Nyligen släpptes 2022 års version av rapporten ”Svenskarna och internet” av Internetstiftelsen. Denna rapport är alltid intressant tycker vi, som jobbar med ett digitalt magasin och sociala medier. Vi presenterar några utdrag ur rapporten, samt våra tankar om detta.
Innehållsförteckning
Hur många använder internet?
Först och främst presenterar rapporten (som du kan läsa i sin helhet här) siffror över hur många som använder internet, av invånarna över 16 år. Det är en mycket stor del av befolkningen, men det är inte alla. Här är det ju relevant att reflektera över det digitala utanförskap som drabbar dem som inte kan ta del av nyheter, boka vårdkontakter, arrangera resor/transporter eller kommunicera med myndigheter online.
- 94 % av befolkningen använder internet
- 8 av 10 pensionärer använder internet
På vilka sätt använder vi internet?
Rapporten berättar också om hur vi använder internet. Bland annat är det tydligt hur användningen av e-legitimation – framför allt bank-id – har ökat, och detta känns ju positivt. Själva använder vi inte bank-id dagligen (vilket många tydligen gör), men vi skulle uppleva stora problem utan det.
Användning av e-legitimation
- 9 av 10 använder e-legitimation
- 7 av 10 använder mobilt bank-id dagligen
- 3 av 10 pensionärer har inte använt bank-id
Användning av digitala vårdtjänster
- 83 % har använt e-vårdtjänster det senaste året
- 1 av 4 har haft ett digitalt läkarbesök det senaste året
Användning av digitala resetjänster
- 57 % använder e-tjänster för resande med kollektivtrafik
- 50 % har rest med digital biljett i mobilen
- Drygt 6 av 10 har betalat parkering med en app
Vad begränsar vår användning av internet?
Vad som begränsar vår användning av teknik är olika i olika åldersgrupper, enligt rapporten.
Hälften begränsas av otrygghet
Hälften av internetanvändarna undviker att göra vissa saker på nätet på grund av otrygghet. Det kan handla om rädsla för att chatta med okända, rädsla för bedrägerier vid e-handel och oro för att inte veta vilka nyheter som är sanna och inte.
Pensionärer begränsas av teknik
Den äldre gruppen användare är främst begränsade av tekniken. Till exempel kan man ha svårt att förstå molnlagring, felmeddelanden och tekniska termer. De som är födda på 1920- och 1930-talet upplever också i lite större utsträckning än andra att kostnader kan vara begränsande, till exempel att man inte har råd med en smartphone.
Yngre användare vill skydda sin integritet
Den yngre halvan av befolkningen är mer noga än andra med att skydda sin personliga integritet på internet. Till exempel är det mer än hälften som klickar ur sin platsinformation på mobilen. Yngre är också mer benägna att klicka ur cookies på webbplatser de besöker.
Män väljer oftare bort sociala medier
Det är betydligt mer vanligt bland män (23 procent) att helt avstå från att använda sociala medier än bland kvinnor (13 procent). Kvinnor är däremot mer benägna än män att avstå från att uttrycka sina åsikter på sociala medier.
Hur handlar vi på internet?
E-handel har blivit normalt för en stor del av befolkningen, och kanske fick detta också en extra skjuts under pandemin, då man inte ville vistas bland allt för mycket människor.
- 85 % av befolkningen har e-handlat det senaste året
- 3 av 10 födda på 1920- och 1930-talet har e-handlat under året
- Kläder och presenter är mest populärt att e-handla
Hur många utsätts för nätbedrägerier?
Men, ska man inte vara orolig för att göra affärer på internet då? Enligt rapporten drabbas många av nätbedrägerier, men det verkar i första hand vara relaterat till bluff-mejl och bluff-sms.
Vi kan själva berätta att vi råkade ut för ett sådant sms i höstas. Det var så relevant så vi gick på det (vi väntade på ett paket och sms:et såg ut att komma från paketleverantören), men vi insåg felet strax efteråt och spärrade vårt kort innan någonting hände.
- 6 av 10 internetanvändare har utsatts för nätbedrägerier under det senaste året
- Det vanligaste bedrägeriet är bluffmejl eller bluff-sms
- 2 % av internetanvändarna har blivit utsatta för hot på nätet
Hur använder vi sociala medier?
Hela 84 procent av internetanvändarna använder sociala medier. Både kvinnor och män använder sociala medier, men det finns vissa skillnader. Män använder i större utsträckning Youtube, Twitter, Reddit och Twitch. Kvinnor använder i större utsträckning Instagram och Pinterest. Kvinnor lägger också oftare upp eget material.
- Youtube används av alla generationer, även om det är mest populärt bland yngre. Syftet är ofta att se underhållning, lyssna på musik eller se instruktionsfilmer. Användandet har minskat något.
- Facebook används av mer än hälften av internetanvändarna. Bland personer födda på 80-talet eller tidigare är Facebook den plattform som flest använder dagligen. Många använder Facebook för att gratulera personer på födelsedagen eller för att delta i grupper.
- Instagram används av alla generationer, och är extra populärt bland personer födda på 80-, 90- eller 00-talet. Man tittar på inlägg och stories, och lägger upp eget material.
- LinkedIn används främst av personer i åldern 32-62 år, och användandet är särskilt stort bland tjänstemän. De flesta tar del av inlägg i flödet och omkring 3 av 10 marknadsför sitt professionella jag.
- Snapchat, Tiktok och Roblox används främst bland de yngre generationerna. Snapchat används för att snappa/chatta med personer man känner och TikTok för att titta på videos.
Här bjuder rapporten inte på några stora överraskningar, och det verkar som att användandet av sociala medier är relativt oförändrat.
Hur är din relation till internet?
Hur är din relation till internet? Använder du e-legitimation, digitala vårdtjänster eller digiala resetjänster? Tänker du på din integritet? E-handlar du? Använder du sociala medier?
Bilderna i denna artikel kommer från bildbanken Pixabay
BP säger:
Då är jag alltså en relativ ”vanlig” internetanvändare och det utan att vara det minsta tekniskt begåvad.
Eller idag skulle jag swisha pengar och då hade appen försvunnit på min iPhone. Ja, ja det löste sig.
Bluffmejl och -sms tillhör tyvärr vardagen, men mejlen hamnar till 99,9 procent direkt i skräpposten. Sedan har jag ju bara en blogg och varken Insta, Facebook eller andra plattformer så…
19 oktober 2022 — 20:25
Helena säger:
Vi är nog också relativt ”vanliga” tror jag, även om vi kanske använder sociala medier lite mer. Håller med om att bluffmejl är vardag. Tycker tyvärr att de blivit proffsigare, och därmed ibland lite svårare att genomskåda.
20 oktober 2022 — 18:32