Sökmotoroptimering (även kallat SEO) av din webbsajt eller reseblogg är något av det viktigaste du kan göra om du vill att besökare ska hitta dig via Google. Du kan få trafik till din hemsida via sociala medier, men i slutänden är Google dit de flesta vänder sig när de letar efter tips och inspiration inför sina resor. Vi vet precis hur det är att starta upp en resesajt och vilja hjälpa andra att uppleva världen, därför har vi samlat ihop några tips om hur du kan sökoptimera din sajt och få fler besökare.

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Identifiera dina sökbegrepp

När man skapar en reseblogg kanske man inte direkt tänker på sökord, utan mest på resmålen man vill skriva om. Det är dock en god idé att lista reserelaterade ord som du vill skriva om och sen kolla upp hur många sökningar som sker på de orden varje månad, samt vilka liknande sökbegrepp som kan passa. Du kan också söka på orden själv och se vilka resultat som kommer upp. Det är värt att notera att sökbegrepp kan bestå av ett eller flera ord.

Bestäm vilka sökord och sökbegrepp som är relevanta för dig. Du kommer antagligen inte kunna täcka in allt så fundera på om du ska rikta in dig på en specifik typ av resor, en speciell målgrupp eller ett land som du vet mycket om.

Se till att din sajt är snabb och lätt för Google att indexera

Den tekniska delen av sökmotoroptimering kan vara lite knepig, men är du lite teknisk och inte ger upp i första taget så kan du fixa en hel del själv också.

Google gillar webbsajter som laddar snabbt, för de vet att besökaren har kort tålamod. Ett sätt att förbättra din hemsidas laddtid på är att se till att dina bilder inte är för tunga (inte har för stor filstorlek).

Dessutom gillar Google när det finns en tydlig sajtstruktur. De vill att det ska vara lätt för användaren att hitta på sajten och att alla sidor ska ha ett tydligt syfte. Det är därför inte att rekommendera att ha sidor som bara består av länkar till andra sidor, som till exempel kategorisidor.

Du behöver också tänka på att din resesajt ska vara lätt att använda på mobilen, att du inte har duplicerat innehåll och att du behöver ladda upp din sitemap till Google för indexering.

Om du vill läsa mer om SEO för resesajter kan du kika in på Topdogs hemsida.

Skapa en artikel för varje relevant sökord

Google gillar webbsajter som kan besvara besökarnas frågor. Se därför till att du skapar separata artiklar för alla sökbegrepp du vill synas på.

Till exempel behöver ”bästa restipsen i Europa”, ”bästa restipsen i Frankrike” och ”bästa restipsen i Paris” ha olika sidor. Den som söker information om Paris specifikt bryr sig nämligen inte om hela Frankrike och det vet Google.

Rent tekniskt kallas det här att användarna har olika ”search intent”. Du kan få en fingervisning om vad Google tycker är bra innehåll för dina sökbegrepp om du kollar vilket innehåll som topp 10 resultaten har idag. Search intent kan delas in i fyra viktiga kategorier:

1. Söka information

Besökaren vill veta något praktiskt, ha svar på en fråga eller lära sig något. Exempel på sökfras ”hur bokar jag tåg i Japan”.

2. Navigera

Besökaren använder Google istället för att skriva in adressen direkt dit den vill. Exempel på sökfras ”SJ tåg”.

3. Research innan köp

Besökaren vill jämföra olika alternativ eller hitta det bästa alternativet, ofta för att hen funderar på att köpa. Exempel på sökfras ”billigaste resan till Paris”.

4. Genomföra en transaktion

Besökaren vet vad den vill ha och vill hitta bästa stället att hitta eller köpa något. Ofta sker sökningar med specifika varumärkesnamn. Exempel på sökfras ”boka flygresa Paris SAS”.

Skapa kvalitativt innehåll

Det kan låta som att du måste skapa tusentals sidor för att ha en chans att synas i Google, men det behöver inte vara så. Se till att skapa innehåll som är kvalitativt, jobba manuellt för att sprida det till andra och var konsekvent i att skapa nytt innehåll så dina besökare vet att de kan komma tillbaka för mer inspiration varje dag eller varje vecka.

Google uppskattar sajter som har besökare som stannar länge, och om du väljer sökbegrepp med lite mindre konkurrens om topp 10-platsen så kan du snart ha en chans att synas för nya besökare via Google.

Vill du boosta förtroendet för din sajt ytterligare hos Google så kan du be om länkar andra från relevanta webbsajter. Så länge de har bra rykte hos Google så gör du både deras besökare och dig själv en tjänst om du föreslår vart sajten skulle kunna länka för att få veta ännu mer om området som du skriver om.

Lär dig mer om SEO

Det finns massor att säga om att sökmotoroptimera din resesajt, och resebranschen är en konkurrensutsatt bransch, så vill du synas är SEO något du behöver jobba med. Tipsen ovan har är några av de viktigaste sakerna att ha koll på. Vill du veta mer om hur du kan lära dig SEO? Läs Topdogs matnyttiga artikel om hur du lär dig SEO.

Vill du hellre anlita en expert för att hjälpa dig med din SEO så var noga med att inte betala någon som lovar dig ”en förstaplats på Google”. Ingen seriös sökmotoroptimerare lovar något sådant, utan de går igenom din webbsajt noggrant och tar reda på vad du har för affärsmål, men de lovar aldrig att du kommer ranka som nummer ett, utan identifierar vad du kan göra för att ha bäst chans att ranka högt. Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete som är väl värt det när fler och fler besökare börjar hitta din resesajt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev