Nu har vi gjort premiärturen med våra nya elcyklar. Jag (Helena) har skaffat en sportig elcykel med många växlar och Peter har skaffat en trehjuling med en låda bak, så han kan få med sig några matkassar.
Innehållsförteckning
Nya elcyklar
För ett tag sedan bestämde vi oss för att skaffa elcyklar. Våra vanliga cyklar blev stulna för nånga år sedan, och sedan dess har vi inte haft cyklar alls. Vi har funderat fram och tillbaka, men landade till slut i idén med elcyklar.
Tanken är att vi ska kunna göra oss av med vår lilla personbil, och ersätta den med en kombination av elcykel, husbil och vid behov taxi eller hyrbil. Att bara ha en bil, istället för två, skulle vara guld värt för oss!
Vi har beställt cyklarna från två olika leverantörer i Kina, och det var många och långa mejlväxlingar innan vi förstod varandra och var överens. Men till slut hade vi vår nya elcyklar!
Helenas elcykel – med många växlar
Min (Helenas) cykel är en sportig variant med väldigt breda däck. Det känns som att jag ska kunna köra stabilt i terrängen med den här! Dessutom finns 21 växlar och ett elbatteri som hjälper till ordentligt.
Jag testade elcykeln igår, och det kändes ovant först, men ganska snart började jag förstå hur den funkar. Nu begriper jag hur jag växlar, och hur jag sätter på och av elen. Elbatteriet gav för övrigt fantastiskt bra hjälp i uppförsbackarna. Härligt att bara susa uppför! Hjälmen köpte jag förresten här i Sverige, på XXL i Bromma.
Framme vid styret sitter nycklar till elbatteriet, växlar, knappar för lampa och tuta samt hållare för mobiltelefon.
Peters elcykel – en trehjuling
Peters elcykel är en trehjuling, och anledningen till det är att han vill ha en låda bak. På det viset kan han använda cykeln för att åka och handla, eller för att få med sig andra grejor fram till husbåten. Ytterligare en fördel med trehjulingen är förstås att den är väldigt stabil. Den här behöver man inte vara orolig för att ramla med!
I lådan finns en liten väska som man kan stänga med dragkedja, så det går att förvara saker där som inte ska bli blöta.
Längst fram vid styret finns bland annat växlar och en display, som visar växel, hur mycket el man använder etcetera.
Låsa fast elcyklarna
När vi nämnde elcyklarna för några dagar sedan var det flera som skrev att vi måste låsa fast dem ordentligt. Och ja, så har vi också tänkt! Vi har skaffat riktigt bra lås nu. Vi kommer också vara försiktiga med var vi parkerar dem, och vi kommer alltid ta med oss batterierna in.
Intresse för Elcyklar?
Flera vänner och andra i vår omgivning har sagt att de är intresserade av liknande elcyklar som de vi beställde. Bland annat vet vi några som är intresserade av trehjulingen, som ju också kan vara bra för den som vill ha en mer stabil cykel.
Om ännu fler skulle visa intresse så kan vi tänka oss att köpa in och sälja vidare. Priset (inklusive elbatteri, frakt till Stockholm och vårt arbete) blir i så fall runt 25 000 kronor för trehjulingen och runt 18 000 kronor för den andra cykeln. Motorstyrkan är 250 W, vilket är det som är lagligt i Sverige. Cyklarna finns i olika färger. Hör av dig på mejl om du är intresserad!
Och du som har elcykel, berätta gärna, hur trivs du med din cykel och hur använder du den?
Matts Torebring säger:
Vad spännande! Jag gillar att de är så robusta. Trehjulingen är praktisk, men tar kanske lite extra plats i garaget på husbussen. Det skulle inte vara några problem för oss. Det enda som skulle kunna skrämma mig är, kommunikationen med Kina, samt behov av ev reservdelar. Dessa liknar lite våra cyklar i storlek. Våra kallas Hybrid modell och är några cm lägre än en standardcykel. Vi har köpt en MC kedja som väger flera kg, som vi låser med. Den är godkänd med råge, men tung som bly. Våra cyklar låg också i er prisklass. Packa kaffekorgen och ge er ut på långtur och berätta sedan hur långt ni kommer på era batterier. Motvind och uppförsbackar kortar ned sträckan.
När vi köpte våra Giant elcyklar för snart sex år sedan, googlade jag som vanligt en massa innan köpet. Då visade Råd & Röns test, att Giant var i en klass för sig. Många cyklister i Tour de France kör detta märke. När vi hämtade dem sa handlaren, nu får jag aldrig se er mer, så säkra är dessa i kvalitet. Jag tror dock inte att de har en trehjulig cykel som er.
17 november 2019 — 8:46
Helena säger:
Kommunikationen med Kina har funkat bra, men naturligtvis tar allt lite längre tid. Om Peter får beställningar på fler cyklar så planerar han att också kunna ta hand om detta med reservdelar etc. Kul att ni hittat bra cyklar som ni trivs med! 🙂
17 november 2019 — 18:17
Rolf Andersson säger:
Jobbat med kinesiska elgolfvagnar….säger bara…inte kul när dom går sönder….för det gör dom förr eller senare.
18 november 2019 — 12:54
Lotten Johansson säger:
Hej Vi har en egenbyggd husbil och då har vi alltid cyklarna med . Vi förvarar dem inuti bilen när vi åker. Vi cyklar så mycket vädret tillåter under året, finns bra packväskor när det är regnigt väder. Vi bor alltid lite utanför städer så vi får motion?Tack för trevlig Estlands berättelse på båten. Cykla lugnt
17 november 2019 — 9:59
Helena säger:
Det låter smidigt och praktiskt! Vi har också tänkt ta med cyklarna i husbilens garage. Och tack, roligt att höra att vår föreläsning uppskattades! 🙂
17 november 2019 — 18:18
Ditte säger:
Kul att ni kom till skott med dessa. Under åren i Peking lånade vi en liknande variant som Peter harmen men större och vi kunde åka två på den. Den hade också tak. Vet att det då var många svenskar som när de flyttade hem tog dem med sig.
Hoppas ni blir nöjda! De ser verkligen jättefina ut.
17 november 2019 — 10:20
Helena säger:
Kul att höra om dina cykelerfaranheter från Kina! 🙂 Ja, än så länge är vi väldigt nöjda!
17 november 2019 — 18:18
Irma Fabian säger:
Jag skulle gärna vilja veta hur långt du kan komma med en laddning den jag har idag varar 5tim
17 november 2019 — 10:22
Helena säger:
Jag vågar inte svara exakt, men jag tror att det är ungefär samma. Kan säkert återkomma om detta!
17 november 2019 — 18:19
Ama de casa säger:
Det första som slår en är ju hur bautastora däcken är, dom ser stadiga ut. Speciellt trehjulingen.
Antar att ni kan få in dom i husbilen med så ni har praktiska fordon med er när ni är ute på tur också.
Grattis till inköpen!
Själv har jag inte cyklat sen vi flyttade till Spanien. Törs fasen inte cykla i den här trafiken. Ja. Jag är en fegis 😀
17 november 2019 — 11:01
Helena säger:
Ja, de kan tas med i husbilen! (Vi måste bara möblera om lite i vårt husbilsgarage, sedan får de plats ;)) Cykla i hetsig trafik är inte alltid kul …
17 november 2019 — 18:20
Erik säger:
Nog är det väl så att det är motorn som inte får vara på mer än 250 W?
Batteriet får vara vad som helst och är på många elcyklar på 450 Wh.
Sorter är viktigt!
17 november 2019 — 11:05
Helena säger:
Tack för kommentaren Erik. Peter förklarade det hela för mig (Helena) som skrev inlägget, men jag fattade lite fel. Du har helt rätt, och det är korrigerat nu!
17 november 2019 — 18:21
Peter N. säger:
Det står ”Elbatteriet som ingår är 250 kW”
Antar att du men ”Motorn är på 250 W”
Läs gärna på lite om skillnaden mellan energi och effekt.
17 november 2019 — 11:07
Helena säger:
Tack Peter! Detta är korrigerat nu! Det var jag (Helena) som skrev och jag fattade lite fel när Peter förklarade för mig … Så, tack för kommentaren!
17 november 2019 — 18:22
Geddfish säger:
Grattis! Visst är det smart!
Jag köpte ju en elcykel våren förra året och det utav den lokala cykelhandlaren, för jag kände att jag ville ha nära till hjälp. Jag har nu två cyklar, min fina tantcykel Karin Monark och så nu Sigge Batavus. Jag är belåten med båda. Nackdelen är stöldbegärligheten av batteriet, så jag tar den lätta cykeln in till stan och elcykeln vid längre sträckor och där jag tar in batteriet.
Det är verkligen inne med trehjulingar. Varianten med lådan och två hjul fram ser också käck ut.
Förvaringen: Jag skulle aldrig få ner en trehjuling i källaren, har nästan problem med mina tvåhjulingar, då fastighetsägaren låst fast alla dörrar i ett säkerhetspaket.
17 november 2019 — 11:25
Helena säger:
Härligt att du har cyklar du trivs med! Och ja, det är ju det där med stöldrisken … Vi kommer inte heller lämna batterierna, utan dem tar vi med.
17 november 2019 — 18:24
Emma, Sol som sol? säger:
Vad roligt att veta mer om dem. Men är de inte väldigt tunga? Man kan alltså cykla på dem som vanligt utan elhjälp? Jag kan ingenting om dessa men vet ju att elcyklar har funnits i hur många årtionden som helst. Jag har sett att det finns här också men de är inte lika ”feta” som era. Tror jag. Jag har min älskade damcykel magasinerad och saknar den, jag saknar att inte kunna cykla. Men här är det inte så lätt för det är så fasansfullt backigt och mycket trafik, cykelbanor finns faktiskt här i Benalmádena men inte där jag skulle vilja ha dem.
Och jag tycker det var underbart att Peter har valt trehjulingen. Så smart tänkt och jag förstår att ert behov att kunna frakta saker är lite annorlunda emellanåt, särskilt när ni nu försöker välja bort bilen.
17 november 2019 — 12:08
Helena säger:
Ja elcyklar har ju funnits länge, men de här modellerna hittade vi inte i Sverige. Jag började cykla som vanligt (utan el) och det funkade bra, men det kanske blir tungt i uppförsbackar och så kan jag tänka.
18 november 2019 — 5:34
Kenneth Dahl säger:
Hej! Kan du skicka en adress till leverantören i Kina.
Kenneth Dahl i Ludvika 0702392124
17 november 2019 — 15:01
Helena säger:
Hej Kenneth! Vi har nu kontakt med leverantörer, vilket tog oss lång tid att hitta, och dessa vill egentligen skicka minst 10 cyklar åt gången. Vi fick lov att köpa varsitt provex men om det ska beställas fler vill de att vi beställer tio. Vi kan ta emot intresseanmälningar på mejl, kontakt@freedomtravel.se, och om vi får ihop ett gäng beställningar ordnar vi det.
18 november 2019 — 5:39
Lars Permelin säger:
Era elcyklar ser ut att bara både läckra och stabila. Däcken signalerar att det inte är tävlingscyklar. Jag har också en elcykel som jag trivs med. Den är försedd med SmartHalo för navigering via telefonen med inbyggt larm som jag aktiverar när jag lämnar cykeln utanför t.ex. en affär. Använder inte elcykeln när det regnar. Har läst någonstans att elcykeln inte klarar regnväder. Lycka till med era båda elcyklar.
17 november 2019 — 16:27
Helena säger:
Kul att du har en elcykel du trivs med! Och vilket smart larm, det ska vi kanske kolla upp. Tack för tips!
18 november 2019 — 5:41
BP säger:
Vilka fräcka elcyklar! Skrev ju i en tidigare kommentar att det inte var så dumt med ”en kärra” för transport. Så Peters trehjuling lär nog kanske till och med räcka för transport av ved.
Gillar designen på båda cyklarna, för att inte nämna de orangea inslag. Åsså himla snygg hjälm som matchar cyckeln Helena:-) Dessutom lär Greta bli riktigt glad om/när hon läser det här inlägget;-)
17 november 2019 — 17:15
Helena säger:
Ja att kunna transportera saker är ju smidigt! Och kul att du gillar dem! 🙂
18 november 2019 — 5:42
Björn säger:
Varför köpa från Kina när det finns massor med bra elcyklar att köpa i Sverige. ? Köper man lokalt kan man lättare få hjälp av cykelbutik och med reservdelar.
17 november 2019 — 17:26
Ruth i Virginia säger:
Jag tänkte också på Kina. Det måste väl finnas bra
svenska fabrikat, eller hur? Här i USA försöker vi undvika
Kina-fabrikat så mycket som möjligt, men det är inte lätt.
Läste också att den nya bron vid Slussen importerats fr Kina.
Vad har hänt i Sverige? Finns det några fabriker kvar?
Liksom BP, tänkte jag först på vedtransport, när jag såg kärran
på Peters cykel 🙂
17 november 2019 — 21:07
Helena säger:
Hej Björn! Vi hittade inte de cyklar vi ville ha här hemma, särkilt inte trehjulingen.
18 november 2019 — 5:43
Kors och Tvärs säger:
El cyklar är sköna att ha, men det är viktigt att det går att cykla på dem också om batteriet tar slut. Hur är era, att cykla utan el? Hur tunga är dom? Vi funderar på att skaffa lite kraftfullare, än de vi har idag. Vilken effekt har batteriet? Det är väl 36v? Ska bli kul att höra vad ni tycker!
17 november 2019 — 19:14
Helena säger:
Jag cyklade utan el i början och det funkade ju utmärkt. Men testade inte i uppförsbackar och så. Får återkomma! Får även återkomma om batterieffekten!
18 november 2019 — 5:46
Fredrik säger:
Du måste skilja på effekt och spänning. 36v (volt) är spänningen.
18 november 2019 — 18:50
Lena - gott för själen säger:
Vad coolt! Det där kommer nog att bli toppen. Skönt att bli av med en bil också.
Kram Lena
17 november 2019 — 19:52
Helena säger:
Ja jobbigt att ha två bilar när man bor centralt i Sthlm!
18 november 2019 — 5:46
Lena säger:
Fråga till Peter: hur är det att cykla på trehjulingen? Har läst att framförallt i kurvor är det en annan teknik eftersom man inte kan luta sig o cykeln. Är verkligen himla sugen på en trehjuling.
24 november 2019 — 10:24
BJÖRN AMNOW säger:
Har ni någon bateridriven modell av trehjuling med 2 hjul fram ?
30 januari 2022 — 20:08