Från och med nu kommer det bli ny märkning för samarbeten och annonser här på vår blogg. Anledningen är att det nyligen kommit en ny guide med riktlinjer från Konsumentverket, som vi förstås planerar att följa.
Innehållsförteckning
Ny guide med riktlinjer från Konsumentverket
Nyligen kom en ny guide med riktlinjer från Konsumentverket avseende marknadsföring i sociala medier och bloggar. När vi först läste den kände vi mest att ”oj, vad jobbigt” och ”hur ska vi lyckas uppfylla det här utan att det blir konstigt?”.
Nu, efter att ha läst och läst och pratat och pratat, har vi landat i beslut som vi tror blir bra. Det är kanske till och med så att det kommer att bli bättre än förut. Konsumentverkets riktlinjer är förstås till för att det ska bli tydligt för konsumenten vad som är marknadsföring, och detta tycker ju vi också är viktigt.
Vilka regler om märkning för samarbeten gäller?
Den nya informationsbroschyren är skriven på ett enkelt och lättillgängligt sätt, och ändå är det inte alltid helt lätt att förstå vad som krävs. Om vi förstår det rätt så ska all reklam (d.v.s. när man fått i uppdrag att marknadsföra något i utbyte mot betalning eller produkt/tjänst) märkas ut:
- På framträdande plats
- Med tydlig layout
- Med ord som läsaren förstår, till exempel ”annons” eller ”reklam” (”I samarbete med …” räcker inte)
- Det ska stå vem som står bakom marknadsföringen
Ny märkning på sponsrade inlägg
Vi har tidigare märkt våra sponsrade inlägg med ”I samarbete med …”, men det är ju tydligt att den formuleringen inte duger. Vi tänker också att vi måste bli tydligare med layouten, samt att märkningen ska synas redan innan man klickar in på inlägget. Därför har vi tänkt att vi i fortsättningen märker ut sponsrade inlägg på följande sätt:
- En lila kant på headerbilden (som syns redan innan man klickar in)
- Text i vitt på den lila kanten
- Det står ”Annonssamarbete”
- Det står namnet på samarbetspartnern
Så, vad är ett sponsrat inlägg?
Ett sponsrat inlägg är ett inlägg som vi fått betalt för att skriva. Vi skriver vad vi vill och tycker, men på ett ämne som uppdragsgivaren önskar (eller som vi kommit överens om) och ofta med en länk till uppdragsgivarens webbsida. I något enstaka fall kan inlägget vara skrivet av uppdragsgivaren – i så fall skriver vi ”Gästinlägg av xxx”. Obs! Ofta lägger vi ner minst lika mycket (eller mer!) jobb och engagemang på att skriva de sponsrade inläggen.
Ny märkning på annonser
Har vi ens annonser?, kanske du tänker. Hittills har vi haft extremt få annonser, men vi planerar för att kunna lägga in annonser i inlägg. Vi vet att en del tycker att det är trist, men vi har inte riktigt lyxen att kunna välja att ha en totalt osponsrad blogg. Vi gör ju detta på en väldigt stor del av vår samlade arbetstid och vi har räkningar att betala. Nå, nu var det sagt.
Vi har byggt en struktur som gör att annonsörer kan synas på alla våra samtliga 3000 blogginlägg och sidor samtidigt, vilket ger annonsörerna extremt mycket synlighet. Vi hoppas kunna sälja in kampanjer på detta sätt. Du som läsare får då se en liknande märkning som den på de sponsrade inläggen. För att du ska se att det är en annons får annonserna:
- En ram med färgen lila och vit text
- Bildens bredd blir lite mindre än vanliga bilder (syns på dator)
- Det står ”Annons”
- Det står namnet på annonsören
Detta märker vi ut
Vi märker ut alla annonser och artiklar som vi fått i uppdrag att producera mot betalning i pengar eller vara/tjänst.
Om vi blir bjudna på något eller får prova en tjänst eller produkt utan krav på motprestation blir situationen en annan. I de situationerna väljer vi ju själva om vi vill visa upp tjänsten/produkten, och på vilket sätt vi vill skriva om det. Det är inget marknadsföringsuppdrag, och märks därför inte ut som ett sådant. Däremot berättar vi löpande text att vi fått ett PR-utskick från XXX, eller vad det nu kan vara.
Anita Wag Agrimanaki säger:
Tydligt och bra! Tack för informationen 🙂
19 februari 2020 — 8:00
Liniz Travel säger:
Riktigt tydligt och bra!
Ha en fin dag
Kram
19 februari 2020 — 8:14
Nils-Åke Hansson säger:
Då vet man det!
19 februari 2020 — 8:38
Travelsis säger:
Så tydligt och bra!
19 februari 2020 — 10:06
Emma, Sol som sol? säger:
Det blir ju jättebra med en informerande nederkant bara. Snyggt!
19 februari 2020 — 13:55
Matts Torebring säger:
Nästan alla är ”annons trötta” idag, till och med jag som egen företagare. Detta var bra tycker jag, öppet och ärligt redovisat. Självklart måste ni få in en intäkt, för ett så enormt stort arbete och engagemang som ni gör. Seriöst och jättebra rakt igenom.
19 februari 2020 — 16:49
BP säger:
Visst är man annonstrött! Men jag förstår er, ni vill ju ha intäkter. Bra med riktlinjer tycker jag, och schysst att du informerar oss läsare innan.
19 februari 2020 — 18:32
Solan säger:
Tycker att Matts Torebring har vettiga synpunkter på ert arbete! Håller med! ?
19 februari 2020 — 19:03
Daniel på FlyingDryden säger:
Bra genomgång och solklar märkning. Måste jobba lite med min egen också. Tack för inspirationen!
19 februari 2020 — 19:05
Husisblogg säger:
Alla måste leva, så även ni.
Er blogg håller hög nivå så misstänker att vi som följer fortsätter att följa. Säkerligen får ni också nya följare med tiden.
19 februari 2020 — 20:13
bmlarsreseblogg säger:
??
Håller med alla föregående talare!
19 februari 2020 — 20:31
Lena - gott för själen säger:
Låter som ett väldigt tydligt och bra upplägg av de nya kraven. Går liksom inte att missa.
Kram Lena
20 februari 2020 — 6:03
Göran Waldt säger:
Det är sådant alla behöver fundera omkring, så även jag. Ser att jag, och det är nog bara att sätta igång och börja fundera.
20 februari 2020 — 22:11