Många resenyheter i dessa dagar handlar om ekonomiska förluster, konkurser och permitteringar. Samtidigt försöker branschen förbättra sin digitala synlighet. Eller så kan man helt enkelt ägna sig åt … fågölskådning? Här är veckans resenyheter!
Innehållsförteckning
Svensk turism tappar 36 miljarder
Från mitten av mars fram till och med midsommar riskerar 36 miljarder kronor från utländsk turismkonsumtion falla bort till följd av coronakrisen. Detta visar nya beräkningar från Stockholms Handelskammare. Av de 36 miljarderna i presumtivt förlorad konsumtion av utländska turister belastas Stockholm med 13,1 miljarder, Västra Götaland med 6,6 miljarder och Skåne med 3,7 miljarder kronor.
9000 hotell och restauranger kan försvinna
Runt 9000 hotell och restauranger riskerar att försvinna till följd av coronakrisen. Detta visar en rapport som Visita tagit fram tillsammans med analysföretaget HUI. Enligt rapporten kan medianföretag inom hotell och restaurang klara sig i en till två månader utan hjälp.
Swedavia ger hyreslättnader till 100-tal flygplatsaktörer
Med regeringens stödpaket för hyreslättnader som utgångspunkt ger Swedavia nu ett 100-tal flygplatsaktörer hyressänkningar på upp till 50 procent. Redan i mitten av mars införde Swedavia hyreslättnader för ett 50-tal restauranger och butiker. I förra veckan fattades beslut om att även införa hyreslättnader för ett 50-tal som inte omfattas av regeringens stödpaket. Dessa kommer att få hyreslättnader på 25 procent.
SAS börjar flyga mellan Landvetter och Arlanda igen
SAS börjar flyga mellan Landvetter och Arlanda igen, enligt flera tidningar. Trots att det finns rekommendationer om att undvika onödigt resande i landet menar man att det finns behov av samhällsviktiga transporter av både passagerare och gods. Trafiken kommer igång den 4 maj.
Besöksnäringen i Västerbotten ökar sin digitala kunskap
Som en hjälp i tuffa tider satsar Region Västerbotten Turism på att öka den digitala kunskapen hos länets företag inom besöksnäringen. Projektet Digitala steget anordnar digitala seminarier med syfte att öka besöksföretagens synlighet. Seminarierna, som snabbt blev fulltecknade, handlar om att använda Facebook, Instagram, TripAdvisor, Google Analytics, affärskonto i Google samt att skapa innehåll.
Falcon introducerar ”fågölskådning”
I karantäntider är det många som arbetar hemma, eller behöver isolera sig på grund av förkylningssymtom. Då är det lätt att rastlösheten gör sig påmind, menar ölvarumärket Falcon som nu lanserar initiativet ”Fågelskådning från fönstret” tillsammans med fågelskådaren Stina Andersson. På Falcons webbsida kan man nu hitta en guide över vanliga fåglar, utifrån var i Sverige du bor.
Veckans reflektion
Turismbranschen drabbas hårt av coronakrisen, och man undrar hur många företag som kommer överleva. Vi undrar också hur det kommer gå för turismbranschen och företagen i övriga Europa. Hur ser världen ut post-corona?
Missade du förra resenyheterna? Läs Virtuell löptävling, digital fjärrturism och enbords-restaurang
Ama de casa säger:
Ja, hur kommer det att gå… Här ska vi – förhoppningsvis – få börja gå ut från och med lördag, med restriktioner som kommer att meddelas imorgon. Sen pratas det om att affärer (som inte säljer mat), frisörer och restauranger ska få öppna nån gång under maj. Undrar just hur många som faktiskt kommer att kunna återuppta sina verksamheter efter ett sånt långt avbrott…
Vem trodde väl detta för några månader sen?
27 april 2020 — 10:20
Helena säger:
Nej eller hur, vem trodde detta!? På sätt och vis har jag aldrig tagit något för självklart, men ändå var man ju oförberedd.
28 april 2020 — 19:19
Lena - gott för själen säger:
Haha, Falcon – fågölskådning! Kreativt så det förslår 🙂
Jaa, var sjutton ska det här sluta? Tycker så förskräckligt synd om alla företagare som går på knäna.
Kram Lena
27 april 2020 — 17:18
Helena säger:
Haha, eller hur!? Jag tycker nog också att de varit lite kreativa 😉 Ja, håller med, det finns många företag (och människor bakom företagen) som har det svårt nu.
28 april 2020 — 19:20
BP säger:
Tror nog att livet efter Corona kommer se väldigt annorlunda ut än innan. Många självklarheter som till exempel flyg till länder i hela världen, möten och utlandssemester kommer vara inte ett minne blott direkt, men nära. Det går ju så bra med videomöten, alltså behövs färre flyg, färre hotellnätter och färre restauranger. Utlandssemester tror jag också blir mindre attraktiva. Tror att många länder är vettskrämda att ”välkomna” utlänningar som kanske bär på ett nytt virus.
27 april 2020 — 21:14
Helena säger:
Ja, vi tror nog också att mycket blir annorlunda. Men svårt att förutse riktigt hur, eller hur länge … Men håller med, det går inte bara att trycka på en knapp så att allting blir ”som vanligt” igen.
28 april 2020 — 19:23