Att ge ut ett magasin – hur går det till? Vi gav ut ett fysiskt magasin förra sommaren, och nu ska vi göra samma sak en gång till. Denna gång är vi lite mer erfarna och kan berätta hur vi arbetar.
Innehållsförteckning
Att ge ut ett magasin
Vi har länge drivit blogg/magasin på nätet, men att ge ut en fysisk version var under en period en dröm. Utmaningarna låg inte i själva skrivandet, utan i finansiering och distribution. Förra sommaren blev det äntligen verklighet, och vi gav ut FREEDOMtravel sommarmagasin 2021. Nu jobbar vi för fullt med den andra utgåvan: FREEDOMtravel sommarmagasin 2022.
Att finansiera magasinet
Att ge ut ett magasin kostar pengar. Eftersom vi varken har kompetensen eller de program som behövs för layout så betalar vi för det. Vi betalar naturligtvis också för tryck, och därefter för distribution. Trots att vi tycker att vi hittat en bra och rimlig lösning på allt detta, så handlar det om stora kostnader. Vi trycker trots allt 100 000 exemplar av magasinet och levererar till 600 campingar !
Ett sätt att finansiera ett magasin är att sälja det, men vi delar ut vårt helt gratis. Istället finansierar vi magasinet med annonser. Rent ekonomiskt är det helt avgörande för oss att sälja in tillräckligt många annonser. Vi är inte ute efter att tjäna några stora pengar på magasinet men vi vill undvika att gå back, vilket vi tyvärr gjorde förra året. Vi var helt enkelt oerfarna och inte ute i tillräckligt god tid.
Att sälja annonser
Vi har hjälp av Peters bror Micke för att sälja annonser. Han har tidigare varit toppsäljare på Vi i Villa, så detta med annonsförsäljning kan han på sina fem fingrar. Nu när han är pensionerad tyckte han att det var roligt att gå in och jobba tillsammans med oss.
För Micke var campingvärlden en helt ny bransch, så det har förstås inte varit helt lätt att hitta rätt bland företag och personer. Men nu, efter ett drygt år med oss, känns det ibland som att han har bättre koll än vi. När han säljer annonser åt oss tjänar han naturligtvis ekonomiskt på det – medan vi använder vår del av summan till att betala layout, tryck och distribution.
En annan sak som är viktigt för oss – utöver att försöka täcka utgifterna – är att det ska vara bra och relevanta annonser. Vi har till exempel haft annonser för campingar, husbils- och husvagnsåterförsäljare, destinationer och rederier (med information specifikt riktad till husbils- och husvagnsägare). Riktigt nöjda är vi när det känns som att en betald annons också kan vara värdefull för läsarna!
Att skriva artiklar
En av de mest uppenbara uppgifterna när man ska ge ut ett magasin är att skriva artiklar. Förra året skrev jag (Helena) alla artiklar. I år kommer jag också skriva det mesta, men vi kommer dessutom bjuda in någon gästskribent. Syftet med detta är inte att minska på arbetsbördan – det är ändå en hel del jobb med planering och kommunikation – utan att få en större variation i innehållet.
Just nu arbetar jag för fullt med det redaktionella. Jag kommunicerar med gästskribenter och skriver eget material. Visst innehåll kommer du kanske känna igen från vårt digitala magasin (fast i ny tappning förstås!), medan annat blir fullständigt nytt och helt unikt för det fysiska magasinet.
Att layouta magasinet
När innehållet är klart skickar vi iväg det (i form av word-filer, foton och färdiglayoutade annonser i pdf-format), tillsammans med en skiss över hur sidorna ska ligga i förhållande till varandra, till firman som hjälper oss med layouten. Självklart presenterar vi våra önskemål om layouten samtidigt som vi låter firman vara kreativ. Sedan kan vi ha synpunkter i några vändor, innan magasinet är klart för tryck.
Att trycka magasinet
Nästa steg är att trycka magasinet. Vi bestämmer typ av papper och antal ex som ska tryckas. Sedan är det bara att vänta på resultatet … och fakturan.
Att distribuera magasinet
Sist men inte minst ska magasinet distribueras. Detta kan göras på olika sätt. En variant, som vi diskuterat, är att man köper adresser till personer som äger en husbil eller husvagn och postar magasinet. Den här varianten är dock väldigt kostsam, så det visade sig vara ett dåligt alternativ för oss.
Vi distribuerar istället magasinet till 600 campingar och ett gäng husbilsåterförsäljare, med hjälp av chaufförer. Eftersom detta görs tillsammans med tidningen ”Husbil och Husvagn på Väg” kan vi dela på kostnaderna och det blir genomförbart, även om bränslepriserna förstås kan påverka kostnaden i år.
Vill ditt företag synas i magasinet?
Har du ett företag som vill synas i ett magasin med en upplaga på 100 000 ex, som når svenska semesterfirare på camping sommaren 2022? Hör av dig till oss eller till vår annonssäljare Micke, på Tjälldén-gruppen.
Vill du läsa magasinet?
Vill du läsa magasinet? Du kommer hitta det i receptionen på 600 campingar, mellan Mora och Ystad, från och med midsommarveckan 2022. Du kommer också hitta det hos ett gäng husbilsåterförsäljare, under samma tid. Dessutom kommer vi dela ut magasinet under mässan ”Elmia Husvagn Husbil” i september.
Har du några synpunkter, tips eller tankar till oss inför att vi ska ge ut magasinet i sommar? Berätta gärna!
Per Thimon säger:
Intressant och lärorik artikel. Det är alltid kul att få en lite djupare inblick vilket enormt arbete som ligger bakom en färdig produkt.
Lycka till med hela processen och jag ser fram emot ett läsvärt magasin i sommar.
30 mars 2022 — 8:15
Helena säger:
Roligt att det uppskattades! Och tack så mycket!!
30 mars 2022 — 17:21
Annar Aas säger:
Ett tips är att kolla äventyrhusbilar o personer som gör resor världen runt i action-husbilar. Tex liveandgive 4×4 ett ungt tyskt par som nyligen – efter 4 år i Nord-America i en Bimobil byggd på mercedes Ateco. Ett underbart par som förutom två hundar nu fått en baby att resa med. De har nyligen bytt upp sig till en mercedes Arocs 4×4. Kolla gärna om det vore värt ett reportage.
30 mars 2022 — 8:51
Helena säger:
Stort tack för tipset! Såna här äventyrare kan vi också bli riktigt fascinerade av! Oavsett om det blir något i just det här sammanhanget eller inte, så är det ett bra tips! Har hittat dem på Instagram!
30 mars 2022 — 17:23
Ditte säger:
Verkligen ett hästjobb ni lägger ner. Men antar att ni tycker det är mödan värd och hoppas ni kan gå plus i år-
Önskar er all lycka.
30 mars 2022 — 13:45
Helena säger:
Vi får väl se i längden om vi tycker mödan är värd eller inte. Än så länge är det tillfredsställande att lyckas ro projektet i land och kanske nå ut till lite fler med vad vi gör. I längden krävs det ju däremot att det bär sig ekonomiskt. Tack så mycket!
30 mars 2022 — 17:25
Lena+i+Wales+och+Spanien säger:
Intressant att få titta in lite bakom kulisserna om hur det går till.
Massor av jobb.
Lycka till!
30 mars 2022 — 13:59
Helena säger:
Ja, en hel del jobb är det 😉 Tack så mycket!
30 mars 2022 — 17:25
Matts Torebring säger:
Wooow vilket jobb ni har framför er. Vår julkatalog på runt 100 sidor brukar ta cirka 3 månader. Tänk förr när vi inte arbetade digitalt. Då skulle alla bilder till ”Repro 7:an i Värnamo” före tryck. Finansieringen är nog det tuffaste. Ett stort lycka till.
30 mars 2022 — 16:02
Helena säger:
Ja oj ja, innan det var digitalt var det förstås utmanande på ett annat sätt! Tack så mycket!
30 mars 2022 — 17:26
BP säger:
Har ju layoutat tidningar/magasin på upp till 48 sidor, men aldrig tryckt 100 000 exemplar. Det måste ju kosta en förmögenhet. Så hur ni får det att gå runt är en gåta. Men ni lyckas ju uppenbarligen, så stor ELOGE.
Kul med en annonsförsäljare i familjen. Guld värt ju:-)
30 mars 2022 — 19:43
Helena säger:
Ja, nu gick vi ju iofs lite back förra året om vi ska vara ärliga … Men ambitionen är att gå åtminstone jämt upp!! Du inser att det är en utmaning som vi tampas med 🙂
31 mars 2022 — 18:24
Maria/emjis.se säger:
Så kul att läsa om arbetet bakom!! Ska bli riktigt roligt att läsa när den blir klar!
Lycka till!!
30 mars 2022 — 23:00
Helena säger:
Roligt att du vill läsa! Ja, en hel del jobb på olika sätt! 😉
31 mars 2022 — 18:25