfish säger:
Jag kan skriva under på detta också! Jag läste här igår men glömde kommentera, eller rättare sagt, jag hade nog inte så mycket att säga, ni hade informerat så fint!
😀
11 april 2019 — 9:57
Lena - gott för själen säger:
Riktigt bra inlägg! Jag är förvånad, egentligen, att ni inte gör flera sponsrade inlägg. Så mycket substans som finns i er blogg måste det vara en guldgruva för företagen att sponsra er!
Kram Lena
12 april 2019 — 6:51
Helena säger:
Just nu har det nog blivit ovanligt lite. Kanske att det kommer att bli lite mer. Men det gäller ju att hitta rätt samarbeten!
12 april 2019 — 17:49
Lite mera rosa - Cornelia Tonéri säger:
Mycket bra inlägg! Tack för saklig genomgång.
Sponsrade inlägg berör mig inte så mycket om man märker att det ändå är den egna åsikten och känslan som kommer fram i inlägget och det lyckas ju ni alltid med 🙂
Vi behöver mer sånahär sakliga och konkreta inlägg om hur det funkar i branschen tycker jag. Bra där!!!
Trevlig helg på er.
12 april 2019 — 15:08
Helena säger:
Roligt att du gillar vårt inlägg! Vi gillar transparens och vill att läsarna ska veta hur sånt här funkar! 🙂
12 april 2019 — 17:50