De senaste dagarna har vi hjälpt Peters mamma att flytta från ett stort hus (som rymde ett helt liv) till en liten lägenhet. Det har varit hektiska dagar med mycket fysiskt arbete och många tillfällen att testa vår problemlösningsförmåga. Vi bjuder på några reflektioner från flyttkaoset.
Innehållsförteckning
1. Rensa medan du kan och orkar!
Det är lätt att samla på sig saker under livet, inte minst om man har vind, källare, förråd eller lador att förvara sakerna i. Kanske har man ärvt, fått i present, köpt på resan, behövt under en annan del av livet … men vart ska sakerna till slut ta vägen? Den dagen när barnen står där och ska ta hand om allt (troligtvis under tidspress) är det inte enkelt.
2. Det är lätt att vara tidsoptimist
Peter och hans bror är tidsoptimister. De gillar inte när jag säger det, men de vet att det är sant. De hade någon slags initial plan som förklarade hur hela rensningen, flytten samt uppackandet i den nya lägenheten skulle ske under tre heldagar (med 2,5 man som arbetskraft). Man kan säga att det blev lite förskjutning i planen …
3. Anlita en flyttfirma – eller var många som flyttar!
Någon skrev i kommentarsfältet ”Anlita en flyttfirma!”. Jo, det är förstås en väldigt bra idé! I det här fallet har vi en begränsad budget, så vi måste försöka hålla ner kostnaderna. Det är också svårt att be en flyttfirma att sköta om flytten, när det på flyttdagen fortfarande är oklart vad som ska flyttas och vad som ska slängas. Men om man nu måste flytta själva – vi hade behövt vara fler gubbar!
4. Skriv ordentligt på alla flyttlådor
Jodå, ambitionen var förstås att skriva på alla flyttlådorna, men eftersom det blev så otroligt stressigt att packa när vi kom (och eftersom den enda pennan ideligen försvann) så blev det inte riktigt så.
När vi kom fram till den nya lägenheten fick vi ägna onödigt mycket tid åt att leta efter viktiga saker som mediciner och frukostmat. Fjärrkontrollen till TV:n försvann totalt vilket (tillsammans med annat strul med inkopplingen av TV:n) gjorde att vi hastigt och lustigt fick beställa en ny TV.
4. Ikeamöbler är bra, men man får inte vara för trött när man ska skruva ihop dem
Eftersom Peters mammas nya lägenhet är ganska liten och eftersom hon tidigare bodde i ett stort hus, så passade många av möblerna inte att flytta med. Vi hade beställt ny säng, nya soffa och nytt köksbord som skulle monteras.
Instruktionerna var ok och alla delar fanns med. Men vissa saker (särskilt soffan!) krävde en del tankearbete. Det är inte en jättebra idé att börja med monterandet vid 22-tiden på kvällen när man håller på att falla ihop av trötthet.
5. Vad gör man med katterna?
Peters mamma ville förstås ha med sig de två katterna, men hur tar man med sig två utekatter som inte alls har lust att flytta och som blir oroliga av allt som händer? Här har vi inga tips alls tyvärr!
Vi fick med oss den ena i en kattbur, men den andra höll sig på behörigt avstånd trots upprepat pockande och flera ”infångningsförsök”. Vi hade inget annat val än att ge upp tyvärr. Nu har en granndam i det nya bostadsområdet lovat att ta med sig Peters mamma någon dag för ett nytt försök. Vi får helt enkelt önska damerna lycka till!
6. Servicen för äldre kan överraska
Det var verkligen kaotiskt och jobbigt under flytten, men jag måste också berätta att jag blev överraskad av service från den lokala mataffären. Matleveransen kom hem till dörren och mannen som levererade stannade ganska länge och pratade om både varorna och om ditten och datten.
Peters mamma frågade om hon kunde beställa en diskpropp nästa gång, och då följde mannen med in och tittade i vasken för att se vilken modell som skulle kunna passa. Vilken fantastisk service! Kanske är det så här i mindre orter? Jag har lite svårt att tänka mig detta i Stockholm, eller har jag fel?
7. Husbil är bra!
Sist men inte minst, husbil är bra! När man ska hjälpa någon att flytta på annan ort – sååå skönt att kunna ta med sig husbilen, och bo i den!
Frido säger:
Jag tycker ändå ni verkar haft ett bra samarbete, trots tidspress o stress. När min mormor o morfars hus skulle packas ihop/delas upp var det min mamma, moster och jag. Min moster hade mycket åsikter på förhand och även under själva packandet, trots att hon själv bor så att hon inte har möjlighet att ta hand om några av sakerna så fanns det åsikter om det mesta. På själva städdagen gick hon mest runt och puttrade, muttrade, flyttade en grej hit och en dit, alltså till noll hjälp. Hon har inte fysiken för att bära tungt och så men det var ju så att man hellre hade lyft ut hela tanten ur huset så länge vi höll på. Hon var inte arg eller så (på oss) men fräsig, nu efteråt förstår jag ju att allt mutter och fräs var en slags sorgereaktion. Men den hjälpte inte oss andra precis. Ett tips om man känner så är kanske att erbjuda sig att ta hand om en viss grej, t.e.x böckerna, eller att fix lunch/mellanmål/kaffe och bara behöva svara ja-nej på frågor. Men det kräver en del självinsikt förstås.
Men duktigt jobbat, hörni!
03 oktober 2020 — 8:01
Helena säger:
Tack för att du berättar! Ja, det stämmer nog att vi ändå hade ganska bra samarbete. Det är säkert lätt hänt att det blir som du beskriver, när det är olika släktingar och många känslor inblandade.
03 oktober 2020 — 10:12
Ama de casa säger:
Många bra tips där! Dom kanske ni skulle ha läst innan… 😉 Skönt att det gått hyfsat bra i alla fall och hoppas katten kommer till rätta!
03 oktober 2020 — 10:14
Helena säger:
Ja haha, så brukar det vara. Jag skulle oxå vilja läsa mina egna tips till städer innan jag åker dit 😉
03 oktober 2020 — 18:26
BP säger:
Ja, man är ju alltid efterklok;-) Nu när du har skrivit ned punkterna kommer ni kanske ihåg dom när det är dags för din mamma att flytta. Ja, som sagt, det var ju jag som föreslog flyttfirma. Din mamma kanske inte har en lika begränsad budget. Å med RUT-avdrag blir det faktiskt billigare än vad man tror.
03 oktober 2020 — 16:21
Helena säger:
Min mamma har bokat flyttfirma. Problemet denna gång var oxå att det inte var rensat. Men vi borde nog ha rensat under tre dagar och sedan bokat flyttfirma. Efterklokt 😉
03 oktober 2020 — 18:27
Frankie & Co säger:
Vill inte byta med er, har flyttat runt 26 ggr och det är bara så tråkjobbigt! Men – skönt när det är gjort ?
Vi bara måste dela vår härliga helg med er och tipsa om fina Cesarstugan i Falköping med ställplats, restaurang, museum, handelsbod, bageri – dit vill vi återvända så ni förstår det är en underbart plats! ?
God arbetslust!
03 oktober 2020 — 16:33
Helena säger:
Oj vad mycket flyttande, puh! Men då blir det rensat! Låter mysigt där i Falköping, tack för tipset!
03 oktober 2020 — 18:38
Matts Torebring säger:
Jag ser hur ni tittar på klockan nästan hela tiden, ni känner tidspressen. Det ni gjort är minst en veckas jobb. Själva sa vi gång på gång under vår flytt, stackars barn om de skulle tagit hand om allt vi hade. En äldre dam, boende i villa i Huskvarna, fick rådet av en god vän att lämna sin villa och flytta till lägenhet. Damen svarade, ”De som bor i lägenhet hälsar jag inte på”.
03 oktober 2020 — 18:27
Lena - gott för själen säger:
Herregud! Var det inte ens packat innan!? Vissa har bara inte orken/förmågan att förbereda det som kan förberedas. Trist bara att det blir ännu mera kaos när allt bara måste ”kastas” ner i kartonger och man inte hittar nåt efteråt.
Kram Lena
04 oktober 2020 — 7:47
Berit säger:
Vilket jobb ni gjort i samband med flytten. Nu ser jag att jag också måste börja tänka till , eftersom att jag bott 41 år i samma hus. Men man vill gärna tänka att jag gör det sen 🙂
04 oktober 2020 — 11:29