Coronaviruset härjar i Kina, och i och med att vi lever i en global värld kan smittsamma sjukdomar spridas snabbt över världen. I bästa fall begränsas skadeverkningarna effektivt. I värsta fall utvecklar det sig som i en dystopisk amerikansk film. Hur tänker du, vågar man resa till Asien nu?
Innehållsförteckning
Coronaviruset
Det pågår för närvarande ett utbrott av ett nytt coronavirus med ursprung i Wuhan i Hubei-provinsen, centrala Kina. Majoriteten av de bekräftade fallen har konstaterats i Wuhan. Fall har även bekräftats i flera andra städer i Kina samt i ett antal andra länder.
Spridning av Coronaviruset
Enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC:s senaste sammanställning (31 januari) har mer än 9800 fall av det nya coronaviruset 2019-nCoV diagnostiserats och 213 personer har avlidit till följd av infektionen.
Alla dödsfall hittills (rapporterat 31 januari) har skett i Kina. De flesta insjuknanden utanför Kina har skett i övriga Asien (Japan, Thailand, Singapore med flera), men det handlar enbart om 10-15 konfirmerade fall per land. Enstaka insjuknanden har också skett i USA, Kanada, Australien och olika europeiska länder. Igår bekräftades ett första fall av Coronaviruset i Sverige.
Den här informationen blir förstås snart inaktuell, men du kan läsa kontinuerliga uppdateringar på Folkhälsomyndigheten och på ECDC:s webbsida.
Avrådan från icke nödvändiga resor till Hubei-provinsen
Utrikesdepartementet (UD) avråder från icke-nödvändiga resor till provinsen Hubei i Kina. Enligt Folkhälsomyndigheten och WHO talar det mesta, i dagsläget, för att nära kontakt mellan personer krävs för att viruset ska kunna smitta. UD:s beslut om avrådan baserar sig på en bredare bedömning av situationen.
Inställda flyg
SAS ställer in alla flyg till Kina på grund av coronaviruset. SJ väljer i samband med detta att återbetala alla tågbiljetter till och från flygavgångar som inte kan användas av resenärerna.
Var hittar man information om Coronaviruset?
Många tidningar skriver om Coronaviruset just nu, och det är väl rimligt, men ska man utnyttja folks oro för vinnings skull? En av de största tidningarna på nätet skrev (ungefär): ”Munskydd hjälper inte – men det här hjälper”. För att få läsa den artikeln var man tvungen att bli prenumerant och betala. Lite fult, eller hur?
Det stämmer att vanliga munskydd inte hjälper, men däremot hjälper det att tvätta händerna och att inte peta sig i ansiktet eller ögonen. Om du vill ha ännu mer kostnadsfri information kan du läsa på Folkhälsomyndigheten.
Vågar man resa till Kina nu?
Om man följer UD:s avrådan så bör man inte resa till Hubei-provinsen för närvarande. Hubei ligger i centrala Kina, söder om Beijing och väster om Shanghai. Kina är ju enormt stort och det finns ingen avrådan för övriga landet, men människor har insjuknat även i andra delar av Kina, och man vet förstås inte hur det utvecklar sig.
Personligen skulle jag kanske inte vara så sugen på Kina just nu, utan skulle helst vänta tills det lugnar ner sig eller vänder. Hur skulle du tänka?
Vågar man resa till Asien nu?
När det gäller övriga Asien är de konfirmerade fallen av insjuknande betydligt färre, och det finns än så länge inga dödsfall. De länder som bekräftat flest fall är Japan (14 fall), Thailand (14 fall) och Singapore (13 fall). Själv skulle jag inte känna mig speciellt orolig för övriga Asien just nu, men jag skulle se till att hålla lite koll på utvecklingen. Hur tänker du?
Vart tror du Coronaviruset tar vägen?
Vad tror du händer med Coronaviruset? Stoppas spridningen snart, eller blir det ett ännu större utbrott?
Fakta om Coronaviruset
- Symptom: Luftvägssymtom, feber och hosta. De flesta blir inte allvarligt sjuka, men några får svårare symptom och dödsfall inträffar.
- Inkubationstid: 2-14 dagar
- Vaccin: Finns inte
- Behandling: Behandlingen inriktar sig på att stödja funktionen hos organ, som lungor och njurar.
Smittspridning och skydd
- Så smittar sjukdomen: Genom kontakt med smittade människor eller genom hosta och nysningar.
- Så smittar sjukdomen inte: Erfarenhet från liknande tidigare utbrott visar att virus inte smittar via paket/post.
- Spridningsrisk i Sverige: Bedöms för närvarande som mycket låg.
- Så skyddar man sig: Tvätta händerna eller använda handsprit, undvika kontakt med smittade personer, inte röra vid ansiktet/ögonen. Munskydd skyddar inte.
Helena från Finland säger:
Vi åker till Krabi den 18.2 om läget inte förvärras radikalt. Thailand är ju fortfarande ganska lugnt men man vet ju aldrig…
01 februari 2020 — 8:55
Helena säger:
Trevlig resa! Det går förmodligen alldeles utmärkt att resa! Men självklart får man följa läget, så det inte plötsligt ändras radikalt. Jag skulle tänka likadant.
01 februari 2020 — 17:10
Liniz Travel säger:
Usch såå hemskt virus ju!!! Känns obehagligt tycker jag!
Trevlig helg
Kram
01 februari 2020 — 9:21
Helena säger:
Visst är det otrevligt med smittsamma sjukdomar som sprids snabbt!
01 februari 2020 — 17:10
Ditte säger:
Tror aldrig man helt kan skydda sig helt och är inte alls orolig för att bli smittad.
Vi bodde i Kina under svininfluensan och var aldrig direkt oroade då heller och det var många åtgärder som vidtogs överallt. Vid alla skolor i Peking kontrollerades febern var morgon och likaså på flygplatserna. Hade man mer än 37.5 , tror jag det var, kunde det extra koll med provtagning.
Reste då också en hel del i Asien, mer oroliga var vi inte. Det bra att ha koll på UD:s sidor om man vill boka av eller om en resa.
WHO har också en bra hemsida att följa och snabba med info. Just nu skulle jag kanske avstå Kina och områdena runt Wuhan men inte Asien som världsdel. Många faror lurar på andra sätt i Sverige.
01 februari 2020 — 9:40
Helena säger:
Det finns ju alltid faror överallt och man kan ju inte oroa sig för allt hela tiden. Samtidigt ska man förstås inte ta onödiga risker, så bra att ha koll på läget.
01 februari 2020 — 17:11
Monica säger:
Vi är alla olika och gör olika riskbedömningar. De flesta väljer att inte oroa sig och tycker att man inte ska drabbas av panik. Jag tycker man ska försöka vara så realistisk det går. Istället för att räkna olika antal ganska låga fall i länder utanför Kina (än så länge) måste man istället se på att WHO nu utlyst situationen som en global hälsofara. Med den snabba och okontrollerade spridnimgstakten vet ingen, säger ingen, hur detta kommer att utveckla sig. Viruset sprider sig exponentiellt – varje smittad beräknas smitta ytterligare tre. Det är lömskt eftersom inkubationstiden är lång och man smittar utan att själv ha fått symptom. Man vet heller inte själv hur allvarligt man drabbas om man blir sjuk. Människor dör bevisligen. Personligen skulle jag inte ge mig ut någonstans i världen just nu om det inte var nödvändigt. Varför utsätta sig för folksamlingar på flygplatser, sitta hopträngd i flygplan där du faktiskt inte vet eller har några som helst garantier för att alla omkring dig inte bär på smittan? Jag skulle inte resa till något land som inte har effektiva möjligheter att begränsa spridning och heller inte har tillräckliga sjukvårdsresurser. Att tro att folk tvättar händerna stup i kvarten och inte tar sig i ansiktet och att det skulle hjälpa är naivt. Detta är kontakt- och luftburen smitta -osynlig! Men detta är jag och mina tankar. Jag tänker i prepper-termer i andra sammanhang också utan att försöka överdriva så min eventuella ”wanderlust” hade jag lagt på hyllan nu. Världen finns kvar trots allt och nog är den roligare att besöka utan människor med munskydd överallt!
01 februari 2020 — 9:44
Helena säger:
Visst gör vi alla olika riskbedömningar. Det är lite intressant det där. På många resmål är det ju trafiken som är farligast, men det är ofta helt andra saker man oroar sig för … Det är alltid en balansgång mellan att inte oroa sig för mycket, men att samtidigt inte utsätta sig för något dumdristigt. Och naturligtvis drar vi alla den linjen lite olika, och säkert olika för olika typer av faror också.
01 februari 2020 — 17:14
4000mil säger:
Vad bra att du skriver om detta Helena, du som är insatt i folkhälsa och kan värdera informationen.
Jag skulle inte åka till Kina, det skulle kännas lite olustigt, men övriga Asien skulle jag inte tveka på.
Jag tänker också att den generella anledningen att stanna hemma just nu i så fall är att inte bidra till virusets spridning. Snarare än rädsla för sin egen skull.
01 februari 2020 — 9:46
Helena säger:
Bra punkt du la till om att inte bidra till att sprida viruset vidare. Vanlig influensa kan man ju vaccinera sig mot, men det går ju inte mot denna. En del människor löper förstås större risk att bli allvarligt sjuka än andra.
01 februari 2020 — 17:15
Micke säger:
Åker till Vietnam 8 februari. Större sannolikhet att råka ut för en olycka till o från jobbet än att träffa en smittad person.
01 februari 2020 — 10:18
Helena säger:
Det är ju farligt att leva, rent generellt … Önskar trevlig resa!
01 februari 2020 — 17:16
Eva – People in the Street säger:
Bra inlägg! Nja, jag är inte särskilt sugen på att resa till Kina nu. Det får bli en annan gång i så fall.
Vår nästa resa blir till Hawaii i början av april så det blir intressant att följa utvecklingen med spridning. Håller tummarna att den stoppas snabbt …
01 februari 2020 — 12:01
Helena säger:
Ja, Kina kan ju hellre besökas vid annat tillfälle, om man kan välja. Hawaii låter härligt! Naturligtvis håller vi tummarna för att detta stoppas snabbt!
01 februari 2020 — 17:17
Znogge säger:
När svininfluensan kom blev det snudd på hysteri vilket aldrig är bra. Jag tycker inte att man ska bli skräckslagen men det kan vara vettigt att agera med sunt förnuft. Just nu skulle jag avstå från en resa till Kina.
01 februari 2020 — 14:42
Helena säger:
Ja, det är väl den balansen man försöker hitta …
01 februari 2020 — 17:17
Marias Memoarer säger:
Om nu flyg till Kina ställs in så känner jag väl att man får välja en annan destination för närvarande. Hade jag redan haft en resa inbokad till en plats i Kina som jag sett mycket fram emot och flyget går som vanligt så hade jag eventuellt åkt, om det inte är ett område eller stad med märkbart antal smittade människor. Fast Kina finns inte alls med i några reseplaner så som tur är behöver jag inte ta ställning till det 🙂 Thailand m.m. hade jag inte varit orolig för i dagsläget, det finns ju redan en mängd andra sjukdomar som jag tror risken är större att man kan drabbas av där (matförgiftning, salmonella, dengue m.m.). Jag bloggade också kort om Corona idag, men inte alls lika informativt och välskrivet som i er blogg 🙂
01 februari 2020 — 16:00
Helena säger:
I dagsläget är det säkert så, att det finns andra sjukdomar som det är större risk att man får i t.ex. Thailand. Sedan får man väl hålla koll på utvecklingen. Ska kika in på din blogg! 🙂
01 februari 2020 — 17:19
Monica säger:
Jag vill bara lägga till att mitt tidigare inlägg är baserat på att jag just flyttat tillbaka till Sverige efter tio år i Frankrike. Man har där ett helt annat synsätt och annan beredskap för olika typer av katastrofer – smittor, översvämningar, strejker, bränder. Detta efter två världskrig vilket Sverige inte har någon som helst erfarenhet av. Jag följer därför fortfarande franska och amerikanska/brittiska medier för att få en bättre verklighetsbild plus förstås också de svenska. Och kan konstatera att de svenska är betydligt ”lamare”, hållet i allmänna termer, allt går ut på att tona ner och se till att det inte sprids någon panik. Ur ett internationellt perspektiv ser man helt annorlunda på allt det här. Man rapporterar fullt ut om WHO och deras bedömning, uppdaterar situationen per timme, talar om risker och det faktum att fler och fler länder (utom Sverige) tar hem sina medborgare via specialchartrade plan och sätter dem i 14-dagarskarantän i hemlandet. USA har nu stängt sina gränser för personer som varit i Kina och de flesta flygbolag (nu också SAS) har stoppat sina avgångar till Kina. Utländska medier visar bilder på tomma spökstäder, desinficering, läkare som uttalar sig och på människor som inte är panikslagna men däremot vet vad det handlar om. Den svenska attityden förbryllar mig – det är som om det handlade om att kunna välja fast det inte ens går att ta sig dit längre? Nja, jag har inte någon lust just nu? Nu har äntligen Folkhälsomyndigheten begärt att regeringen ska klassa situationen som samhällsfarlig – kanske det går upp för svenskar också att detta är smittsamt långt utanför Kinas gränser, att man ska se upp med resor, folksamlingar och flygplan i synnerhet, inte enbart till Asien just nu?
01 februari 2020 — 16:19
Helena säger:
Håller med om att det kan vara bra att få nyheter från flera håll! WHO har också bra information, det håller jag med om, det är på WHO:s sida jag hämtat råden om att tvätta händerna till exempel.
01 februari 2020 — 17:31
BP säger:
Asien har aldrig lockat mig speciellt, förutom Japan och kanske Vietnam. Men just nu tycker jag nog att det är dumt att chansa.
Tycker Kina har gjort ett helt fantastiskt jobb med att begränsa spridningen och hantera hela situationen med en transparens som jag aldrig trodde landet skulle visa upp.
De flesta flygbolag har ju stoppat resor till och från Kina, och landet är ju satt i karantän. Så även om man bokat en resa kommer man ju (som tur är) inte in i landet längre.
01 februari 2020 — 17:38
Helena säger:
Kina är ju imponerande på att genomföra stora saker på kort tid, där ligger vi andra i lä om man säger så …
03 februari 2020 — 7:20
Johan säger:
Kan finnas en orsak till detta då allt är centralstyrt och det kallas Kommunismen. Detta är den enda gången det är bra.
04 februari 2020 — 11:24
Ulf Bergman säger:
Det vore vansinnigt att chansa
Läser ni inte eller hör ni inte eller ser
Ni inte på Dumburken?
01 februari 2020 — 20:03
Helena säger:
Tack för din synpunkt. Vi har refererat till läget (per 31 jan) och efterfrågade synpunkter och tankar på detta.
03 februari 2020 — 7:21
Veiken säger:
Jag vänder på frågan:
Om någon blir sjuk i Coronaviruset i Kiruna. Vågar du stanna i Sverige då?
02 februari 2020 — 2:11
Helena säger:
Visst är det alltid intressant att vända på frågeställningar! (Fast kanske inte lika lätt att lämna sitt hemland, som att låta bli att resa till ett specifikt ställe iofs.)
03 februari 2020 — 7:22
Svarten säger:
Ska åka ( 5 Pers) till Wietnam 29/2,drömresan till någon ö tydligen i 2 v, känns så där men vi kommer åka, instämmer med den som skulle dit den 8/2…
02 februari 2020 — 10:10
Helena säger:
Trevlig resa! Hoppas att läget lugnar sig och att det känns bra när ni reser!
03 februari 2020 — 7:23
Carl Bergfors säger:
Jag håller med Monica.
Någon i min omgivning som ska resa till Asien ser det inte som allvarligare än en förkylning.
Man kan aldrig gardera sig inför det oväntade. Men om man vet att en del som insjuknar kippar efter andan eller deras njurar förstörs och 3% dör så ser jag det som en kalkylerad risk och varför ta den om den kan undvikas?
02 februari 2020 — 20:52
Helena säger:
Det obehagliga med denna är väl att den sprids snabbt och att det inte finns vaccin.
03 februari 2020 — 7:26
Charlotta säger:
Hej !
Min dotter och hennes vänner åker imorgon för att backpacka i Asien med start i Thailand. Jag har känt mig trygg med detta tills igår då två smittskyddsexperter sätt i SVT och sade att det var tveksamt att åka till Thailand. Var går det att hitta mer information om detta?
03 februari 2020 — 7:41
Helena säger:
Hej Charlotta! Det är för närvarande 19 personer som insjuknat i Thailand (och de flesta som insjuknar blir inte allvarligt sjuka), så ur det perspektivet är det ju extremt få i en befolkning på många miljoner. Men jag kan förstås inte uttala mig om utvecklingen. Här är några bra informationssidor:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/
https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases
https://www.who.int/health-topics/coronavirus
03 februari 2020 — 7:55
Monica säger:
För den som fortfarande tycker att det här verkar bagatellartat kan det kanske vara bra att försöka se kvällens Agenda på SvtPlay. Exakt det här jag försökt förklara är nu vad erfarna svenska professorer säger. Det här viruset kommer att fortsatt spridas -i synnerhet till de asiatiska grannländerna inklusive Thailand och Vietnam. Ingen av dem skulle resa dit nu och heller inte i onödan just besöka just flygplatser eller sätta sig i flygplan med utomeuropeisk destination. Precis nu rapporteras också att i det franska plan som tagit hem 250 EU-medborgare, varav 11 svenskar, har 20 av passagerarna visat tecken på smitta. Alla länder utom Sverige sätter sina hemtagna medborgare i karantän i 14 dagar. I Sverige uppmanas man till frivillig vistelse i hemmet! Samtidigt landar flera kinesiska plan i veckan på Arlanda utan några särskilda passagerarkontroller alls. Andra länder inklusive USA stänger effektivt sina gränser!!
02 februari 2020 — 23:32
Helena säger:
Hej Monica! Jag vet inte om du tycker att vi skrivit bagatellartat, eller om du menar mer generellt? Uppfattar inte själv att jag ser på detta som en bagatell på något sätt. Vi hänvisade till läget (per 31 jan) och bad om synpunkter och reflektioner. Väldigt intressant att läsa allas kommentarer och tankar. Så tack för det!
03 februari 2020 — 7:29
Monica säger:
Nej självklart menade jag inte ert sätt att beskriva detta. Idag, bara några dagar efter ert inlägg med kommentarer här om t ex att det inte skulle vara särskilt riskfyllt att resa till Thailand låter det ju helt annorlunda. I synnerhet efter det Agendainslag jag refererade till där två mycket insatta experter var tveksamma till det. En av dem skulle ju heller i det här läget ens flyga utomeuropeiskt! Det här är ju personer som vet vad de talar om – de sägs ju nu samfällt också att situationen inte går att bedöma fullt ut förrän om minst en månad.
04 februari 2020 — 9:42
Helena säger:
Ja, naturligtvis kan läget ändras precis hela tiden. Så just därför är det ju viktigt att uppdatera sig och kolla det senaste angående läget.
04 februari 2020 — 20:24
Riitta säger:
Hej !bokat en månads resa till Thailand 18/2-16/3 hem,kan landet stoppa flyget hem?angoende Corona virus smitning?
03 februari 2020 — 15:19
Helena säger:
Har svårt att tänka mig det. De flög ju precis hem svenskar från Wuhan. Och till Thailand finns inte någon avrådan. Men jag vet förstås inte hur saker och ting utvecklar sig. Det finns info, och frågor och svar om resor, på Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/
03 februari 2020 — 18:20
Maria Jonsson säger:
Jag såg på Agenda igår och tänkte att nu blir detmycket frågor. Min dotter ska åka till Thailand om 2 v och det kåndes inte bra att få den info från Agenda. Är det olämpligt att åka så vill jag gärna att UD (är det väl som har den funktionen?) går ut m det. Avbokar man nu så får man väl inte några pengar tillbaka?
03 februari 2020 — 20:53
Helena säger:
Hej Maria! Ja, du har ju helt rätt. UD avråder bara från Hubei-provinsen (i alla fall just nu när jag skriver). Man kan se UD:s information om Kina här: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/kina/
03 februari 2020 — 20:59
Helena säger:
Och här hittar man aktuell information om Thailand: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/thailand/
03 februari 2020 — 21:00
Lena - gott för själen säger:
Ja, fy fasiken vad obehagligt det där är! Jag skulle inte vilja chansa på att åka dit. Nu har det ju även kommit till Sverige så det känns tillräckligt ”spännande” ändå!
Kram Lena
04 februari 2020 — 6:30
Helena säger:
Smittsamma sjukdomar är förstås obehagliga, särskilt när man inte har koll på spridningen.
04 februari 2020 — 20:25
svart köksblandare säger:
Vi åker imorgon till Thailand med det känns lite jobbigt.
Tråkigt när man lägger så mycket pengar.
05 februari 2020 — 14:35
Monica säger:
Bland mycket annat svårbedömt i den här situationen tycker jag man ska tänka på vad experterna i Agenda påpekade. Reser man till utomeuropeiska länder där det finns risk för smittspridning och det sker så kommer dessa länders sjukvård att bli mycket ansträngd. Man riskerar att inte få adekvat vård om man själv blir sjuk. Läget kan snabbt förvärras och det kan också bli svårigheter att ta sig ut ur landet. Som en av professorerna sa: ” man ska kunna komma hem också”. Generell hållning är ju att t ex vänta med att boka Thailandsresor flera veckor framöver…
04 februari 2020 — 9:52
Helena säger:
Ja, visst kan man vänta med att boka. Men många har ju redan bokat biljetter till Asien och eftersom det inte finns någon avrådan utanför Kina, så får man ju inte tillbaka pengarna. Då är det ett svårare beslut än att bara vänta med att bok en biljett.
04 februari 2020 — 20:27
I Monica säger:
De första rapporterna som kom i december av en läkare som vårdade sjuka och förstod vad det var blev tystad i denna diktatur, han fortsatte informera och fick besök av hemliga polisen med hot. Insjuknade snart själv. Vi vet lite vad som pågått men nu påverkar det landet så mycket så de själva blivit rädda. Om sin ekonomi och den talföre ambassadören här har blivit helt tyst. Svenskar vittnat också om bristande hygien, snörvlande hostande och slemspottande direkt på golv på stationer i landet medan de väntade på att få besked. Samma rapporter kommer från Thailand. Vi här får ju se munskydden bara … även gubbarna i TV känns naiva i sina uttalanden. Ändå känns det lite svininfluensa över det hela men värre scenario är en ny spanska sjukan. Kristna som är förföljda i detta land har fått ut meddelanden om att situationen är kritisk. Och de har en svår kamp i sin kyrka. Det får man tolka. Man måste följa annat än svensk media, bättre ha koll på BBC, tyska medier, amrikanska, ja asiatiska också.
04 februari 2020 — 18:31
Helena säger:
Ja, detta med att de verkar ha velat tysta ner det inledningsvis är ju obehagligt, och ledde säkert till att det kunde spridas mer.
04 februari 2020 — 20:28
Christine - 29° säger:
I Asien (Indonesien) befinner jag mig i skrivande stund och avstod inte från att resa dit. Men Kina vill jag helst slippa besöka och oturligt nog har vi en mellanlandning där i mitten av mars. Så vi behöver hitta någon lösning för att ta oss runt det. Men iom att det är långt kvar så avvaktar vi och ser hur allt utvecklas (det är för tidigt att få tillbaks pengar från flygbolaget).
06 februari 2020 — 14:06
Mikkel Från Danmark säger:
Hejsa. Her kommer lige et hurtig update fra Danmark. Jeg rejser selv til Thailand, Laos og Cambodia om nogle få uger. Jeg er på ingen måde bekymret for coronavirussen. Det virker til at situationen på nuværende tidspunkt er nogenlunde under kontrol (selvom det selvfølgelig hurtigt kan ændres).
I det hele taget virker det til, at danskere og de danske myndigheder generelt er rolige omkring situationen. Det danske udenrigsministerium advarer kun om rejse til Kina og Hubei-provinsen. Så vi krydser fingre for, at det forbliver sikkert at rejse til resten af Asien.
13 februari 2020 — 11:19
Jamme säger:
Har en anställd som har varit i Thailand i 2 månader och flyger hem den 3:e Mars via mellanlandning i Ryssland.
Kan Ryssland stoppa dessa mellanlandningar och vad är det som gäller nu i Ryssland alltså.
27 februari 2020 — 14:02