Campingbranschen har formligen exploderat de två senaste åren. Det känner de flesta campare till vid det här laget. Den första pandemisommaren 2020 kommer många att minnas som sommaren då det blev svårt att få tag på viss campingutrustning; detta på grund av materialbrist och ett starkt ökat intresse för camping på hemmaplan.
Vi bestämde oss därför för att prata med Campingtillbehör 4U, som är en av landets största återförsäljare av reservdelar och tillbehör för camping, och som håller till i Sundsvall.
Innehållsförteckning
Sundsvall, here we come!
Vi befinner oss, som många vet på en husbilsresa i Centraleuropa, så att ta oss till Sundsvall rent fysiskt är inte helt enkelt just nu. Men tacka vet vi modern teknik! För att pejla dagsläget kopplar vi upp oss mot Sundsvall via videolänk, där Campingtillbehör 4U precis har flyttat till nya lokaler. Där träffar vi platschef Johan Paldanius med medarbetare.
Johan, vad säger du om utvecklingen i campingbranschen de senaste åren?
”För vår del har det varit mest positivt, inte minst att se att många nya campare har fötts under pandemin. Om vi ska prata om företaget så har vi märkt en klar ökning av kunder sedan pandemin startade. Vår postorderförsäljning rullar på bra och vi gör allt för att lösa kundernas behov.”
Berätta lite mer om företaget. Hur började allt?
”Campingtillbehör 4U startades 2012 i Söråker, strax norr om Sundsvall, i ett litet hemmagarage. Verksamheten växte snabbt med efterfrågan på tillbehör och reservdelar, så lagret flyttades till Jönköping, och därmed postorderverksamheten också. Kundtjänsten satt kvar i Söråker till 2019 då företaget fick nya ägare. Kort därefter flyttades kontoret till Sundsvall.”
Hur ser det ut idag?
”Våren 2020 öppnade vi den första fysiska butiken i anslutning till vårt kontor och kundtjänst. 2021 tog vi själva över lagret, som flyttades till Sundsvall, så nu har vi både en lagerbutik och postorder under samma tak. Det känns bra att vi själva ansvarar för allt vi skickar till våra kunder i främst Sverige och Norge.”, säger Johan.
En trivsam bransch som växer
Samtidigt som vi pratar så hastar medarbetarna fram och tillbaka mellan hyllorna och plockar ihop kundbeställningar som ska skickas. Det märks att pulsen och trivseln är hög bland medarbetarna. Vi får lov att växla några ord med Sara, som är i full färd med att packa ihop en kundorder.
Sara, du verkar ha fullt upp?
”Ja, det är ju högsäsong nu och alla vill ha sin beställning så snart som möjligt.”
Är det ett roligt jobb?
”Absolut, det är ju något positivt med camping och fritid. Sedan är det ju roligt att se högarna minska också.”
Vad är svårigheterna?
”Att det finns så otroligt många artiklar. Vi behöver dubbelkolla så att vi skickar rätt sak till rätt kund. Här lär man sig nåt varje dag”, säger Sara med ett leende.
Nålen i höstacken
När vi får en inblick i den stora lagerbutiken, och alla hyllor som sväljer tusentals artiklar, dyker frågan upp hur man håller reda på allt. Det känns som att hitta en nål i en höstack.
Johan, hur håller ni ordning på allt?
”Vi har ett system med lagerplatser för alla artiklar så var sak ska ligga på sin plats. Det gör att vi snabbt kan plocka ihop och skicka rätt beställning. Pack- och plockpersonalen har lärt sig var det mesta finns.”
Kundservice på två språk
I bakgrunden hör vi hur telefonerna surrar i ett. Här sitter Titti, Camilla och Sophi och besvarar kundernas frågor. Hit hör kunder från både Sverige och Norge av sig med sina frågor. Vi vill inte störa dem i onödan så vi ställer frågan till Johan.
Vad är det kunderna frågar om mest?
”En vanlig fråga är vilken reservdel kunden behöver, och vilken markis som passar kundens husvagn eller husbil. Våra medarbetare på kundtjänst har direktkontakt med våra leverantörer och kan snabbt få fram exakt vilken del det gäller. Förutom telefonerna så ramlar det dagligen in en hel del mejl som också behöver besvaras.”, svarar Johan.
Vad skulle du säga utmärker er som företag?
”I det fallet skulle jag säga vår kundtjänst, som verkligen gör sitt yttersta för att besvara kundernas frågor och skaffa fram rätt delar så snabbt som möjligt.”
Hett i campingbranschen
Campingbranschen är i allra högsta grad levande och det händer mycket i utvecklingen, inte minst på fordonssidan. Vi spekulerar lite storsäljare och nya produkter på marknaden.
Har ni något nytt som är intressant?
”Javisst, vi är ju ensamma om EasyLevel, som är ett helt nytt, svenskutvecklat, digitalt vattenpass med tillhörande app. Den gör det enkelt att se när husbilen eller husvagnen står i våg. Det underlättar att inte behöva springa runt fordonet med ett analogt vattenpass. ”
Vilken är storsäljaren just nu?
”Det är EasyLevel och takluckan MaxxFan, som enligt oss är den bästa takfläkten på marknaden. Sedan köper kunderna naturligtvis förbrukningsartiklar som tabletter för avloppstanken och rening av färskvatten.”
Vad tror ni om framtiden?
”Branschen fortsätter att växa och vi med den, det märkt tydligt på vår omsättning. Vi har också märkt ett starkt ökat intresse hos den yngre målgruppen, 25-45 år, vilket är jätteroligt! En trend som kommit är att själv bygga om en skåpbil, eller ’plåtis’ som vi säger.”
En sista fråga, Johan. Hur skulle du sammanfatta er roll i campingbranschen?
”Att vi ska vara nära kunden. Och att vi älskar camping, såklart!”, avslutar Johan.
Med detta så tackar vi Johan och medarbetarna för titten hos Campingtillbehör 4U för den här gången. När vi kopplar ner lämnar vi myllret av fyllda hyllor och glada campingentusiaster. Vi funderar på att rulla norrut nästa sommar, så kanske blir det ett ”riktigt” besök i Sundsvall då …
1 pingback