Flygskam och coronaskam – de senaste två-tre åren har varit skammandets år. Det finns en viss poäng med att vi människor känner skam ibland, men nu undrar vi om inte skammandet gått ett steg för långt.
Innehållsförteckning
Att skämmas – och att skamma
Att skämmas, eller att känna skam, kan förmodligen ha ett vettigt syfte. Man inser att man gör något som inte är socialt accepterat, och skamkänslan driver en i riktning mot att ändra beteende. Om man kissar i grannens blomsterrabatt på fyllan känner man (förhoppningsvis) skam och försöker bete sig bättre nästa gång.
Att ”skamma” är ett ord som kom in i svenskan på allvar 2016 och som betyder ”att få någon att skämmas”. Genom att medvetet skamma andra kan man alltså försöka få dem att ändra beteende. Och nog är det lite intressant, istället för att från statligt håll pusha människor i önskad riktning med regler eller ekonomiska styrmedel, så kan medborgarna styra varandra genom att förändra sociala normer och skamma dem som inte följer de nya normerna.
Skammandet – ett problem?
Att styra varandra med sociala normer behöver inte alltid vara fel. Tvärtom är det antagligen bra att vi gör det till en viss del. För hur skulle samhället se ut om alla accepterade allt? Få vill ha ett samhälle där det är ok att hur som helst slänga skräp i skogen, knarka på jobbet eller gå naken på gatorna. Samtidigt är det något i det där skammandet som gnager i mig.
När flygskammen härjade som värst blev det nästan en tävling i vem som bäst kunde trampa på andra, för att på så sätt höja sig själv. Trots att vi förmodligen alla lever på ett sätt som förbrukar jordens tillgångar för fort, och trots att det ofta är svårt att jämföra effekterna av olika beteenden, så blev det populärt att peka finger.
Överallt hördes röster som idealiserade de beteenden som man själv ägnade sig åt och nedvärderade det man själv lyckades undvika, för att på så sätt försöka framstå som fri från synd. Rätt som det var fanns även bilskam, köttskam och flerbarnsskam.
Coronaskam – det nya skammandet
År 2020 har präglats av en hemsk pandemi som skördar människoliv, försätter vårdpersonal i ohållbara arbetssituationer och gör att företag går i konkurs och människor blir arbetslösa. Vi kan alla försöka hjälpas åt att minska smittspridningen genom att hålla social distans, tvätta händerna och ställa in aktiviteter som gör att människor träffas. Och här kommer skammandet in igen.
Återigen, det är nog bra att vi till viss del känner skam. Om vi inte skämdes över alltför vidlyftigt socialt beteende skulle vi kanske inte begränsa det, vilket vore lyckligt för viruset och olyckligt för alla oss andra. Men samtidigt, hur beter vi oss när vi skammar andra? Är vi tillbaka i flygskammandets idealisering av det egna beteende och nedvärdering av alla andras?
Jag läste en tråd på Facebook …
Facebook är kanske den idealiska platsen för skammare och andra som gillar att få ur sig aggressioner genom att spotta på sina medmänniskor. Jag har varit inne på det förut, när jag skrev ett inlägg om ”Varför så mycket hat på internet?”.
Jag läste en tråd som startades av ett par som befinner sig i södra Europa med sin husbil. Vad tråden från början handlade om minns jag inte riktigt, för trådens syfte försvann snabbt till förmån för ett aggressivt skammande. Man kan för all del fundera över om det är klokt att resa i dagens läge, med tanke på att smittan ökar lavinartat och att restriktioner skärps runt om i Europa.
Att det är viss skillnad om man redan befinner sig utomlands torde ju vara uppenbart och att det då kanske är viktigare att följa det aktuella landets restriktioner är ju inte heller en helt avlägsen tanke, men sådana ”detaljer” har en uppretad skammarmobb inte lust att befatta sig med. Nu är det ju fritt fram att släppa loss sina inre demoner i form av utrop som ”idioter!”, ”egoister!” och ”åk hem!”.
Nu skammar jag skammandet
Vuxna brukar uppröras när barn mobbar varandra i skolan. Jag upprörs mer när vuxna mobbar vuxna, för de borde väl ändå veta bättre. Visst ska vi bry oss om miljön och försöka minska smittspridningen av covid-19, och visst ska upprättande av sociala normer vara en del i det. Men, nog ska vi tänka oss för innan vi öser ut vår ångest, vår ilska och vår avundsjuka i form ogenomtänka och smutsiga påhopp på våra medmänniskor. Härmed skammar jag skammarna. Skäms på er!
Lena - gott för själen säger:
Bra inlägg! Det är viss skillnad på hur man uttrycker det, tänker jag. Att påminna varandra (alla kan glömma!) på ett konstruktivt sätt eller kanske säga/skriva hur man själv tänker känns okej tycker jag och angränsar till det du skriver om den bra delen av skammen. Men att fullkomligt vräka ur sig en massa förakt och ilska blir ju sällan konstruktivt.
Samtidigt kan jag också förstå vissa (fåtal) personers förtvivlan. De som är allvarligt sjuka eller har anhöriga som är allvarligt sjuka och är skräckslagna över att bli smittade. Och då ta del av spektaklet ”på stan” hur folk totalt struntar i smittan måste vara hemskt! Men som sagt, lite konstruktiv vädjan är ju alltid bäst.
Kram Lena
07 november 2020 — 7:36
Helena säger:
Håller helt med om att det är skillnad på hur man uttrycker sig. Ibland kanske man måste andas lite innan man skriver och trycker på publicera-knappen 😉
07 november 2020 — 14:27
Anita Wag Agrimanaki säger:
Bra inlägg! och angående coronaskammen och resandet tycker jag ”mobbandet” gick lite väl långt på en del sidor på fb. Först och främst tror jag att de flesta som valde att resa med flyg var otroligt försiktiga, troligtvis mer än i hemlandet. Jag som bor på en ö där vi är beroende av turismen kände nog lite att 1.kommer det inga turister så kommer många att i stort sätt svälta och inte överleva ekonomiskt tills allt är över 2. Kommer coronan att spridas mer hos oss med turisterna?
Kanske några tycker att landet borde ha andra inkomstkällor för att klara en säsong utan turister? Men, då kan faktiskt inte turisterna heller begära samma faciliteter när landet väl öppnar upp. Nog fanns det turister som var lite besvikna över att mycket var stängt och ”dött” i år men så blir det ju i den här situationen och så kommer det nog att se ut nästa säsong också eftersom många inte kommer klara av ekonomiskt att fortsätta sin verksamhet. Oj, blev ett långt tyckande det där…Hälsn Anita på Kreta.
07 november 2020 — 9:09
Helena säger:
Tack för din kommentar och dina tankar Anita! Jag förstår att detta leder till svåra ekonomiska konsekvenser för många, inte minst i länder där turismen är en viktig inkomstkälla. Pandemin har verkligen lett till många olika utmaningar.
07 november 2020 — 14:29
Ama de casa säger:
Bra skammat! Jag har svårt att förstå att så många öser ur sig hat på nätet. Givetvis får man ha olika åsikter om saker och ting men man behöver inte vara så in i norden elak för det.
Nej, nu ska jag klä av mig naken, gå ut och kasta skräp i skogen och på vägen kan jag ta nåt att dricka och sen kissa i nån grannes rabatt. Så får det bli 😉
07 november 2020 — 9:55
Helena säger:
Haha, det låter som en spännande tur! Glöm inte munskyddet bara! 😉
07 november 2020 — 14:30
Geddfish säger:
Vi behöver inte ha folk som agerar poliser och skammar andra, det är ju löjligt.
Nog för att man kan reta sig på andras beteende och att de inte lyder rekommendationer och lagar, utan bidrar till att smitta ner andra, men….
Jag tror att skammare mår rätt illa själva, det kan inte finnas glädjeenergier inombords. Att hela tiden gå omkring och vara arg.
Trevlig helg 😀
07 november 2020 — 10:13
Helena säger:
Ja självklart kan man reagera om folk inte alls följer rekommendationer, det är ju viktigt att man gör det nu. Men skammandet på FB går verkligen överstyr ibland. Önskar dig också en fortsatt fin helg!
07 november 2020 — 14:35
4000mil säger:
Håller med, jättetråkig attityd. Jag har läst trådar där 1 en person blev helt nedskammad för en resa till Rumänien, där det sedan visade sig vara en läkare på viktigt tjänsteuppdrag, samt en kvinna med barn som ville resa inom Sverige ”till snön” nu nyligt och där det visade sig att hon var inom sjukvården och inte fått ta ut semester på hela sommaren pga pandemin och nu äntligen skulle få lite ledigt med sina barn.
Lite mer på humorkontot: idag skrev vår regions smittskyddsläkare ett inlägg på FB om att ”Nu handlar det inte om vad alla andra borde göra, utan vad just du gör”
Och förstås, alla kommentarer till inlägget var av typen ”att folk inte fattar”, ”egoister”, mm. Man kan inte låta bli att skratta lite, faktiskt. 🙂
07 november 2020 — 10:22
Helena säger:
Tack för lite humor kring det hela, det kan behövas 😉 Ja, vissa är snabba på att skamma, utan att ens ha koll på situationen …
07 november 2020 — 17:55
Evy Knoph säger:
Bra inlägg!. Är trött på skammandet.. TUI kan t.ex inte lägga upp en annons utan att få en massa pekpinnar.. de resor de anordnar följer ju de råd o rekommendationer som finns..
Tänker ju att så länge man följer råd o rekommendationer från FHM, UD, regeringen, så ska man inte behöva ta skammande från någon… blir bara trött..
Om allt återgår till någon sorts normalitet så småningom är jag bland de första att sätta mig på ett plan till New York.
07 november 2020 — 10:41
Helena säger:
Jag håller helt med. Man ska följa de rekommendationer som finns från myndigheterna, men utöver det måste ju folk få ta olika beslut. Ja, man blir trött.
07 november 2020 — 17:56
Lena+i+Wales+och+Spanien säger:
Att skämmas har man ju lärt sig vad det är redan som barn, när man verkligen gjort något helt dumt. Att skämmas är inte alltid fel, ofta fördömer man sig själv och sina gärningar, vilka troligen varit heldumma.
Däremot skam, så lägger man på någon annan något, som man själv tycker är fel, men därför inte behöver vara fel för alla andra.
Gillar överhuvud taget inte denna mentalitet att belägga folk med skam, sätta sig över folk, döma dem, uråldrigt. Något helt nytt för mig och har inte hört talas om detta UK. Däremot har vi många andra konstiga saker för oss här.
Jag bor ju inte i Sverige, så hänger inte med i allt detta, men tycker det låter fruktansvärt.
Bort med all skam, men visst kan man få skämmas när man betett sig dumt.
Trevlig helg!
07 november 2020 — 12:17
Helena säger:
Intressanta reflektioner! Och intressant också att detta kanske är ett svenskt beteende. Önskar en fortsatt trevlig helg!!
07 november 2020 — 17:58
Monica säger:
Jag håller helt med om att en del av internetkulturen är helt förkastlig. Att kalla varandra för ”idioter” verkar vara vardagsmat. Vissa trådar urartar fullkomligt och man tror inte det är vuxna människor som beter sig så här. När det gäller människors agerande i corona-tider tycker jag däremot att det är fullt i sin ordning att – på ett respektfullt och icke-skammande sätt – framföra om man har synpunkter på att många människor agerar fullkomligt oansvarigt, okunnigt och i grunden egoistiskt. Det är, och har länge varit, direkt olämpligt att ge sig ut på resande fot. Det vi nu ser som en skrämmande ostoppbar europeisk tsunamivåg av smitta är helt ett resultat av att vi människor inte har förmått inse att vi i så hög grad det bara går ska undvika kontakter med andra. Både i vardagen och när det våra resmönster. Hur det ska gå till upprepas i alla länder, på alla språk och hela tiden. Det kan inte undgå någon. Ändå kan vissa inte låta bli att se lättsinnigt på detta, kan inte tygla sina reslustar, tror att det inte kommer hända dem själva något bara man ”är försiktig”. Inte ens ett år kan man tänka sig att helt stoppa undan sina resplaner och i solidaritet med sina medmänniskor och framförallt med dem som sliter i vården helt enkelt hålla sig hemma. Den ena facebooktråden efter den andra tipsar om bästa sättet att köra genom olika länder i Europa, undvika kontroller, hitta matställen och smygöppna hotell. Och folk som redan sitter där ”i värmen” hejar ogenerat på och säger” kom hit, här är underbart, det är inte så farligt, det är precis som vanligt”. DET upprör mig och jag drar mig inte för att säga vad jag tycker om den här sortens agerande. Det har ingenting med ”skamma” att göra, jag tror inte att de som gör så här ens tycker att de behöver skämmas utan har rätt att göra som de själva vill. Det är den stora missuppfattningen – we are all in this together!
07 november 2020 — 13:28
Helena säger:
Att tipsa varandra om hur man ska gå runt regler och rekommendationer är förstås illa. Håller helt med! Självklart bör man följa myndigheters råd och rekommendationer i dessa tider. Extremt viktigt! Men utöver det får man ju respektera att människor gör olika val tänker jag.
07 november 2020 — 18:01
Ditte säger:
Känns som om detta är något som är ganska svenskt. Avundsjuka och missnöje styr mycket.Likaså att man som gemene man ska ta på sig en roll som ”polis” ”Ansiktsboken” har jag inte , vill heller inte ha den, men har av vänner förstått att mycket märkliga påhopp och missnöje förekommer där i olika grupper.
Jag har inte sett detta på Instagram, vilket är br, och jag tycker också att tonen i de bloggar jag läser är god vad gäller kommentarer. Men säkert förekommer kommentarer som är otrevliga men de kan man ju blockera.
Ett tänkvärt inlägg.
Men varför ska man känna skam. Gör jag fel eller har sårat någon så ber jag om ursäkt. Men skam för att jag reser när det är möjligt eller annat. Absolut inte. Helt obegripligt för mig.
07 november 2020 — 13:33
Helena säger:
Ja, det kanske är lite svenskt detta? Jag håller med om att det är bättre klimat på både bloggar och Instagram. Det är mest i FB-trådar det kan bli såna här ”drev”.
07 november 2020 — 18:19
BP säger:
Ett utmärkt och välskrivet inlägg! Trodde att det där med skam hade dött ut efter flyg- och köttskam, men uppenbarligen inte.
Har ju inte FB och återigen är jag väldigt tacksam för den saken. Både Twitter och FB är tyvärr plattformar där tonen inte är lika civiliserad som i Blogglandia. Hur man kan komma på idén att belägga någon med skam är totalt främmande för mig. Och varför ska jag skämmas för att jag spenderar min vinter på varmare breddgrader oavsett om det råder en pandemi? Det är väl upp till var och en att väga in för- och nackdelar. Å om man föredrar att leva enligt betydligt hårdare restriktioner i t ex Spanien så är även det upp till var och en.
07 november 2020 — 15:31
Helena säger:
Tack! Håller med, tonen är mycket bättre i bloggvärlden, som tur är. Och håller med. Man bör förstås följa aktuella rekommendationer från myndigheter etc, men val utöver det måste ju vara upp till var och en.
07 november 2020 — 18:21
Daniela+|+Discovering+The+Planet säger:
Viktigt reflektion och verkligen en nödvändig och bra artikel.
07 november 2020 — 19:05
Helena säger:
Roligt att du gillade den!
08 november 2020 — 8:58
Fantasy Dining säger:
Håller med er. 100 %
Jättebra artikel ❤️
07 november 2020 — 20:40
Helena säger:
Tack för fina ord Maria!
08 november 2020 — 8:59
Cathinka - På vift säger:
Håller fullständigt med. Att skämmas lite då och då för saker en gör/säger är bara nyttigt och gör att en reflekterar lite mer över sitt beteende och kanske faktiskt lär sig något. Men att skamma andra nä det tror jag faktiskt inte leder någonstans utan skapar bara ett sämre samhällsklimat och ökad polarisering.
07 november 2020 — 20:42
Helena säger:
Tack för din reflektion! Precis så känns det, inte konstruktivt utan polariserande.
08 november 2020 — 9:00
Ruth i Virginia säger:
Min inställning till detta är –
Do unto others, as you want them to do to you.
D.v.s. Tänk på dina medmänniskor!
Och det gamla ordspråket ”Utfluget ord kommer aldrig tillbkaka.”
Det är alldeles för lätt att trycka på dom där bokstäverna och sen
SEND..
En annan tanke. Ditte har nog rätt i att det händer mer i Sverige än här.
De flesta amerikanare tar inte skam så lättvindigt
Tänk bara på vår, snart att bli f.d., president. Shame! What´s that?
08 november 2020 — 6:58
Helena säger:
Intressant reflektion! Och haha, intressant jämförelse med er snart fd president 😉
08 november 2020 — 9:02
Kors och Tvärs säger:
Mycket bra inlägg! Vi har själva fått höra att vi är oansvariga, illojala och direkt livsfarliga (för andra) för att vi kört ner till Spanien och bor i vår lägenhet och har det helt underbart här. Det gillas inte att vi delar med oss av vårt vardagsliv och att det många gånger är mycket säkrare här nere, med avstånd handsprit och engångshandskar som delas ut i butikerna. Det fanns inte hemma på ICA, under våren/sommaren.
Jag försöker dock att bortse från detta skuldbeläggande och tänka lite som Nalle Puh ”Om en person du talar med inte lyssnar, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat”
08 november 2020 — 8:55
Helena säger:
Det är ett konstigt beteende, och tråkigt. Man ska förstås följa myndighetsråd och regler där man befinner sig, men ofta är det ju mycket mer tyckande än så, och dessutom på ett väldigt otrevligt sätt. Nalle Puh är klok 🙂 (Här finns handsprit lite överallt, inkl i vår mataffär. De hade engångshandskar en period också, men tycker inte att jag sett det på ett tag, så det kanske de tog bort.)
08 november 2020 — 9:10
Johnny Friskilä säger:
Att göra så att andra skäms för sitt beteende är inget annat än mobbning/kränkning/härskartekniker som man använder när man faktiskt inte har något argument. Det är mycket sorgligt att se hur vuxna människor använder sig av detta. Sen kommer ju känslan skam hos en enskilde ut ifrån något. Skam är ju en reaktion. Man vet att man har gjort något fel/opassande/icke-pk. Och människor har olika reaktioner. Några blir arga om ens beteende påpekas, andra bryr sig inte mens tredje skäms och fjärde är totalt skamlös. Nej, det finns många bättre sätt att påverka. Men det är ju enklare att mobba och kränka tyvärr.
08 november 2020 — 11:17
Helena säger:
Intressant reflektion kring detta med härskartekniker! Och det där med hur man påverkas. För en del verkar kritik bara rinna av totalt, medan andra tar åt sig hårt. Kanske behöver man hitta en balans, inte bra att vara för sårbar, men kanske inte heller bra att vara helt okänslig?
13 november 2020 — 6:49
Resfredag / Annika säger:
Spännande tankar, både i själva inlägget och i kommentarerna – det här delar jag gärna vidare i veckosvepet. Undrar just vad nästa ”skammande” kommer att handla om…
12 november 2020 — 16:45
Helena säger:
Vad roligt att du vill ta upp vårt inlägg, tack för det! Och håller med om att kommentarerna verkligen är intressanta och läsvärda 🙂
13 november 2020 — 6:50