Innehållsförteckning
Gästskribent: Linda Vismer
Vi lever i en tid där vi fokuserar mer på att förändra det som är dåligt än att förstärka det som är bra. Det är inte särskilt konstigt, och behöver inte vara fel i sig, men jag tror vi mår bra av att växla fokus ibland. Så jag tänkte ägna det här inlägget åt att hylla husbilen som reseform.
Men eftersom jag ändå tror på utveckling och att ständigt utmanas kommer jag ändå avsluta inlägget med några frågeställningar att fundera på som kan få ligga där i bakhuvudet och reflekteras lite kring. De ska inte vara en bitter eftersmak utan snarare ett kittlande strössel till den som ändå vill klura lite där i förtältet.
Att hylla husbilen som en hållbar reseform betyder inte att husbilsfolket behöver slå sig för bröstet, vara nedlåtande mot de som gör andra val eller tänka att en själv inte har saker att utveckla. Vi kan hålla två tankar i huvudet samtidigt, eller hur?
Transportmedel
Husbilen är fossildriven det kommer vi inte ifrån, men utsläpp i storlek som kryssning och flyget har den inte. En del reser dessutom till ett ställe och stannar där under längre tid. På så sätt blir utsläppet/resdag lägre. Cykel måste tillhöra en av få kortdistanstransportmedel som är hållbart rakt igenom. Håller länge, ger motion. Inga utsläpp och ett långsamt sätt att ta sig an en plats.
Stärk lokalt och tätorter
Husbilslivet tillbringas inte i första hand i storstäder, varken i Sverige eller i andra länder, utan det sker företrädelsevis i glasbyggd, landsbygd och tätorter. Ett bo på campingar, uppleva närområdet, göra utflykter och spendera sina semesterpengar på fika, hantverk, aktiviteter på dessa orter är att sprida ut resurserna (jämfört med t.ex. en Europaweekend). Det bidrar till att hela Sverige kan leva i större utsträckning och detsamma gäller givetvis för andra länder också om vi reser och konsumerar utanför storstäderna.
Hushålla med resurser
Jag är själv ingen inbiten husbilist men tänker att en del av tjusningen är det minimalistiska, att resurserna inte är oändliga. Det gäller både vatten, gas och el. Men också mängden kläder och prylar som används.
Det var några aspekter på hur husbilslivet kan ses som ett hållbart sätt att resa. Nu till några reflektionsfrågor på samma tema men med risk för att bli ohållbara och därmed mår bra av att kluras lite på.
- Husbilen är tung och drar mycket drivmedel det kommer vi inte ifrån – hur kan du ta resa så att så lite bränsle som möjligt förbrukas?
- Dricka alkohol saknar positiva effekter på andra och tredje person ur ett hållbart perspektiv – hur låter du frågan om vad som ska drickas vara ett aktivt beslut och inte något som slentrianmässigt hänger på?
- Arbetsfördelningen inom ert resesällskap – Hur ser den ut, är den väldigt könsstereotypisk eller finns utrymme att utmana det klassiska och invanda?
På vilka fler sätt ser du att husbilslivet/resandet är positivt för turism? Ser du hållbarhetsaspekter som jag missat?
Johan säger:
Tack för detta! Det gnälls ju gärna på oss som kör diesel bilar, men vad är alternativet? Flyg? Det är ju knappast bättre. Bra att ha i åtanke innan vi straffbeskattas …
13 juli 2022 — 21:27
Linda Vismer säger:
Det ena blir ju inte bra för att något annat är sämre men lite proportion och perspektiv är bra att ha med sig.
18 juli 2022 — 21:43