Hur är det att åka nattåg i Sverige? Vi åkte sovvagn från Lund till Stockholm när vi skulle hem från seglingsresan i Polen och Tyskland. Detta är första gången vi åker sovvagn på väldigt, väldigt länge och här är våra erfarenheter.
Innehållsförteckning
Åka nattåg i Sverige
Jag (Helena) åkte en hel del nattåg i Sverige när jag var yngre. Jag åkte bland annat några gånger till fjällen med mina föräldrar. När jag var lite äldre åkte jag nattåg från Stockholm till Kiruna, för att sedan fortsätta mot Nordkap med minibuss. Nu var det dags igen för första gången på evigheter!
På väg ner mot seglingsresan i Polen åkte vi vanlig dagtåg. När vi åkte hem från seglingsresan tog vi nattåget upp till Stockholm. Det intressanta var att det kändes som att ingenting hade förändrats.
Sittvagn, liggvagn eller sovvagn?
När man reser nattåg i Sverige kan man boka sittvagn, liggvagn eller sovvagn. I liggvagnarna finns sex bäddar, komforten är lite enklare och man bäddar själv. I sovvagnarna finns tre färdigbäddade sängar. Dessutom kan man välja mellan första och andra klass, sova i mixad kupé, kupé för endast ett kön eller boka egen kupé.
Vi valde en sovvagn (2 klass) och bokade en kupé för oss själva eftersom vi ville ha bra förutsättningar för att sova bra – jag skulle nämligen gå direkt från tåget till jobbet!
Sängar i en sovvagn
I vår kupé fanns tre sängar, och vi använde de två nedersta. För att krypa upp till den översta får man anstränga sig lite, men det finns stege … I både mellan- och översängen kan man spänna upp ett litet säkerhetsnät så man inte trillar ut. Och det är kanske tur med tanke på att tåget kränger en del!
Förvaring och eluttag i sovvagn
Det fanns ett litet spännband i kupén så vi kunde spänna fast i alla fall en av våra resväskor. Det fanns också eluttag så vi kunde ladda våra mobiler.
Handfat och toalett
Inne i kupén hande vi ett handfat. I badrumsskåpet fanns också sex små tetraförpackningar med dricksvatten, samt muggar.
Toalett hade vi i korridoren. Det fanns tydligen duschrum någonstans också, men vi klarade oss med lite vatten och deodorant, haha. Observera träväggarna och termometern, som ser ut att vara från en svunnen tid. Kanske finns det modernare nattåg i Sverige också, vad vet vi?
Vad tyckte vi om att åka nattåg i Sverige?
Jag (Helena) sov riktigt bra, även om jag vaknade några gånger när vi svängde och trodde att jag befann mig på en segelbåt. Peter tyckte att det var svårt att sova, på grund av krängningarna och svängarna.
Jag måste erkänna att jag var lite förvånad över att nattåget såg ut exakt som det gjorde när jag åkte senast, för sisådär 20 år sedan. Å andra sidan saknade vi inte direkt något, och jag var hyfsat utvilad när jag kom till jobbet. Och som sagt, det kanske finns nyare nattåg också.
Har du åkt nattåg i Sverige någon gång, och vad tyckte du?
Fakta om nattåg i Sverige
- Linjer: Nattåg i Sverige körs Göteborg/Stockholm–Östersund, Åre, Duved och Göteborg/Stockholm–Boden, Luleå, Kiruna, Abisko, Björkliden, Riksgränsen, Narvik samt Stockholm–Malmö.
- El/WiFi: Eluttag finns i alla kupéer. WiFi håller på att införas och finns i vissa ligg- och sovvagnar.
- Husdjur: Husdjur är tillåtna i djurkupén i sittvagnen samt i därför avsedda liggvagnar.
- Rökning: Rökning är inte tillåtet ombord på nattåg i Sverige.
Kupéerna på nattåg i Sverige
- Dörrar och lås: man låser upp dörren till sovkupén och duschkupén med nyckelkorten som finns i kupén.
- Bäddning: I sovvagnarna är sängarna färdigbäddade och i liggvagnarna får man själv bädda med sängkläder som finns i kupén.
- Bagage: I både ligg- och sovvagnar finns bagagehyllor. I de flesta vagnar finns också möjlighet att förvara bagage i bagageutrymmen i korridorerna. Bagage får däremot inte förvaras på andra ställen i korridoren. Man ansvarar själv för sitt bagage.
Dusch och toalett
- Sovvagn: I sovvagnen finns dusch och toalett i kupén (1 klass) eller i änden av korridoren (2 klass). Nyckel till duschen finns i kupén, liksom handdukar.
- Liggvagn: I liggvagnen hittar man toalett i änden av korridoren.
Service på nattåg i Sverige
- Väckning/sova kvar: Man kan säga till om väckning om man önskar, och i annat fall sker väckning cirka 30 minuter innan ankomst. På vissa tåg finns möjlighet att sova kvar efter att man kommit fram.
- Mat och dryck: Om det finns en bistro på tåget är denna vanligtvis öppen mellan 06:30 och 23:00. Kolla på SJ:s webbsida för att se vad som gäller på ditt tåg. Om man reser i 1 klasskupé eller med Årskort Guld ingår frukost i bistron.
- Övrigt: I kupén finns en knapp för att komma i kontakt med personalen.
- Läs mer: Du hittar mer info på SJ:s webbsida.
4000mil säger:
Enda gängen jag har åkt ”i modern tid”, var det nytt och snyggt, samt egen toa och dusch. Men så är ju Norrlandståget alltid fina också. 🙂
Trodde inte det finnas liggvagn för hund.
21 augusti 2019 — 7:10
Helena säger:
Då finns det alltså modernare tåg också! 🙂 Och du måste ju ja åkta första klass då, eftersom det var egen toa!?
21 augusti 2019 — 18:33
åsa säger:
Faktiskt aldrig ”sovit” på tåg 😉 på den tiden jag åkte tåg mellan Örnsköldsvik – Stockholm eller Örnsköldsvik – Göteborg valde jag det billigaste tänkbara å det var ju sittvagn, å jo yes det funkade 😀
Har funderat på om jag skulle ta med Elin å åka tåg,
hon har ju aldrig åkt tåg… men med tanke på att vi är tvungna att åka buss till Umeå (typ 2timmar enkel väg) för att ta oss till närmaste tågstation känns det besvärligt.
21 augusti 2019 — 7:31
Britt-Marie Lundgren säger:
Jag har åkt både liggvagn till Kiruna för fjällvandring och Första klass sovvagn från Umeå till Skövde på jobbresa. Det sistnämnda var en riktigt härlig upplevelse med frukost när vi lämnade Stockholm på morgonkvisten.
Sen har jag åkt nattåg i både Indien och Vietnam men det är ju helt andra upplevelser…..
21 augusti 2019 — 9:07
Helena säger:
Britt-Marie, låter som bekväma tågresor! Möjligtvis med undantag av Vietnam och Indien då … men säkert en upplevelse det också! 🙂
21 augusti 2019 — 18:37
Helena säger:
Åsa, sittvagn funkar förstås om man måste! Men vet inte om jag hade klarat att gå och jobba en hel dag efter en natt sittande däremot 😉 Förstår att det är lite långt för er till tåget!
21 augusti 2019 — 18:35
Nils-Åke Hansson säger:
Fördelen med nattåg när man reste i jobb var att jag hade förstaklass sovvagn alltså egen kupe
21 augusti 2019 — 8:11
Helena säger:
Bra med bekvämt när man reser i jobbet! Vi hade också egen kupé (i andra klass), men däremot inte toalett inne i kupén.
21 augusti 2019 — 18:36
Lena säger:
Åkte för en massa år sedan sovvagn mellan Västerås och Kalmar, 1:a klass. Det stod en bricka med lite nattamat och väntade. Fanns både egen toa och dusch. Sov skönt. När jag på morgonen kom fram ingick det frukost på närmaste hotell. Så lyxig resa.
Har även provat nattåg i Thailand. Haha, det var annorlunda. En hängmatta till säng och folk som gick genom gången. Vågade inte somna.
21 augusti 2019 — 8:27
Helena säger:
Det låter riktigt lyxigt! 🙂 Förstår att resan i Thailand var mindre lyxig … men intressant resa på sitt sätt förstås! 😉
21 augusti 2019 — 18:38
Anna / boihusbil.se säger:
Har aldrig åkt nattåg faktiskt. Men det kommer säkert hända då jag verkligen vill undvika att flyga i den mån jag kan. Då vet jag att jag kan hämta information här hos er när det är dags, tack!
21 augusti 2019 — 10:52
Helena säger:
Nattåg är ju ett alternativ som funkar!
21 augusti 2019 — 18:39
Ditte säger:
Har förr åkt mycket nattåg till fjällen och de bilderna du visade såg ut just som jag mindes nattågen. Åkte ofta då första klass . Idag blir det oftare att jag flyger för tyvärr är man inte direkt säker på om tågen kommer fram och i tid. Men i princip åker jag gärna tåg.
21 augusti 2019 — 17:01
Helena säger:
Risk för förseningar påverkar förstås. Jag tycker iofs att flyg är försenade till och från också.
23 augusti 2019 — 19:03
Lena - gott för själen säger:
Yes, jag och en kompis åkte nattåg till Åre för ett par år sedan. Vi hade sovvagn med egen dusch och toa. Vi la till några få kronor för att få det. Sov väl hyfsat. Hade lite svårt med krängningarna också. Dessutom höll jag på att få ett hjärtstillestånd, typ. Kompisen hade ställt sin resväska på hjul i gången. I en kraftig krängning så rullade den med hög fart och slog omkull stegen med ett brak! Jisses vad rädda vi blev!
Kram Lena
21 augusti 2019 — 19:00
Helena säger:
Då åkte ni första klass tänker jag? Kan självklart vara värt ibland! Vi nöjde oss med att boka sovvagn och egen kupé och tyckte det var ok. Och haha, förstår att ni vaknade i förskräckelse när stegen rasade!!!
23 augusti 2019 — 19:04
Johnny Friskilä säger:
Har aldrig åkt nattåget mellan Malmö och Stockholm, men visst, det är tydligen också en möjlighet. Men har liksom bara tänkt att det är en så kort sträcka ändå, fast nattåget går väl saktare än andra tåg där gissar jag.
22 augusti 2019 — 7:37
Helena säger:
Det är förstås kortare sträcka än norröver, men tar ju ganska många timmar ändå. När jag behövde vara på jobbet nästa morgon passade det perfekt! 🙂
23 augusti 2019 — 19:05
Mias Mix säger:
Inte åkt natt-tåg sedan 80-talet och då såg det ut som du visar 🙂 Vi funderade på att åka tåg till Österrike nu när vi vandrade men tyckte det var svårt att hitta biljetter, tidtabeller etc. Ni som är proffs på resande får gärna skriva inlägg om olika tågbolag man åker med i Europa. Det kanske ni redan gjort förresten? Skönt att du kunde sova och var någorlunda utvilad. Trevlig helg!
23 augusti 2019 — 11:49
Helena säger:
Det där med tåg i Europa är ett bra uppslag att skriva om! Tyvärr verkar det inte helt enkelt så det kräver nog en hel del efterforskningar. Kanske framöver vid tillfälle!
23 augusti 2019 — 19:06
kerstin säger:
och hur var standarden på toaletten för 2 klass sovvagnen – väl rengjort eller stank från intorkad urin. Standarden på tågtoaletterna borde alltid uppges
24 augusti 2019 — 10:31
Helena säger:
Bra synpunkt! Vi tyckte att toaletten var helt ok. Inga problem med lukt eller liknande, men ordinärt och enkelt.
24 augusti 2019 — 10:41
Jonas säger:
Det finns en modernare uppsättning av sovvagnar som också bara har toalett i korridoren, här finns mer info om demhttps://www.jarnvag.net/vagnguide/wl6:. Men jag tror inte att de går på sträckan Stockholm-Malmö.
07 oktober 2020 — 0:11