Tickets stora trendrapport Ticket Collection visar att Kanarieöarnas plats som mest populära vinterdestination är hotad. En annan av nyheterna visar att mer än hälften av de svenska bilisterna känner sig otrygga i vissa situationer. Det är dags för veckans resenyheter!
Innehållsförteckning
Flyget fortsätter minska
Under oktober reste 3 531 000 resenärer vid Swedavias tio flygplatser, vilket är en minskning med knappt 5 procent om man jamför med samma månad förra året. Oktoberstatistiken visade på fortsatt svagare utveckling för inrikesresandet, medan utrikestrafiken minskar i mindre omfattning och den reguljära Europatrafiken är i stort sett oförändrad.
Vinterns resetrender enligt Ticket
Enligt Tickets stora trendrapport Ticket Collection planerar nästan varannan svensk (45 procent) att resa utomlands i vinter. Thailand ökar, och är nu nära att bli det mest populära semesterlandet i vinter – en position som Spanien (med Kanarieöarna) haft i decennier. Här är några av vinterns trender:
- Mest populära resmål: Gran Canaria
- Vinterns stora vinnare: Filippinerna
- Vinterns raket: Japan
- Vinterns förlorare: USA
SJ:s medarbetare utbildas med VR
SJ satsar nu på virtual reality (VR) för att utbilda sin personal. Innan året är slut kommer över 2500 lokförare och tågvärdar ha använt VR när de tränar på olika moment som ska utföras på tågen. VR-stationer har installerats på 14 orter där personalen kan öva på rutiner och simulera säkerhetsprocesser. På detta sätt vill man öka kvalitet, punktlighet, säkerhet och service.
6 av 10 bilister är otrygga vid snöoväder
Svåra väglag och tuffa väderförhållanden toppar listan över det som får svenska bilister att känna sig otrygga i trafiken, enligt en undersökning från däckföretaget Continental. Allra mest skrämmer snöoväder och ishalka. Så många som 57 procent känner sig mycket eller ganska otrygga vid kraftigt snöoväder och 56 procent mycket eller ganska otrygga vid ishalka. Dessutom känner 33 procent otrygghet på grund av vinterhalvårets mörker.
TUI lanserar nytt hotellvarumärke
TUI slår nu samman flera olika hotellvarumärken, enligt ett pressmeddelande. Det nya varumärket, TUI Blue, planeras bli världens största hotellvarumärke för semesterresor, med över 100 hotell och fler än en miljon gäster per år. De märken som slås ihop är TUI Sensimar, TUI Family Life och de befintliga Blue-hotellen. Det nya TUI Blue hotellen kan bokas från och med den 7 november och är tillgängliga att besöka under sommaren 2020.
Missade du förra resenyheterna? Läs Kärlek på semestern och så reser Millenials
Matts Torebring säger:
Jag kan tycka att det är spännande och roligt att köra i svåra väglag. Det ingick i utbildningen för trafik- & busskort 1971. Med en fyrhjulsdriven bil känner jag mig säker i alla väglag.
11 november 2019 — 18:54
BP säger:
Säga bara Greta-effekt vad gäller flygresor i Sverige. Att Gran Canaria som vinterreseort är hotad förstår jag inte riktigt. Ön ligger ju nära och nås på fyra timmar, medan till exempel Thailand kräver en lång restid om man kanske bara ha en vecka semester.
Ska googla vilka resejätter ingår i TUI. Ska bli intressant att läsa.
11 november 2019 — 19:54