Vi önskar en ny fin vecka! I denna veckas resenyheter bjuder vi bland annat på en lista över världens dyraste städer. Dessutom kan vi berätta om Visit Swedens nya marknadsföringskampanj för Sverige – där en toalettborste står i centrum!
Innehållsförteckning
Viking Line kräver covidbevis på Viking Cinderella
Viking Line inför krav på vaccinationsintyg eller färskt negativt covid 19-test för resenärer med svenskflaggade Viking Cinderella från 3 december. För rederiets fartyg med finsk flagg gäller av juridiska skäl i stället en stark rekommendation. Syftet är att alla resenärer ska kunna känna sig trygga och säkra ombord. För kryssningar med Viking Cinderella från Stockholm gäller från 3 december och tills vidare följande för alla resenärer över 18 år:
- Vaccinationsintyg efter två doser vaccin, alternativt
- Intyg om tillfrisknande från covid-19 (inom de senaste 6 månaderna), alternativt
- Ett negativt covid-19 PCR testresultat (max 72h gammalt) eller ett negativt covid-19 antigen testresultat (max 48h gammalt)
First Camp förvärvar Jesperhus Feriepark i Danmark
First Camp fortsätter tillväxtresan i Skandinavien och förvärvar Jesperhus Feriepark, en semesterresort och camping på Jylland i Danmark. Jesperhus är en av de mest populära semesterdestinationerna i Danmark för barn. Jesperhus Feriepark grundades på 1960-talet av familjen Overgaard och har haft en imponerande utveckling sedan dess. Destinationen innefattar nästan 300 hus, stugor och tält, 500 campingtomter och en bred portfölj av attraktioner inklusive ett badhus, tematiserat zoo och åkattraktioner.
Norwegian utökar flottan – och förlänger samarbete med UNICEF
Norwegian utökar nu sin flygplansflotta med två Boeing 737 MAX 8, för att kunna klara av sommarens flygprogram med 270 destinationer. Bolaget meddelar att de ingått avtal om att hyra två Boeing 737 MAX 8-flygplan. Samtidigt meddelar bolaget att de nu förlängt sitt partnerskap med UNICEF Norge, med ytterligare tre år. I snart 15 år har Norwegian bidragit med humanitära aktioner, insamlingsaktioner och donationer från kunder och anställda.
Världens dyraste städer har listats
The Economist Intelligence Unit (EIU) gör årligen en undersökning av prisläget i några av världens största städer. Prisläget har ökat, med en inflationstakt på 3,5 procent i indexet, vilket är den högsta siffran på fem år. Allra dyrast har det blivit i Tel Aviv. Stockholm märks också, med världens åttonde högsta bensinpris. Dessa städer toppar listan som dyrast i världen:
- Tel Aviv, Israel
- Paris, Frankrike och Singapore
- Zürich, Schweiz
- Hongkong, Kina
- New York, USA
Toalettborste i fokus när Sverige marknadsförs utomlands
Genom att visa originalen – platserna – bakom några världskända IKEA-produkter, vill Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden skapa nyfikenhet för Sverige som besöksmål: Nu lanseraras den största internationella kampanjen på länge. Kampanjen lyfter fram resmål i Sveriges alla 21 regioner där sjön Bolmen i Småland, som namngett en toalettborste, har en huvudroll för att kampanjen ska sticka ut i bruset av vackra solnedgångar och dramatisk kust, som annars är vanliga i resmålsmarknadsföring.
Ny undersökning: 8 av 10 svenskar vill se mer av Sverige
För fjärde året i rad har destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, genomfört undersökningen Resa i Sverige. Jämfört med 2020 visar resultatet att något fler har rest i Sverige under sommaren och 8 av 10 uppger att de vill se mer av Sverige framöver. Varannan respondent (49 procent) har valt alternativet att de vill resa mer i Sverige 2022. 63 procent uppger också att de tycker att det är viktigt att tänka klimatsmart vid val av resa.
Veckans reflektion
Att marknadsföra Sverige med en toalettborste är ju lite otippat, men varför inte? Det handlar väl om att sticka ut i bruset. Vad tycker du om kampanjen?
Missade du förra resenyheterna? Läs Virusvarianter, turismpris, campingbio och julbiljett
Ditte säger:
Bra initiativ av Vikinglinjen ! Och nog så viktigt att bromsa det som bromsas kan. Undrar om och när det blir aktuellet för Covidpass inom kollektivtrafiken.
Vad gäller IKEAS marknadsföring så behöver de den nog inte direkt för egen del . Men visst är det en kul idé med borsten och en snygg bild från en plats här i Sverige.
06 december 2021 — 9:09
Helena säger:
Hmm, intressant tanke med kollektivtrafiken, men tänker att det nog blir svårt att genomföra? När det gäller marknadsföringen av Sverige så är IKEA tydligen inte involverade (mer än att de gett sitt godkännande!), men lite annan vinkling är det helt klart 😉
06 december 2021 — 17:56
BP säger:
Att Tel Aviv ligger etta på den föga smickrande lista förvånar mig inte. När vi var där reagerade vi också på prissättningen. En stor del av ”inkomsterna” går ju till försvaret och en vanlig israel har minst tre jobb för att få det gå ihop.
Bolmen – nej, inte i det utförande. Jag menar reklamen alltså, inte självaste toaborsten.
06 december 2021 — 19:01
Helena säger:
Dessutom var det nåt om att valutan gått upp! Och haha, nej kanske inte det mest smickrande fotot på Bolmen 😉
06 december 2021 — 19:11
Sandra Nordström säger:
Ni vet väl att Bolmen inte är vilken sjö som helst!? Det är Skånes viktigaste dricksvattentäkt! Dessutom är södra Bolmen ett vattenskyddsområde och en ytterst värdefull sjö för rekreation, fiske, bad, turism, friluftsliv, djur och natur.
Så Bolmen att är otroligt mycket mer än en toaborste 🙂
07 december 2021 — 7:48