Då var det dags för veckans resenyheter. Det är friluftslivets år i år, några partier i Göteborg vill föbjuda reklam för flyg och svenskarna bokar utlandsresor till sommaren. Kommentera gärna om någon nyhet förvånar, överraskar, glädjer eller förargar!
Innehållsförteckning
Kulturarv riskerar att gå under i pandemins kölvatten
Under hösten 2020 skickade Sjöhistoriska museet ut en enkät till ägarna till landets 147 k-märkta fartyg. Frågorna handlade om hur pandemin påverkat verksamheten. Det framgår tydligt att det minskade resandet starkt har påverkat både rederier och föreningar negativt. Flera aktörer har tvingats ställa in turer och därmed har intäkter från biljettförsäljning gått ner till noll. Samtidigt har man ändå haft utgifter för kajplatser och ordinarie underhåll.
Hit reser svenskarna i sommar
Juli är månaden då flest svenskar reser på utlandssemester, och just nu ökar antalet bokade resor kraftigt. Östra medelhavet med de grekiska öarna och Cypern i topp ser just nu ut att bli trenden för sommaren. TUI har sammanställt en topplista med de fem mest bokade destinationerna bland svenskarna i sommar.
Norska regeringen vill utreda snabbare järnvägsförbindelse Oslo-Stockholm
Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) har meddelat att han ska kontakta sin svenska motsvarighet Tomas Eneroth (S) för att få igång en gemensam utredning av Oslo-Stockholm. I dag tar tågresan drygt fem timmar, och därför väljer de flesta flyget. Varje år sker 1,4 miljoner flygresor mellan Arlanda och Gardermoen, men bara 200 000 tågresor. Med förbättringar av spåren och två nya länkar är det möjligt att göra en klimatsmartare och billigare resa med tåg på under tre timmar.
Partier vill stoppa reklam för flyg och bensinbilar
Tre partier i Göteborg vill stoppa reklam för flygresor, bensinbilar och oljeföretag på de reklamtavlor som kommunen ansvarar för, till exempel vid kollektivtrafikens hållplatser. Detta rapporterar TT och ett flertal medier. Det är Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ som står bakom förslaget. Reklam ska inte locka till konsumtion som skadar klimatet, menar de. Inspirationen kommer från Amsterdam, där man utreder om ett liknande förbud ska införas.
Dalarna satsar på ”Friluftslivets år”
Friluftslivets år (#luftenärfri) är ett projekt 2021 som leds av Svenskt Friluftsliv med stöd av Naturvårdsverket och syftar till att få fler människor att prova friluftsliv. Länsstyrelsen i Dalarna skriver i ett pressmeddelande att kommuner och föreningar kommer arrangera ett antal aktiviteter kring friluftsliv under året. Bland annat skriver de att de antar ”Landshövdingsstafetten”, som går ut på att landshövdingen ska göra sitt yttersta för att visa upp natur och främja friluftsliv.
Veckans reflektion
Vi ska naturligtvis värna miljön på många sätt, men om man ska stoppa reklam som lockar till konsumtion som skadar klimatet, måste man inte i så fall också se över andra företags och produkters klimatpåverkan? Eller?
Missade du förra resenyheterna? Läs Nya paketresor, nya sporthotell och ny flyglinje
BP säger:
Att så många redan bokat sina sommarresor kan bero på generösa avbokningsregler om pandemin fortsätter.
Flygbranschen blöder ju redan och frågan är om den kommer att återhämta sig helt eller om folk väljer alternativa färdmedel. Tåg lär ju aldrig kunna slå flygplan vad gäller hastighet. Om det handlar om affärsresor skulle jag alltid ta flyget. Åt andra sidan kommer kanske videomöten som hålls just nu ta över irl-möten, och då löser sig problemet av sig självt.
25 januari 2021 — 17:57
Helena säger:
Videomöten har nog kommit för att stanna, nu när så många blivit bekväma med dem.
26 januari 2021 — 16:38