Vi får då och då frågor om det här med husbilens vikt, och om hur det funkar med tjänstevikt, totalvikt och lastvikt. Det är inte helt enkelt, men viktigt att ha koll på, inte minst för den som ska köpa husbil. Här försöker vi reda ut begreppen. Ett viktigt inlägg om vikt helt enkelt!
Innehållsförteckning
Husbilens vikt är viktig
Husbilens vikt är viktig … men varför det? Det finns flera anledningar! Här är några saker som gör att du måste bry dig om vad husbilen väger:
- Husbilens vikt kan vara avgörande för om du får köra den med ditt körkort eller inte
- Husbilens vikt kan avgöra vilka avgifter du behöver betala på motorvägar i Europa
- Skillnaden mellan totalvikten och tjänstevikten avgör hur mycket du får packa i husbilen
- Vissa husbilar har väldigt låg lastvikt, och det är därför bra att ha koll på lastvikt innan man köper husbil
- Övervikt i husbilen kan ge dryga böter
Vilken husbil får jag köra?
De flesta husbilar i Sverige är klassade som personbilar, vilket gör att många kan köras med vanligt B-körkort. Vikten spelar dock in, och om du tagit ditt körkort efter 1996 får du endast köra personbilsklassade husbilar upp till 3500 kg. Det finns också husbilar som är klassade som lastbil, och då behövs C-körkort oavsett när du tog ditt körkort. Här är en förenklad tabell som visar vilka husbilar du får köra:
- B-körkort (efter 1996): Personbil max 3500 kg
- B-körkort (före 1996): Personbil över 3500 kg*
- C1-körkort: Personbil och lastbil max 7500 kg
- C-körkort: Personbil och lastbil utan övre viktbegränsning
* Regeln gäller för den som innehaft sitt körkort sedan tidigare än juli 1996, utan att ha haft det återkallat.
Husbilens vikt – skillnad på totalvikt, tjänstevikt och lastvikt
Hittills har vi pratat om husbilens totalvikt (alltså vad den maximalt får väga), men det är också viktigt att ha koll på tjänstevikt och lastvikt. Vi tar ett begrepp i taget …
Husbilens totalvikt
I fordonsregistret anges totalvikt, vilket är den maximala totala vikten fordonet tillåts att ha med full last inklusive passagerare. Denna vikt får man inte överskrida, och om man kör med övervikt kan man få dryga böter. Man kan säga att en viktig skiljegräns går mellan husbilar som har en totalvikt på över respektive under 3500 kilo.
- Totalvikt över 3500 kg: Dessa husbilar har ofta fördelen att lastvikten (dvs det man får packa) ofta blir högre, och risken för att köra med övervikt blir därmed mindre. Nackdelen är att det kan bli både dyrare och krångligare att köra i Europa. Många länder kräver att fordon som är tyngre än 3500 kg skaffar en speciell kilometerräknare.
- Totalvikt under 3500 kg: Dessa husbilar kan i vissa fall få en väldigt låg lastvikt, vilket gör att risken för att köra med övervikt är hög. Fördelen är att det blir enklare och ofta billigare att köra i Europa.
Husbilens tjänstevikt
Husbilens tjänstevikt anges i fordonsregistret och är fordonets teoretiska vikt i körklart skick, inklusive förare och vissa grundläggande saker som till exempel drivmedel. Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta exakt information om vad som ingår i tjänstevikten. Beskrivningen av vad som ingår skiljer en aning mellan olika källor, men i stort sett kan man räkna med följande i husbilens tjänstevikt:
- Fordon i körklart skick
- Förare
- Kylarvätska och oljor
- Verktyg och reservhjul som hör till fordonet
- Drivmedelstank (90 procent full)
- Gasolflaskor (90 procent full)
- Färskvattentank (90 procent full)
Grå- och svartvatten räknas inte in. Till tjänstevikten räknas heller inte extramamonterad utrustning, såsom till exempel markis, cykelställ, solceller eller extra luftkonditionering.
Husbilens lastvikt
Differensen mellan husbilens totalvikt och tjänstevikt kallas lastvikt. Den här siffran anger alltså hur mycket man får lov att lasta in i husbilen, utan att drabbas av övervikt. Det kan till exempel handla om:
- Passagarere
- Husdjur
- Extrautrustning, som till exempel markis, cykelställ och solceller
- Cyklar, förtält, utemöbler och grill
- Grå- och svartvatten
- Madrasser och sängkläder
- Kläder och skor
- Husgeråd
- Mat och dryck
Du vill ju gärna kunna packa en del i husbilen, så det är viktigt att lastvikten inte är alltför låg. Tänk också på att lastvikten krymper om du väljer att montera in extrautrustning som till exempel markis, cykelställ eller solceller.
Vad händer om man kör med övervikt?
Om man blir stoppad med övervikt kan övervikten ge dryga böter. Från 1 januari 2021 räknas övervikt på totalvikt och inte på lastvikt. Om totalvikten överskrids med 10 procent kan man hindras att köra från platsen med överlastat fordon. I andra länder kan förstås andra regler och bötesbelopp gälla, men om man åker fast för övervikt kan man räkna med böter i de flesta länder.
Risken att bli stoppad är kanske inte så stor (men det kan kanske variera), men å andra sidan kan en alltför tung husbil också utgöra en säkerhetsrisk. Det är inte säkert att husbilen har större kapacitet än vad den är registrerad för, och i så fall medför övervikten förstås ökat slitage på bromsar och fjädringar. En fellastad bil kan också få sämre köregenskaper.
Hur tar jag reda på husbilens vikt?
Det finns ett antal fordonsvågar i landet som förvaltas av Trafikverket. Vågarnas primära syfte är att användas för polisens kontroller, men allmänheten har tillgång till vissa. På Trafikverkets webbplats hittar du en lista över fordonsvågar som kan användas av allmänheten.
Vad gör man om husbilens lastvikt är väldigt låg?
Det bästa är förstås att ha kolla på detta med totalvikt, tjänstevikt och lastvikt redan när man köper husbilen. Om man inte efterfrågar informationen är det tyvärr väldigt stor risk att försäljarna undviker att berätta. Vem vill liksom veta att de köper en rymlig husbil med stora förråd, men bara kommer kunna packa bomull där …?
Om du sitter med en husbil med för låg lastvikt finns ibland möjlighet att ”väga upp” den till en högre totalvikt. Om detta är möjligt eller inte beror på vilket chassi den är byggd på. Det kan också, om du tagit ditt körkort efter 1996, betyda att du behöver skaffa ett C-körkort.
Om du inte kan eller vill väga upp husbilen får du helt enkelt bli expert på att resa lätt. Gå igenom utrustningen och inredningen och fundera över vad du verkligen behöver. För att resa så lätt som möjligt kan du också vara noga med att tömma grå- och svartvatten innan du ger dig ut på vägarna.
Anna / boihusbil.se säger:
Viktig information – bra att ni också skriver om det. Sen är det ju oxå bra att veta att vikten även styr hastigheten en får lov att köra på vägarna i Europa – då stämmer inte hastighetsskyltarna om en som FrankieBoy väger 5ton
21 april 2020 — 8:21
Maria Carlström säger:
Tack ?
Vi har haft en hel del diskuton om detta.
Nu kan vi få rätsida på det.
Än en gång, tusen tack.
Mvh Maria Carlström
21 april 2020 — 9:08
Helena säger:
Anna, tack! Bra tillägg att vikten också påverkar vilken hastighet man får köra i!
21 april 2020 — 17:17
Nils-Åke Hansson säger:
Här är det viktigt att kolla om man köper beg. husbil vad ha gamla ägaren plockat på bilen och fukten i bilen.
Oftast för lite lastvikt i husbilarna.
21 april 2020 — 10:07
Helena säger:
Ja, helt sant! För låg lastvikt är ett vanligt problem …
21 april 2020 — 17:17
Marita Carlsson säger:
Hej!
Väldigt bra och nyttig info.
Något mer man ska tänka på är hur mycket som får lastas på varje axel och maxvikten i garaget.
Ha en så bra sommar som möjligt.
Mvh Marita
21 april 2020 — 10:17
Helena säger:
Ja, bra tillägg! Tack! Önskar också en fin sommar!
21 april 2020 — 17:18
Emma, Sol som sol? säger:
Om nu lastmöjligheten inte är så stor, kan man då sätta ett släp på husbilen? Hur räknas det då in?
Det är det värsta med att packa, även resväskor: man har volymen men inte vikten. Eller tvärtom.
Det gäller ju att veta vad ekipaget väger, vissa ställen får man ju inte åka på om det över skrider en viss vikt. Broar är ju det vanligaste men även här i Benalmádena sitter det ofta skyltar med maxvikt för annars rasar väl de smala vägarna i sluttningarna.
21 april 2020 — 11:14
Helena säger:
Man kan sätta släp på husbilen, men exakt vilka regler som gäller för vikten då vet jag inte. Att sätta på släp är väl kanske dock inte så vanligt, eftersom fordonet blir mer otympligt att parkera till exempel. och att man ju inte får köra lika fort med släp. Och visst kan det vara klurigt ibland!
21 april 2020 — 17:20
bmlarsreseblogg säger:
Kanonbra inlägg! Det här är en djungel och något man verkligen behöver ha koll på speciellt vid köp av husbil.
Många tänker inte på att t ex extrautrustning som markis och solceller räknas till lastvikt, precis som passagerarna gör. Det blir ganska snart några hundratals kilo….
21 april 2020 — 11:28
Helena säger:
Tack! Ja, det är verkligen en djungel. Och som förstagångsköpare är det ju ännu svårare …
21 april 2020 — 17:21
Husisblogg säger:
Viktigt och bra inlägg. Viktigt att hålla sig inom gränserna då bilen vägegenskaper drastiskt kan ändras vid överlast. Detta inlägg borde alla som köper husbil läsa, för vikten kan ställa till det.
I min föregångare hade ägarna ca 450 kg lastvikt, och det var i minsta laget. Det är mycket som ska med på semestern vilket gjorde att tanken inte var full med varken diesel eller vatten.
Nu har ägarna nästan 1000 kg lastvikt, så nu är alla de problemen borta.
21 april 2020 — 19:31
BP säger:
Det var då ett riktigt intressant inlägg … för husbilsägare alltså. Personligen håller jag mig till vår personbil;-)
21 april 2020 — 21:00
Mia säger:
Vad räknas när man pratar vikt (utifrån ex betalvägar, vägar med maxvikt), är det registrerad totalvikt eller den faktiska vikten? Vår är reggad för 3800 men vi väger nästan aldrig över 3500.
27 februari 2021 — 15:01
Helena säger:
Hej Mia, det är den registrerade vikten man går efter.
27 februari 2021 — 17:12
Jörgen Ivarsson säger:
Från januari 2021 räkas överlast på husbilar och husvagnar på totalvikten och inte på lastvikten som tidigare.
07 mars 2021 — 18:38