Meny Stäng

Starta webbshop – 15 steg till färdig webbutik

Att starta webbshop – det kan väl inte vara så svårt? Ibland är man glad att man är lite naiv och inte lyckats förutspå alla utmaningar som kan uppstå, för då hade man kanske aldrig vågat försöka. Å andra sidan hade det varit bra att veta vissa saker i förväg. Vi delar med oss av våra erfarenheter och bästa tips för att starta webbshop!

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Att starta webbshop var en resa …

Alltså oj vad mycket det är att tänka på när man ska starta en webbshop. Detta har verkligen varit en resa, och vi har lärt oss massor på vägen. Detta inlägg är för dig som 1) funderar på att starta en webbshop eller 2) vill pusta ut och tänka ”Gud vad skönt att jag i alla fall inte har dragit igång ett sånt här projekt.”

Detta är vad man behöver tänka på (och tampas med) när man ska öppna en butik online, steg för steg utifrån våra erfarenheter. Här hittar du vår webbshop.

1. Göra en budget

Det kan vara smart att inleda med att göra en budget. Gjorde vi en budget? Eh, inte alls så noga som vi borde ha gjort. Det är ganska mycket som kostar faktiskt, som till exempel:

  • Inköp av produkter
  • Inköp av kartonger och packprodukter
  • Lagerhållning
  • Avgifter för paketleveranser
  • Avgifter för betalningslösning
  • Kostnad för ombyggnad av sajt (webbutvecklare)
  • Bokföring
  • Marknadsföring
Göra budget för att starta webbshop

2. Välja plattform för e-handel

Vi hade redan en sajt, freedomtravel.se, men om man inte har det är första steget att skaffa en domän via ett webbhotell. Sedan kan man (förslagsvis) ladda ner WordPress och ett tema som passa för e-handel.

För att driva en webbutik behöver man också en plattform för e-handel. Det finns flera olika, men vi valde Woocommerce, som är populär. Denna plattform är kompatibel med WordPress, som vi redan använde, så vi tänkte att det skulle vara enkelt att komma igång med. Var det så enkelt? Nåja, kanske inte riktigt. Vi kunde visserligen ladda ner Woocommerce, men det såg helt galet ut. Texter hamnade ovanpå varandra, bilder blev suddiga och allt var kaos.

Starta webbshop

3. Bygga om och anpassa sajten

Om man vill fixa och ändra på sajten (vilket man troligtvis vill) gäller det att antingen vara kunnig själv, eller att anlita någon som kan. För vår del var det både en massa tekniska problem och layoutsaker som vi ville ändra. Som tur är så har vi kontakt med en väldigt duktig webbutvecklare. Han kunde hjälpa oss med allt, men det blev många vändor fram och tillbaka.

Starta webbshop

4. Lösa det tekniska kring moms och fraktkostnader

Olika varor kan ha olika moms, och dessutom måste man förstå hur man ska lägga in momsen på rätt sätt på webbplatsen. Behöver jag säga att det blev fel många gånger innan det blev rätt?

När det gäller frakt kan man välja mellan att erbjuda fri frakt, fast frakt eller rörlig frakt (som ändras beroende på hur mycket eller hur tungt kunden handlar). Det senare blir ett ganska komplicerat alternativ, så vi landade efter många diskussioner på en fast frakt på 45 kronor. (Den summan innebär att de flesta kunder betalar mindre än den reella fraktkostnaden, men kunder som köper något väldigt litet betalar lite mer än den rella fraktkostnaden.)

5. Skaffa en betalningslösning

Ja just det, kunden måste kunna betala också! Det finns olika betalningslösningar och vi valde en som heter Nets Easy. För att få detta att fungera fick vi sluta avtal med Nets, som naturligtvis ska ha sin del av kakan vid varje betalning. Helt enkelt att få det att fungera var det inte, men till slut så! Vi har ordnat så att man kan betala antingen med kort eller med Swish. Andra betalningsalternativ som man kan skaffa är till exempel faktura eller PayPal.

Starta webbshop

6. Ordna bokföringen

För att starta en webbshop behöver du förstås ha ett företag, och man behöver hålla koll på bokföringen. Vi har en bokföringsfirma som hjälper oss med detta och det är tur, för det är mycket att tänka på ändå!

Bokföring

7. Köpa in produkter – eller göra upp avtal om dropshipping

Vad ska man sälja i sin butik då? Man kan välja mellan att köpa in produkter själv eller att göra så kallad ”dropshipping”. Om man köper in produkterna själv får man ligga ute med pengar och tar en större risk, men förtjänsten kan vara bättre.

Droppshipping innebär att man säljer varor som ägs och lagerhålls av en annan butik. Man slipper ta risker och man slipper lagerhållning, men förtjänsten är mindre. Vi gör en blandning av dessa två koncept (och några mitt emellan-varianter) och utvecklar dessutom nya produkter tillsammans med vår samarbetspartner Pufz.

Att starta webbshop och att utveckla nya produkter

8. Lägga upp produkter i butiken

Äntligen är det dags att lägga upp produkter i webbutiken! För vår del strulade bilderna en del, så vi fick anlita webbutvecklaren igen, men till slut löste det sig. Att lägga upp ”enkla produkter” (en färg, en storlek) är ganska enkelt, men när det kommer till variabelprodukter (olika färger, olika storlekar) är det lite pilligare. Men det går. Och så ska man ju se till att ha artikelnummer också, och kanske lagerstatus.

Dalahästar

9. Bli företagskund hos en paketleverantör

När man startar webbshop måste man kunna skicka paket, och då måste man bli kund hos en paketleverantör. Vi är nu kunder hos PostNord, som levererar våra paket. Det fungerar bra, men det var en hel del att lära sig i början. Man måste logga in på deras företagsportal, där man skriver in kundens uppgifter för att köpa frakt och få ut en fraktsedel. Två gånger om dagen har postkontoret öppet, där man kan lämna paketen.

Starta webbshop

10. Beställa hem kartonger och packprodukter

Och så behöver man förstås kartonger och förpackningsmaterial för att kunna skicka paketen! Även här finns olika leverantörer att välja mellan. Vårt val föll slutligen på Packoplock, som har ett stort urval av paket och material. Men vilka storlekar ska man välja? Man måste tänka på maxstorlek för så kallat varubrev och man behöver kanske också e-handelspåsar, tejp, plastfickor för fraktsedlar, fyllnadsmaterial och olika klisterdekaler.

Starta webbshop

11. Ordna lagerhållning

Om man endast kör dropshipping slipper man detta med lagerhållning. Vi har ett ganska litet behov av lagerhållning som tur är. Vi har dock ”lite av nästan allt” hemma i husbåten (även de produkter som egentligen är dropshipping) så att vi snabbt kan packa och skicka vid beställning. När något börjar ta slut åker vi till vår samarbetspartners lager och hämtar mer.

Grytunderlägg husvagn

12. Koppla webbutiken till sociala medier

När vi nästan trodde att vi var klara insåg vi att de flesta webbbutiker också kopplar butiken till Facebook och Instagram. Vi använde ett plugin som heter ”Facebook for Woocommerce” och det gjorde att det hela nästan löste sig. Fortfarande strular vissa saker. En del produkter vill inte synas på Instagram och några blir, av okänd anledning, inte godkända på Facebook. Det är bara att försöka andas lugnt.

13. Marknadsföra butiken och produkterna

När man nu äntligen är klar med webbshopen så är kunderna välkomna, men hur ska de hitta till butiken? Vi råkar ju ha en blogg med många läsare, så vi kunde berätta om shopen där. Andra sätt att marknadsföra en webbshop är att arbeta med sökmotoroptimering (så man kan hitta produkterna när man googlar), annonsera på Facebook och annonsera på Google. Har man tur kanske man också kan få med produkterna i en tidning …!

14. Skapa nyhetsbrev

En annan sak som är bra när man har en webbshop är att kunna skicka nyhetsbrev (till de kunder som tackar ja till nyhetsbrev) för att berätta om nyheter och ge stammis-rabatter. Och för detta ändamål behöver man ytterligare ett program. Det finns olika att välja på, men vi valde det kanske mest populära ”Mailchimp”. För att koppla det till butiken fick vi dessutom skaffa ett plugin som heter ”Mailchimp for Woocommerce”.

#mc_embed_signup{background:#fff; clear:left; font:14px Helvetica,Arial,sans-serif; } /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få rabatt i webbshopen!

(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]=’EMAIL’;ftypes[0]=’email’;fnames[1]=’FNAME’;ftypes[1]=’text’;fnames[2]=’LNAME’;ftypes[2]=’text’;fnames[3]=’ADDRESS’;ftypes[3]=’address’;fnames[4]=’PHONE’;ftypes[4]=’phone’;fnames[5]=’BIRTHDAY’;ftypes[5]=’birthday’;}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

15. Hitta en lösning för resor och semester

En sak som är viktig att tänka på är hur man ska göra med webbshopen när man är ute och reser. Vi lovar att leverera produkter inom 3-5 arbetsdagar, och för att hålla det kan vi max vara hemifrån några få dagar.

En lösning är att tillfälligt ändra leveranstiden. Om vi är borta en vecka kan vi skriva att vi lovar att leverera inom 5-7 arbetsdagar. Allra enklast är det förstås om man säljer produkter via ”dropshipping”, så att någon samarbetspartner kan packa och skicka paketen, eller om man anlitar hjälp för att packa och skicka paket. Ytterligare en lösning kan vara att ha tillfälligt semesterstängt i butiken.

Har du tänkt på att starta webbshop – eller har du kanske redan en?

Har du några erfarenheter av att starta webbshop? Berätta gärna! Det har varit roligt, spännande och lärorikt, men också utmanande. Om du vill starta en webbutik så gör det – men var gärna lite mer förberedd än vad vi var!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev